IBPP1/443-360/13/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-360/13/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego w związku ze świadczeniem usług architektonicznych i inżynierskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia podmiotowego w związku ze świadczeniem usług architektonicznych i inżynierskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stan faktyczny: Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność pod nazwą S. (nazwisko Wnioskodawcy) od 1 września 2011 r. Zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej oraz ze stanem faktycznym przedmiotem działalności są (PKD 2007):

* 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,

* 47.71.Z - Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

* 47.72.Z - Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

* 47.78.Z - Sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

* 47.79.Z - Sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.

Działalność opodatkowana jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Limit 150 000 EURO uprawniający do tego sposobu opodatkowania nie został przekroczony ani w roku 2012, ani w roku 2013. Ze względu na rodzaj działalności oraz ze względu na niskie obroty Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Limit wartości sprzedaży opodatkowanej 150 000 zł nie został przekroczony ani w roku 2012, ani w roku 2013.

Stan przyszły:

W związku z tym, że z wykształcenia Wnioskodawca jest inżynierem budowlanym oraz ze względu na to, że uzyskał uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-budowlanej do projektowania konstrukcji budowlanych oraz do kierowania robotami budowlanymi, zamierza rozszerzyć działalność, nie rezygnując z dotychczasowej o usługi które zgodnie z klasyfikacją PKD oznaczone są w następujący sposób:

* 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

* 71.11.Z - Działalność w zakresie architektury,

* 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

* 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne.

W rzeczywistości działalność będzie polegała na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno-konstrukcyjnych) oraz wykonywaniu obowiązków kierownika budowy zgodnie z ustawą - Prawo Budowlane.

- Działalność projektowa będzie obejmować:

* Opracowywanie projektów budowlanych (rysunki architektoniczne, konstrukcyjne, opisy techniczne, obliczenia statystyczno-wytrzymałościowe) zgodnie z zasadami wiedzy technicznej i przepisami.

* Zapewnienie w razie potrzeby udziału w opracowywaniu projektu osób posiadających uprawnienia budowlane do projektowania odpowiedniej specjalności oraz wzajemne skoordynowanie techniczne wykonywanych przez te osoby opracowań.

* Sporządzenie informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

* Uzyskanie wymaganych opinii, uzgodnień i sprawdzeń rozwiązań projektowych.

- Działalność kierowania robotami budowlanymi obejmować będzie:

* Bezpośredni nadzór nad pracami na budowie,

* Dbanie o jakość i prawidłowość wykonywania robót w zgodzie ze sztuką budowlaną i obowiązującymi przepisami,

* Protokolarny odbiór od inwestora, zabezpieczenia i oznakowanie terenu,

* Opracowanie planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia na podstawie wytycznych zawartych w projekcie budowlanym,

* Przeprowadzenie odbioru technicznego, ocenianie poziomu zaawansowania prac,

* Prowadzenie dokumentacji budowy.

Dodatkowo w ramach działalności będą wykonywane:

* Pomiary robót związanych z projektami inwentaryzacje,

* Dokumentacje powykonawcze (rysunki z opisem),

* Ekspertyzy techniczne polegające na opisie stanu technicznego istniejącego obiektu w oparciu o prawo budowlane.

Usługi, które Wnioskodawca będzie świadczyć zgodnie z PKWIU zaklasyfikowane są pod kodami:

* 71.11.10.0 - projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych,

* 71.11.21.0 - usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków mieszkalnych,

* 71.11.22.0 - usługi architektoniczne w zakresie projektowania budynków niemieszkalnych,

* 71.11.41.0 - usługi architektonicznego kształtowania krajobrazu,

* 71.12.12.0 - usługi projektowania technicznego budynków,

* 71.12.14.0 - usługi projektowania obiektów energetycznych,

* 71.12.13.0 - usługi projektowania obiektów energetycznych,

* 71.12.14.0 - usługi projektowania technicznego obiektów związanych z transportem,

* 71.12.15.0 - usługi projektowania technicznego obiektów związanych z gospodarowaniem odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne,

* 71.12.16.0 - usługi projektowania technicznego instalacji wodnokanalizacyjnych i systemów odwadniających,

* 71.12.17.0 - usługi projektowania technicznego procesów przemysłowych i produkcyjnych,

* 71.12.19.0 - usługi projektowania technicznego pozostałych przedsięwzięć.

* 71.12.20.0 - usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi inżynierii lądowej i wodnej,

* 71.20.12.0 - usługi w zakresie badań i analiz właściwości fizycznych,

* 71.20.19.0 - pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych,

* 74.10.11.0 - usługi opracowywania projektów wystroju wnętrz i dekoracji,

* 74.10.12.0 - usługi w zakresie projektowania przemysłowego,

* 74.10.19.0 - usługi w zakresie pozostałego specjalistycznego projektowania,

* 74.90.20.0 - pozostałe usługi profesjonalne techniczne i naukowe gdzie indziej niesklasyfikowane.

Ze względu na charakter prowadzonych usług (projektowanie, kierowanie robotami budowlanymi) Wnioskodawca nie będzie wykonywać usług doradczych.

Wnioskodawca nie przewiduje również, aby jego przychody przekroczyły 150 000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT do osiągnięcia przychodu 150 000 zł, pomimo klasyfikacji działalności wg PKD 2007 jako 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, w związku z tym że w rzeczywistości Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług w zakresie doradztwa technicznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 113 ust. 1 ustawy o VAT pozwala w przypadku Wnioskodawcy na zwolnienie podmiotowe, gdyż Wnioskodawca nie będzie osiągać przychodów przekraczających 150 000 zł oraz ze względu na charakter działalności. Wnioskodawca nie wykonuje oraz nie zamierza wykonywać usług doradczych. Pomimo że słowo "doradztwo" występuje w klasyfikacji i będzie wpisane na wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, to w rzeczywistości Wnioskodawca nie będzie wykonywać jakichkolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:

1.

sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz

2.

przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w cyt. art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

Zgodnie z § 27 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy - stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza poszerzyć działalność gospodarczą o działalność w zakresie inżynierii i architektury. Działalność ta będzie polegała na wykonywaniu projektów budowlanych oraz obowiązków kierownika budowy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy pomimo klasyfikacji działalności wg PKD 2007 jako 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, gdy w rzeczywistości Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług w zakresie doradztwa technicznego, może on nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT do osiągnięcia przychodu 150 000 zł.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż termin "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne.

Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem "doradca" należy rozumieć "ten, kto udziela porad". Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, "doradzać" oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie".

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad w różnych dziedzinach, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza, wskazuje sposób postępowania. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko.

Należy również podkreślić, iż w poz. 12 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

W przedmiotowej jednak sprawie Wnioskodawca wskazał, że prowadząc dotychczasową działalność gospodarcza korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, natomiast działalność, o którą Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność dotychczasową, polega na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno-konstrukcyjnych) oraz wykonywaniu obowiązków kierownika budowy zgodnie z ustawą - Prawo Budowlane. Wnioskodawca nie będzie natomiast wykonywać usług doradczych.

Tym samym w ocenie tut. organu jeśli Wnioskodawca od chwili rozpoczęcia działalności gospodarczej nie wykonywał jakichkolwiek usług doradczych oraz ewentualnych innych usług, które ze zwolnienia podmiotowego korzystać nie mogą, oraz po rozszerzeniu działalności nie będzie wykonywać jakichkolwiek usług doradczych, to w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 12 załącznika do cytowanego rozporządzenia. Wnioskodawcy przysługuje zatem prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w cytowanym art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT. Skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w proporcji do okresu prowadzonej działalności oraz przy założeniu, że Wnioskodawca nie wykona innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie będą mogły.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W szczególności niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku, gdyby świadczone przez Wnioskodawcę usługi były usługami doradztwa w jakimkolwiek zakresie (z wyjątkiem doradztwa rolniczego).

Na marginesie należy również dodać, że w podatku VAT nie występuje pojęcie przychodu ani dochodu, a kwotę obrotu uprawniającego do zwolnienia należy opierać na wartości sprzedaży opodatkowanej zgodnie z brzmieniem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl