IBPP1/443-35/07/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-35/07/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2007 r. (data wpływu 19 lipca 2007 r.) uzupełnionym w dniu 23 sierpnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem świadczonych usług udzielania pożyczek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od tego podatku usług pośrednictwa finansowego.

Pismem z dnia 10 sierpnia 2007 r. Nr IBPP1/443-35/07-1/AS Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wezwał Spółkę m.in. do uzupełnienia wniosku o zaklasyfikowanie świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Jedną z działalności jaką Spółka zamierza prowadzić jest działalność polegająca na udzielaniu pożyczek oraz innych form finansowania wytypowanej grupy podmiotów gospodarczych (PKWiU 65.2). Celem tej działalności jest zoptymalizowanie zarządzania środkami finansowymi w tej grupie spółek. Konieczność powierzenia Spółce takiego przedmiotu działalności wynika z występowania bardzo często takiej sytuacji, w której część podmiotów z tej grupy dysponuje chwilowo wolnymi środkami finansowymi, inne zaś potrzebują okresowego finansowania. Zgodnie z przyjętymi założeniami Spółka w ramach swojej działalności statutowej będzie udzielała pożyczek na rzecz podmiotów z wytypowanej grupy potrzebujących środków finansowych.

Środki potrzebne do udzielenia pożyczek, Spółka będzie pozyskiwała m.in. poprzez:

* emisję własnych obligacji, bonów oraz innych dłużnych papierów wartościowych,

* zaciąganie pożyczek od podmiotów z wytypowanej grupy spółek dysponujących nadwyżkami środków finansowych, a także kredytów bankowych,

* w ograniczonym zakresie przez kapitały własne i wypracowany na tej działalności zysk.

Ponadto Spółka w zależności od potrzeb będzie również obejmowała dłużne papiery wartościowe (obligacje lub krótkoterminowe papiery dłużne) emitowane przez podmioty z wytypowanej z grupy potrzebujące środków finansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana wyżej działalność Spółki stanowi świadczenie usług pośrednictwa finansowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z pozycją 3 załącznika nr 4 do ustawy i na tej podstawie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy opisana wyżej działalność w opisanym stanie faktycznym spełnia przesłanki do uznania jej za usługę pośrednictwa finansowego korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Artykuł 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 załącznika nr 4 wymieniono jako zwolnione - usługi pośrednictwa finansowego należące do Sekcji J grupowania PKWiU ex (65-67) z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.90),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Spółka zamierza prowadzić działalność polegającą na udzielaniu pożyczek oraz innych form finansowania wytypowanej grupy podmiotów gospodarczych (PKWiU 65.2).

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza, iż w świetle cytowanych wyżej przepisów, świadczenie wymienionych przez Wnioskodawcę we wniosku usług może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, o ile dokonane przez Wnioskodawcę zaklasyfikowanie tych usług do grupowania PKWiU 65.2 jest prawidłowe.

Należy zauważyć, iż ustawodawca nie upoważnił organów podatkowych do wydawania opinii klasyfikacyjnych i nie mogą one decydować o zaliczeniu określonych wyrobów lub usług do odpowiedniego grupowania PKWiU. Zaliczenie określonej usługi do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć świadczoną usługę, może on zwrócić się o pomoc do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl