IBPP1/443-357/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-357/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy T. przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007 r. (data wpływu 18 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Rozbudowa wodociągu gminnego w T." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2007 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Rozbudowa wodociągu gminnego w T.". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina w roku 2006 realizowała Projekt w ramach funduszy pomocowych ZPORR pod nazwą "Rozbudowa wodociągu gminnego w T.". Zgodnie z umową z Wojewodą VAT stanowił wydatek kwalifikowany. W związku z powyższym Wnioskodawca nie korzystał z możliwości odliczenia podatku VAT. Wnioskodawca zwraca również uwagę, iż zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r., VAT, który podlega zwrotowi przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany, nawet jeżeli beneficjent nie odzyska go w danym momencie. Zgodnie z przepisami o podatku VAT, gmina może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż wodociąg będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wątpliwość Wnioskodawcy polega na tym, że obecnie faktury VAT na wodę są wystawiane przez jednostkę budżetową Gminy tj. Wielobranżowy Zakład Gospodarki Komunalnej z NIP-em tejże jednostki. Dochody z tytułu zapłaty za wodę wpływają w całości do budżetu Gminy, gdyż jednostka budżetowa nie może osiągać dochodów własnych.

Stan faktyczny uzupełniono ponadto pismem z dnia 10 stycznia 208 r., w którym podano, że Gmina jest nadal właścicielem wodociągu. Wielobranżowy Zakład Gospodarki Komunalnej (WZGK) w T., który jest jednostką budżetową utworzoną przez organ założycielski, którym jest Gmina T., nieodpłatnie użytkuje wodociąg na podstawie statutu jednostki budżetowej uchwalonego przez Radę Gminy T. Uchwałą z dnia 29 marca 1999 r. Na podstawie regulaminu dostarczania wody uchwalonego przez Radę Gminy w T. Uchwałą z dnia 26 maja 2003 r., WZGK zawiera umowy z odbiorcami i wystawia faktury. WZGK jest osobnym płatnikiem VAT i posiada inny NIP niż Gmina. WZGK indywidualnie rozlicza się z urzędem skarbowym i odprowadza podatek VAT niezależnie od Gminy. Należności za wodę wpływają na konto bankowe WZGK, podatek VAT zostaje odprowadzony bezpośrednio z tego samego konta, natomiast wpływy netto zostają odprowadzone na konto Gminy zgodnie z ustawą o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. art. 20 pkt 1.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym przypadku Gmina może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od faktur na budowę wodociągu.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż w momencie realizacji Projektu miał pewność, że wodociąg będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań zrealizowała, dofinansowany ze środków unijnych projekt pod nazwą "Rozbudowa wodociągu gminnego w T.". Zatem Gmina wykonała zadanie własne w postaci realizacji przedmiotowej inwestycji, a następnie dokonała nieopodatkowanej czynności przekazania tejże inwestycji w nieodpłatne użytkowanie podmiotowi będącemu odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług, posiadającemu odrębny numer identyfikacji podatkowej i rozliczającemu we właściwym urzędzie skarbowym podatek od towarów i usług. Ponadto, to Wielobranżowy Zakład Gospodarki Komunalnej zawarł umowy (cywilnoprawne) o dostarczanie wody z indywidualnymi odbiorcami i na jego konto wpływają należności z tytułu tych dostaw.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Czynnością taką było przekazanie w nieodpłatne użytkowanie sieci wodociągowej Wielobranżowemu Zakładowi Gospodarki Komunalnej, który jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym ten podatek z właściwym urzędem skarbowym. A więc nieodpłatnie przekazany obiekt będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych przez WZGK a nie przez Gminę.

Tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl