IBPP1/443-356/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-356/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 22 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia szkoleń z psychodramy według Y - jest prawidłowe,

* momentu, od którego Wnioskodawca winien naliczać 23% podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia szkoleń z psychodramy według Y oraz momentu, od którego Wnioskodawca winien naliczać 23% podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Stowarzyszenia Polski Instytut jest prowadzenie szkoleń zgodnie z numerem PKD 85.59B. W ramach swojej działalności prowadzi szkolenia z psychodramy według Y. Stowarzyszenie "Polski Instytut" istnieje jako zarejestrowane Stowarzyszenie od 1999 r. Jest członkiem Psychodrama Institute for Europe. Od początku istnienia Instytut prowadzi szkolenia w metodzie psychodramy Y, która to metoda ma zastosowanie głównie w psychoterapii, rehabilitacji i edukacji.

Szkolenie w tej metodzie składa się z kilku stopni:

1.

Seminarium wstępnego (intruductory level),

2.

Szkolenia I stopnia (elementary level),

3.

Szkolenia II stopnia (advanced level),

4.

Pracy końcowej i kolokwium.

Seminarium wstępne: Celem tego seminarium jest stworzenie możliwości wstępnego poznania psychodramy i jak szkolenie będzie prowadzone. To ma pomóc osobom zainteresowanym w podjęciu decyzji czy ten rodzaj szkolenia im odpowiada i czy są gotowi je podjąć.

Równocześnie jest to seminarium kwalifikacyjne - prowadzący oceniają czy kandydat spełnia warunki konieczne do podjęcia szkolenia, a więc:

a.

motywacja do podjęcia pracy własnej i pracy teoretycznej,

b.

brak zaburzeń emocjonalnych

c.

ukończone 25 lat,

d.

kandydaci do uzyskania kwalifikacji Asystenta Psychodramy powinni mieć ukończone wykształcenie średnie i co najmniej 2 letni kurs zawodowy w obszarze gdzie stosowanie psychodramy jest możliwe i rozpoznawane jako przydatne.

Seminarium wstępne w całości wynosi 19 godz. Kandydaci, którzy chcą posiadać kwalifikacje Terapeuty Psychodramy muszą posiadać wyższe wykształcenie psychologiczne lub medyczne. Kandydaci, którzy chcą uzyskać kwalifikacje jako Trenerzy (Liderzy) Psychodramy powinni mieć wyższe wykształcenie w innej pokrewnej dziedzinie. Wyjątki od tych norm są możliwe tylko wtedy, kiedy będą nadzwyczajne przypadki osób szczególnie utalentowanych i zmotywowanych. Wyjątki mogą być zastosowane za tylko za zgodą Komisji ds. szkoleń i edukacji danego kraju.

I stopień szkolenia - Asystent Psychodramy Zaczynając I stopień szkolenia w psychodramie uczestnik powinien mieć seminarium wstępne i rekomendację lidera seminarium wstępnego, ukończone 25 lat Ponadto lider szkolenia I stopnia winien przeprowadzić rozmowę/wywiad z kandydatem. Szkolenie I stopnia obejmuje:

* Regularny trening w grupie z dwoma stałymi liderami - 240 godz. z głównym naciskiem na terapię własną (self-experience), naukę metodologii i teorii psychodramy, analizę procesu i socjometrię.

* 2 seminaria specjalistyczne - 18 godz.,

* 1 seminarium w dużej grupie (30 osób) z uczestnikami z różnych grup -18 godz. Celem jest doświadczenie pracy w dużej grupie, jej specyfiki w teorii i praktyce,

* 3 seminaria teoretyczne,

* Studia w grupie koleżeńskiej - 100 godz.

* 3 protokoły,

* artykuł w formie psychodramatycznej przeprowadzony w grupie treningowe.

Zakończeniem szkolenia I stopnia jest ocena, która jest przeprowadzona w grupie treningowej. Liderzy decydują czy uczestnik grupy szkoleniowej posiada kwalifikacje aby uzyskać certyfikat Asystenta Psychodramy. Całość szkolenia I stopnia wynosi 470 godzin II stopień szkolenia - Terapeuta Psychodramy. Warunkiem przystąpienia do szkolenia II stopnia jest ukończenie I stopnia i posiadanie certyfikatu Asystenta Psychodramy.

Szkolenie II stopnia obejmuje:

* Regularny trening w grupie - 240 godzin z głównym naciskiem na samodzielne prowadzenie, feedback, procesing i intensywne studia teoretyczne i metodologiczne,

* 3 seminaria teoretyczne -18 godzin,

* 3 seminaria specjalistyczne-18 godzin,

Studia w grupie koleżeńskiej -100 godzin,

Artykuł prezentowany w formie psychodramatycznej w grupie treningowej:

* Praktyczne zastosowanie psychodramy we własnej pracy 160 h,

* Superwizja - 90 h,

* w tym najmniej 10 h superwizji indywidualnej i co najmniej,

* 60 h superwizji grupowej,

* 15 protokołów/ dokumentacji (minimum 3 z grupy treningowej).

Zakończenie II stopnia szkolenia w psychodramie i ocena odbywa się wewnątrz grupy treningowej, gdzie liderzy decydują czy kandydat zakończył szkolenie satysfakcjonująco. Całość godzin treningowych w szkoleniu II stopnia wynosi 708 godzin. Praca końcowa i kolokwium. Aby wziąć udział w kolokwium każdy kandydat musi zaprezentować końcową pracę pisemną, która będzie demonstrować zrozumienie teorii i jej zastosowanie w praktyce. Uczestnictwo w kolokwium jest uwarunkowane skompletowaniem wszystkich wymagań szkolenia II stopnia i zaprezentowaniem pracy końcowej. Kolokwium odbywa się w formie grupowej. Podczas kolokwium kandydat prezentuje aspekty swojej pracy w formie psychodramatycznej i jest pytany komisję. Komisja Międzynarodowa składa się z lidera danej grupy, przedstawiciela zarządu Psychodrama Insititute for Europe i przewodniczącego Instytutu szkoleniowego danego Kraju, u Wnioskodawcy Polskiego Instytutu Psychodramy. Po zakończeniu z sukcesem wszystkich wymagań, kandydat uzyskuje certyfikat terapeuty lub trenera psychodramy.

Jest to certyfikat międzynarodowy wydany i podpisany przez Psychodrama Insititute for Europe i Polski Instytut Psychodramy. Certyfikat ten uprawnia do samodzielnego prowadzenia terapii z zastosowaniem metody psychodramy.

Trener psychodramy. Aby zostać trenerem psychodramy, to znaczy prowadzić grupy szkoleniowe i uczyć metody M., należy:

1.

mieć doświadczenie pracy jako ko-trener w grupie szkoleniowej pod regularną superwizją,

2.

dostać rekomendację od głównego trenera,

3.

mieć doświadczenie współprowadzenia z koleżanką/kolegą o takim samym statusie, również pod superwizją.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od stycznia 2011 r. z tytułu świadczonych usług.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania, oraz usługi szkoleniowej w zakresie psychodramy nie świadczy jako taka jednostka.

Usługa szkoleniowa w zakresie psychodramy jest usługą kształcenia zawodowego inną niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Usługi świadczone przez wnioskodawcę nie są prowadzone na zasadach określonych w innych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia z psychodramy nie są finansowane w całości lub w części wynoszącej co najmniej 70% ze środków publicznych.

Stowarzyszenie jest głównym wykonawcą usługi szkoleniowej w zakresie psychodramy. Stowarzyszenie zawiera umowy szkoleniowe z uczestnikami szkolenia oraz im wystawia faktury za odbyte szkolenie. Odbyte szkolenia w psychodramie uczestnicy wykorzystują jako metodę leczniczą w terapii uzależnień oraz leczenia zaburzeń emocjonalnych, zachowań jak również w rozwoju osobistym różnych grup osób zajmujących się pomaganiem, edukacji oraz w treningach interpersonalnych. Po zakończonym szkoleniu uczestnik uzyskuje prawo do prowadzenia terapii psychodramy z pacjentami oraz podnosi swoje kwalifikacje zawodowe.

Na szkolenia z psychodramy uczestników mogą kierować pracodawcy oraz sami uczestnicy w ramach prowadzenia własnej działalności uczęszczają na szkolenia. Podmioty, które kierują na szkolenia swoich pracowników to m.in.: Gabinety Psychologiczne, Ośrodki Terapeutyczno - Szkoleniowe, Poradnictwo Psychologiczne i Psychoterapia, Centrum Zdrowia Psychicznego, Gabinety Lekarskie, Ośrodek Leczenie Uzależnień, Centrum Psychoterapii i Szkoleń, Centrum Rozwoju Osobistego, Psychologia dla Ludzi, Pracownia Psychoedukacyjna, Środowiskowy Dom Samopomocy, Samodzielny Publiczny ZOZ Ośrodek Profilaktyki i Leczenia Uzależnień, Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Uniwersytetu, Stowarzyszenie..... - Centrum Terapii, Sztuki i Integracji.

Wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie po przekroczeniu limitu zwolnienia 150.000,00 zł ma do faktur za szkolenie w psychodramie według Y doliczać VAT 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, stowarzyszenie Polski Instytut Psychodramy działając zgodnie z artykułem 43 ustęp 1 punkt 29 ma zamiar po przekroczeniu kwoty zwolnienia podmiotowego 150.000,00 zł naliczać VAT w kwocie 23%, ponieważ Stowarzyszenie nie posiada akredytacji kuratora Oświaty oraz szkolenia nie są finansowane ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia szkoleń z psychodramy według Y - za prawidłowe,

* momentu, od którego Wnioskodawca winien naliczać 23% podatku VAT - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy o VAT określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Pojęcie podatnika w ww. ustawie o podatku od towarów i usług zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 1, zgodnie z którym podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak wynika z ust. 11 ww. artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L NR 347, s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane oraz

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca istnieje jako Stowarzyszenie zarejestrowane od 1999 r. i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od stycznia 2011 r. z tytułu świadczonych usług. Jest członkiem Psychodrama Institute for Europe. W ramach swojej działalności prowadzi szkolenia w metodzie psychodramy Y, która to metoda ma zastosowanie głównie w psychoterapii, rehabilitacji i edukacji.

Szkolenie w tej metodzie składa się z kilku stopni:

1.

Seminarium wstępnego (intruductory level),

2.

Szkolenia I stopnia (elementary level),

3.

Szkolenia II stopnia (advanced level),

4.

Pracy końcowej i kolokwium.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania, oraz usługi szkoleniowej w zakresie psychodramy nie świadczy jako taka jednostka.

Usługa szkoleniowa w zakresie psychodramy jest usługą kształcenia zawodowego inną niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są prowadzone na zasadach określonych w innych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia z psychodramy nie są finansowane w całości lub w części wynoszącej co najmniej 70% ze środków publicznych.

Stowarzyszenie jest głównym wykonawcą usługi szkoleniowej w zakresie psychodramy. Stowarzyszenie zawiera umowy szkoleniowe z uczestnikami szkolenia oraz im wystawia faktury za odbyte szkolenie. Odbyte szkolenia w psychodramie uczestnicy wykorzystują jako metodę leczniczą w terapii uzależnień oraz leczenia zaburzeń emocjonalnych, zachowań jak również w rozwoju osobistym różnych grup osób zajmujących się pomaganiem, edukacji oraz w treningach interpersonalnych. Po zakończonym szkoleniu uczestnik uzyskuje prawo do prowadzenia terapii psychodramy z pacjentami oraz podnosi swoje kwalifikacje zawodowe.

Na szkolenia z psychodramy uczestników mogą kierować pracodawcy oraz sami uczestnicy w ramach prowadzenia własnej działalności uczęszczają na szkolenia. Podmioty, które kierują na szkolenia swoich pracowników to m.in.: Gabinety Psychologiczne, Ośrodki Terapeutyczno - Szkoleniowe, Poradnictwo Psychologiczne i Psychoterapia, Centrum Zdrowia Psychicznego, Gabinety Lekarskie, Ośrodek Leczenie Uzależnień, Centrum Psychoterapii i Szkoleń, Centrum Rozwoju Osobistego, Psychologia dla Ludzi, Pracownia Psychoedukacyjna, Środowiskowy Dom Samopomocy, Samodzielny Publiczny ZOZ Ośrodek Profilaktyki i Leczenia Uzależnień, Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Uniwersytetu, Stowarzyszenie..... - Centrum Terapii, Sztuki i Integracji.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Wnioskodawca nie jest również uczelnią ani jednostką naukową czy badawczo-rozwojową.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że usługi szkoleniowe świadczone przez Niego mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowej osób posiadających wyższe wykształcenie psychologiczne, medyczne lub inne pokrewne, w zakresie Asystenta, Terapeuty i Trenera Psychodramy. Kandydat po zakończeniu szkolenia uzyskuje certyfikat terapeuty lub trenera psychodramy i prawo do prowadzenia terapii psychodramy z pacjentami, bowiem uczestnicy szkolenia w psychodramie wykorzystują ją jako metodę leczniczą w terapii uzależnień oraz leczenia zaburzeń emocjonalnych, zachowań jak również w rozwoju osobistym różnych grup osób zajmujących się pomaganiem, edukacji oraz w treningach interpersonalnych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże nie jest to wystarczające gdyż równocześnie musi być spełniona jedna z pozostałych przesłanek wskazanych w tym przepisie tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że szkolenia w zakresie psychodramy prowadzone przez Wnioskodawcę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a także szkolenia nie są finansowane w całości lub w części wynoszącej co najmniej 70% ze środków publicznych zatem podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według 23% stawki podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

W świetle powyższego co do zasady, gdyby Wnioskodawca był podatnikiem korzystającym ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT w 2011 r. to faktycznie owe 23% podatku VAT należałoby doliczać do ceny świadczonych usług dopiero po przekroczeniu kwoty obrotu z tytułu czynności opodatkowanych w wysokości 150.000 zł, przy założeniu, że wcześniej Wnioskodawca nie zarejestrowałby się jako podatnik VAT czynny.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednakże, że Wnioskodawca jest już od stycznia 2011 r. zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. We wniosku nie podano natomiast przyczyny tej rejestracji, tj. czy Wnioskodawca już w styczniu 2011 r. przekroczył obrót w wysokości 150.000 zł - w takim przypadku cała nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu, czy też Wnioskodawca dokonał dobrowolnej rejestracji do podatku VAT mimo nieprzekroczenia w 2011 r. kwoty obrotu w wysokości 150.000 zł - w takim przypadku do ceny świadczonych usług szkoleniowych należy doliczyć 23% podatku VAT bez względu na wysokość obrotu, bowiem jeśli usługę świadczy czynny podatnik VAT to jest on zobowiązany do zastosowania właściwej dla tej usługi stawki podatkowej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że dopiero po przekroczeniu kwoty zwolnienia podmiotowego 150.000 zł ma zamiar naliczać 23% podatku VAT należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl