IBPP1/443-338/14/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-338/14/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 marca 2014 r. (data wpływu 1 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 25 czerwca 2014 r. (data wpływu 2 lipca 2014 r.) oraz pismem z 9 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2014 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismem z 25 czerwca 2014 r. (data wpływu 2 lipca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-338/14/ES z 17 czerwca 2014 r. oraz pismem z 9 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-338/14/ES z 4 lipca 2014 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gminna Spółdzielnia "..." na podstawie aktu notarialnego z dnia 2 sierpnia 1946 r. posiada nieruchomość położoną w K. Na ww. nieruchomość założona jest KW w Wydziale Ksiąg Wieczystych przy Sądzie Rejonowym.

Nieruchomość składa się z następujących części:

* nieruchomość gruntowa - działka nr 3039 o pow. 371 m2,

* budynek handlowy (sklep) o pow. użytkowej 84,5 m2,

* budynek magazynu o pow. użytkowej 30,0 m2,

* budynek gospodarczy (obecnie lokal mieszkalny) o pow. użytkowej 29,6 m2.

Budynki w latach 2005-2007 były modernizowane, a wartość ich modernizacji przekroczyła 30% ich wartości ewidencyjnej - początkowej.

Z tytułu modernizacji Spółdzielnia odliczała należny podatek VAT.

Budynek gospodarczy (obecnie lokal mieszkalny) jest wydzierżawiony na podstawie umowy najmu z dnia 2 stycznia 1999 r. Z tytułu dzierżawy nie był odprowadzany podatek VAT.

Budynek handlowy (sklep) oraz budynek magazynu do 30 kwietnia 2012 r. był wykorzystywany przez Spółdzielnię do celów prowadzonej działalności handlowej. Z dniem 1 maja 2012 r. budynek handlowy (sklep) wraz z budynkiem magazynu został wydzierżawiony na podstawie umowy najmu lokalu użytkowego z dnia 30 marca 2012 r. i jest nadal dzierżawiony. Z tytułu dzierżawy Spółdzielnia pobiera od najemcy należny podatek VAT w wysokości 23% od wartości czynszu, który następnie odprowadza do urzędu skarbowego. W m-cu lipcu 2014 r. Spółdzielnia zamierza sprzedać całą ww. nieruchomość.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od 7 czerwca 1993 r. z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Na przedmiotowej działce posadowione są nw. obiekty mające być przedmiotem sprzedaży wg klasyfikacji PKOB:

* budynek handlowy - samodzielny sklep - nr klasyfikacji PKOB - 1130,

* budynek magazynowy - nr klasyfikacji PKOB - 1252,

* budynek mieszkalny jednorodzinny - nr klasyfikacji PKOB - 1110.

Wszystkie ww. budynki są trwale związane z gruntem.

Wszystkie budynki zostały wybudowane w okresie międzywojennym tj. w latach 1920-1930 a nabyte przez Wnioskodawcę przez zakup notarialny w dniu 2 sierpnia 1946 r. i oddane do użytkowania przez Wnioskodawcę z dniem nabycia czyli 2 sierpnia 1946 r.

Przy nabyciu przedmiotowych budynków Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pierwsze zasiedlenie budynku handlowego - sklepu i budynku magazynu nastąpiło 1 maja 2012 r. tj. po sześciu lalach od ich ulepszenia na które poniesione wydatki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły ponad 30% ich wartości początkowej.

Pierwsze zasiedlenie wg posiadanej Umowy najmu budynku mieszkalnego nastąpiło 2 stycznia 1999 r. Budynek mieszkalny nie był ulepszany, jeżeli chodzi o wydatki poniesione na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem czyli oddaniem do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu - dzierżawą a dostawą budynku handlowego - sklepu i budynku magazynowego upłynie okres 2 lat i 3 miesięcy.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem czyli oddaniem do użytkowania w wykonaniu czynności podatkowych - dzierżawą a dostawą budynku mieszkalnego upłynie okres co najmniej 14 lat.

Pierwsze zasiedlenie budynku handlowego i budynku magazynowego polegało na wydzierżawieniu tych budynków na podstawie Umowy Najmu Lokalu Użytkowego zawartej w dniu 30 marca 2012 r. dla Sklepu Wielobranżowego, a budynki na podstawie ww. Umowy zostały oddane w użytkowanie w dniu 1 maja 2012 r.

Pierwsze zasiedlenie budynku mieszkalnego formalnie na podstawie Umowy Najmu zawartej w dniu 2 stycznia 1999 r. z Najemcą panem M. miało miejsce 2 stycznia 1999 r.

Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie budynku handlowego i budynku magazynowego na przedmiotowej działce w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym łącznie ponieważ budynki te stanowią jedną całość a wydatki na ulepszenie przekraczały 30% wartości początkowej całej nieruchomości.

Ulepszenie budynku handlowego i magazynowego łącznie miało miejsce w latach 2005 i 2006 i stanowiło wartość 20704 zł przy wartości początkowej tych budynków łącznie 40000 zł, a więc ulepszenie w świetle przepisów o podatku dochodowym przekraczało 30% ich wartości początkowej.

Budynek handlowy i budynek magazynowy w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez Wnioskodawcę cały czas do czynności podatkowych a mianowicie:

* od 2005 i 2006 r. do 30 kwietnia 2012 r. w wymienionych budynkach Wnioskodawca prowadził działalność handlową - sklep, ze sprzedaży w tym sklepie odprowadzał należne podatki: VAT, dochodowe i od nieruchomości,

* od 1 maja 2012 r. budynki wymienione wynajmował najemcy a za wynajem pobierał i odprowadzał należny podatek VAT, podatek dochodowy i podatek od nieruchomości.

Wynajęcie wymienionych budynków trwa nadal i będzie trwać do chwili ich sprzedaży.

Po ulepszeniach budynek handlowy-sklep i budynek magazynowy został oddany do użytkowania Najemcy w dniu 1 maja 2012 r.

Przedmiotowa działka wraz z budynkiem handlowym i budynkiem magazynowym od chwili nabycia czyli od 2 sierpnia 1946 r. do 30 kwietnia 2012 r. były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów prowadzenia w nich działalności handlowej a z dniem 1 maja 2012 r. oddane zostały w pierwsze użytkowanie Najemcy na podstawie Umowy Najmu Lokalu Użytkowego z dnia 30 marca 2012 r. i będą przez Najemcę użytkowane do chwili sprzedaży.

Budynek mieszkalny od momentu kupna czyli 2 sierpnia 1946 r. był użytkowany przez Najemcę do celów mieszkalnych a oficjalnie wg Umowy Najmu z dnia 2 stycznia 1999 r. i jest użytkowany nadal do chwili jego planowanej sprzedaży.

Budynek handlowy i budynek magazynowy od chwili wejścia w życie Ustawy o podatku VAT były wykorzystywane do celów handlowych - prowadzenie sklepu z działalności której był odprowadzany należny podatek VAT a od 1 maja 2012 r. budynki te były wynajmowane a od ich wynajęcia też był odprowadzany należny podatek VAT.

Od najmu budynku mieszkalnego zgodnie z Ustawą o podatku VAT obowiązywało i dalej obowiązuje zwolnienie z podatku VAT.

Przedmiotowa działka i budynki nie były wykorzystywane do celów rolniczych.

Budynek handlowy i budynek magazynowy - tworzący jedną całość były przedmiotem Najmu od 1 maja 2012 r. na podstawie zawartej Umowy Najmu z 30 marca 2012 r. a więc już ponad 2 lata.

Budynek mieszkalny jest przedmiotem Najmu co najmniej od 2 stycznia 1999 r. to jest od momentu podpisania Umowy Najmu a wiec upłynęło już ponad 14 lat najmu.

Budynek gospodarczy (obecnie lokal mieszkalny) był wykorzystywany jako budynek mieszkalny od prawdopodobnie jego kupna czyli 1946 r.

Budynek gospodarczy (obecnie lokal mieszkalny) jest wynajmowany na cele mieszkalne prawdopodobnie od momentu jego kupna czyli od 1946 r. a na pewno wg Umowy Najmu na cele mieszkalne czyli od 2 stycznia 1999 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedawana wymieniona nieruchomość w lipcu 2014 r. będzie zwolniona z podatku VAT zgodnie z post. art. 43 ust. 10 ustawy o podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ww. nieruchomości powinna być zwolniona z podatku VAT ponieważ po ostatniej modernizacji minęło już 6 lat, część nieruchomości tj. budynek gospodarczy (obecnie lokal mieszkalny) jest dzierżawiony od co najmniej 1999 r. a budynek główny (sklep) i magazyn jest użytkowany (a do lipca będzie użytkowany ponad 2 lata) przez dzierżawcę i z tego tytułu jest odprowadzany należny podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez sprzedaż w myśl art. 2 pkt 22 ww. ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem - w świetle przytoczonych powyżej przepisów - grunt spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Podkreślić należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT od 7 czerwca 1993 r. z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i w m-cu lipcu 2014 r. jako czynny zarejestrowany podatnik VAT zamierza sprzedać całą opisaną we wniosku nieruchomość.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy sprzedaż nieruchomości w lipcu 2014 r. będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie wykorzystywana, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy powinno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekraczają 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem lub dzierżawę - bowiem zarówno sprzedaż, najem, jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy) czy nabywcy.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W myśl natomiast art. 43 ust. 7a ww. ustawy o VAT warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki i budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu) korzysta ze zwolnienia od podatku.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonaną z materiałów budowlanych i elementów składowych będącą wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa budynku handlowego (sklepu) i magazynowego może korzystać ze zwolnienia, koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby zatem dostawa przedmiotowych budynków mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie może być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych budynków nie może upłynąć okres krótszy niż 2 lata.

Z opisu sprawy wynika, że nabyty na podstawie aktu notarialnego z 2 sierpnia 1946 r. budynek handlowy (sklep) jak i budynek magazynu do 30 kwietnia 2012 r. były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności handlowej, opodatkowanej podatkiem VAT. W latach 2005-2006 r. oba budynki były ulepszane, a wartość ulepszeń przekroczyła 30% ich wartości początkowej. W dniu 1 maja 2012 r. zmodernizowane budynki zostały wynajęte, a więc oddane do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu najemcy, zatem od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanej sprzedaży w miesiącu lipcu 2014 r. nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Z uwagi na powyższe, do przedmiotowej dostawy budynku handlowego i budynku magazynowego zastosowanie znajdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, który zwalnia od podatku VAT dostawę budynków z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim (w omawianym przypadku planowana dostawa budynku handlowego i budynku magazynowego nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, gdyż budynki te po ulepszeniach przekraczających 30% ich wartości początkowej zostały oddane w najem, a więc doszło do ich pierwszego zasiedlenia),

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych budynków upłynie okres krótszy niż 2 lata (w omawianym przypadku budynki zostały oddane w najem od 1 maja 2012 r., a więc w momencie planowanej dostawy w lipcu 2014 r. nie upłynie okres krótszy niż 2 lata).

Zatem planowana przez Wnioskodawcę dostawa budynku handlowego - sklepu i magazynowego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Tym samym, również dostawa gruntu, w części przynależnej do tych budynków korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Odnośnie natomiast budynku mieszkalnego, który nie był ulepszany i który od momentu kupna tj. od 2 sierpnia 1946 r. jest użytkowany przez najemcę do celów mieszkalnych (oficjalna umowa najmu z 2 stycznia 1999 r.), a więc oddany do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu najemcy, należy stwierdzić, że planowana dostawa tego budynku mieszkalnego nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą w miesiącu lipcu 2014 r. nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Zatem planowana przez Wnioskodawcę dostawa budynku mieszkalnego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Tym samym, również dostawa gruntu, w części przynależnej do tego budynku korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Reasumując, planowana w lipcu 2014 r. dostawa nieruchomości tj. działki nr 3039 zabudowanej budynkami: handlowym, magazynowym i mieszkalnym, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż ww. nieruchomości powinna być zwolniona z podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie pytania Wnioskodawcy, czy sprzedaż nieruchomości będzie zwolniona z podatku VAT zgodnie z postanowieniami art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie dla planowanej sprzedaży znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29a ust. 8 tej ustawy, natomiast powołany przez Wnioskodawcę w pytaniu art. 43 ust. 10 dotyczy możliwości rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wyboru opodatkowania dostawy.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl