IBPP1/443-334/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-334/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 26 października 2012 r. sygn. akt I SA/Kr 1164/12 (data wpływu do tut. organu prawomocnego orzeczenia oraz zwróconych akt sprawy 8 kwietnia 2013 r.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów po ponownym rozpatrzeniu sprawy stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym usługi organizacji konferencji świadczone przez Wnioskodawcę, obejmujące szereg różnorodnych świadczeń, stanowią jedną kompleksową usługę podlegającą w całości opodatkowaniu według stawki 23% VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym usługi organizacji konferencji świadczone przez Wnioskodawcę, obejmujące szereg różnorodnych świadczeń, stanowią jedną kompleksową usługę podlegającą w całości opodatkowaniu według stawki 23% VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 czerwca 2013 r. znak IBPP1/443-333/13/AW, IBPP1/443-334/13/AW.

Pismem z dnia 13 czerwca 2012 r. Wnioskodawca złożył skargę na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 22 marca 2012 r. znak IBPP1/443-1848/11/AW, w której wniósł o uchylenie zaskarżonej interpretacji oraz zasądzenie na rzecz Strony kosztów postępowania.

Pismem z dnia 18 lipca 2012 r. znak IBPP1/4441-26/12/AW, IBRP/007-264/12 będącym odpowiedzią na skargę, tut. organ wniósł o oddalenie skargi.

W wyniku uwzględnienia skargi z dnia 13 czerwca 2012 r. wyrokiem z dnia 26 października 2012 r. sygn. akt I SA/Kr 1164/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie:

I.

uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną,

II.

określił, iż zaskarżona interpretacja nie może być wykonana do chwili uprawomocnienia się wyroku,

III.

zasądził od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej koszty postępowania.

Od wyroku tego tut. organ wniósł skargę kasacyjną z dnia 6 grudnia 2012 r., która postanowieniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie sygn. akt I SA/Kr 1164/12 została odrzucona.

Tym samym wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 października 2012 r. sygn. akt I SA/Kr 1164/12 stał się prawomocny z dniem 11 grudnia 2012 r. i w dniu 8 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. organu wraz ze zwróconymi aktami sprawy.

W związku z powyższym wniosek strony z dnia 22 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo hotelowe (hotel SPA). Na terenie hotelu Spółka prowadzi również restaurację oraz instytut kosmetyczny.

Spółka oferuje klientom biznesowym (przedsiębiorcom) kompleksową usługę określaną jako "organizacja konferencji". W ramach usługi organizacji konferencji Spółka podejmuje się kompleksowych działań w celu przygotowania i przeprowadzenia konferencji, obejmujących przygotowanie konferencji od strony merytorycznej oraz logistycznej, jak również zapewnienia innych uzgodnionych z klientem świadczeń.

Szczegółowy zakres świadczeń zapewnianych przez Spółkę w ramach usługi organizacji konferencji obejmuje każdorazowo:

* opracowanie i realizację programu merytorycznego konferencji, łącznie z przygotowaniem materiałów dydaktycznych takich jak prezentacje, opracowania, itp. (na temat uzgodniony uprzednio z klientem) - obowiązkiem Spółki jest dobranie oraz zatrudnienie (np. na podstawie umowy zlecenia) odpowiednio wykwalifikowanych prelegentów, którzy przygotują materiały oraz poprowadzą zajęcia merytoryczne,

* zapewnienie jednej lub więcej sal konferencyjnych, z odpowiednim (uzależnionym od zapotrzebowania) wyposażeniem technicznym, tj. komputer, projektor multimedialny z ekranem, sprzęt nagłaśniający, tablice, papier i przybory do pisania itp.,

* zorganizowanie tzw. przerw kawowych, w ramach których serwowane są napoje gorące (kawa, herbata), napoje orzeźwiające, kanapki, ciastka, przekąski itp., jak również zapewnienie ciepłego posiłku (obiadu i/lub kolacji).

W przypadku, gdy czas trwania konferencji przekracza jeden dzień, w ramach usługi organizacji konferencji Spółka zapewnia dodatkowo zakwaterowanie uczestników konferencji w hotelu Spółki na czas trwania konferencji, jak również zapewnienie uczestnikom wyżywienia (w zakresie uzgodnionym z klientem).

Jeżeli istnieje takie zapotrzebowanie ze strony klienta, w ramach usługi organizacji konferencji Spółka może również zapewnić pewne dodatkowe świadczenia, niezależnie od tego, czy organizacja konferencji wiąże się z noclegiem uczestników w hotelu Spółki (choć w praktyce najczęściej te dodatkowe świadczenia występują w przypadku skorzystania przez klienta dodatkowo z oferty noclegowej).

Świadczenia te mogą obejmować przykładowo:

* udostępnienie uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych (z góry określane są zarówno rodzaj dostępnych zabiegów kosmetycznych oraz wymiar, w jakim są udostępniane w ramach usługi organizacji konferencji),

* zorganizowanie bankietu, imprezy tanecznej (lub innej imprezy integracyjnej), ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego,

* zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Spółki, takich jak zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp. (jeśli usługa organizacji konferencji obejmuje ten element, Spółka najczęściej nabywa tego rodzaju świadczenia od podmiotów trzecich).

Cena usługi organizacji konferencji jest każdorazowo indywidualnie uzgadniana z klientem przed rozpoczęciem konferencji i przyjazdem uczestników do hotelu Spółki. Kalkulując cenę za tę usługę Spółka uwzględnia koszty związane z przygotowaniem merytorycznej strony konferencji (przede wszystkim koszt zatrudnienia prelegentów) oraz zaplecza logistycznego, w przypadku konferencji o czasie trwania przekraczającym jeden dzień długość pobytu uczestników konferencji w hotelu (liczbę noclegów), jak również pozostałe oferowane w ramach usługi świadczenia zapewniane samodzielnie (wyżywienie, zabiegi kosmetyczne, imprezy integracyjne, itp.) oraz nabywane od podmiotów trzecich współpracujących ze Spółką.

Szczegółowy kosztorys uwzględniający poszczególne świadczenia może stanowić załącznik do umowy z klientem. Niemniej, ostateczna cena skalkulowana jest zawsze łącznie dla całej usługi. Z tytułu omawianej usługi Spółka wystawia klientowi fakturę VAT zawierającą jedną pozycję - "organizacja konferencji" (tekst jedn.: nie wymienia na fakturze odrębnie poszczególnych świadczeń składających się na tę usługę).

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że Spółka świadczy usługę kompleksowej organizacji konferencji na zlecenie innych podmiotów biznesowych. Dla przykładu, do Spółki może zwrócić się podmiot działający w branży kosmetycznej (lub w innej branży) ze zleceniem organizacji konferencji dotyczącej najnowszych trendów w branży kosmetycznej, na którą zostaną zaproszeni uczestnicy wskazani przez ten właśnie podmiot.

Tym samym. Spółka nie decyduje ani o tematyce konferencji ani też o tym, kto będzie jej uczestnikiem. Usługobiorcą Spółki tj. podmiotem, któremu Spółka świadczy usługę (i któremu Spółka wystawia fakturę VAT z tytułu realizacji konferencji) jest podmiot zlecający organizację konferencji na wskazany przez ten podmiot temat. Uczestnikami konferencji są zaś osoby zaproszone przez ten podmiot. W praktyce, uczestnikami konferencji mogą być kontrahenci lub potencjalni kontrahenci podmiotu zlecającego organizację konferencji, jego pracownicy lub inne osoby wskazane przez ten podmiot. Decyzja w tej kwestii (tak samo jak wybór tematyki konferencji) leży w gestii usługobiorcy.

W praktyce, tematyka zamawianych konferencji dotyczyć może:

* szkoleń branżowych np. farmaceutyczne,

* spotkania omawiające strategie działań firm,

* szkolenia finansowe, podatkowe itp.

* szkolenia w zakresie szeroko pojętej stylizacji.

Zapewniane przez Spółkę świadczenia dodatkowe w ramach organizacji konferencji mają przede wszystkim uczynić - z punktu widzenia nabywcy usługi - konferencję jak najbardziej atrakcyjną. Możliwość zorganizowania atrakcji dodatkowych czyni działalność Spółki konkurencyjną względem innych podmiotów prowadzących podobną działalność.

Oferując - w ramach organizacji konferencji - możliwość zorganizowania bankietu lub innych wskazanych we wniosku zajęć rekreacyjnych (w tym np. zwiedzania atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacji w pobliskiej restauracji regionalnej lub udostępnienia uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych), Spółka wychodzi naprzeciw oczekiwaniom nabywców usług, którzy - z uwagi na swój profil działalności - mogą uznać, że konferencja zorganizowana właśnie przez Spółkę dla wybranych przez nich uczestników będzie atrakcyjna, a tym samym przyczyni się do osiągnięcia założonych przez te podmioty celów biznesowych.

Dlatego, dla przykładu, mało prawdopodobnym jest, że z dodatkowych atrakcji, które może zapewnić Spółka skorzysta producent militariów lub np. sprzętu lotniczego - gdyż takie podmioty prawdopodobnie wybiorą ofertę podmiotu, który w ramach organizacji konferencji zapewni świadczenia dodatkowe zgodne z ich profilem działalności (np. atrakcje w parku linowym, przejazdy sprzętem wojskowym, noc na poligonie wojskowym, pokaz sztuk walki itp.). Natomiast oferta Spółki ma zachęcić do nabycia usługi organizacji konferencji te podmioty, które uznają, że te atrakcje, które jest w stanie zapewnić Spółka, będą atrakcyjne dla zaproszonych przez nich gości.

Jeśli więc usługobiorca zgłasza zapotrzebowanie na zapewnienie przez Spółkę - w ramach usługi organizacji konferencji - dodatkowych świadczeń, oznacza to, że z jego punktu widzenia zapewnienie dodatkowych świadczeń jest niezbędne do prawidłowego przebiegu świadczenia podstawowego, gdyż wpływa na atrakcyjność konferencji. Usługa będzie zaś z jego punktu widzenia wykonana, gdy Spółka wywiąże się ze wszystkich przyjętych zobowiązań.

Dla przykładu, podatnik prowadzący działalność w postaci biura podróży może zobowiązać się do zapewnienia podróżnym jedynie przelotu do ośrodka wczasowego, pobytu w tym ośrodku oraz opieki rezydenta - będzie to wystarczające do realizacji usługi turystycznej. Jeżeli jednak biuro to zobowiąże się do zapewnienia także całego szeregu świadczeń dodatkowych, takich jak zwiedzanie okolic, wycieczki do innych miast lub inne atrakcje, to niewywiązanie się przez biuro podróży z zapewnienia tych dodatkowych elementów sprawi, że z punktu widzenia nabywcy usługa nie zostanie w całości wykonana, co może dać podstawę do żądania zwrotu zapłaty bądź roszczeń odszkodowawczych.

Analogicznie, w sytuacji, w której kontrahent Spółki zamawia usługę organizacji konferencji obejmującą opisane w zdarzeniu przyszłym świadczenia dodatkowe, to niewywiązanie się przez Spółkę z oferty sprawi, że usługa - jako całość gospodarcza dla nabywcy - nie będzie mogła zostać uznana za wykonaną.

Innymi słowy, obecność tych dodatkowych atrakcji decyduje o wyborze oferty Spółki i w praktyce brak tych elementów mogłoby prowadzić do nienabycia usługi od Spółki, a więc do niemożliwości dostarczenia przez Spółkę świadczenia podstawowego. Zobowiązanie się przez Spółkę do zapewnienia świadczeń dodatkowych jest więc niezbędne do zamówienia usługi przez kontrahenta (niezbędność ta polega więc na tym, że bez istnienia świadczeń dodatkowych nabywca nie zdecyduje się na zakup usługi). Następnie, zapewnienie świadczeń dodatkowych jest niezbędne do uznania przez kontrahenta usługi organizacji konferencji za całościowo wykonaną (niezbędność ta polega na tym, że niezorganizowanie świadczeń dodatkowych sprawi, że kontrahent nie będzie uważał kompleksowej usługi organizacji konferencji za wykonaną).

Podsumowując odnosząc się do każdego z ww. świadczeń, tj.:

* zorganizowania bankietu,

* zorganizowania imprezy tanecznej lub innej imprezy integracyjnej,

* zorganizowania ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego,

* zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Wnioskodawcy, takich jak zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp.

* udostępnienia uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych

- Wnioskodawca wskazał, że zamówienie kontrahenta determinuje zawartość usługi. Jeżeli zamówienie obejmuje świadczenia dodatkowe, oznacza to, że z punktu widzenia kontrahenta świadczenia te są niezbędne do prawidłowego przebiegu świadczenia podstawowego i bez ich udziału konferencja nie mogłaby się odbyć (kontrahent nie zamówiłby usługi, lub uznałby usługę za niewykonaną).

Na pytanie tut. organu: "Czy, a jeśli tak to jaki związek z tematyką konferencji mają zabiegi kosmetyczne oraz inne atrakcje oferowane uczestnikom konferencji, czy np. jeśli konferencja dotyczy właśnie zabiegów kosmetycznych, to uczestnictwo w zabiegach stanowi praktyczną część tej konferencji, w ramach której jej uczestnicy zdobywają wiedzę na temat np. zasad przeprowadzania takich zabiegów czy stosowania określonych preparatów, ich właściwości i skutków. Czy też zabiegi kosmetyczne i inne atrakcje oferowanie przez Wnioskodawcę mają charakter rekreacyjny, relaksacyjny poza godzinami wykładów i uczestnictwo w nich jest dla uczestników konferencji nieobowiązkowe...", Wnioskodawca odpowiedział: Jak wskazano powyżej, zabiegi kosmetyczne oraz inne atrakcje oferowane uczestnikom konferencji mają uatrakcyjnić ofertę Spółki wobec podmiotów biznesowych zlecających organizację konferencji. Możliwe jest, że tematyka konferencji zaproponowana przez nabywcę usługi nie będzie pozostawała w merytorycznym związku z atrakcjami dodatkowymi. Spółka nie decyduje o wyborze tematyki i to do usługobiorcy Spółki należy ocena w jakim zakresie konkretne dodatkowe elementy usługi organizacji konferencji są niezbędne dla uczynienia konferencji atrakcyjnej dla zaproszonych przez niego uczestników.

Niewątpliwie zabiegi kosmetyczne i inne atrakcje oferowane przez Wnioskodawcę mają charakter rekreacyjny i relaksacyjny. Z oczywistych względów odbywają się one poza godzinami wykładów. O obowiązkowości uczestnictwa w tych dodatkowych elementach decyduje usługobiorca Spółki i jest uzależnione od jego relacji z zaproszonymi przez niego gośćmi.

Usługa noclegu znajdująca się w ofercie Spółki jest usługą odrębną od kompleksowej usługi organizacji konferencji i standardowo nie obejmuje ona zabiegów kosmetycznych lub innych dodatkowych atrakcji, do skorzystania z których gość hotelowy uprawniony jest w cenie noclegu bez dodatkowych opłat.

Przedmiotem pytania Spółki jest jednak kwalifikacja prawna usług organizacji konferencji na zlecenie podmiotów biznesowych i kompleksowość tej usługi powinna być oceniana przez pryzmat potrzeb tych nabywców.

Jest ona usługą zupełnie odmienną od usługi hotelowej świadczonej bezpośrednio przez Spółkę osobom fizycznym.

Jednocześnie, Spółka proponuje swym odbiorcom, różnego rodzaju pakiety usług. Niektóre z nich zawierają w cenie komplet lub wybrane usługi kosmetyczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane powyżej usługi organizacji konferencji świadczone przez Wnioskodawcę, obejmujące szereg różnorodnych świadczeń, stanowią jedną kompleksową usługę podlegającą w całości opodatkowaniu według stawki 23% VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi organizacji konferencji, obejmujące szereg różnorodnych świadczeń, stanowią jedną kompleksową usługę podlegającą w całości opodatkowaniu według stawki 23% VAT.

W pierwszej kolejności należy przytoczyć koncepcję tzw. świadczeń złożonych, których sposób traktowania w zakresie podatku VAT był przedmiotem kilku orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE ("ETS"), m.in. w sprawach C-349/96 Card Protection Plan oraz C-41/04 Levob. Zgodnie z orzecznictwem ETS, jeśli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy ocenić, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności faktyczne, w jakich dokonywana jest transakcja, czy z perspektywy podatku VAT stanowią one odrębne świadczenia (każde podlegające opodatkowaniu według właściwych dla niego zasad), czy też jedno kompleksowe świadczenie. Z reguły, każda czynność powinna być uznawana za odrębną i niezależną. Jednak ETS podkreślił również, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, gdyż takie działanie zakłóca funkcjonowanie systemu VAT. Należy więc ustalić, czy podatnik dostarcza konsumentowi (nabywcy) kilka niezależnych świadczeń, czy jedno świadczenie o kompleksowym charakterze. Ocena ta powinna być przy tym dokonywana z perspektywy nabywcy.

Zdaniem ETS, z jednolitym świadczeniem dla celów podatku VAT mamy do czynienia m.in. w przypadku, gdy pewne elementy składające się na to świadczenie można uznać za konstytutywne (świadczenie główne, decydujące o charakterze transakcji), podczas gdy pozostałe powinny być postrzegane jako świadczenia o charakterze pomocniczym względem świadczenia głównego. Te ostatnie nie stanowią, z punktu widzenia nabywcy, celu samego w sobie, lecz jedynie służą lepszemu wykorzystaniu świadczenia głównego.

Należy podkreślić, że jeśli w ramach kompleksowego świadczenia można wyróżnić świadczenie o charakterze głównym oraz świadczenia o charakterze pomocniczym, te ostatnie dzielą sposób opodatkowania w zakresie VAT właściwy dla świadczenia głównego (m.in. w zakresie stawki VAT, zasad powstawania obowiązku podatkowego itd.).

Odnosząc powyższe uwagi do czynności wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, zdaniem Spółki wszystkie czynności (świadczenia) zapewniane przez Spółkę w ramach usług organizacji konferencji należy uznać dla celów podatku VAT za jedną kompleksową usługę.

Jak wyżej wspomniano, przy ocenie charakteru świadczeń złożonych należy uwzględniać przede wszystkim perspektywę klienta (nabywcy usługi). Zlecając Spółce opisaną w niniejszym wniosku usługę organizacji konferencji klient oczekuje, że podejmie ona wszelkie niezbędne działania, aby w uzgodnionym terminie wskazane przez niego osoby mogły uczestniczyć w konferencji poświęconej określonemu zagadnieniu. Zadaniem Spółki jako organizatora jest przygotowanie konferencji zarówno od strony merytorycznej (łącznie z przygotowaniem szczegółowego programu zajęć oraz zapewnieniem odpowiednich wykładowców), jak i logistycznej (sale konferencyjne, niezbędny sprzęt i materiały, zakwaterowanie i wyżywienie uczestników w trakcie trwania konferencji dłuższej niż jeden dzień). Spółka odpowiada również za zorganizowanie zajęć o charakterze rekreacyjnym, pozwalających uczestnikom konferencji zrelaksować się w czasie wolnym od zajęć merytorycznych. Biorąc pod uwagę ekonomiczny sens transakcji, należy uznać, że jej zasadniczym celem z punktu widzenia klienta, jako podmiotu zainteresowanego zapewnieniem określonej grupie osób (pracownikom, kontrahentom) uczestnictwa w konferencji na dany temat, jest powierzenie podmiotowi zewnętrznemu (Spółce) ciężaru organizacji całego wydarzenia.

Dlatego nie można przyjąć, że poszczególne czynności (świadczenia) zapewniane przez Spółkę w ramach usług organizacji konferencji stanowią z punktu widzenia jej klienta odrębne i niezależne cele gospodarcze, co pozwalałoby je uznać za odrębne i niezależne świadczenia (usługi) dla celów podatku VAT (każde opodatkowane według właściwych dla niego zasad). Wydzielanie tych czynności jako osobnych usług byłoby działaniem sztucznym, w kontekście ekonomicznego celu transakcji. Wszystkie one stanowią bowiem element jednej kompleksowej usługi.

Jednocześnie należy uznać, że podstawowym świadczeniem, nadającym charakter całej usłudze, są podejmowane przez Spółkę działania organizacyjne, warunkujące prawidłowy (zgodny z oczekiwaniami klienta) przebieg konferencji. Podkreślenia w tym miejscu wymaga, że działania podejmowane przez Spółkę nie ograniczają się do zapewnienia samej infrastruktury dla celów konferencji (np. sal konferencyjnych i bazy noclegowej z wyżywieniem), w której to sytuacji po stronie klienta pozostawiony byłby bardzo istotny element "organizacyjny" polegający na przygotowaniu części merytorycznej konferencji. Działania Spółki obejmują również ten ostami aspekt (cześć merytoryczną), w związku z czym można mówić o pełnym "uwolnieniu" klienta od kwestii organizacyjnych związanych z planowaną konferencją. Ten kompleksowy charakter działań podejmowanych przez Spółkę przesądza o tym, że z perspektywy VAT mamy do czynienia z jedną złożoną usługą, w ramach której dominującym elementem jest usługa organizacji konferencji. Poszczególne, wymienione powyżej świadczenia, które są lub mogą być zapewniane w ramach tej złożonej usługi (takie jak np. zapewnienie noclegu z wyżywieniem, zajęcia rekreacyjne), mają jedynie charakter pomocniczy, których wykonanie umożliwia prawidłową realizację zasadniczego przedmiotu transakcji.

Uwzględniając powyższe, wszystkie czynności realizowane przez Spółkę na rzecz klienta, jako elementy jednej kompleksowej usługi organizacji konferencji, powinny być jednolicie traktowane z punktu widzenia przepisów o podatku VAT (świadczenia o charakterze pomocniczym dzielą sposób opodatkowania właściwy dla usługi głównej, m.in. w zakresie stawki podatku VAT).

Analiza przepisów ustawy o VAT oraz przepisów wykonawczych prowadzi do wniosku, że ustawodawca nie przewidział możliwości stosowania stawki obniżonej podatku VAT (ani zwolnienia z tego podatku) dla usług organizacji konferencji. Zdaniem Spółki świadczone przez nią usługi organizacji konferencji powinny być w całości opodatkowane według stawki 23% VAT (art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy o VAT), a zatem stawka ta powinna mieć zastosowanie w odniesieniu do wszystkich czynności realizowanych przez Spółkę w ramach usług organizacji konferencji (w tym m.in. usług noclegowych i gastronomicznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania pierwotnej interpretacji, gdyż niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozpatrzenie tej samej sprawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ww. ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Zatem pod pojęciem świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady - niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Należy podkreślić, iż w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje się na konieczność traktowania, dla celów podatkowych, złożonego działania podatnika, jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów. Oznacza to, że jeżeli podatnik wykonuje więcej niż jedno świadczenie na rzecz klienta i są one ze sobą powiązane tak, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić, to te elementy lub świadczenia - dla celów podatku od towarów i usług - stanowią jedną całość lub jedną usługę. Ponadto, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja. Po pierwsze zatem, czy są to świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie, a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku to jedno świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z wniosku wynika, że Spółka oferuje klientom biznesowym (przedsiębiorcom) kompleksową usługę określaną jako "organizacja konferencji". W ramach usługi organizacji konferencji Spółka podejmuje się kompleksowych działań w celu przygotowania i przeprowadzenia konferencji, obejmujących przygotowanie konferencji od strony merytorycznej oraz logistycznej, jak również zapewnienia innych uzgodnionych z klientem świadczeń. W przypadku, gdy czas trwania konferencji przekracza jeden dzień, w ramach usługi organizacji konferencji Spółka zapewnia dodatkowo zakwaterowanie uczestników konferencji w hotelu Spółki na czas trwania konferencji, jak również zapewnienie uczestnikom wyżywienia (w zakresie uzgodnionym z klientem). Jeżeli istnieje takie zapotrzebowanie ze strony klienta, w ramach usługi organizacji konferencji Spółka może również zapewnić pewne dodatkowe świadczenia, niezależnie od tego, czy organizacja konferencji wiąże się z noclegiem uczestników w hotelu Spółki.

Cena usługi organizacji konferencji jest każdorazowo indywidualnie uzgadniana z klientem przed rozpoczęciem konferencji i przyjazdem uczestników do hotelu Spółki. Kalkulując cenę za tę usługę Spółka uwzględnia koszty związane z przygotowaniem merytorycznej strony konferencji (przede wszystkim koszt zatrudnienia prelegentów) oraz zaplecza logistycznego, w przypadku konferencji o czasie trwania przekraczającym jeden dzień długość pobytu uczestników konferencji w hotelu (liczbę noclegów), jak również pozostałe oferowane w ramach usługi świadczenia zapewniane samodzielnie (wyżywienie, zabiegi kosmetyczne, imprezy integracyjne, itp.) oraz nabywane od podmiotów trzecich współpracujących ze Spółką.

Jak ponadto wynika z opisu sprawy, Spółka świadczy usługę kompleksowej organizacji konferencji na zlecenie innych podmiotów biznesowych. Dla przykładu, do Spółki może zwrócić się podmiot działający w branży kosmetycznej (lub w innej branży) ze zleceniem organizacji konferencji dotyczącej najnowszych trendów w branży kosmetycznej, na którą zostaną zaproszeni uczestnicy wskazani przez ten właśnie podmiot.

Tym samym. Spółka nie decyduje ani o tematyce konferencji ani też o tym, kto będzie jej uczestnikiem. Usługobiorcą Spółki tj. podmiotem, któremu Spółka świadczy usługę (i któremu Spółka wystawia fakturę VAT z tytułu realizacji konferencji) jest podmiot zlecający organizację konferencji na wskazany przez ten podmiot temat. Uczestnikami konferencji są zaś osoby zaproszone przez ten podmiot. W praktyce, uczestnikami konferencji mogą być kontrahenci lub potencjalni kontrahenci podmiotu zlecającego organizację konferencji, jego pracownicy lub inne osoby wskazane przez ten podmiot. Decyzja w tej kwestii (tak samo jak wybór tematyki konferencji) leży w gestii usługobiorcy.

W praktyce, tematyka zamawianych konferencji dotyczyć może:

* szkoleń branżowych np. farmaceutyczne,

* spotkania omawiające strategie działań firm,

* szkolenia finansowe, podatkowe itp.

* szkolenia w zakresie szeroko pojętej stylizacji.

Zapewniane przez Spółkę świadczenia dodatkowe w ramach organizacji konferencji mają przede wszystkim uczynić - z punktu widzenia nabywcy usługi - konferencję jak najbardziej atrakcyjną. Możliwość zorganizowania atrakcji dodatkowych czyni działalność Spółki konkurencyjną względem innych podmiotów prowadzących podobną działalność.

Jeśli więc usługobiorca zgłasza zapotrzebowanie na zapewnienie przez Spółkę - w ramach usługi organizacji konferencji - dodatkowych świadczeń, oznacza to, że z jego punktu widzenia zapewnienie dodatkowych świadczeń jest niezbędne do prawidłowego przebiegu świadczenia podstawowego, gdyż wpływa na atrakcyjność konferencji. Usługa będzie zaś z jego punktu widzenia wykonana, gdy Spółka wywiąże się ze wszystkich przyjętych zobowiązań.

Innymi słowy, obecność tych dodatkowych atrakcji decyduje o wyborze oferty Spółki i w praktyce brak tych elementów mogłoby prowadzić do nienabycia usługi od Spółki, a więc do niemożliwości dostarczenia przez Spółkę świadczenia podstawowego. Zobowiązanie się przez Spółkę do zapewnienia świadczeń dodatkowych jest więc niezbędne do zamówienia usługi przez kontrahenta (niezbędność ta polega więc na tym, że bez istnienia świadczeń dodatkowych nabywca nie zdecyduje się na zakup usługi). Następnie, zapewnienie świadczeń dodatkowych jest niezbędne do uznania przez kontrahenta usługi organizacji konferencji za całościowo wykonaną (niezbędność ta polega na tym, że niezorganizowanie świadczeń dodatkowych sprawi, że kontrahent nie będzie uważał kompleksowej usługi organizacji konferencji za wykonaną).

Podsumowując odnosząc się do każdego z ww. świadczeń, tj.:

* zorganizowania bankietu,

* zorganizowania imprezy tanecznej lub innej imprezy integracyjnej,

* zorganizowania ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego,

* zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Wnioskodawcy, takich jak zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp.

* udostępnienia uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych

- Wnioskodawca wskazał, że zamówienie kontrahenta determinuje zawartość usługi. Jeżeli zamówienie obejmuje świadczenia dodatkowe, oznacza to, że z punktu widzenia kontrahenta świadczenia te są niezbędne do prawidłowego przebiegu świadczenia podstawowego i bez ich udziału konferencja nie mogłaby się odbyć (kontrahent nie zamówiłby usługi, lub uznałby usługę za niewykonana).

Niewątpliwie zabiegi kosmetyczne i inne atrakcje oferowane przez Wnioskodawcę mają charakter rekreacyjny i relaksacyjny. Z oczywistych względów odbywają się one poza godzinami wykładów. O obowiązkowości uczestnictwa w tych dodatkowych elementach decyduje usługobiorca Spółki i jest uzależnione od jego relacji z zaproszonymi przez niego gośćmi.

Usługa noclegu znajdująca się w ofercie Spółki jest usługą odrębną od kompleksowej usługi organizacji konferencji i standardowo nie obejmuje ona zabiegów kosmetycznych lub innych dodatkowych atrakcji, do skorzystania z których gość hotelowy uprawniony jest w cenie noclegu bez dodatkowych opłat.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się kombinacja różnych czynności, prowadzących do określonego celu - do wykonania świadczenia podstawowego (głównego), na które składają się różne czynności pomocnicze. Natomiast czynność należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi podstawowej.

Należy zauważyć, iż opisana powyżej usługa "organizacji konferencji" świadczona na rzecz kontrahentów jest usługą złożoną tzn. taką, która łączy w sobie usługę konferencji sensu stricto i przyporządkowane do niej usługi związane z ponoszeniem kosztów, które są nierozerwalnie ze sobą związane, takich jak: zorganizowanie tzw. przerw kawowych, w ramach których serwowane są napoje gorące (kawa, herbata), napoje orzeźwiające, kanapki, ciastka, przekąski itp., jak również zapewnienie ciepłego posiłku (obiadu i/lub kolacji), zakwaterowanie uczestników konferencji w hotelu Spółki na czas trwania konferencji, jak również zapewnienie uczestnikom wyżywienia.

Podkreślenia wymaga, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punku widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych, gdy tworzą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, podstawowej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

W ocenie tut. organu, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż świadczone przez niego, a opisane we wniosku usługi organizacji konferencji - obejmujące przygotowanie merytoryczne i logistyczne konferencji, ale także przygotowanie innych świadczeń, niezwiązanych ściśle z przebiegiem konferencji - stanowią usługi kompleksowe.

Jak wynika z wniosku, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w celu zrealizowania usługi organizacji konferencji, można wydzielić w sposób niebudzący wątpliwości co do ich charakteru oraz związku z przygotowaniem konferencji i są to niewątpliwie:

a.

* opracowanie i realizacja programu merytorycznego konferencji, łącznie z przygotowaniem materiałów dydaktycznych takich jak prezentacje, opracowania, itp. (na temat uzgodniony uprzednio z klientem) - obowiązkiem Spółki jest dobranie oraz zatrudnienie (np. na podstawie umowy zlecenia) odpowiednio wykwalifikowanych prelegentów, którzy przygotują materiały oraz poprowadzą zajęcia merytoryczne,

* zapewnienie jednej lub więcej sal konferencyjnych, z odpowiednim (uzależnionym od zapotrzebowania) wyposażeniem technicznym, tj. komputer, projektor multimedialny z ekranem, sprzęt nagłaśniający, tablice, papier i przybory do pisania itp.,

* zorganizowanie tzw. przerw kawowych, w ramach których serwowane są napoje gorące (kawa, herbata), napoje orzeźwiające, kanapki, ciastka, przekąski itp., jak również zapewnienie ciepłego posiłku (obiadu i/lub kolacji),

* zakwaterowanie uczestników konferencji w hotelu Spółki na czas trwania konferencji, jak również zapewnienie uczestnikom wyżywienia (w zakresie uzgodnionym z klientem).

W ramy "kompleksowości" usług organizowania konferencji nie można wpisać natomiast świadczeń polegających na:

b.

* zorganizowaniu bankietu, imprezy tanecznej (lub innej imprezy integracyjnej), ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego,

* zorganizowaniu zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Spółki, takich jak zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp. oraz

c.

* udostępnieniu uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych.

Zdaniem organu, świadczenia te stanowią odrębny rodzaj usług oferowanych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Ponadto z zawartego we wniosku opisu nie wynika, by były one ściśle związane z merytorycznym lub logistycznym przygotowaniem konferencji.

Zapewnienie uczestnikom konferencji tego typu usług nie stanowi zatem elementu składowego kompleksowej usługi organizacji konferencji świadczonej przez Wnioskodawcę, lecz odrębne usługi, które stanowią uatrakcyjnienie pobytu uczestników.

Jak bowiem podkreślono powyżej, jeżeli w skład świadczonej usługi wchodzą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, podstawowej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej. Za taką czynność uznać należy w przedmiotowej sprawie oferowane przez Wnioskodawcę usługi dodatkowe, które nie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej jaką jest konferencja. Innymi słowy, konferencja nie straci na wartości w przypadku wyłączenia tego typu dodatkowych usług.

Jak wynika z uzasadnienia wyroku z dnia 26 października 2012 r. sygn. akt I SA/Kr 1164/12, skarga Wnioskodawcy zasługiwała na uwzględnienie, gdyż - zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie zaskarżona indywidualna interpretacja w praktyce nie wyjaśniła w oparciu o argumenty prawne, dlaczego organ przyjął, że jedne świadczenia (określone w pkt "a" - oznaczenie sądu) są "nierozerwalnie związane" oraz "przyporządkowane" do usługi konferencji sensu stricto, inne zaś (określone w pkt "b") mogą być uznane za związane z usługą główną, a jeszcze inne (określone w pkt "c") zostały uznane za świadczenia odrębne, nie wchodzące w skład usługi organizacji konferencji.

W zakresie świadczeń określonych w pkt "a" organ nie podaje jakie przesłanki zadecydowały, za uznaniem ich jako "nierozerwalnie związane" oraz "przyporządkowane" do usługi konferencji sensu stricto. Organ stwierdził jedynie, że świadczenia te można wydzielić "w sposób niebudzący wątpliwości co do ich charakteru i związku z przygotowanie konferencji".

Zarówno świadczenia określone w pkt "b" jak i w pkt "c" organ określił jako "świadczenia dodatkowe" nie będące nierozerwalnie związane z usługą konferencji sensu stricto. Przy czym te z pkt "b" zdaniem organu mogą stanowić element usługi głównej "o ile nie stanowią przeważającego elementu powyższej usługi, który mógłby - np. z racji wymiaru czasowego - przekształcić się w oddzielną usługę oraz o ile świadczenia te nie mają charakteru wystawnego czy wykwintnego lub okazałego, lecz są realizowane w sposób zwyczajowo przyjęty", natomiast względem świadczenia w postaci zabiegów kosmetycznych organ uznał, że nie stanowi ono elementu kompleksowej usługi organizacji konferencji, gdyż min. nie jest ściśle związane z merytorycznym lub logistycznym przygotowaniem konferencji.

W ocenie sądu zaprezentowana przez organ argumentacja jest niespójna i nie przedstawia pełnego toku rozumowania organu przy zajęciu zawartego w interpretacjach stanowiska. Organ nie wyjaśnia na czym polega różnica (w zakresie kwalifikacji poszczególnych świadczeń jako elementów składowych usługi organizacji konferencji) pomiędzy takimi świadczeniami jak np.: zorganizowanie imprezy tanecznej, ogniska, czy zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym spółki (określonymi w pkt "b"), a zabiegami kosmetycznymi (określonymi w pkt "c").

Mając na względzie powyższe uzasadnienie Sądu, tut. organ stanął na stanowisku, że istotnie w niniejszej sprawie nie można uznać za usługi nierozerwalnie związane z organizacją konferencji zarówno usług zorganizowania bankietu, imprezy tanecznej (lub innej imprezy integracyjnej), ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego oraz zorganizowania zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Spółki, takich jak zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp., jak i udostępnienia uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych.

Wszystkie te usługi są bowiem usługami dodatkowymi, bez których każda konferencja, bez względu na jej tematykę, może się odbyć. W opisie sprawy Wnioskodawca nie wykazał bowiem, by bez świadczenia dodatkowych usług organizowane w obiekcie Wnioskodawcy konferencje nie mogły się odbyć.

Wypada tu zgodzić się z poglądem Wnioskodawcy, że opisywane dodatkowe usługi podnoszą atrakcyjność kierowanej do kontrahentów oferty, jednakże - prócz walorów wpływających na wybranie przez kontrahentów obiektu należącego do Wnioskodawcy - należy mieć na względzie wpływ jaki świadczenie tych usług ma w odniesieniu do opodatkowania ich podatkiem od towarów i usług.

Co do zasady, że każda transakcja powinna być dla celów VAT uznawana za odrębną i niezależną transakcję. Natomiast z drugiej strony, transakcja składająca się z jednego świadczenia w aspekcie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, gdyż pogarszałoby to funkcjonalność systemu VAT. Stanowisko takie wynika z orzecznictwa ETS (obecnie TSUE). Pogląd taki został wyrażony m.in. w wyroku z dnia 27 października 2005 r., sygn. akt C-41/04 w sprawie Levob Verzekeringen BV, w którym Trybunał stwierdził, iż jeżeli dwie lub więcej niż dwie czynności (typu: dostawa towarów lub/i świadczenie usług) dokonane przez podatnika na rzecz nabywcy są tak ściśle ze sobą związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku VAT (czyli albo dostawę określonego towaru, albo świadczenie konkretnej usługi), i to nawet wówczas, gdy następuje to za zapłatą dwóch lub wielu odrębnych cen. Stanowisko takie Trybunał potwierdził w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise, w którym stwierdził, że "w celu ustalenia, dla celów VAT, czy świadczenie usług obejmujące klika części składowych należy traktować jako jedno świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń wycenianych odrębnie, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę treść przepisu art. 2 (1) VI Dyrektywy, zgodnie z którym każde świadczenie usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne oraz fakt, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone, co mogłoby prowadzić do nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu podatku VAT". Trybunał wskazał, że "pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas, gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej".

W przedmiotowej sprawie, usług wymienionych powyżej w punkcie (a) nie można uznać za usługi będące celem "samym w sobie", zatem stanowią one usługi pomocnicze świadczone w celu wykonania usługi głównej organizacji konferencji. Z kolei za usługi pomocnicze nie można uznać tych usług dodatkowych, wymienionych w punktach (b) i (c), które Wnioskodawca świadczy również odrębnie, w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Mimo zadanego przez organ precyzyjnego pytania w tym zakresie, Wnioskodawca nie wskazał bowiem, by zabiegi kosmetyczne oraz inne atrakcje oferowane uczestnikom konferencji miały nierozerwalny związek z przebiegiem konferencji. Wnioskodawca nie wskazał, by np. jeśli konferencja dotyczy właśnie zabiegów kosmetycznych, to uczestnictwo w zabiegach stanowiło praktyczną część tej konferencji, w ramach której jej uczestnicy zdobywają wiedzę na temat np. zasad przeprowadzania takich zabiegów czy stosowania określonych preparatów, ich właściwości i skutków. W opisie sprawy podano natomiast, że zabiegi kosmetyczne i inne atrakcje oferowanie przez Wnioskodawcę mają charakter rekreacyjny, relaksacyjny poza godzinami wykładów. Wnioskodawca nie wskazał także, by udział w bankietach i innych imprezach, zwiedzaniu lub zabiegach kosmetycznych był obowiązkowy dla uczestników jakiejkolwiek konferencji.

Wskazał zaś, że usługa noclegu znajdująca się w ofercie Spółki jest usługą odrębną od kompleksowej usługi organizacji konferencji i standardowo nie obejmuje ona zabiegów kosmetycznych lub innych dodatkowych atrakcji, do skorzystania z których gość hotelowy uprawniony jest w cenie noclegu bez dodatkowych opłat.

Z przedstawionych okoliczności wynika więc, że nie można powiązać przedmiotowych usług wymienionych powyżej w punktach (b) i (c) na tyle ściśle z usługą organizacji konferencji, by stanowiły one usługi pomocnicze do kompleksowo świadczonej usługi zasadniczej. Jak podał bowiem Wnioskodawca, opisane dodatkowe usługi standardowo świadczone są przez niego odrębnie.

W związku z powyższym, uwzględniając treść wskazanej wyżej regulacji art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług, stwierdzić należy, że w przypadku świadczenia usług organizacji konferencji, za podstawę opodatkowania przyjąć należy kwotę obrotu wynikającą ze zrealizowania czynności ściśle związanych z przygotowaniem i odbyciem konferencji, natomiast usługi dodatkowe (w tym zarówno zorganizowanie bankietu, imprezy tanecznej (lub innej imprezy integracyjnej), ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego oraz zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Spółki, takich jak zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp., jak i udostępnienie uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych), które nie stanowią elementu składowego tej usług, należy potraktować jako usługi odrębne.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 23%. Zatem do opisanej usługi organizacji konferencji należy zastosować 23% stawkę podatku, natomiast do pozostałych usług, które nie wchodzą w jej skład - stawkę podatku właściwą dla poszczególnych, odrębnie świadczonych usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie tut. organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl