IBPP1/443-350/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-350/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy G. przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2007 r. (data wpływu 16 października 2007 r.) uzupełnionym pismami z dnia 18 grudnia 2007 r. (data wpływu 19 grudnia 2007 r.) i 9 stycznia 2008 r. (data wpływu 10 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Unijny program stypendialny dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego w G." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2007 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Unijny program stypendialny dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego w G.". Wniosek ten został uzupełniony pismami z dnia 18 grudnia 2007 r. (data wpływu 19 grudnia 2007 r.) i 9 stycznia 2008 r. (data wpływu 10 stycznia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina zrealizowała projekt pod nazwą "Unijny program stypendialny dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego w G." w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Działanie: "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne". W ramach zawartej umowy z Samorządem Województwa P., podatek VAT był kosztem kwalifikowanym projektu. Gmina opracowała regulamin przyznawania stypendium w roku szkolnym 2004/2005 dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. W regulaminie ustalono minimalną wysokość stypendium 40 zł i maksymalną 100 zł w przeliczeniu na jeden miesiąc. Wypłata stypendium była refundacją kosztów poniesionych przez stypendystów na podstawie faktur VAT lub innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej. Dla celów projektu dokonano zakupu wyposażenia tj. szafy biurowej, krzesła, drukarki oraz materiałów biurowych i promocyjnych, dokonano wypłaty wynagrodzenia dla księgowej projektu. Wyposażenie zakupione w ramach projektu służyło wyłącznie na potrzeby realizowanego projektu i w przyszłości nie będzie udostępniane w takich celach jak najem, dzierżawa czy odpłatne udostępnienie.

Gmina realizując ww. projekt nie mogła w żaden sposób odzyskać podatku VAT, nie mogła skorzystać z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Poczynione w ramach projektu zakupy nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, jako beneficjent, która zrealizowała projekt pod nazwą "Unijny program stypendialny dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego w G." w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Działanie: "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" ma możliwość odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach dokumentujących projekt "Unijny program stypendialny dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego w G." w ramach priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Działanie: "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizuje, dofinansowany ze środków unijnych projekt pod nazwą "Unijny program stypendialny dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego w G.".

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl