IBPP1/443-346/09/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-346/09/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu 10 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 12 czerwca 2009 r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.) oraz z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 24 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz działalnością niepodlegającą opodatkowaniu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W odpowiedzi na wezwanie tut. organu z dnia 3 czerwca 2009 r. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 12 czerwca 2009 r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.) oraz z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 24 czerwca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, która mieści się w obiekcie zamkowym wpisanym do rejestru zabytków. Zgodnie ze statutem nadanym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 27 marca 2007 r. zadania instytucji obejmują upowszechnianie kultury, ochronę i udostępnianie zabytków, gromadzenie oraz udostępnianie zbiorów bibliotecznych oraz prowadzenie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi bardzo różnorodną działalność: udostępnia obiekt zabytkowy poprzez program zwiedzania zamku i baszty, organizuje zajęcia dla dzieci i młodzieży w sekcjach i kółkach zainteresowań, prowadzi dział bibliotek z centralą, filiami i punktami bibliotecznymi, organizuje bezpłatne imprezy kulturalne, które gromadzą nie tylko mieszkańców miasta i gminy, ale również turystów z województwa, a nawet z zagranicy, wynajmuje pomieszczenia i inne składniki majątkowe, prowadzi kawiarenkę zamkową, w której dodatkowo sprzedawane są pamiątki, świadczy usługi gastronomiczne organizując przyjęcia okolicznościowe na zlecenia osób fizycznych oraz zakładów pracy.

Tak różnorodna działalność sprawia, że w instytucji występuje sprzedaż opodatkowana (bilety wstępu, usługi gastronomiczne, wynajem, sprzedaż pamiątek), zwolniona (sekcje i kółka zainteresowań dla dzieci i młodzieży) oraz świadczenia nieodpłatne, które są finansowane dotacją podmiotową otrzymywaną od organizatora (działalność biblioteki, imprezy kulturalne nieodpłatne).

W związku z powyższym instytucja dokonuje różnorodnych zakupów. Jedną grupę stanowią zakupy, które bezpośrednio można powiązać ze sprzedażą opodatkowaną, jak np. zakup towarów handlowych, energia elektryczna zużywana w pomieszczeniu kawiarenki, materiały zużyte do organizacji usług gastronomicznych.

Drugą grupę stanowią zakupy związane ze sprzedażą zwolnioną, tj. materiały zużywane podczas prowadzenia zajęć sekcji i kółek zainteresowań, usługi transportowe w związku z wyjazdem sekcji na konkursy i festiwale.

Trzecią grupę stanowią zakupy związane z działalnością nieodpłatną np. zakup księgozbiorów, energia elektryczna, zużywane w pomieszczeniach bibliotek, wynajem namiotów i nagłośnienia w związku z organizacją imprez plenerowych z wolnym wstępem.

Wreszcie czwartą grupę stanowią zakupy, które związane są zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną jak również z działalnością nieodpłatną np. energia zużywana w budynku administracji, usługi telefoniczne, środki do utrzymania czystości w całym obiekcie, olej opałowy do ogrzewania pomieszczeń, materiały biurowe, energia elektryczna w salach służących różnym celom.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wyjaśnia, iż przez użyte we wniosku określenie "świadczenia nieodpłatne, które są sfinansowane dotacją podmiotową" rozumie nałożone na instytucję kultury zadania statutowe, za które nie jest pobierana opłata np. imprezy kulturalne z wolnym wstępem, usługi biblioteczne. Są to więc czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. poz. 654 z późn. zm.) koszty sfinansowane dotacją podmiotową nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Dotacja podmiotowa nie zwiększa ceny sprzedawanych towarów i świadczonych usług, nie jest więc uwzględniania w obrocie uzyskanym ze sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz działalnością nieodpłatną sfinansowaną dotacją podmiotową, tj. działalnością niepodlegąjącą VAT, na zasadach określonych w art. 90-91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), tj. poprzez zastosowanie współczynnika rocznego obrotu sprzedaży uprawniającej do odliczenia podatku naliczonego w całkowitym obrocie uzyskanym ze sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 czerwca 2009 r.), podatek naliczony związany zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną, jak i działalnością nieodpłatną sfinansowaną dotacją podmiotową niepodlegającą VAT, może zostać odliczony na zasadach określonych w art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. poprzez zastosowanie współczynnika rocznego obrotu sprzedaży uprawniającej do odliczenia podatku naliczonego w całkowitym obrocie uzyskanym ze sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego co do zasady stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednocześnie, według ust. 2 ww. artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały dalszymi przepisami art. 90 ww. ustawy, natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury. Zadania statutowe instytucji obejmują upowszechnianie kultury, ochronę i udostępnianie zabytków, gromadzenie oraz udostępnianie zbiorów bibliotecznych oraz prowadzenie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi bardzo różnorodną działalność: udostępnia obiekt zabytkowy poprzez program zwiedzania zamku i baszty, organizuje zajęcia dla dzieci i młodzieży w sekcjach i kółkach zainteresowań, prowadzi dział bibliotek z centralą, filiami i punktami bibliotecznymi, organizuje bezpłatne imprezy kulturalne, które gromadzą nie tylko mieszkańców miasta i gminy, ale również turystów z województwa, a nawet z zagranicy, wynajmuje pomieszczenia i inne składniki majątkowe, prowadzi kawiarenkę zamkową, w której dodatkowo sprzedawane są pamiątki, świadczy sługi gastronomiczne organizując przyjęcia okolicznościowe na zlecenia osób fizycznych oraz zakładów pracy.

Tak różnorodna działalność sprawia, że w instytucji występuje sprzedaż opodatkowana (bilety wstępu, usługi gastronomiczne, wynajem, sprzedaż pamiątek), zwolniona (sekcje i kółka zainteresowań dla dzieci i młodzieży) oraz świadczenia nieodpłatne, które są finansowane dotacją podmiotową otrzymywaną od organizatora (działalność biblioteki, imprezy kulturalne nieodpłatne).

W związku z powyższym instytucja dokonuje różnorodnych zakupów. Jedną grupę stanowią zakupy, które bezpośrednio można powiązać ze sprzedażą opodatkowaną, jak np. zakup towarów handlowych, energia elektryczna zużywana w pomieszczeniu kawiarenki, materiały zużyte do organizacji usług gastronomicznych.

Drugą grupę stanowią zakupy związane ze sprzedażą zwolnioną, tj. materiały zużywane podczas prowadzenia zajęć sekcji i kółek zainteresowań, usługi transportowe w związku z wyjazdem sekcji na konkursy i festiwale.

Trzecią grupę stanowią zakupy związane z działalnością nieodpłatną np. zakup księgozbiorów, energia elektryczna, zużywane w pomieszczeniach bibliotek, wynajem namiotów i nagłośnienia w związku z organizacją imprez plenerowych z wolnym wstępem.

Wreszcie czwartą grupę stanowią zakupy, które związane są zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną jak również z działalnością nieodpłatną np. energia zużywana w budynku administracji, usługi telefoniczne, środki do utrzymania czystości w całym obiekcie, olej opałowy do ogrzewania pomieszczeń, materiały biurowe, energia elektryczna w salach służących różnym celom.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wyjaśnia, iż przez określenie "świadczenia nieodpłatne, które są sfinansowane dotacja podmiotową" rozumie nałożone na instytucję kultury zadania statutowe, za które nie jest pobierana opłata np. imprezy kulturalne z wolnym wstępem, usługi biblioteczne. Są to więc w ocenie Wnioskodawcy czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż dotacja podmiotowa nie zwiększa ceny sprzedawanych towarów i świadczonych usług, nie jest więc uwzględniania w obrocie uzyskanym ze sprzedaży.

Kwestią budzącą wątpliwości Wnioskodawcy jest prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną oraz działalnością nieodpłatną (niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT) poprzez zastosowanie współczynnika rocznego obrotu sprzedaży uprawniającej do odliczenia podatku naliczonego w całkowitym obrocie uzyskanym ze sprzedaży, na zasadach określonych w art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przenosząc wskazane wyżej przepisy na grunt rozpatrywanej sprawy należy zaznaczyć, że ustawa o podatku od towarów i usług obejmuje zarówno opodatkowaniem, zwolnieniem z opodatkowania, jak i prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie czynności, które dokonywane są w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu tej właśnie ustawy. A czynności tych musi dokonywać osoba działająca w charakterze podatnika również w rozumieniu tej ustawy. Należy zatem wskazać, że czynności leżące poza zakresem działania ustawy jako czynności niepodlegające opodatkowaniu, nie mogą być utożsamiane z czynnościami zwolnionymi z opodatkowania w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w związku z prowadzeniem różnorodnej działalności wykonuje zarówno czynności opodatkowane, zwolnione, jak i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec powyższego Wnioskodawca wyodrębnia grupy zakupów, powiązanych bezpośrednio z poszczególnymi rodzajami wykonywanych przez instytucję czynności.

Wśród nabywanych towarów i usług Wnioskodawca wydzielił również grupę tych zakupów, które związane są zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną jak również z działalnością nieodpłatną (niepodlegającą opodatkowaniu). Są to przykładowo: energia zużywana w budynku administracji, usługi telefoniczne, środki do utrzymania czystości w całym obiekcie, olej opałowy do ogrzewania pomieszczeń, materiały biurowe, energia elektryczna w salach służących różnym celom.

Z powyższego wynika, iż nabywane towary i usługi zaliczone przez Wnioskodawcę do ostatniej (czwartej) grupy zakupów stanowią zakupy służące zarówno czynnościom znajdującym się poza zakresem obowiązywania ustawy, tj. czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, jak i czynnościom związanym z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (opodatkowaną i zwolnioną).

Należy zauważyć, że przepisy art. 90 i 91 ustawy o VAT znajdują zastosowanie wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o VAT (tj. opodatkowaną i zwolnioną), a nie dotyczą działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Jeżeli zatem Wnioskodawca dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, opodatkowanymi i zwolnionymi z opodatkowania, i jednocześnie nie ma możliwości jednoznacznego przyporządkowania dokonanych zakupów do konkretnego rodzaju działalności, chcąc dokonać odliczenia podatku naliczonego, należałoby tego dokonać stosując dwuetapowy klucz podziału.

Mianowicie w pierwszym etapie z całości zakupów, których nie można bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, Wnioskodawca winien wydzielić tę ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną). Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem podziału, odpowiednim dla specyfiki prowadzonej działalności. Należy zaznaczyć, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do części zakupów związanych z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną), Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej, zgodnie z przepisami art. 90 ustawy o VAT.

Należy zauważyć, iż zgodnie z cytowanym już art. 90 ust. 3 ww. ustawy proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Należy ponownie zaznaczyć, iż przepis ten znajduje zastosowanie wyłącznie do tych czynności, które związane są z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT (tj. czynności opodatkowanych i zwolnionych), a nie dotyczy działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Wobec sformułowanego stanowiska Wnioskodawcy, iż "podatek naliczony związany zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, zwolnioną, jak i działalnością nieodpłatną sfinansowaną dotacją podmiotową niepodlegającą VAT, może zostać odliczony na zasadach określonych w art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. poprzez zastosowanie współczynnika rocznego obrotu sprzedaży uprawniającej do odliczenia podatku naliczonego w całkowitym obrocie uzyskanym ze sprzedaży" należy przytoczyć przepis art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, bowiem jedynie tę część podatku naliczonego, która jest związana ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną można rozliczać proporcją obliczoną w sposób określony w art. 90 ust. 2 - 9, po wcześniejszym wydzieleniu z całej kwoty podatku naliczonego związanego zarówno z działalnością opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu, tej części, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.

Na marginesie należy wskazać, że zgodnie z art. 91 ust. 1 ww. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Stosownie do art. 91 ust. 3 ww. ustawy korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Nadmienia się również, iż Wnioskodawca dokonując odliczenia podatku zgodnie z zasadami określonymi w przepisach art. 86 i art. 90 ustawy o VAT, musi mieć na uwadze również ograniczenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Należy także podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga co do prawidłowości przyporządkowania przez Wnioskodawcę wykonywanych czynności odpowiednio do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej czy też zwolnionej z opodatkowania, jak również nie dotyczy kwestii związanej z opodatkowaniem (bądź nie) podatkiem od towarów i usług otrzymywanych dotacji podmiotowych, gdyż zagadnienia te nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl