IBPP1/443-320/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-320/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2010 r. (data wpływu 23 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca ma prawo do zakupu, z zastosowaniem 0% stawki VAT, sprzętu komputerowego wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, stanowiącego doposażenie do aparatury naukowo-badawczej (laboratoryjnej, medycznej) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawca ma prawo do zakupu, z zastosowaniem 0% stawki VAT, sprzętu komputerowego wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, stanowiącego doposażenie do aparatury naukowo-badawczej (laboratoryjnej, medycznej).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 czerwca 2010 r. (data wpływu 23 czerwca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-320/10/MS z dnia 10 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26, art. 83 ust. 14 pkt 1 oraz art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Ś. U. M. w K. zwrócił się do Ministerstwa Zdrowia - Departamentu Nadzoru, Kontroli i Skarg z prośbą o akceptację zakupu, z zastosowaniem stawki 0%, sprzętu komputerowego, który stanowi doposażenie do aparatury laboratoryjnej. Ministerstwo Zdrowia odpowiadając na prośbę Wnioskodawcy wyraziło wątpliwość, czy załącznik nr 8 do ww. ustawy przewiduje zastosowanie stawki 0% w sytuacji, gdy sprzęt komputerowy jest nabywany w zestawie z innym rodzajem sprzętu.

Ministerstwo Zdrowia uzależniło akceptację ww. zakupu z zastosowaniem 0% VAT od przedstawienia stanowiska urzędu skarbowego, że przedmiot zakupu mieści się w zakresie załącznika nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Ś. U. M. w K. jest placówką oświatową - art. 43 pkt 9 (przez placówki oświatowe rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze).

Zgodnie z zawartą umową nr w G. dnia 9 lutego 2010 r., pomiędzy P. Ś. - Liderem Konsorcjum a Ś. U. M. w K. jako zamawiającym, Wnioskodawca zamierza nabyć zgodnie z wynikiem przetargu nieograniczonego następujący sprzęt komputerowy: komputer stacjonarny - 1 szt., monitor 19" - 1 szt., drukarka - 1 szt., który ma zostać nabyty w zestawie z innym rodzajem sprzętu (analizator genetyczny, wielofunkcyjny czytnik płytek oraz termocyklerów, Roche Molecular System. LightCycler 480 II).

Potwierdzenie stosownego zamówienia zakupu wskazanego sprzętu komputerowego przez organ nadzorujący placówkę tj. Ministerstwo Zdrowia, Ś. U. M. w K. może otrzymać po uprzednim przekazaniu stanowiska Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Ś. U. M. w K. po otrzymaniu z Ministerstwa Zdrowia potwierdzonego zamówienia dostarczy je do dostawcy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 83 ust. 14 pkt 1) dostawca sprzętu komputerowego dostarczy kopię przedmiotowego zamówienia do właściwego Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w oparciu o powołany przepis w poz. 54 wniosku Ś. U. M. w K. jako szkoła wyższa dokonując zakupu sprzętu komputerowego, wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiącego doposażenie do aparatury naukowo-badawczej (laboratoryjnej, medycznej) ma prawo zakupu z zastosowaniem stawki 0% VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, uczelnia ma prawo do nabycia sprzętu komputerowego, wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług z zastosowaniem 0% VAT, ponieważ ustawa nie uzależnia korzystania z ww. prawa od tego czy sprzęt pracuje samodzielnie, czy zostaje skonfigurowany na przykład z aparaturą naukowo-badawczą. Ponadto Wnioskodawca podkreśla, że aparatura sterowana przy pomocy komputera nie może bez niego spełniać swoich funkcji, natomiast komputer może pracować po odłączeniu od aparatury oraz to, że komputer jest elementem wymienialnym w zestawie - może być zastąpiony komputerem nowej generacji bez jakiejkolwiek ingerencji w urządzenie podstawowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 6 przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże ustawodawca przewidział również możliwość zastosowania stawki obniżonej dla określonych czynności i w określonych okolicznościach m.in. w art. 83 ustawy o VAT.

I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy o VAT opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, tj.:

1.

Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2.

Drukarki,

3.

Skanery,

4.

Urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

5.

Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Jak stanowi art. 83 ust. 14 pkt 1 ww. ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy o VAT).

Należy zaznaczyć, że przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).

Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zamierza zakupić komputer stacjonarny, monitor 19" oraz drukarkę. Przy czym przedmiotowy sprzęt komputerowy ma być nabyty w zestawie ze sprzętem laboratoryjnym obejmującym analizator genetyczny, wielofunkcyjny czytnik płytek oraz termocyklerów, Roche Molecular System. LightCycler 480 II).

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy ww. sprzęt komputerowy, tj. komputer stacjonarny, monitor 19" i drukarka, w sytuacji gdy jest nabywany w zestawie z innym sprzętem laboratoryjnym mieści się w zbiorze pojęć załącznika nr 8 do ustawy o VAT, a w konsekwencji czy dostawa tego sprzętu komputerowego podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0%.

Z cytowanych powyżej przepisów prawa wynika, iż nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, będzie opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie nie wymienione w załączniku towary wchodzące w skład sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową VAT, czyli 22%.

Z treści cyt. załącznika nr 8 do ustawy wynika, że ustawodawca nie określił zakresu urządzeń opodatkowanych obniżoną stawką podatku w powiązaniu z konkretnymi grupowaniami statystycznymi lub posiadanymi funkcjami, lecz wymienił z nazwy konkretne urządzenia.

Jednocześnie w odniesieniu do wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT urządzeń komputerowych ustawodawca poza wskazaniem podmiotów, które mogą ten sprzęt nabywać z preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 0% (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT), przy spełnieniu warunków wynikających z art. 83 ust. 14 pkt 1 i art. 83 ust. 15 ustawy o VAT, nie wskazał żadnych dodatkowych ograniczeń w szczególności graniczeń w zakresie wykorzystania przedmiotowego sprzętu przez jego nabywcę. W konsekwencji uznać należy, iż nabycie przez Wnioskodawcę wskazanego we wniosku sprzętu komputerowego, tj. komputera stacjonarnego, monitora 19" oraz drukarki w zestawie z innym sprzętem laboratoryjnym nie powoduje, że przedmiotowy sprzęt komputerowy nie mieści się w zbiorze pojęć załącznika nr 8 do ustawy o VAT.

Zatem dostawa komputera stacjonarnego i monitora 19" w ramach zawartej przez Wnioskodawcę umowy z P. Ś. nr z dnia 9 lutego 2010 r., przy spełnieniu warunków wymienionych w przepisach art. 83 ust. 13-15 ustawy o podatku od towarów i usług będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 0% na podstawie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy w związku z poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy o VAT.

Natomiast dostawa drukarki dokonywana na rzecz Wnioskodawcy w związku z ww. umową również przy spełnieniu warunków wymienionych w przepisach art. 83 ust. 13-15 ustawy o podatku od towarów i usług będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 0% na podstawie przepisu art. 83 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy w związku z poz. 2 załącznika nr 8 do ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że ma prawo do nabycia sprzętu komputerowego, wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług z zastosowaniem 0% stawki podatku należało uznać za prawidłowe.

W tym miejscu wskazać należy, że Wnioskodawca we wniosku nie sprecyzował, jaki dokładnie rodzaj drukarki będzie przedmiotem dostawy i w jakie funkcje jest ona wyposażona. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego (http://sjp.pwn.pl/) pojęcie "drukarka" oznacza: "1. urządzenie podłączone do komputera, służące do drukowania tekstów i rysunków zapisanych na dysku 2. maszyna biurowa do drukowania krótkich tekstów". Zatem należy zastrzec, iż niniejsza interpretacja jest wydawana w oparciu o zdarzenie przyszłe, zgodnie z którym pojęcie "drukarka" oznacza urządzenie wymienione w poz. 2 załącznika nr 8 do ustawy o VAT - tj. urządzenie, którego jedynym zadaniem jest drukowanie tekstów, rysunków lub zdjęć. Zaznaczyć należy, iż załącznik nr 8 do ustawy o VAT nie wymienia urządzeń wielofunkcyjnych. Zatem jeżeli użyte we wniosku określenie "drukarka" oznacza, iż dana drukarka wyposażona jest również np. w funkcje kopiarki, skanera, faksu lub telefonu, to należy stwierdzić, iż przedmiotem zapytania Wnioskodawcy nie jest "drukarka" lecz "urządzenie wielofunkcyjne", które nie jest wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Tym samym należy stwierdzić, iż ewentualna dostawa "urządzenia wielofunkcyjnego" na rzecz Wnioskodawcy opodatkowana będzie stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl