IBPP1/443-362/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-362/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 28 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w 2007 r. podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2008 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w 2007 r. podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)". Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 16 maja 2008 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina w 2005 r. wykonała inwestycję pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 3 rozwój lokalny, Działanie 3.1 Obszary wiejskie.

W ramach tej inwestycji została wybudowana sieć wodociągowa o długości 5,79 km, sieć kanalizacyjna o długości 7,67 oraz podłączono 138 gospodarstw domowych do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Inwestycja została zakończona i rozliczona oraz otrzymała refundację.

Gmina otrzymała pismo, w którym Wojewoda Świętokrzyski informuje o zaleceniach Komisji Europejskiej dotyczących zapewnienia informacji w sprawie kwalifikowalności podatku VAT od projektów realizowanych w ramach ZPORR. W piśmie Gmina została zobligowana do przekazywania przez okres 5 lat od zakończenia realizacji projektu każdego roku aktualnego zaświadczenia z urzędu skarbowego o następującej treści: czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT oraz czy w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. W związku z powyższym Gmina wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego z prośbą o wydanie stosownego zaświadczenia. Otrzymała potwierdzenie dotyczące tylko pierwszej części pytania, natomiast w stosunku do drugiej części pytania skierowano ją do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że właścicielem wykonanej inwestycji pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)" jest Gmina, która przekazała nieodpłatnie zrealizowaną inwestycję do eksploatacji i użytkowania w 2006 r. Zakładowi Gospodarki Komunalnej. Zakład Gospodarki Komunalnej jest jednostką organizacyjną Gminy prowadzoną w formie zakładu budżetowego.

Inwestycja służy zaopatrzeniu mieszkańców w wodę i odprowadzeniu ścieków z gospodarstw domowych. Mieszkańcy mają podpisaną umowę z Zakładem Gospodarki Komunalnej w na świadczenie ww. usług, jest to czynność opodatkowana. Opłaty za świadczone usługi wpływają na konto Zakładu Gospodarki Komunalnej.

Podatnikiem podatku VAT jest Gmina, która posiada swój NIP i REGON. Faktury za realizację inwestycji były wystawiane na Gminę.Zadaniem własnym Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy, w tym w szczególności budowa wodociągów, zaopatrzenie w wodę i kanalizację.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, w odniesieniu do zrealizowanego projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)" miała możliwość w 2007 r. odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie miał on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku ze zrealizowaną inwestycją pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań zrealizowała, dofinansowany ze środków unijnych projekt pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)". Zatem Gmina wykonała zadanie własne w postaci realizacji przedmiotowej inwestycji, a następnie dokonała przekazania tejże inwestycji w nieodpłatne użytkowanie Zakładowi Gospodarki Komunalnej, będącemu odrębnym od Gminy podmiotem działającym jako zakład budżetowy. Ponadto, to Zakład Gospodarki Komunalnej zawarł umowy o dostarczanie wody z mieszkańcami i na jego konto wpływają należności z tytułu tych dostaw. Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Jak już wskazano powyżej z treści wniosku wynika również, iż inwestycja po jej zakończeniu została nieodpłatnie przekazana do użytkowania zakładowi budżetowemu gminy tj. "Zakładowi Gospodarki Komunalnej".

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się - również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części. Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu gospodarki komunalnej, dotyczące zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków tj. budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych oraz ich wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania tych sieci podmiotowi, które te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Wobec powyższego, przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego zakładowi budżetowemu, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych do bezpłatnego użytkowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało w 2007 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej (...)".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl