IBPP1/443-348a/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-348a/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego w L. przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2007 r. (data wpływu 15 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją programu pod nazwą "Rewaloryzacja Dworu S. oraz murów i baszt Klasztoru OO. B. w L." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2007 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związane z realizacją programu pod nazwą "Rewaloryzacja Dworu S. oraz murów i baszt Klasztoru OO. B. w L.". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 30 sierpnia 2005 r. została zawarta pomiędzy Powiatem a Wojewodą P. umowa o dofinansowanie projektu, której przedmiotem jest rewaloryzacja Dworu S. oraz murów i baszt Klasztoru OO. B. w L. Do tej umowy został sporządzony aneks z dnia 7 czerwca 2006 r. ustalający ostateczna kwotę dofinansowania. Wymieniony aneks zawiera załącznik nr 2 określający planowane wydatki w ramach projektu. Zgodnie z tym załącznikiem, podatek VAT jest traktowany jako koszt kwalifikowany. Pismem z dnia 29 sierpnia 2007 r., P. Urząd Wojewódzki zwrócił się z prośbą o powtórną weryfikację kwalifikowalności VAT dla projektów realizowanych w ramach ZPORR w kontekście prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwote podatku naliczonego, o ile mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zgodnie z informacjami wynikającymi ze studium wykonalności dla projektu rewaloryzacja Dworu S. oraz murów i baszt Klasztoru OO. B. w L., w obiektach Dworu S. zostanie zorganizowane Muzeum Ziemi. Projekt statutu tego podmiotu przewiduje, że ma to być odrębna jednostka organizacyjna Powiatu posiadająca osobowość prawną, która w ramach swojej działalności będzie także prowadzić działalność gospodarczą.

Projekt jest finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR, Priorytet 1, Działanie 1.4 w wysokości 75% wydatków kwalifikowanych oraz środków własnych Powiatu i Klasztoru OO. B. w wysokości 25%. Procentowy udział środków własnych Powiatu do dofinansowania w odniesieniu do dworu Starościńskiego wynosi 25% do 75%, udział środków własnych Klasztoru do dofinansowania w odniesieniu do murów i baszt Klasztoru także wynosi 25% do 75%. Po zakończeniu realizacji projektu, inwestycja stanie się własnością Powiatu w części dotyczącej Dworu S. i zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie utworzonemu Muzeum Ziemi oraz Klasztorowi OO. B. w L. części dotyczącej murów i baszt Klasztoru.Wydatki związane z inwestycją zostały ujęte, zgodnie z art. 186 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w planie finansowym urzędu jednostki samorządu terytorialnego, tj. Starostwa Powiatowego w L. roku 2006 jak też i w roku 2007 i stanowią wydatek tejże jednostki. Dwór Starościński w chwili obecnej znajduje się w ewidencji środków trwałych Powiatu - Starostwa Powiatowego w L. Z chwilą zakończenia rewaloryzacji obiektu oraz utworzenia Muzeum Ziemi cały obiekt zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie nowopowstałej jednostce organizacyjnej Powiatu. Po zakończeniu inwestycji właścicielem obiektu nadal będzie Powiat, a użytkować go będzie Muzeum, które z tego tytułu nie będzie ponosić żadnych opłat na rzecz właściciela. Muzeum w ramach prowadzonej działalności kulturalnej będzie wykonywało czynności nieopodatkowane i opodatkowane podatkiem VAT. Powiat - Starostwo Powiatowe w L., będąc inwestorem, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od faktur za realizację, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

Stan faktyczny uzupełniono ponadto pismem z dnia 10 stycznia 208 r., w którym podano, że Powiat nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT i nie składa miesięcznych deklaracji VAT-7. Zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT jest Starostwo Powiatowe w L., które składa miesięczne deklaracje VAT-7. Starostwo Powiatowe w L. prowadzi całą obsługę Powiatu jako jednostki samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań powiatu oraz obsługi organizacyjnej.Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu wystawiane były na Powiat oraz na Starostwo Powiatowe w L. Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie były związane z wykonywaną działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Powiat - Starostwo Powiatowe w L. ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupów w ramach realizowanej inwestycji pod nazwą "Rewaloryzacja Dworu S. oraz murów i baszt Klasztoru OO. B. w L.", a także czy ma możliwość odzyskania podatku naliczonego zawartego w fakturach w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w sytuacji, gdy nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 23 ust. 1 w związku z § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), istnieje możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom (takim zarejestrowanym podatnikiem jest Wnioskodawca), którzy dokonują nabycia towarów i usług za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE i ISPA). W przypadku finansowania programów realizowanych w ramach Programów ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed 1 maja 2004 r.Środki finansowe otrzymane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, stanowiącego jeden z unijnych funduszy strukturalnych na podstawie umowy zawartej po 1 maja 2004 r., nie wypełniają definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 omawianego aktu wykonawczego, stąd w oparciu o wskazane wyżej przepisy prawne, zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu zwrot podatku naliczonego.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ponieważ Wnioskodawca, będąc inwestorem, nie prowadzi opodatkowanej sprzedaży związanej z tą inwestycją, uważa, iż nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego w związku z zapłatą za faktury wystawione przez wykonawców inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy).Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są: rada powiatu i zarząd powiatu.W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, Starostwo Powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług.Do zadań własnych powiatu należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 4 ust. 1 pkt 7 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym). Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat w ramach swoich zadań realizował, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, dofinansowany ze środków unijnych, projekt pod nazwą "Rewaloryzacja Dworu S. oraz murów i baszt Klasztoru OO. B. w L.".

Zatem w myśl powołanych wyżej przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z § 23 cytowanego powyżej rozporządzenia, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Warunki i tryb, w jakich dokonywany jest zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia (importu) towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały sprecyzowane w § 24-27 ww. rozporządzenia.

W myśl § 6 ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Należy zatem zauważyć, iż ww. przepisy rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE i ISPA). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r. Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 30 sierpnia 2005 r. zawarł umowę o dofinansowanie projektu, której przedmiotem jest rewaloryzacja Dworu S. oraz murów i baszt Klasztoru OO. B. w L. Do ww. umowy, w dniu 7 czerwca 2006 r. został zawarty aneks. Realizacja projektu finansowana była w części z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, związanych z realizacja projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - w trybie § 23-27 rozporządzenia, ponieważ powołany wyżej przepis § 6 rozporządzenia nie ma zastosowania do realizacji projektów finansowanych lub współfinansowanych z poakcesyjnych funduszy strukturalnych (jeżeli umowa nie została zawarta przed dniem 1 maja 2004 r.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl