IBPP1/443-328/09/AW - Dopuszczalność potwierdzenia otrzymania faktury korygującej VAT w formie pisemnego oświadczenia nadanego za pośrednictwem faksu lub poczty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-328/09/AW Dopuszczalność potwierdzenia otrzymania faktury korygującej VAT w formie pisemnego oświadczenia nadanego za pośrednictwem faksu lub poczty.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) oraz z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 27 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dopuszczalności przyjęcia potwierdzenia odbioru faktury korygującej w formie oświadczenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dopuszczalności przyjęcia potwierdzenia odbioru faktury korygującej w formie oświadczenia. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) oraz z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 27 marca 2009 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 marca 2009 r. znak IBPP1/443-37/09/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka wystawia faktury za odbiór towaru i faktury korygujące In minus. Podstawę opodatkowania spółka obniża zgodnie z art. 29 ust. 4a-4c, z którego wynika, iż: "w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano".

Potwierdzenie to jest przesyłane do Spółki w formie oświadczenia w możliwie najkrótszym czasie faksem lub pocztą zaraz po otrzymaniu faktury korygującej przez klienta. Dokument ten zawiera: numer faktury, datę wystawienia faktury, datę otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej in minus oraz datę otrzymania potwierdzenia przez Spółkę. Na podstawie otrzymanego oświadczenia spółka ujmuje fakturę korygującą we właściwym rejestrze VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W wyniku zmiany przepisów tj. dodania do ustawy art. 29 ust. 4a-4c i braku sprecyzowania przez ustawodawcę wzoru potwierdzenia odbioru faktury korygującej, powstała w Spółce wątpliwość, czy sposób postępowania Spółki jest prawidłowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, sposób ujmowania faktur korygujących in minus w rejestrze VAT jest poprawny. Dopuszczalne jest przyjęcie potwierdzenie odbioru faktury korygującej w formie oświadczenia. Jest to dokument, który zawiera wszystkie informacje niezbędne do prawidłowego ujęcia faktury korygującej w rejestrze VAT, czyli: numer faktury, datę wystawienia faktury, datę otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej in minus oraz datę otrzymania potwierdzenia przez Spółkę. Dokument ten jest przesyłany do Spółki w możliwie najkrótszym czasie poprzez fax lub pocztę. Umożliwia rozpoznanie właściwego okresu rozliczeniowego, w którym faktura korygująca winna być ujęta w rejestrze VAT i rozliczenie korekty VAT w tym samym okresie co kontrahent. Szczególnie jest to ważne w ostatnich dniach przed złożeniem deklaracji. Zapewnia to neutralność podatku VAT. Kontrahent obniża podatek naliczony, a Spółka podatek należny w tym samym miesiącu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie natomiast z art. 29 ust. 4a - 4c tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. na podstawie ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), "w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT obowiązujący od dnia 1 grudnia 2008 r. zastąpił wcześniej obowiązujący § 16 ust. 4 uchylonego z dniem 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Od dnia 1 grudnia 2008 r. obowiązuje bowiem rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337). W nowym rozporządzeniu Ministra Finansów przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur korygujących zostały zawarte w § 13 i § 14. Przepisy tam zawarte są w zasadzie analogiczne do wcześniej obowiązujących w tym zakresie przepisów zawartych w § 16 i § 17 uchylonego rozporządzenia, z wyjątkiem § 16 ust. 4 i 5 oraz § 17 ust. 4 i 5, które to przepisy zostały obecnie uregulowane wprost w ustawie o podatku od towarów i usług odpowiednio w art. 29 ustawy (odnośnie wystawcy faktur korygujących) i w art. 86 ustawy (odnośnie nabywcy faktur korygujących).

Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące obowiązku posiadania przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę umożliwiające zmniejszenie podatku należnego (tak jak i przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r.) nie określają specjalnej formy w jakiej to potwierdzenie powinno nastąpić.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wystawia faktury za odbiór towaru i faktury korygujące In minus. Podstawę opodatkowania spółka obniża zgodnie z art. 29 ust. 4a-4c, z którego wynika, iż: "w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano".

Potwierdzenie to jest przesyłane do Spółki w formie oświadczenia w możliwie najkrótszym czasie faksem lub pocztą zaraz po otrzymaniu faktury korygującej przez klienta. Dokument ten zawiera: numer faktury, datę wystawienia faktury, datę otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej in minus oraz datę otrzymania potwierdzenia przez Spółkę. Na podstawie otrzymanego oświadczenia spółka ujmuje fakturę korygującą we właściwym rejestrze VAT.

Wobec przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy ustawy o VAT, należy stwierdzić, że dopuszczalne jest przyjęcie potwierdzenia odbioru faktury korygującej w formie oświadczenia, które zawiera wszystkie informacje niezbędne do prawidłowego ujęcia faktury korygującej w rejestrze VAT, czyli: numer faktury, datę wystawienia faktury, datę otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej in minus oraz datę otrzymania potwierdzenia przez Wnioskodawcę o ile z tego oświadczenia jednoznacznie będzie wynikał fakt, że nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu podkreślić, że tut. organ nie jest w stanie przewidzieć jakie nastąpią zmiany w przepisach prawa podatkowego w przyszłości, zatem niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z przedstawionych elementów zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Na marginesie zauważa się, że takie formy potwierdzenia faktury przez nabywcę, o ile będzie z nich wynikał jednoznacznie fakt, że nabywca otrzymał fakturę korygującą, dadzą również prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że z brzmienia § 16 ust. 4 uchylonego z dniem 30 listopada 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. wynikało, że "potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie". Natomiast z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. wynika, że "w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano". Tak więc według obecnie obowiązujących przepisów, obniżenia podatku należnego dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał korektę faktury, pod warunkiem otrzymania do tego czasu przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru przez nabywcę korekty faktury. Dopiero w przypadku uzyskania potwierdzenia po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, obniżenia dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym to potwierdzenie otrzymano.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl