IBPP1/443-348b/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-348b/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w L. przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2007 r. (data wpływu 15 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją programu pod nazwą "Rewaloryzacja Dworu oraz murów i baszt Klasztoru OO. w L." w sytuacji przekazania powstałej inwestycji Muzeum Ziemi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związane z realizacją programu pod nazwą "Rewaloryzacja Dworu oraz murów i baszt Klasztoru OO. w L." w sytuacji przekazania powstałej inwestycji Muzeum Ziemi. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 30 sierpnia 2005 r. została zawarta pomiędzy Powiatem a Wojewodą Podkarpackim umowa o dofinansowanie projektu, której przedmiotem jest rewaloryzacja Dworu oraz murów i baszt Klasztoru OO. w L. Do tej umowy został sporządzony aneks z dnia 7 czerwca 2006 r. ustalający ostateczna kwotę dofinansowania. Wymieniony aneks zawiera załącznik nr 2 określający planowane wydatki w ramach projektu. Zgodnie z tym załącznikiem, podatek VAT jest traktowany jako koszt kwalifikowany. Pismem dnia 29 sierpnia 2007 r., P. Urząd Wojewódzki zwrócił się z prośbą o powtórna weryfikację kwalifikowalności VAT dla projektów realizowanych w ramach ZPORR w kontekście prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o ile mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z informacjami wynikającymi ze studium wykonalności dla projektu rewaloryzacja Dworu oraz murów i baszt Klasztoru OO. w L., w obiektach Dworu zostanie zorganizowane Muzeum Ziemi. Projekt statutu tego podmiotu przewiduje, że ma to być odrębna jednostka organizacyjna Powiatu posiadająca osobowość prawną, która w ramach swojej działalności będzie także prowadzić działalność gospodarczą.

Projekt jest finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR, Priorytet 1, Działanie 1.4 w wysokości 75% wydatków kwalifikowanych oraz środków własnych Powiatu i Klasztoru OO. w wysokości 25%. Procentowy udział środków własnych Powiatu do dofinansowania w odniesieniu do dworu wynosi 25% do 75%, udział środków własnych Klasztoru do dofinansowania w odniesieniu do murów i baszt Klasztoru także wynosi 25% do 75%. Po zakończeniu realizacji projektu, inwestycja stanie się własnością Powiatu w części dotyczącej Dworu i zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie utworzonemu Muzeum Ziemi oraz Klasztorowi OO. w L. w części dotyczącej murów i baszt Klasztoru.

Wydatki związane z inwestycją zostały ujęte, zgodnie z art. 186 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w planie finansowym urzędu jednostki samorządu terytorialnego, tj. Starostwa Powiatowego w L. w roku 2006 jak też i w roku 2007 i stanowią wydatek tejże jednostki. Dwór w chwili obecnej znajduje się w ewidencji środków trwałych Powiatu - Starostwa Powiatowego w L. Z chwilą zakończenia rewaloryzacji obiektu oraz utworzenia Muzeum Ziemi cały obiekt zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie nowopowstałej jednostce organizacyjnej Powiatu. Po zakończeniu inwestycji właścicielem obiektu nadal będzie Powiat, a użytkować go będzie Muzeum, które z tego tytułu nie będzie ponosić żadnych opłat na rzecz właściciela. Muzeum w ramach prowadzonej działalności kulturalnej będzie wykonywało czynności nieopodatkowane i opodatkowane podatkiem VAT. Powiat - Starostwo Powiatowe w L., będąc inwestorem, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od faktur za realizację, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

Stan faktyczny uzupełniono ponadto pismem z dnia 10 stycznia 208 r., w którym podano, że Powiat nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT i nie składa miesięcznych deklaracji VAT-7. Zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT jest Starostwo Powiatowe w L., które składa miesięczne deklaracje VAT-7. Starostwo Powiatowe w L. prowadzi całą obsługę Powiatu jako jednostki samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań powiatu oraz obsługi organizacyjnej.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu wystawiane były na Powiat oraz na Starostwo Powiatowe w L. Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie były związane z wykonywaną działalnością opodatkowana podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przypadku, gdy obiekt Dworu zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie nowo tworzonej jednostce organizacyjnej Powiatu posiadającej osobowość prawną, tj. Muzeum Ziemi, która w ramach prowadzonej działalności kulturalnej wykonywać będzie zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione od podatku VAT i w ramach prowadzonej działalności ta jednostka będzie mieć możliwość zwrotu podatku naliczonego, Powiat - Starostwo Powiatowe w L. będzie potraktowany jako wykorzystujący zrealizowany projekt tj. "Rewaloryzacja Dworu oraz murów i baszt Klasztoru OO. w L." na cele działalności opodatkowanej VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat - Starostwo Powiatowe w L. jako odrębny podatnik od Muzeum Ziemi, nie będzie uważany za wykorzystujący zrealizowany projekt, tj. "Rewaloryzacja Dworu oraz murów i baszt Klasztoru OO. w L." na cele działalności opodatkowanej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o których mowa w powołanym artykule rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się - również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Do zadań własnych powiatu należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 4 ust. 1 pkt 7 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż obiekt Dworu zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie nowo tworzonej jednostce organizacyjnej Powiatu posiadającej osobowość prawną, tj. Muzeum Ziemi, która w ramach prowadzonej działalności kulturalnej wykonywać będzie zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione od podatku VAT.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie powiatowym, zadania z zakresu kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania tej inwestycji podmiotowi, który zadania te także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Ponadto Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzystał ze zwolnienia zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych, co zostało stwierdzone w wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji nr IBPP1/443-348a/07/AW.

Wobec powyższego, przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego Muzeum Ziemi L. inwestycji do bezpłatnego użytkowania, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem przekazanie to nie będzie stanowiło przesłanki do uznania Powiatu jako podmiotu wykonującego czynność opodatkowaną w postaci przekazania inwestycji i nie będzie on potraktowany przez to jako podmiot wykorzystujący zrealizowany projekt.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl