IBPP1/443-334/11/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-334/11/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 18 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT usług świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2011 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT usług świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest szkołą ponadgimnazjalną w rozumieniu art. 2 pkt 2 lit. c) i art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. g) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 258, poz. 2572 z późn. zm.) realizującą cele i zadania określone w tej ustawie. Organem prowadzącym Szkołę jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, bezpośredni nadzór nad działalnością sprawuje Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej.

W zakresie kształcenia, o którym mowa w art. 5a ust. 2 wym. ustawy Szkoła wykonuje następujące czynności:

* kształcenie w zawodzie technik pożarnictwa dla młodzieży w systemie dziennym oraz dla dorosłych w formie zaocznej,

* szkolenie uzupełniające strażaka jednostki ochrony p/poż zgodnie z § 3 rozporządzenia MSWiA z dnia 25 października 2005 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych oraz szkoleń dla strażaków jednostek ochrony ppoż. i osób wykonujących czynności z zakresu ochrany ppoż. (Dz. U. Nr 215, poz. 1823),

* szkolenia inspektorów ochrony przeciwpożarowej zgodnie z § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia,

* szkolenia specjalistyczne w zakresie zadań ustawowych w tym:

* ratownictwa chemicznego i ekologicznego,

* ratownictwa wysokościowego, wodno-nurkowego,

* pierwszej pomocy przedmedycznej dla podoficerów PSP oraz członków OSP będących w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym, a także dla członków zakładowych służb ratowniczych,

* w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej adresowane do formacji OC, wójtów, burmistrzów, pracowników gmin, urzędów miejskich, starostw, urzędów wojewódzkich i marszałkowskich, a także członków formacji OC w zakładach pracy i instytucjach,

* inne na zlecenie osób prawnych lub fizycznych w zakresie ochrony ppoż. oraz powszechnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. ww. usługi były zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 poz. 1 i poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi w zakresie szkolenia oferowane przez Wnioskodawcę są zwolnione z podatku VAT w świetle obowiązujących przepisów.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. zwalnia się od podatku jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Również zgodnie z treścią obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest szkołą ponadgimnazjalną w rozumieniu art. 2 pkt 2 lit. c) i art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. g) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 258, poz. 2572 z późn. zm.) realizującą cele i zadania określone w tej ustawie. Organem prowadzącym Szkołę jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, bezpośredni nadzór nad działalnością sprawuje Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej.

W zakresie kształcenia, o którym mowa w art. 5a ust. 2 wym. ustawy Szkoła wykonuje następujące czynności:

* kształcenie w zawodzie technik pożarnictwa dla młodzieży w systemie dziennym oraz dla dorosłych w formie zaocznej,

* szkolenie uzupełniające strażaka jednostki ochrony p/poż zgodnie z § 3 rozporządzenia MSWiA z dnia 25 października 2005 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych oraz szkoleń dla strażaków jednostek ochrony ppoż. i osób wykonujących czynności z zakresu ochrany ppoż. (Dz. U. Nr 215, poz. 1823),

* szkolenia inspektorów ochrony przeciwpożarowej zgodnie z § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia,

* szkolenia specjalistyczne w zakresie zadań ustawowych w tym:

* ratownictwa chemicznego i ekologicznego,

* ratownictwa wysokościowego, wodno-nurkowego,

* pierwszej pomocy przedmedycznej dla podoficerów PSP oraz członków OSP będących w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym, a także dla członków zakładowych służb ratowniczych,

* w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej adresowane do formacji OC, wójtów, burmistrzów, pracowników gmin, urzędów miejskich, starostw, urzędów wojewódzkich i marszałkowskich, a także członków formacji OC w zakładach pracy i instytucjach,

* inne na zlecenie osób prawnych lub fizycznych w zakresie ochrony ppoż. oraz powszechnego systemu ochrony ludności i obrony cywilnej.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje szkoły ponadgimnazjalne.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. g) ustawy o systemie oświaty do szkół ponadgimnazjalnych należą szkoły policealne o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, których ukończenie umożliwia osobom posiadającym wykształcenie średnie uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu.

Wskazane we wniosku czynności Wnioskodawca wykonuje w zakresie kształcenia o którym mowa w art. 5a ust. 2 ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, jest zadaniem oświatowym:

1.

gmin - w przedszkolach oraz w innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, a także w szkołach, o których mowa w art. 5 ust. 5;

2.

powiatów - w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 5 ust. 5a;

3.

samorządów województw - w szkołach, placówkach, zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli oraz kolegiach pracowników służb społecznych, o których mowa w art. 5 ust. 6.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Z wniosku wynika, że Szkoła (Wnioskodawca) jest szkołą ponadgimnazjalną w rozumieniu art. 2 pkt 2 lit. c) i art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. g) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty realizującą cele i zadania określone w tej ustawie (jest publiczną szkołą policealną na podbudowie programowej szkół dających wykształcenie średnie). Organem prowadzącym Szkołę jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji. Bezpośredni nadzór nad działalnością Szkoły sprawuje Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej.

A zatem Wnioskodawca działa jako szkoła ponadgimnazjalna, która stanowi placówkę należącą do systemu oświaty, działającą w zakresie kształcenia.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli wszystkie wskazane we wniosku usługi są świadczone przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia i wychowania to są od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że Wnioskodawca wszystkie czynności wymienione w opisie stanu faktycznego świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty.

Trzeba bowiem zaznaczyć, że zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT nie są objęte wszystkie usługi kształcenia i wychowania świadczone przez podmiot posiadający status jednostki objętej systemem oświaty, lecz tylko takie usługi w zakresie kształcenia i wychowania, dla których dany podmiot ten status jednostki objętej systemem oświaty otrzymał.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdyby nie wszystkie czynności wymienione w opisie stanu faktycznego były świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl