IBPP1/443-317/07/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-317/07/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2007 r. (data wpływu 9 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja budynku Domu Nauczyciela pod potrzebę utworzenia Gminnego Centrum Rozwoju Lokalnego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja budynku Domu Nauczyciela pod potrzebę utworzenia Gminnego Centrum Rozwoju Lokalnego". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich" w zakresie działania 2.3 "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" pn. Modernizacja budynku Domu Nauczyciela pod potrzebę utworzenia Gminnego Centrum Rozwoju Lokalnego.

We wniosku tym między innymi ujęto 22% podatek VAT jako koszt kwalifikowany inwestycji, tj. koszt podlegający refundacji ze środków ww. programu.

W dniu 25 września wpłynęło do Gminy pismo z Urzędu Marszałkowskiego Województwa P. Nr SPO/2.3/II/070/07/U1 z dnia 18 września 2007 r. w sprawie dostarczenia do instytucji pośredniczącej tj. Urząd Marszałkowski Województwa P. Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich zaświadczenia w formie aktualnej interpretacji potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, udzieloną w drodze postanowienia przez właściwy organ Urzędu Skarbowego.

Gmina nie może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, a zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Koszty poniesione na inwestycję nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, a tym samym podatek VAT, którego odliczenie w rozliczeniu podatku od towarów i usług nie przysługiwało, nie będzie mógł być odliczony w podatku dochodowym.

Gmina poinformowała także, że przepisy w zakresie podatku dochodowego zostały podane jedynie w celach informacyjnych, a Gmina wnosi o wydanie interpretacji tylko w zakresie podatku VAT.

Dokonane zakupy w ramach realizacji projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem zmodernizowany budynek będzie pełnił funkcje konferencyjne wiejskich instytucji i stowarzyszeń oraz zapewniał będzie nieodpłatny dostęp do nowoczesnych technologii informacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako beneficjent realizując projekt pod nazwą "Modernizacja budynku Domu Nauczyciela pod potrzebę utworzenia Gminnego Centrum Rozwoju Lokalnego" może dokonać odliczenia podatku VAT tj. dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją tego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją ww. projektu, gdyż zakupy te nie będą służyły wykonywaniu działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

We wniosku Wnioskodawca wskazał, iż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, zatem Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja budynku Domu Nauczyciela pod potrzebę utworzenia Gminnego Centrum Rozwoju Lokalnego".

Tym samym, w przedstawionym stanie faktycznym, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl