IBPP1/443-327/08/AL - Zasady opodatkowania podatkiem VAT oraz dokumentowania premii pieniężnych wypłacanych przez spółkę w związku z osiągnięciem przez kontrahentów określonego poziomu obrotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-327/08/AL Zasady opodatkowania podatkiem VAT oraz dokumentowania premii pieniężnych wypłacanych przez spółkę w związku z osiągnięciem przez kontrahentów określonego poziomu obrotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana "X" zawarte we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. (data wpływu 25 lutego 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 30 kwietnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

*

uznania uzyskanego przez kontrahenta podatnika określonego progu obrotu/zakupu jako świadczenie usług,

*

uznania wypłaconej premii pieniężnej, w zamian za uzyskanie przez kontrahenta określonego progu obrotu, jako zapłatę za usługę,

*

możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej od kontrahenta faktury dokumentującej wypłaconą mu premię pieniężną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

*

uznania uzyskanego przez kontrahenta podatnika określonego progu obrotu/zakupu jako świadczenie usług,

*

uznania wypłaconej premii pieniężnej, w zamian za uzyskanie przez kontrahenta określonego progu obrotu, jako zapłatę za usługę,

*

możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej od kontrahenta faktury dokumentującej wypłaconą mu premie pieniężną.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 kwietnia 2008 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IBPP1/443-327/08/AL z dnia 23 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik dokonuje sprzedaży własnych wyrobów na podstawie umów o współpracy. Umowy te przewidują - w zamian za wykonanie określonych progów obrotów z podatnikiem (czyli w zamian za określoną wielkość zakupów) prawo kontrahenta do otrzymania premii pieniężnej. We współpracy z kontrahentami stosowane są dwa modele premiowania kontrahentów:

1.

przyznawanie premii w uzgodnionej w umowie wysokości w zamian za przekroczenie określonego (jednego progu obrotów), tj. jeżeli nie dojdzie do przekroczenia tego wyznaczonego progu obrotów w danym okresie rozliczeniowym - wówczas premia za ten okres nie należy się; jeżeli natomiast dojdzie do przekroczenia progu obrotów w danym czasie - premia się należy w jednolitej wysokości, bez względu na wielkość tego przekroczenia,

2.

określenie w umowie skali progresywnej premii (kilka progów); tj. osiągnięcie określonego progu powoduje wzrost stawki premii, przekroczenie kolejnego - przejście do wyższej stawki.

Zatem przyznawane premie nie są powiązane z konkretnymi dostawami, a są one przyznawane w zamian za osiągnięcie określonego progu obrotów.

Zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów premia została potraktowana przez niektórych kontrahentów za usługę podlegającą VAT. Odbiorcy ci na kwotę otrzymanej premii wystawiają faktury VAT. Podatnik traktuje wypłaconą premię pieniężną jako wynagrodzenie za świadczenie usług. Zatem podatek VAT zawarty na fakturach dotyczących premii pieniężnej traktuje jak podatek VAT do odliczenia.

Jak dalej stwierdził Wnioskodawca praktyka traktowania premii jako wynagrodzenia za usługę jest w kraju niejednolita wobec czego powstały wątpliwości, czy na pewno podatek VAT zawarty na fakturze, dokumentującej wypłaconą przez podatnika premię pieniężną, jest podatkiem naliczonym do odliczenia, jeżeliby bowiem uznać, że faktura taka dokumentuje czynność, która nie jest świadczeniem usług, wówczas podatek ten - w świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o PTU, nie podlegałby odliczeniu.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytania:

1.

Czy uzyskanie przez kontrahenta podatnika określonego progu obrotu/zakupu od podatnika należy traktować jako świadczenie usług,

2.

Czy wypłatę premii pieniężnej, w zamian za uzyskanie przez kontrahenta określonego progu zakupu/obrotu z podatnikiem należy traktować jako zapłatę za usługę,

3.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym podatek VAT naliczony na otrzymanej fakturze dokumentującej wypłacona kontrahentowi premię pieniężną stanowi podatek podlegający odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy osiągnięcie określonego progu obrotów przez kontrahenta należy potraktować jako zachowanie spełniające ustawowe przesłanki uznania go za usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem wypłacane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług.

Premia winna być udokumentowana fakturą VAT. Otrzymane od kontrahentów faktury dokumentujące wypłacane na ich rzecz premie pieniężne nie są objęte dyspozycją art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.

Podatek naliczony zawarty na fakturach dokumentujących wypłacane kontrahentom premie pieniężne stanowi podatek naliczony, co do którego podatnikowi przysługuje prawo odliczenia.

Wnioskodawca powołał stanowisko Ministerstwa Finansów zawarte w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1222/04/AP/4026, zgodnie z którym premia pieniężna związana z konkretną dostawą powinna być traktowana jako rabat, natomiast premie pieniężne wypłacane z tytułu nabywania określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób należy uznać jako świadczenie usług. Jednocześnie Wnioskodawca stwierdził, iż powyższe stanowisko jest rozbieżne ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie zawartym w wyroku z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik dokonuje sprzedaży własnych wyrobów na podstawie umów o współpracy. Umowy te przewidują - w zamian za wykonanie określonych progów obrotów z podatnikiem (czyli w zamian za określoną wielkość zakupów) prawo kontrahenta do otrzymania premii pieniężnej. We współpracy z kontrahentami stosowane są dwa modele premiowania kontrahentów:

*

przyznawanie premii w uzgodnionej w umowie wysokości w zamian za przekroczenie określonego (jednego progu obrotów), tj. jeżeli nie dojdzie do przekroczenia tego wyznaczonego progu obrotów w danym okresie rozliczeniowym - wówczas premia za ten okres nie należy się; jeżeli natomiast dojdzie do przekroczenia progu obrotów w danym czasie - premia się należy w jednolitej wysokości, bez względu na wielkość tego przekroczenia,

*

określenie w umowie skali progresywnej premii (kilka progów); tj. osiągnięcie określonego progu powoduje wzrost stawki premii, przekroczenie kolejnego - przejście do wyższej stawki.

Przyznawane premie nie są powiązane z konkretnymi dostawami, a są one przyznawane w zamian za osiągnięcie określonego progu obrotów.

Premia została potraktowana przez niektórych kontrahentów za usługę podlegającą VAT o odbiorcy ci na kwotę otrzymanej premii wystawiają faktury VAT.

Podatnik traktuje wypłaconą premię pieniężną jako wynagrodzenie za świadczenie usług.

Zatem podatek VAT zawarty na fakturach dotyczących premii pieniężnej traktuje jak podatek VAT do odliczenia.

W opisanym stanie faktycznym mamy więc do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca wypłaca nabywcy premie pod warunkiem osiągnięcia przez odbiorcę określonej wielkości zakupów towarów handlowych - wyrobów Wnioskodawcy, w danym okresie rozliczeniowym. Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcą jest dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na zakup u niego, a nie np. u innego dostawcy.

Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Wypłacając premię pieniężną sprzedawca nagradza kupującego za nabycie określonej ilości towarów, a w konsekwencji za lojalność względem sprzedawcy, tj. za to że kupujący nabywa towary wybranego kontrahenta, a nie jego konkurentów. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupu towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inna stawkę.

W świetle powyższego zachowanie kontrahenta Wnioskodawcy polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług według stawki 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej przez kontrahenta Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22 % stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - kontrahenta Wnioskodawcy faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w powołanym przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 15 lutego 2008 r. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest czynność niepodlegajaca opodatkowaniu podatkiem VAT, podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej tą czynność nie podlega odliczeniu.

Cytowany wyżej przepis nie ogranicza natomiast prawa Wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne.

Tut. organ bowiem wykazał w przedmiotowej interpretacji, iż otrzymane premie pieniężne powinny być udokumentowane przez otrzymującego takie premie fakturą VAT i opodatkowane 22 % stawką podatku od towarów usług.

W związku z tym Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej mu przez Wnioskodawcę premii pieniężnej, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Odnośnie wskazanego we wniosku wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 4080/06 stwierdzić należy, że wyrok ten wydany został w indywidualnej sprawie i nie stanowi źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl