IBPP1/443-342/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-342/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 2 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 20 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca będąc podatnikiem podatku od towarów i usług ma prawo na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów towarów i usług sfinansowanych otrzymaną dotacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca będąc podatnikiem podatku od towarów i usług ma prawo na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów towarów i usług sfinansowanych otrzymaną dotacją.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 20 kwietnia 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 2 kwietnia 2010 r. znak IBPP1/443-98/09/MS.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym - jednostką sektora finansów publicznych, nieposiadającym osobowości prawnej.

Zakres jego działania obejmuje między innymi:

* urządzanie, eksploatację i zarządzanie cmentarzami komunalnymi oraz obiektami znajdującymi się na ich terenie,

* opracowanie i realizację programów zakładania nowych cmentarzy komunalnych, rozbudowę i modernizację istniejących obiektów,

* prowadzenie działań związanych z zagospodarowaniem, konserwacją zieleni wysokiej i niskiej na terenach cmentarzy komunalnych,

* świadczenie usług grabarskich tj. kopanie grobu, pochowanie, zasypywanie grobu, rozbiórka i prowizoryczne ustawienie nagrobka, otwarcie zamknięcie grobu murowanego oraz ekshumacja,

* budowę i sprzedaż części podziemnej grobu murowanego,

* utrzymywanie we właściwym stanie technicznym i użytkowym obiektów i urządzeń cmentarnych.

Wnioskodawca od 1 maja 2004 r. jest także płatnikiem (podatnikiem) podatku od towarów i usług. Nie prowadzi żadnej sprzedaży nieopodatkowanej, wszystkie świadczone usługi są opodatkowane podatkiem VAT.

Uzyskuje dochody z tytułu:

* opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych i urządzeń cmentarnych,

* usług ekshumacyjnych,

* usług pogrzebowych,

* sprzedaży części podziemnej grobu murowanego.

Na realizację zadań inwestycyjnych Wnioskodawca otrzymuje z budżetu Miasta dotacje na finansowanie działań inwestycyjnych, zwane dotacjami celowymi.

W latach 2004 -2009 otrzymano dotacje między innymi na zadania:

* Cmentarz R. - modernizacja infrastruktury i budowa kolumbarium - (wykonanie okablowania oświetlenia alejek bocznych przy kaplicy, budowa sieci wodno - kanalizacyjnej, modernizacja alejek, budowa kolumbarium, wykonanie i montaż bramy wejściowej).

* Cmentarz G. - modernizacja infrastruktury, dogęszczanie - (budowa kolumbarium i alejek).

* Budowa Cmentarza w P. - (budowa alejek).

* Cmentarz przy ul. B. - poszerzenie - (budowa alejek i sieci wodno - kanalizacyjnej, budowa kolumbarium, budowa parkingu).

* Cmentarz w M. - (budowa kolumbarium, sieci wodno - kanalizacyjnej i alejek).

* Budowa piwnic grobowcowych na cmentarzach komunalnych - (budowa piwnic na cmentarzach komunalnych w celu sprzedaży).

* Cmentarz P. C. W. - poszerzenie - (wykonanie alejek, budowa sieci wodno - kanalizacyjnej, budowa parkingu).

* Zakupy inwestycyjne Wnioskodawcy - (zakup samochodu służbowego, zakup koparko - ładowarki).

* Budowa spopielarni - (opracowanie dokumentacji w związku z budową spopielarni).

* Mur Cmentarza R. - prace konserwatorskie i budowlane - (prace konserwatorskie i budowlane - remont muru).

Dotacje Wnioskodawca otrzymuje w kwocie brutto. Zgodnie z art. 144 ust. 4 ustawy o finansach publicznych wykorzystanie dotacji następuje przez zapłatę w kwocie brutto za zrealizowane zadania, na które dotacja jest udzielona.

Będąc płatnikiem podatku od towarów i usług Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Korzystając z tego prawa Wnioskodawca odlicza podatek naliczony od zakupu towarów i usług sfinansowanych otrzymaną dotacją.

W rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dotacje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika zwiększają jego obrót, czyli podstawę opodatkowania. W związku z tym Wnioskodawca opodatkowywał otrzymane dotacje podatkiem od towarów i usług.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie otrzymałby dotacji celowych na realizację zadań inwestycyjnych koniecznym byłoby wygospodarowanie środków własnych, a co za tym idzie uzyskanie wyższych przychodów (z podwyższenia opłat za usługi).

Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym. Stosownie do art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych zakład budżetowy charakteryzuje się tym, że odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych. Zakres działania jednostki został określony w Statucie zatwierdzonym przez Radę Miasta, gdzie określono zadania, za realizację których jest odpowiedzialny. Do podstawowych zadań należą m.in. urządzanie, eksploatacja i zarządzanie cmentarzy komunalnych oraz obiektów znajdujących się na ich terenie a także utrzymywanie we właściwym stanie technicznym i użytkowym obiektów i urządzeń cmentarnych. Dla prawidłowej realizacji statutowych zadań Rada Miasta K. zatwierdziła procentową wielkość wskaźnika, który stanowi podstawę określania stawek jednostkowych za świadczone usługi przez Wnioskodawcę. Z powyższego jasno wynika, że wielkość środków uzyskiwanych przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych usług wystarcza na pokrycie wydatków bieżących jednostki. Natomiast mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawca zarządza znacznym majątkiem, niezbędnym jest prowadzenie zadań inwestycyjnych. Na ten cel środki mogą być pozyskiwane albo z dotacji celowych Urzędu Miasta albo z dochodów własnych.

Bezspornym jest zatem, że środki własne aby mogły być wykorzystane na inwestycje muszą być znacznie wyższe. Aby to uzyskać musiałyby zostać podwyższone ceny za świadczone usługi. Środki z dotacji pozwoliły utrzymać dotychczasowe ceny usług. Reasumując: otrzymane z budżetu Urzędu Miasta dotacje przeznaczone na realizację zadań inwestycyjnych dotyczących Cmentarza R., Cmentarza G., budowy Cmentarza w P., Cmentarza przy ul. B., Cmentarza M., budowy piwnic grobowcowych na cmentarzach komunalnych, Cmentarza P. C. W., zakupu inwestycyjnego Wnioskodawcy, budowy spopielarni, muru Cmentarza R. miały bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług.

Wydatki na zadania inwestycyjne ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach wskazanych obiektów cmentarnych, w tym zakupy inwestycyjne udokumentowane są fakturami VAT. Faktury wystawione są na Wnioskodawcę.

Zakupy (wydatki) dokonane w ramach wyżej wymienionych inwestycji służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Z. C. K., będąc podatnikiem podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od zakupu towarów i usług sfinansowanych otrzymaną dotacją o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca otrzymuje dotacje celowe na realizowane inwestycje w kwocie brutto, wykorzystanie dotacji również następuje w kwocie brutto zgodnie z art. 144 ust. 4 ustawy o finansach publicznych. Będąc podatnikiem podatku VAT Wnioskodawca odlicza podatek naliczony od zakupu towarów i usług sfinansowanych otrzymaną dotacją. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wnioskodawca w ostatecznym rozliczeniu, w deklaracji VAT-7 rozlicza podatek od towarów i usług z urzędem skarbowym poprzez odliczenie podatku naliczonego z faktur inwestycyjnych sfinansowanych dotacjami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe:

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w treści art. 88 powołanej ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Literalne brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

* towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zakładem budżetowym - jednostką sektora finansów publicznych, nieposiadającym osobowości prawnej.

Zakres jego działania obejmuje między innymi:

* urządzanie, eksploatację i zarządzanie cmentarzami komunalnymi oraz obiektami znajdującymi się na ich terenie,

* opracowanie i realizację programów zakładania nowych cmentarzy komunalnych, rozbudowę i modernizację istniejących obiektów,

* prowadzenie działań związanych z zagospodarowaniem, konserwacją zieleni wysokiej i niskiej na terenach cmentarzy komunalnych,

* świadczenie usług grabarskich tj. kopanie grobu, pochowanie, zasypywanie grobu, rozbiórka i prowizoryczne ustawienie nagrobka, otwarcie zamknięcie grobu murowanego oraz ekshumacja,

* budowę i sprzedaż części podziemnej grobu murowanego,

* utrzymywanie we właściwym stanie technicznym i użytkowym obiektów i urządzeń cmentarnych.

W ramach wskazanych działań Wnioskodawca w latach 2004-2009 poniósł wydatki inwestycyjne na:

* Cmentarz R. - modernizacja infrastruktury i budowa kolumbarium - (wykonanie okablowania oświetlenia alejek bocznych przy kaplicy, budowa sieci wodno - kanalizacyjnej, modernizacja alejek, budowa kolumbarium, wykonanie i montaż bramy wejściowej).

* Cmentarz G. - modernizacja infrastruktury, dogęszczanie - (budowa kolumbarium i alejek).

* Budowa Cmentarza w P. - (budowa alejek).

* Cmentarz przy ul. B. - poszerzenie - (budowa alejek i sieci wodno - kanalizacyjnej, budowa kolumbarium, budowa parkingu).

* Cmentarz w M. - (budowa kolumbarium, sieci wodno - kanalizacyjnej i alejek).

* Budowa piwnic grobowcowych na cmentarzach komunalnych - (budowa piwnic na cmentarzach komunalnych w celu sprzedaży).

* Cmentarz P. C. W. - poszerzenie - (wykonanie alejek, budowa sieci wodno - kanalizacyjnej, budowa parkingu).

* Zakupy inwestycyjne Wnioskodawcy - (zakup samochodu służbowego, zakup koparko - ładowarki).

* Budowa spopielarni - (opracowanie dokumentacji w związku z budową spopielarni).

* Mur Cmentarza R. - prace konserwatorskie i budowlane - (prace konserwatorskie i budowlane - remont muru).

Wnioskodawca od 1 maja 2004 r. jest także płatnikiem (podatnikiem) podatku od towarów i usług. Nie prowadzi żadnej sprzedaży nieopodatkowanej, wszystkie świadczone usługi są opodatkowane podatkiem VAT.

Uzyskuje dochody z tytułu:

* opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych i urządzeń cmentarnych,

* usług ekshumacyjnych,

* usług pogrzebowych,

* sprzedaży części podziemnej grobu murowanego.

Wydatki na zadania inwestycyjne ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach wskazanych obiektów cmentarnych, w tym zakupy inwestycyjne udokumentowane są fakturami VAT. Faktury wystawione są na Wnioskodawcę.

Zakupy (wydatki) dokonane w ramach wyżej wymienionych inwestycji służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie spełnione zostały przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z dokonanymi przez niego inwestycjami będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Tym samym, pod warunkiem nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl