IBPP1/443-322/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-322/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. organu 16 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług dokształcania zawodowego świadczonych przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2011 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług dokształcania zawodowego świadczonych przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 11 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 kwietnia 2011 r. znak IBPP1/443-322/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje umowę ze Spółką z o.o. Umowa zawarta jest w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środków EFS z PO KL (2007-2013) w ramach priorytetu II Działania 2.1., poddziałania 2.1.1 "Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach", projekt finansowany jest ze środków publicznych w wysokości 80%. Przedmiotem umowy jest przeprowadzenie 68 szkoleń. Wnioskodawca jest w projekcie podwykonawcą świadczącym usługi szkoleniowe na rzecz Zamawiającego, którym jest firma realizująca projekt. Szkolenia związane z dokształcaniem zawodowym skierowane są do konkretnej grupy zawodowej jaką są dekarze (w 80%), którzy nie są pracownikami Spółki z o.o.

Tematami szkoleń są:

* Komunikacja w procesie kontaktu z inwestorem w branży budowlanej,

* Proces badania potrzeb i rekomendacji w branży budowlanej,

* Budowanie i prezentowanie klientowi nowoczesnych rozwiązań w branży budowlanej,

* Zaawansowane wywieranie wpływu i radzenie sobie z konfliktami w kontaktach z inwestorami.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od listopada 2006. Rozpoczynając działalność Wnioskodawca zarejestrował się jako podatnik VAT czynny.

2.

Dla Wnioskodawcy zleceniodawcą jest Spółka z o.o. Wnioskodawca zawarł umowę ze Spółką z o.o. w dniu 16 listopada 2009 r. Umowa przewiduje wykonanie usługi w postaci przeprowadzenia 68 (sześćdziesięciu ośmiu) szkoleń, w sumie 68 (sześćdziesiąt osiem) dni szkoleniowych:

* "Komunikacja w procesie kontaktu z inwestorem w branży budowlanej" - 17 grup / 1 dzień (8 godzin lekcyjnych);

* "Proces badania potrzeb i rekomendacji w branży budowlanej" - 17 grup / 1 dzień (8 godzin lekcyjnych);

* "Budowanie i prezentowanie klientowi nowoczesnych rozwiązań w branży budowlanej" - 17 grup / 1 dzień (8 godzin lekcyjnych);

* "Zaawansowane wywieranie wpływu i radzenie sobie z konfliktami w kontaktach z inwestorami" - 17 grup / 1 dzień (8 godzin lekcyjnych).W ramach usługi szkoleniowej Wykonawca zobowiązany jest do:

* przeprowadzenia szkolenia,

* przygotowania dla każdego uczestnika materiałów szkoleniowych w formie skryptu ze szczegółowym programem szkolenia oraz długopisem,

* przeprowadzenia szkolenia według harmonogramu uzgodnionego z Zamawiającym,

* wydania uczestnikom szkolenia świadectw potwierdzających udział w szkoleniu zgodnie ze wzorem dostarczonym przez Zamawiającego,

* przeprowadzenia pretestów i postestów wiedzy dla każdego uczestnika szkolenia,

* przeprowadzenia po zakończeniu szkolenia ankiety oceniającej poziom zadowolenia uczestników, zgodnie ze wzorem dostarczonym przez Zamawiającego,

* prowadzenia dzienników trenerskich.

3.

Wnioskodawca nie jest jedynym usługodawcą w projekcie. Wnioskodawca wykonuje wymienione powyżej usługi jako podwykonawca, a wynagrodzenie za ich wykonanie wynosi 508.000 PLN brutto w czasie realizacji projektu, tj. od 16 listopada 2009 r. do 14 lipca 2011 r. W roku 2011 wynagrodzenie za przeprowadzenie szkoleń wynosi 108.000 PLN brutto.

4.

W związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (2007-2013) w ramach Priorytetu II "Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących" - Działanie 2.1 "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki", Poddziałanie 2.1.1 "Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach" - Instytucja Zarządzająca wpłaca środki publiczne na wyodrębnione konto w Spółce z o.o. Z tego konta Spółka z o.o. płaci za usługi szkoleniowe realizowane przez Wnioskodawcę. Projekt jest finansowany w 80% ze środków publicznych.

5.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i wychowania.

6.

Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

7.

Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego świadczącego usługi w zakresie kształcenia. Wnioskodawca posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.

8.

Wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem zapytania, stanowią nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem ich uczestników. Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.Projekt zakłada szkolenia zawodowe z zakresu ochrony cieplnej dachu w kontekście uzyskania certyfikatu cieplnego budynku oraz szkolenia z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, pozyskiwania inwestorów i klientów. Przy czym Wnioskodawca realizuje szkolenia w zakresie pozyskiwania inwestorów i klientów.Cel główny projektu (wg metody SMART): wzrost o 30% kwalifikacji 255 osób - z zakresu technologii dekarskich oraz wzrost wiedzy 84 osób z umiejętności sprzedażowych i zarządzania firmą, co przyczyni się w okresie 2 lat do zwiększenia konkurencyjności mikro i małych przedsiębiorstw.Cele szczegółowe projektu to:

* wzrost o 20% umiejętności praktycznych dekarskich,

* wzrost wiedzy na temat dostępnych materiałów w branży wśród 255 osób,

* rozwój umiejętności o 30% z zarządzania przedsiębiorstwem budowlanym oraz finansami firmy.

9.

Żadna ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług, mających być przedmiotem interpretacji, nie jest prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

10.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

11.

Wnioskodawca nie jest bezpośrednim beneficjentem środków publicznych przeznaczonych w całości lub ewentualnie w co najmniej 70% na finansowanie wszystkich wymienionych we wniosku usług szkoleniowych. Bezpośrednim beneficjentem jest Spółka z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi dokształcania zawodowego, świadczone przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę dla Spółki z o.o., korzystają ze zwolnienia w podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatków od towarów i usług (rozdział 6 - Zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień), § 13 ust. 1 zwalnia się od podatku:

Pkt 20 "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane".

Ponieważ jest to podwykonawstwo z tytułu świadczenia usług szkoleniowych związanych z doskonaleniem zawodowym na rzecz małej firmy, która realizuje projekt w 80% finansowany ze środków publicznych, fakturowanie przez Wnioskodawcę wykonanych szkoleń w ramach realizowanej umowy, będzie podlegało zwolnieniu z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub,

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje umowę ze Spółką z o.o. Umowa zawarta jest w ramach realizacji projektu współfinansowanego ze środków EFS. Projekt finansowany jest ze środków publicznych w wysokości 80%. Przedmiotem umowy jest przeprowadzenie 68 szkoleń. Wnioskodawca jest w projekcie podwykonawcą świadczącym usługi szkoleniowe na rzecz Zamawiającego, którym jest firma realizująca projekt. Wnioskodawca nie jest jedynym usługodawcą w projekcie. W związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (2007-2013) w ramach Priorytetu II "Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących" - Działanie 2.1 "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki", Poddziałanie 2.1.1 "Rozwój kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach" - Instytucja Zarządzająca wpłaca środki publiczne na wyodrębnione konto w Spółce z o.o. Z tego konta Spółka z o.o. płaci za usługi szkoleniowe realizowane przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i wychowania. Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego świadczącego usługi w zakresie kształcenia. Wnioskodawca posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych. Wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem zapytania, stanowią nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem ich uczestników. Jest to nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Żadna ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług, mających być przedmiotem interpretacji, nie jest prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca nie jest bezpośrednim beneficjentem środków publicznych przeznaczonych w całości lub ewentualnie w co najmniej 70% na finansowanie wszystkich wymienionych we wniosku usług szkoleniowych. Bezpośrednim beneficjentem jest Spółka z o.o.

W przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi realizowane w ramach projektu współfinansowanego w 80% ze środków publicznych Europejskiego Funduszu Społecznego, których zleceniodawcą jest dla Wnioskodawcy Spółka z o.o., nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r., ani na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

To bowiem Zleceniodawca (Spółka z o.o.) jako główny wykonawca i główny realizator projektu jest bezpośrednim beneficjentem środków publicznych. Zatem środki pieniężne (środki publiczne) na realizację ww. szkoleń otrzymała od Instytucji Zarządzającej Spółka z o.o., a nie Wnioskodawca. Środki otrzymane przez Wnioskodawcę od Spółki z o.o. na realizację 68 szkoleń nie będą zatem stanowić dla Wnioskodawcy środków publicznych, będą to bowiem bezpośrednio środki otrzymane już od samego zleceniodawcy jako zapłata za świadczone usługi.

Zwolnienie przewidziane w ww. przepisie nie ma zatem zastosowania dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług realizowanych w ramach szkoleń w sytuacji, gdy Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi w ramach zawartej umowy ze Spółką z o.o. jako podwykonawca, czyli świadczy te usługi na rzecz podmiotu, który uzyskał środki publiczne na przeprowadzenie szkoleń przewidzianych dla wskazanych we wniosku uczestników.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl