IBPP1/443-340/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-340/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nieodpłatnego otrzymania środków trwałych na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nieodpłatnego otrzymania środków trwałych na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Na mocy Aktu Komercjalizacji z dnia 5 października 2006 r. oraz wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego dokonanego w dniu 22 grudnia 2006 r., z dniem 1 stycznia 2007 r. państwowe Rejonowe Przedsiębiorstwo W. zostało przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa pod nazwą X. Spółka Akcyjna. W wyniku umowy dotyczącej przekazania przez Skarb Państwa pakietu 100 proc. akcji Miastu, z dniem 1 sierpnia 2007 r. X. Spółka Akcyjna stało się jednoosobową spółką Miasta.

Wnioskodawca - X. Spółka Akcyjna prowadzi działalność gospodarczą głównie w przedmiocie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, wydawania warunków technicznych przyłączeń do sieci wodno-kanalizacyjnej, odbioru sieci i przyłączy wodociągowej i kanalizacyjnej, usuwania awarii.

W związku z budową Drogowej Trasy Średnicowej łączącej miasto z G. dokonano przebudowy i przełożenia m.in. fragmentów istniejących sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, gazowych, ciepłowniczych, w tym również stanowiących własność Spółki Akcyjnej. W wyniku podjętych czynności powstały środki trwałe w postaci:

1.

kanalizacji ogólnospławnej,

2.

kanalizacji ogólnospławnej - część odtworzeniowa,

3.

kanalizacji sanitarnej,

4.

kanalizacji ogólnospławnej,

5.

kanalizacji ogólnospławnej "B." zad. XXI i zad. XXII kontrakt nr 3,

6.

wodociągów RPWiK o średnicy 110,160 i 225mm w ramach budowy DTŚ - kontrakt nr 6,

7.

wodociągów w ramach budowy DTŚ - kontrakt nr 7,8,8b,

8.

kanalizacji ogólnospławnej wraz z pompownią w rejonie Miasta - kontrakt nr 4/I,

9.

przełożenia kolektora ogólnospławnego FI 800mm rejon R. kontrakt nr 8,

10.

Modernizacji przepompowni ścieków ogólnospławnych w Mieście kontrakt nr 8 na podstawie warunków zrzutu wód odpadowych,

11.

przebudowy rozdzielczej sieci wodociągowej w ramach budowy DTŚ kontrakt nr 4/I,

- których łączna wartości wynosi 20.519.591,36 zł.

Budowa drogi była prowadzona w ramach inwestycji Urzędu Marszałkowskiego realizowanej przez Inwestora Zastępczego. Powstałe środki trwałe zostały przekazane przez Urząd Marszałkowski Miasta na stan ewidencyjny Miasta na podstawie uchwały nr 122 Zarządu Województwa z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie ustalenia procedury obiegu dokumentów (dowodów PT i OT) dla środków trwałych powstałych w związku z realizacją inwestycji budowa Drogowej Trasy Średnicowej i przekazywanych na majątek Miast uczestniczących w realizacji inwestycji oraz upoważnienia do potwierdzenia tych dokumentów. Następnie Miasto na podstawie art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych zamierza powstałe środki trwałe nieodpłatnie przekazać na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego na rzecz Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 czerwca 2009 r.):

Czy w związku z przyszłym nieodpłatnym przekazaniem środków trwałych na rzecz Spółki na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, nie udokumentowanym fakturą VAT przez przekazującego, tj. Miasto a powstałych w ramach inwestycji związanej z budową Drogowej Trasy Średnicowej i znajdujących się na stanie ewidencyjnym Miasta,po stronie przyjmującego powstanie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu ww. przekazania.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku nieodpłatnego przekazania środków trwałych znaczny ciężar obowiązków podatkowych spoczywa na darczyńcy. Nieodpłatne przekazanie środka trwałego nawet całkowite zamortyzowanego może spowodować powstania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., zwanej dalej ustawą o VAT) Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w tym m.in. w formie darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Podstawa opodatkowania określona została w art. 29 ust. 10 ustawy o VAT zgodnie z którym, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszty wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów, z zastrzeżeniem ust. 10a dotyczącego przekazania artykułów spożywczych na cele charytatywne.

W tym miejscu warto również zwrócić uwagę na przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalniający bowiem od podatku VAT dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Wnioskodawca jest zdania, że powyższe zasady nie dotyczą obdarowanego (przyjmującego), który poprzez nieodpłatne przekazanie "nabywa" środki trwałe. Stopień ich ewentualnej amortyzacji również nie wpływa kształtującą na rodzaj zakres obowiązków podatkowych obdarowanego. W omawianym przypadku Miasto przekazując środki trwałe nie powinno wystawiać faktury VAT dokumentującej czynność nieodpłatnego przekazania. W związku z powyższym, mając na uwadze art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT brak jest podstaw do odliczenia po stronie spółki podatku naliczonego od należnego.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 czerwca 2009 r. Wnioskodawca stwierdził, że zasady związane ze skutkami podatkowymi w podatku VAT po stronie przekazującego (darczyńcy), przedstawione w niniejszym wniosku nie dotyczą przyjmującego (obdarowanego), który poprzez nieodpłatne przekazanie "nabywa" środki trwałe. Stopień ich ewentualnej amortyzacji również nie wpływa kształtująco na rodzaj i zakres obowiązków podatkowych przyjmującego w podatku od towarów i usług, w kwestii obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu przekazania ww. środków trwałych. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, mając na uwadze art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, iż przyszłe nieodpłatne przekazanie przez miasto środków trwałych powstałych w ramach inwestycji związanej z budową Drogowej Trasy Średnicowej, nie udokumentowanych fakturą VAT nie wywoła żadnych skutków podatkowych po stronie przyjmującego w podatku VAT związanych z obniżeniem podatku należnego o naliczony. W takiej sytuacji, pomimo ewentualnego wystawienia faktury VAT przez przekazującego prawo do obniżenia podatku należnego dla przyjmującego nie powstanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1, ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

5.

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a.

Ponadto należy mieć na uwadze przepisy art. 88 ustawy o VAT, w których zawarto ograniczenia co do możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca, który prowadzi działalność gospodarczą głównie w przedmiocie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, wydawania warunków technicznych przyłączeń do sieci wodno-kanalizacyjnej, odbioru sieci i przyłączy wodociągowej i kanalizacyjnej, usuwania awarii, z dniem 1 sierpnia 2007 r. stał się jednoosobową spółką Miasta.

W ramach inwestycji Urzędu Marszałkowskiego realizowanej przez Inwestora Zastępczego - prowadzona była budowa drogi. Powstałe z związku z budową środki trwałe zostały przekazane przez Urząd Marszałkowski Miasta na stan ewidencyjny Miasta na podstawie uchwały Zarządu Województwa z dnia 21 grudnia 2006 r. Następnie Miasto na podstawie art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych zamierza powstałe środki trwałe nieodpłatnie przekazać na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym Wnioskodawca sformułował pytanie: "Czy w związku z przyszłym nieodpłatnym przekazaniem środków trwałych na rzecz Spółki na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego, nieudokumentowanym fakturą VAT przez przekazującego, tj. Miasto a powstałych w ramach inwestycji związanej z budową Drogowej Trasy Średnicowej i znajdujących się na stanie ewidencyjnym Miasta, po stronie przyjmującego powstanie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu ww. przekazania...".

Ze wskazanego przez Wnioskodawcę przepisu art. 32 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) wynika, że przekazanie przez zarządcę drogi urządzeń, o których mowa w ust. 2-4, wykonanych w pasie drogowym, osobie uprawnionej następuje nieodpłatnie, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Z kolei stosownie do zapisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jednocześnie w myśl wskazanego już art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi co do zasady suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podstawowym więc dokumentem uprawniającym podatnika do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi, jest faktura VAT dokumentująca daną czynność opodatkowaną.

Jeśli zatem Wnioskodawca otrzyma nieodpłatnie na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego od Miasta środki trwałe, które nie zostaną udokumentowane fakturą VAT, to z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie otrzyma dokumentu (faktury) uprawniającego go do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanego towaru, nie wystąpi u Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nieodpłatnego ww. otrzymania środków trwałych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie dotyczy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku ewentualnego wystawienia faktury VAT przez przekazującego, gdyż nie sformułowano pytania w tym zakresie. Ponadto należy zwrócić uwagę, że obowiązek odpowiedniego zastosowania m.in. art. 5, art. 7, art. 29, art. 43, art. 106 ustawy o VAT spoczywa na dostawcy towarów. Nabywca natomiast musi wziąć pod uwagę ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie wymaga podkreślenia, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków podatkowych dla kontrahenta Wnioskodawcy, który jeśli jest zainteresowany uzyskaniem dla siebie interpretacji indywidualnej w zakresie ewentualnego opodatkowania dokonywanych czynności, winien złożyć odrębny wniosek w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl