IBPP1/443-322/09/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-322/09/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2009 r. (data wpływu 1 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku przy nieodpłatnym przekazaniu stanów magazynowych Powiatowi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku przy nieodpłatnym przekazaniu Powiatowi stanów magazynowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu, z dnia 10 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zespół Opieki Zdrowotnej jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, w rozumieniu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej i jako taki posiada osobowość prawną. Organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego - Powiat. Uchwałą z dnia 17 lutego 2009 r. Rada Powiatu postanowiła dokonać likwidacji Zespołu Opieki Zdrowotnej. Data otwarcia likwidacji została wyznaczona na dzień 1 lipca 2009 r., przy czym zakończenie działalności medycznej nastąpi z dniem 30 czerwca 2009 r., celem zapewnienia kontynuacji udzielania świadczeń zdrowotnych, realizowanych przez likwidowany zakład.

Powiat, uchwałą z dnia 17 lutego 2009 r. postanowił, w oparciu o przepis art. 9 i art. 12 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. Nr 9, poz. 43) zawiązać spółkę prawa handlowego - jednoosobową spółkę samorządową. Spółka, zgodnie z treścią aktu notarialnego prowadzić będzie Szpital. Co istotne Spółka przejmuje całość działalności dotychczasowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, łącznie z zawartymi kontraktami z NFZ na udzielanie świadczeń zdrowotnych (cesja kontraktów).

Nieruchomości będące dotychczas w użytkowaniu zakładu oraz pozostały majątek (ruchomy) zostanie wniesiony przez Powiat aportem do Spółki. Spółka przejmie również wszystkich pracowników zatrudnianych przez likwidowany zakład na podstawie art. 23 Kodeksu pracy.

Zespół Opieki Zdrowotnej posiada magazyn apteki i innych materiałów (biurowe, remontowe, środ. czystości, bhp itp.) wykorzystywanych w bieżącej działalności zakładu.

Stany magazynowe na dzień zakończenia działalności medycznej zostaną rozdysponowane w następujący sposób:

* część zostanie przekazana organowi założycielskiemu - Powiatowi, który dokona podniesienia kapitału zakładowego i nowo tworzone udziały pokryje aportem w postaci przekazanych stanów magazynowych,

* pozostała część zostanie zbyta (sprzedana) Spółce przez likwidatora (Zespół Opieki Zdrowotnej w likwidacji).

W związku ze świadczeniem usług zwolnionych z podatku od towarów i usług (PKWiU-85.11) Zespół Opieki Zdrowotnej nie miał prawnej możliwości odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Organ założycielski otrzyma stany magazynowe nieodpłatnie (zgodnie z art. 60 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej - zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami samorządu terytorialnego).

W skład stanów magazynowych będą wchodziły leki, materiały opatrunkowe, sprzęt jednorazowy, a także materiały do remontów, artykułu biurowe, odzież robocza itp. Od wszystkich towarów będących przedmiotem przekazania na rzecz Powiatu, jak i sprzedaży Spółce, nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku, gdyż przeznaczone były do wykonywania usług zdrowotnych zwolnionych z VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zespół Opieki Zdrowotnej dokonując w dniu 30 czerwca 2009 r. nieodpłatnego przekazania (darowizna) stanów magazynowych organowi założycielskiemu jakim jest Powiat, będzie zobowiązany naliczyć i odprowadzić podatek VAT od tych towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, poza sporem winno być i opisane formy przekazania stanów magazynowych należy traktować jako dostawę towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535) - zwanej dalej ustawą VAT. Zgodnie z art. 5 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega w szczególności odpłatna dostawa towarów. Stosownie zaś do treści art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: 2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Niewątpliwie towary znajdujące się w magazynach stanowią składnik specyficznego przedsiębiorstwa jakim jest zakład opieki zdrowotnej. Mając na uwadze treść art. 7 acontrario należałoby wnioskować, iż w przypadku, gdy podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dostawy takiej nie należy traktować jako dostawy w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT, która podlega opodatkowaniu. Podstawą do opodatkowania VAT dostawy towarów jest więc istnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów oraz ich przekazanie przez podatnika na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem.

Wnioskodawca uważa, że skoro podatnik, jakim jest Zespół Opieki Zdrowotnej nie miał prawa do odliczenia podatku VAT przy nabyciu ww. towarów, mając na uwadze zasadę neutralności podatku VAT, przy bezpłatnym przekazaniu stanów magazynowych bezpośrednio powiatowi należałoby wykluczyć opodatkowanie przekazanych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast w myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, jest przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o podatku VAT).

Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3 cyt. ustawy) jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie towarów (zrównane z odpłatną dostawą) niezależnie od celu tego przekazania. Opodatkowaniu podlega zatem nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, pod warunkiem jednak, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów, które są następnie nieodpłatnie przekazywane zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, w rozumieniu ustawy o zakładach opieki zdrowotnej i jako taki posiada osobowość prawną. Organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego - Powiat. Uchwałą z dnia 17 lutego 2009 r. Rada Powiatu postanowiła dokonać likwidacji Zespołu Opieki Zdrowotnej. Data otwarcia likwidacji została wyznaczona na dzień 1 lipca 2009 r., przy czym zakończenie działalności medycznej nastąpi z dniem 30 czerwca 2009 r., celem zapewnienia kontynuacji udzielania świadczeń zdrowotnych, realizowanych przez likwidowany zakład.

Powiat, uchwałą z dnia 17 lutego 2009 r. postanowił, w oparciu o przepis art. 9 i art. 12 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. Nr 9, poz. 43) zawiązać spółkę prawa handlowego - jednoosobową spółkę samorządową. Spółka, zgodnie z treścią aktu notarialnego prowadzić będzie Szpital. Co istotne Spółka przejmuje całość działalności dotychczasowego samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, łącznie z zawartymi kontraktami z NFZ na udzielanie świadczeń zdrowotnych (cesja kontraktów).

Nieruchomości będące dotychczas w użytkowaniu zakładu oraz pozostały majątek (ruchomy) zostanie wniesiony przez Powiat aportem do Spółki. Spółka przejmie również wszystkich pracowników zatrudnianych przez likwidowany zakład na podstawie art. 23 Kodeksu pracy.

Zespół Opieki Zdrowotnej posiada magazyn apteki i innych materiałów (biurowe, remontowe, środki czystości, bhp itp.) wykorzystywanych w bieżącej działalności zakładu. Stany magazynowe na dzień zakończenia działalności medycznej zostaną rozdysponowane w ten sposób, że część zostanie przekazana organowi założycielskiemu - Powiatowi, który dokona podniesienia kapitału zakładowego i nowo tworzone udziały pokryje aportem w postaci przekazanych stanów magazynowych.

W związku ze świadczeniem usług zwolnionych z podatku od towarów i usług (PKWiU-85.11) Zespół Opieki Zdrowotnej nie miał prawnej możliwości odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Organ założycielski otrzyma stany magazynowe nieodpłatnie (zgodnie z art. 60 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej - zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami samorządu terytorialnego).

W skład stanów magazynowych będą wchodziły leki, materiały opatrunkowe, sprzęt jednorazowy, a także materiały do remontów, artykułu biurowe, odzież robocza itp. Od wszystkich towarów będących przedmiotem przekazania na rzecz Powiatu, nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku, gdyż przeznaczone były do wykonywania usług zdrowotnych zwolnionych z VAT.

Analiza powołanych wyżej przepisów pozwala jednoznacznie stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie (darowizna) majątku Wnioskodawcy w postaci stanów magazynowych, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem spełniona zostanie przesłanka warunkująca wyłączenie z opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów - Wnioskodawcy przy ich nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy dodać, iż kwestia dotycząca zbycia (sprzedaży) stanów magazynowych Sp. z o.o. będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl