IBPP1/443-351/08/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-351/08/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatowego Centrum Usług Medycznych, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2008 r. (data wpływu 28 lutego 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 6 maja 2008 r. (data wpływu 8 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu obejmującego wykonanie termoizolacji budynku przychodni PCUM współfinansowanego ze środków unijnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu obejmującego wykonanie termoizolacji budynku przychodni PCUM współfinansowanego ze środków unijnych. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2008 r. (data wpływu 8 maja 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W latach 2005-2006 Powiatowe Centrum Usług Medycznych w K. realizowało projekt dofinansowany z Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Projekt wykonania termoizolacji budynków przychodni PCUM w K. dotyczył:

* wymiany wszystkich okien drewnianych na plastikowe, realizacja 2005 r.

* wymiany pokryć dachowych budynków przychodni, realizacja 2005 r.

* prace związane z ociepleniem i odnowieniem elewacji budynków przychodni wykonano w roku 2006.

Umowa dotycząca projektu wskazanego we wniosku została zawarta 19 kwietnia 2005 r. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu udokumentowane są fakturami VAT wystawionymi przez Przedsiębiorstwo, które wykonywało usługi ogólnobudowlane związane z projektem. Faktury te były wystawiane na Powiatowe Centrum Usług Medycznych.

Efekty realizacji tego projektu to osiągnięcie znacznych oszczędności z tytułu zmniejszenia zużycia energii cieplnej a tym samym mniejszej emisji gazów do środowiska i poprawienie estetyki budynków.

Zrealizowany projekt termoizolacji budynku został wykonany w tym samym obiekcie, w którym oprócz usług medycznych są wynajmowane pomieszczenia na usługi stomatologiczne.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od 30 października 2001 r. z tytułu wynajmu pomieszczeń na usługi medyczne (usługi stomatologiczne).

W związku z wynajmem pomieszczeń co miesiąc Wnioskodawca składa deklarację VAT-7, gdzie wykazuje podatek należny od faktur otrzymywanych za media odejmując kwotę podatku naliczonego od faktur wystawionych najemcom. Różnica jest wpłacana do Urzędu Skarbowego.

Wnioskodawca świadczy usługi medyczne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 8512, które są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT jak i zwolnione.

Przychody ze świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia stanowią 96% ogółu przychodów ze sprzedaży. Wskaźnik proporcji został wyliczony na podstawie comiesięcznych deklaracji VAT-7. Wartość towarów i usług objętych podatkiem VAT podzielono przez wartość osiągniętych przychodów ogółem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jako beneficjent projektu zrealizowanego w ramach ZPORR Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wykonania termoizolacji budynków przychodni PCUM nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ realizacja projektu w ramach ZPORR będzie służyła czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiatowe Centrum Usług Medycznych w latach 2005-2006 zrealizowało projekt dofinansowany z Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, którego celem było wykonanie termoizolacji budynków przychodni obejmujący wymianę wszystkich okien drewnianych na plastikowe, wymianę pokryć dachowych budynków przychodni, oraz wykonanie prac związanych z ociepleniem i odnowieniem elewacji budynków przychodni.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi medyczne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 8512, które są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od dnia 30 października 2001 r. i składa miesięczne deklaracje VAT-7 z tytułu wynajmu pomieszczeń na usługi medyczne (usługi stomatologiczne). Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT jak i zwolnione.

Jak przedstawiono we wniosku, przychody ze świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia stanowią 96% ogółu przychodów ze sprzedaży.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca, oprócz świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT, osiąga przychody opodatkowane (czynsz), związane z najmem pomieszczeń na usługi medyczne w budynku przychodni. Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż zrealizowany projekt termoizolacji budynku został wykonany w tym samym obiekcie, w którym oprócz usług medycznych są wynajmowane pomieszczenia na usługi stomatologiczne.

W sytuacji, gdy w działalności podatnika pojawiają się czynności różnego rodzaju, tj. takie w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz takie w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują niżej wymienione przepisy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT).

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3).

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Artykuł 90 ust. 5 tej ustawy stanowi, iż do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Zgodnie zaś z art. 90 ust. 6 ustawy o VAT, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu (art. 90 ust. 8 ustawy o VAT). Zgodnie z art. 90 ust. 9 ww. ustawy, przepis powyższy stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

A zatem należy stwierdzić, iż w związku z realizacją projektu obejmującego wykonanie termoizolacji budynku przychodni Powiatowego Centrum Usług Medycznych w K. współfinansowanego ze środków unijnych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie (w takiej części), w jakim inwestycja jest związana z czynnościami opodatkowanymi przy uwzględnieniu powołanych przepisów tj. art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl