IBPP1/443-358/10/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-358/10/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu 21 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. nr... (data wpływu 29 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur związanych z planowaną realizacją projektu zakupu mikrobiologicznych oczyszczalni ścieków bytowych oraz wszelkich usług związanych z instalacją mikrooczyszczalni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2010 r., wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z faktur związanych z planowaną realizacją projektu zakupu mikrobiologicznych oczyszczalni ścieków bytowych oraz wszelkich usług związanych z instalacją mikrooczyszczalni.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. nr... (data wpływu 29 czerwca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-358/10/LSz z dnia 21 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej został powołany uchwałą nr.... Rady Gminy z dnia 24 maja 2007 r., funkcjonuje w oparciu o statut, który został przyjęty uchwałą nr. Rady Gminy z dnia 29 czerwca 2007 r.

Od 1 grudnia 2008 r. jednostka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna Gminy będzie realizował projekt realizacji biologicznej mikrooczyszczalni ścieków bytowych jako zadanie własne gminy z zakresu ochrony wód, oczyszczania ścieków jako efekt ekologiczny, zgodnie z ustawą - Prawo ochrony środowiska.

Mikrobiologiczne oczyszczalnie ścieków zostaną zlokalizowane na terenie prywatnym właściciela nieruchomości, który przyznaje Gminie prawo do dysponowania terenem niezbędnym do budowy mikrooczyszczalni.

Pomiędzy Wnioskodawcą a właścicielem posesji zostanie zawarta umowa na najem biologicznej mikrooczyszczalni ścieków bytowych na czas oznaczony 10 lat, w której najmujący (właściciel nieruchomości) zobowiązany zostanie między innymi do:

* wniesienia jednorazowo czynszu za najem mikrooczyszczalni w wysokości 20% wartości inwestycji z góry za cały okres trwania umowy,

* zlecania Wnioskodawcy eksploatacji mikrooczyszczalni w zakresie gospodarki osadem czynnym.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że zgodnie z Uchwałą nr.... Rady Gminy z dnia 29 kwietnia 2010 r., projektowanie oraz budowa mikrooczyszczalni będzie realizowane w latach 2010 - 2015 i obejmie 370 nieruchomości.

Projekt dotyczy budowy jednej mikrooczyszczalni w ramach jednej nieruchomości, docelowo planowana jest budowa 370 mikrooczyszczalni. Funkcjonowanie mikrooczyszczalni polega na oczyszczaniu ścieków bytowych w procesie mechaniczno - biologicznym do klasy czystości umożliwiającej odprowadzenie do wód gruntowych lub cieków.

Właścicielem mikrooczyszczalni będzie Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej.

Wnioskodawca funkcjonuje jako jednostka organizacyjna Gminy na podstawie uchwały nr..... Rady Gminy z dnia 24 maja 2007 r. w oparciu o statut, w którym realizuje zadania Gminy w zakresie między innymi utrzymania czystości na terenie Gminy poprzez:

* mechaniczne i ręczne oczyszczanie oraz z opróżnianiem koszy ulicznych - eksploatację szaletów gminnych,

* wykaszanie niezagospodarowanych terenów komunalnych,

* utrzymanie i konserwacja słupów ogłoszeniowych,

* realizacja zadań z gospodarki ściekowej.

Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej działa w swoim imieniu w zakresie przewidzianym w statucie.

Faktury związane z zakupem mikrooczyszczalni oraz usług związanych z ich instalacją wystawione będą na Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej.

Najemca (właściciel posesji), na terenie której będzie zlokalizowana mikrooczyszczalnia po wpłaceniu jednorazowego czynszu może korzystać w ramach swojej nieruchomości, swojego gospodarstwa domowego.

Wnioskodawca przyjęte od najemców wpłaty udokumentuje fakturą wystawioną na właściciela posesji, na terenie której zostanie zlokalizowana mikrooczyszczalnia.

Zakup mikrooczyszczalni ścieków oraz usług z nią związanych będzie służył do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy w związku z planowaną realizacją projektu zakupu mikrobiologicznej oczyszczalni ścieków bytowych przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w cenie zakupu mikrooczyszczalni oraz wszelkich usług związanych z instalacją mikrooczyszczalni od należnego podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych na właścicieli nieruchomości, na których terenie zostaną zlokalizowane mikrooczyszczalnie, za czynsz za najem oraz za wywóz osadu z mikrooczyszczalni.

Zdaniem Wnioskodawcy może ubiegać się o zwrot podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakup oraz wszelkich usług związanych z realizacją programu realizacji mikrooczyszczalni. W związku z tym, iż zakupy niezbędne z realizacją programu budowy mikrooczyszczalni ścieków bytowych związane są ze sprzedażą opodatkowaną (czynsz za najem oraz wywóz osadu), co daje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie zakupu mikrooczyszczalni oraz usług związanych z jej uruchomieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto należy mieć na uwadze przepisy art. 88 ustawy o VAT, w których zawarto ograniczenia co do możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca funkcjonuje jako jednostka organizacyjna Gminy na podstawie uchwały nr.... Rady Gminy z dnia 24 maja 2007 r. w oparciu o statut, w którym realizuje zadania Gminy w zakresie między innymi utrzymania czystości na terenie Gminy poprzez:

* mechaniczne i ręczne oczyszczanie oraz z opróżnianiem koszy ulicznych - eksploatację szaletów gminnych,

* wykaszanie niezagospodarowanych terenów komunalnych,

* utrzymanie i konserwacja słupów ogłoszeniowych,

* realizacja zadań z gospodarki ściekowej.

Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej działa w swoim imieniu w zakresie przewidzianym w statucie. Od 1 grudnia 2008 r. jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Jako jednostka organizacyjna Gminy Wnioskodawca będzie realizował projekt biologicznej mikrooczyszczalni ścieków bytowych jako zadanie własne gminy z zakresu ochrony wód, oczyszczania ścieków jako efekt ekologiczny, zgodnie z ustawą - Prawo ochrony środowiska. Właścicielem mikrooczyszczalni będzie Wnioskodawca.

Projekt dotyczy budowy jednej mikrooczyszczalni w ramach jednej nieruchomości, docelowo planowana jest budowa 370 mikrooczyszczalni. Funkcjonowanie mikrooczyszczalni polega na oczyszczaniu ścieków bytowych w procesie mechaniczno - biologicznym do klasy czystości umożliwiającej odprowadzenie do wód gruntowych lub cieków. Zgodnie z Uchwałą Rady Gminy, projektowanie oraz budowa mikrooczyszczalni będzie realizowane w latach 2010 - 2015 i obejmie 370 nieruchomości.

Mikrobiologiczne oczyszczalnie ścieków zostaną zlokalizowane na terenie prywatnym właściciela nieruchomości, który przyznaje Gminie prawo do dysponowania terenem niezbędnym do budowy mikrooczyszczalni.

Pomiędzy Wnioskodawcą a właścicielem posesji zostanie zawarta umowa na najem biologicznej mikrooczyszczalni ścieków bytowych na czas oznaczony 10 lat, w której najmujący (właściciel nieruchomości) zobowiązany zostanie między innymi do:

* wniesienia jednorazowo czynszu za najem mikrooczyszczalni w wysokości 20% wartości inwestycji z góry za cały okres trwania umowy,

* zlecania Wnioskodawcy eksploatacji mikrooczyszczalni w zakresie gospodarki osadem czynnym.

Faktury związane z zakupem mikrooczyszczalni oraz usług związanych z ich instalacją wystawione będą na Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej.

Najemca (właściciel posesji), na terenie której będzie zlokalizowana mikrooczyszczalnia po wpłaceniu jednorazowego czynszu może korzystać w ramach swojej nieruchomości, swojego gospodarstwa domowego.

Wnioskodawca przyjęte od najemców wpłaty udokumentuje fakturą wystawioną na właściciela posesji, na terenie której zostanie zlokalizowana mikrooczyszczalnia.

Zakup mikrooczyszczalni ścieków oraz usług z nią związanych będzie służyło do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak już wskazano wyżej w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur, obowiązuje zasada, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. zadania (zakup mikrooczyszczalni oraz usług związane z ich instalacją) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT określonych przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu zakupu mikrobiologicznej oczyszczalni ścieków bytowych w ramach jednej nieruchomości oraz wszelkich usług związanych z instalacją mikrooczyszczalni, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl