IBPP1/443-324/11/LSz - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych częściowo jako wynagrodzenie za usługi reklamowe i marketingowe oraz częściowo z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-324/11/LSz Możliwość opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych wypłacanych częściowo jako wynagrodzenie za usługi reklamowe i marketingowe oraz częściowo z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych premii pieniężnych i udokumentowania tych premii fakturą VAT wystawioną przez odbiorcę jest:

* prawidłowe - w części premii przypadającej na wynagrodzenie za usługi reklamowe i marketingowe,

* nieprawidłowe - w części premii otrzymanej za osiągnięcie określonego poziomu zakupów.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych oraz ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą między innymi w zakresie handlu artykułami elektrycznymi. Wnioskodawca zawarł z firmą umowę o długoterminowej współpracy w zakresie zakupu i sprzedaży towarów Dostawcy na terenie kraju. W umowie Dostawca zagwarantował Odbiorcy, czyli Wnioskodawcy, udzielenie premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia w danym roku kalendarzowym danego poziomu zakupów netto w zakresie produktów objętych premiowaniem. Premia jest naliczana, jako iloczyn faktycznie wykonanego przez Wnioskodawcę w danym roku kalendarzowym obrotu premiowanego netto od Dostawcy, którym jest firma i właściwego wskaźnika procentowego premii. Wysokość premii jest zatem zmienna i zależy od osiągnięcia w danym roku podatkowym danego poziomu zakupów (obrotów) netto w zakresie produktów objętych premiowaniem. Przedmiotowa premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą, lecz z osiągnięciem w danym roku kalendarzowym danego poziomu zakupów netto towarów objętych premiowaniem zgodnie z umową handlową. Otrzymana przez Wnioskodawcę premia pieniężna związana jest z pełnieniem funkcji autoryzowanego dystrybutora i dystrybucją towarów handlowych Dostawcy. Warunkiem uzyskania premii pieniężnej od firmy jako Dostawcy jest osiągnięcie określonego w umowie obrotu premiowego za dany rok kalendarzowy. W sytuacji opisanej powyżej Wnioskodawca jest podmiotem otrzymującym premię pieniężną. Strony ustaliły budżet wspólnych aktywności marketingowych, którego wysokość wynosić będzie ustalony między stronami procent łącznej wartości netto sprzedaży produktów Dostawcy zrealizowanych przez Odbiorcę w danym roku kalendarzowym. Środki te w całości przeznaczone będą na reklamę lub inne działania marketingowe na rynku w celu rozwijania sprzedaży produktów w długim okresie z korzyścią dla Dostawcy, jako producenta oraz Odbiorcy.

W dniu 26 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek oświadczając, iż premia pieniężna stanowi zapłatę za osiągnięcie określonego obrotu zakupów w danym roku kalendarzowym. Określona wskaźnikiem procentowym część tej premii jest przeznaczona za porozumieniem otrzymującego oraz dostawcy na czynności marketingowe, bądź reklamowe zgodnie z umową handlową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana premia pieniężna z tytułu osiągniętego poziomu powinna być opodatkowana podatkiem VAT należnym na zasadach ogólnych tj. stawką VAT 22% w 2010 r. oraz stawką VAT 23% w 2011 r. i udokumentowana fakturą VAT wystawioną przez Wnioskodawcę.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody związane z przekroczeniem pewnego obrotu, tj. tzw. premie pieniężne, powinny być opodatkowane VAT-em należnym. Wypłata premii jest rodzajem świadczenia pieniężnego dla kupującego za nabycie zwiększonej i uzgodnionej ilości towarów. Część środków otrzymanych jako ustalony procent wartości netto sprzedaży produktów Dostawcy zrealizowanych przez Odbiorcę, czyli Wnioskodawcę w danym roku kalendarzowym będą przeznaczone na reklamę lub inne działania marketingowe na rynku w celu rozwijania sprzedaży produktów w długim okresie z korzyścią dla Dostawcy. Zatem zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego i jako zapłatę za wykonaną usługę nabywca otrzymuje premię pieniężną. W związku z powyższym, przedmiotowa premia pieniężna powinna być opodatkowana VAT-em i udokumentowana fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w części premii przypadającej na wynagrodzenie za usługi reklamowe i marketingowe,

* nieprawidłowe - w części premii otrzymanej za osiągnięcie określonego poziomu zakupów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podstawą opodatkowania - według art. 29 ust. 1 ustawy - jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Wskazać należy, iż w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym etc.), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy.

Rabat rozumieć należy jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Natomiast rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą między innymi w zakresie handlu artykułami elektrycznymi. Wnioskodawca zawarł umowę o długoterminowej współpracy w zakresie zakupu i sprzedaży towarów dostawcy na terenie kraju. W umowie Dostawca zagwarantował Odbiorcy, czyli Wnioskodawcy, udzielenie premii pieniężnej z tytułu osiągnięcia w danym roku kalendarzowym danego poziomu zakupów netto w zakresie produktów objętych premiowaniem. Premia jest naliczana, jako iloczyn faktycznie wykonanego przez Wnioskodawcę w danym roku kalendarzowym obrotu premiowanego netto od Dostawcy i właściwego wskaźnika procentowego premii. Wysokość premii jest zatem zmienna i zależy od osiągnięcia w danym roku podatkowym danego poziomu zakupów (obrotów) netto w zakresie produktów objętych premiowaniem. Według Wnioskodawcy przedmiotowa premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą, lecz z osiągnięciem w danym roku kalendarzowym danego poziomu zakupów netto towarów objętych premiowaniem zgodnie z umową handlową. Otrzymana przez Wnioskodawcę premia pieniężna związana będzie z pełnieniem funkcji autoryzowanego dystrybutora i dystrybucją towarów handlowych Dostawcy. Warunkiem uzyskania premii pieniężnej od firmy jako Dostawcy jest osiągnięcie określonego w umowie obrotu premiowego za dany rok kalendarzowy. Wnioskodawca będzie podmiotem otrzymującym premię pieniężną. Strony ustaliły budżet wspólnych aktywności marketingowych, którego wysokość wynosić będzie ustalony między stronami procent łącznej wartości netto sprzedaży produktów Dostawcy zrealizowanych przez Odbiorcę w danym roku kalendarzowym. Środki te w całości przeznaczone będą na reklamę lub inne działania marketingowe na rynku w celu rozwijania sprzedaży produktów w długim okresie z korzyścią dla Dostawcy, jako producenta oraz Odbiorcy.

W piśmie uzupełniającym, Wnioskodawca sprecyzował, iż premia pieniężna stanowi zapłatę za osiągnięcie określonego obrotu zakupów w danym roku kalendarzowym. Określona wskaźnikiem procentowym część tej premii jest przeznaczona za porozumieniem otrzymującego oraz dostawcy na czynności marketingowe, bądź reklamowe zgodnie z umową handlową.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie premia pieniężna którą ma otrzymać Wnioskodawca, stanowi procent od wartości netto wykonanego w określonym przedziale czasu obrotu, gdyż obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanego obrotu premiowanego netto od dostawcy, dokonanego w konkretnie określonym przedziale czasowym.

Równocześnie, strony ustaliły budżet wspólnych aktywności marketingowych. Określona wskaźnikiem procentowym część otrzymanej przez Wnioskodawcę premii będzie przeznaczona za porozumieniem Wnioskodawcy oraz dostawcy na czynności marketingowe bądź reklamowe zgodnie z umową handlową.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez podmiot otrzymujący z tego tytułu określone wynagrodzenie. Usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wobec czego ich świadczenie - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - winno zostać udokumentowane fakturą VAT.

Jednakże część premii nie będzie w żaden sposób związana ze świadczeniem wzajemnym ze strony Wnioskodawcy, gdyż za takie świadczenie nie można uznać osiągnięcia określonego poziomu zakupu towarów przez Wnioskodawcę w trakcie ustalonego przedziału czasowego.

A zatem przedmiotowa premia w części niebędącej wynagrodzeniem za usługi reklamowe bądź marketingowe, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Stanowić ona będzie w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami, a co za tym idzie, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, zmniejszający podstawę opodatkowania u podatnika wypłacającego premię.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego premia pieniężna powinna być opodatkowana podatkiem VAT i udokumentowana fakturą VAT należało uznać za prawidłowe w części premii przypadającej na wynagrodzenie za usługi reklamowe bądź marketingowe, oraz za nieprawidłowe w części premii otrzymanej za osiągnięcie określonego poziomu zakupów.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan przyszły sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl