IBPP1/443-313/12/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-313/12/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy z tytułu zakupu usług od Podmiotu Zarządzającego, Fundusz będzie podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT na podstawie art. 17 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy z tytułu zakupu usług od Podmiotu Zarządzającego, Fundusz będzie podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT na podstawie art. 17 ustawy o VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. (data wpływu 13 czerwca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-312/12/AZb, IBPP1/443-313/12/AZb z dnia 31 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Fundusz) jest spółką komandytowo - akcyjną z siedzibą w Polsce, powołaną na ściśle określony czas, w której akcjonariuszami są: (i) osoby fizyczne niebędące polskimi rezydentami podatkowymi oraz (ii)... S.A., działający na podstawie ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym ("KFK"). Komplementariuszem Funduszu jest spółka kapitałowa z siedzibą poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, która jest zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT w kraju swojej siedziby.

Komplementariusz jest jednocześnie podmiotem zarządzającym Funduszem ("Podmiot Zarządzający"). Czynności z zakresu zarządzania będą realizowane odpłatnie, na podstawie umowy pomiędzy Funduszem i Podmiotem Zarządzającym. Odpłatność będzie miała formę okresowych opłat za zarządzanie, w tym końcowej premii na zakończenie działalności Funduszu, uzależnionej od jego wyników finansowych.

Zgodnie z wymogami ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym, jedynym przedmiotem działalności Funduszu będzie działalność inwestycyjna. Tym samym, działalność Funduszu będzie ograniczała się jedynie do pełnienia funkcji spółki tzw. "holdingowej", tj. do:

(i) nabywania (zakup lub objęcie) udziałów/akcji w spółkach kapitałowych lub przystępowania do spółek osobowych prawa handlowego z siedzibą w Polsce, oraz ewentualnie ich sprzedaży (po okresie inwestycji),

(ii) emitowania obligacji, i/lub akcji które będą zaoferowane do wykupu przez KFK i pozostałych inwestorów w celu pozyskania przez Fundusz środków na nabywanie akcji/udziałów w spółkach kapitałowych lub praw uczestnictwa w spółkach osobowych oraz pokrycia opłaty za zarządzanie ponoszone na rzecz Podmiotu Zarządzającego na podstawie odpowiedniej umowy (emisja obligacji i/lub akcji będzie wyłącznie formą dokapitalizowania Funduszu, a nie przedmiotem jego działalności).

Fundusz nie będzie świadczył żadnych usług, jak również nie będzie dokonywał żadnych dostaw towarów a jego jedynym majątkiem będą środki wnoszone przez akcjonariuszy oraz akcje/udziały w spółkach kapitałowych lub prawa uczestnictwa w spółkach osobowych. Zakup akcji/udziałów w spółkach kapitałowych oraz praw uczestnictwa w spółkach osobowych finansowany będzie ze środków wnoszonych przez akcjonariuszy. Fundusz nie będzie świadczył jakichkolwiek usług na rzecz podmiotów, w których będzie uczestniczył jako wspólnik/udziałowiec/akcjonariusz.

Fundusz nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT, w tym nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Nabywanie przez Fundusz udziałów/akcji w spółkach kapitałowych oraz praw w spółkach osobowych poprzedzone będzie całym szeregiem czynności (m.in. badania typu due diligence, negocjacje), wykonywanych przez Podmiot Zarządzający oraz na zlecenie Podmiotu Zarządzającego przez podmioty trzecie.

Podmiot Zarządzający będzie wykonywać czynności poprzedzające inwestycje w prawa udziałowe w spółkach kapitałowych i osobowych na rzecz Funduszu, ale we własnym imieniu i na własny rachunek. Czynności te będą wykonywane w odniesieniu do spółek działających w większości przypadków w Polsce.

Fundusz nie będzie podejmował aktywnych działań w trakcie procesu inwestycyjnego. Jedyną jego rolą będzie przekazywanie środków do spółek kapitałowych lub osobowych, na podstawie rekomendacji Podmiotu Zarządzającego dotyczących nabycia akcji/udziałów w spółkach kapitałowych lub praw uczestnictwa w spółkach osobowych.

Możliwe będą również sytuacje, w których po upływie pewnego czasu, Fundusz będzie wycofywał środki ze spółek kapitałowych lub osobowych na podstawie rekomendacji Podmiotu Zarządzającego dotyczących sprzedaży/umorzenia posiadanych udziałów/akcji w spółkach kapitałowych lub sprzedaży praw uczestnictwa w spółkach osobowych.

Wynagrodzenie za wskazane powyżej działania (usługi) świadczone na rzecz Funduszu przez Podmiot Zarządzający będzie ujęte w opłacie za zarządzanie ponoszonej przez Fundusz na rzecz Podmiotu Zarządzającego.

Opłaty na rzecz Podmiotu Zarządzającego będą kalkulowane w taki sposób, że będą uwzględniały koszty administracyjne i koszty osobowe Podmiotu Zarządzającego oraz wszystkie inne koszty ponoszone przez Podmiot Zarządzający (np. koszty badań due diligence, negocjacji, monitorowania spółek portfelowych, audytu spółek portfelowych, etc.).

Podmiot Zarządzający nie prowadzi i nie planuje w przyszłości prowadzić w Polsce jakiejkolwiek działalności, w tym nie zatrudnia i nie planuje zatrudniać w Polsce personelu, nie utrzymuje również i nie planuje utrzymywać w Polsce jakichkolwiek własnych składników majątku.

W zakresie, w jakim będzie to niezbędne na potrzeby realizacji umowy z Funduszem, Podmiot Zarządzający będzie nabywał usługi od usługodawców zewnętrznych posiadających swoje siedziby zarówno na terytorium kraju, w którym znajduje się siedziba podmiotu Zarządzającego jak też poza tym terytorium (w tym w Polsce).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Podmiot Zarządzający nie posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, ani też miejsca, w którym zwykle prowadzi działalność. Podmiot Zarządzający nie jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT czynnym ani też VAT zwolnionym.

2.

Podmiot Zarządzający jest spółką kapitałową z siedzibą w Szwajcarii i tam będzie świadczył usługi na rzecz Spółki. Działalność Podmiotu Zarządzającego na rzecz Spółki nie będzie prowadzona ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które byłoby zlokalizowane poza krajem jego siedziby.

3.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca jest spółką komandytowo - akcyjną z siedzibą w Polsce. Działalność Spółki będzie się ograniczała jedynie do pełnienia funkcji spółki tzw. "holdingowej", tj. do:

i.

nabywania (zakup lub objęcie) udziałów/akcji w spółkach kapitałowych lub przystępowania do spółek osobowych prawa handlowego z siedzibą w Polsce, oraz ewentualnie ich sprzedaży (po okresie inwestycji),

ii. emitowania obligacji, i/lub akcji które będą zaoferowane do wykupu przez KFK i pozostałych inwestorów w celu pozyskania przez Spółkę środków na nabywanie akcji/udziałów w spółkach kapitałowych lub praw uczestnictwa w spółkach osobowych oraz pokrycia opłaty za zarządzanie ponoszone na rzecz Podmiotu Zarządzającego na podstawie odpowiedniej umowy (emisja obligacji i/lub akcji będzie wyłącznie formą dokapitalizowania Spółki, a nie przedmiotem jej działalności).Spółka nie będzie świadczyła żadnych usług, jak również nie będzie dokonywała żadnych dostaw towarów.Wskazana powyżej działalność inwestycyjna Spółki będzie prowadzona wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W konsekwencji, usługi Podmiotu Zarządzającego będą świadczone dla siedziby Spółki na terytorium Polski.

4.

Jak zostało wskazane we Wniosku, Spółka nie będzie świadczyła jakichkolwiek usług na rzecz podmiotów, w których będzie uczestniczyła jako wspólnik/udziałowiec/akcjonariusz. Spółka nie będzie także brała udziału w zarządzaniu spółkami, których udziały/akcje/prawa uczestnictwa będzie nabywała i ewentualnie sprzedawała (po okresie inwestycji).

5.

Jedynym przedmiotem działalności Spółki będzie działalność inwestycyjna. Spółka nie będzie prowadziła działalności maklerskiej ani brokerskiej. Udziały i akcje spółek kapitałowych oraz prawa uczestnictwa w spółkach osobowych nie będą przez Spółkę nabywane ani sprzedawane w ramach działalności maklerskiej ani brokerskiej.

6.

Zgodnie z treścią wniosku oraz przedstawionym powyżej uzasadnieniem, Spółka będzie pełniła jedynie rolę spółki "holdingowej", której działalność będzie ograniczona do nabywania udziałów/akcji w spółkach kapitałowych lub przystępowania do spółek osobowych prawa handlowego z siedzibą w Polsce oraz ewentualnie ich sprzedaży (po okresie inwestycji), a także emitowania obligacji i/lub akcji, które będą oferowane do wykupu przez KFK i pozostałych inwestorów. Tego rodzaju aktywność nie będzie zdaniem Spółki stanowiła działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy VAT, a poza nią Spółka nie będzie prowadziła żadnej innej działalności. W konsekwencji, nabywanie udziałów/akcji/praw uczestnictwa w spółkach prawa handlowego nie będzie "bezpośrednim, stałym i koniecznym rozszerzeniem działalności gospodarczej" Spółki.

7.

Jak wskazano powyżej, Spółka nie będzie uczestniczyła w zarządzaniu spółkami, których udziały/akcje/prawa uczestnictwa będą przedmiotem nabycia i sprzedaży. Nie będzie też wykonywała na rzecz tych podmiotów żadnych czynności podlegających opodatkowania podatkiem VAT.

8.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego wskazanym we Wniosku, Podmiot Zarządzający będzie świadczył wobec Spółki usługi zarządcze, a także usługi związane z procesem inwestowania przez Spółkę w akcje/udziały/prawa uczestnictwa. Usługi Podmiotu Zarządzającego będą obejmowały:

i.

zarządzanie Spółką i reprezentowanie jej,

ii. doradztwo w zakresie polityki inwestycyjnej, a także w niezbędnym zakresie rekomendacja i wybór zewnętrznych doradców,

iii. dokonywanie analiz rynkowych (oraz wszelkich innych niezbędnych analiz m.in. due diligence) oraz wyszukiwanie i selekcja spółek będących potencjalnie przedmiotem inwestycji,

iv. przygotowywanie projektów dokumentacji inwestycji w akcje/udziały/prawa uczestnictwa, w które Spółka miałaby zainwestować oraz negocjowanie warunków inwestycji,

v. dokonywanie wycen portfela inwestycyjnego Spółki,

vi. wypracowanie procedur wyjścia Spółki z inwestycji.

Wnioskodawca zaznaczył, iż odpowiadając na wezwanie Ministra Finansów reprezentowanego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, pismem z dnia 11 czerwca 2012 r. Spółka uzupełnia opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego. Wymaga podkreślenia, że tego rodzaju uszczegółowienie nie stanowi zmiany wniosku. Aktualny pozostaje opis zdarzenia przyszłego uzupełniony ww. pismem.

Jednocześnie, składający niniejsze pismo oświadcza, będąc zaznajomionym z treścią art. 233 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.), że elementy zdarzenia przyszłego objęte wnioskiem zarówno w dniu złożenia wniosku, jak i w dniu uzupełnienia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu zakupu usług od Podmiotu Zarządzającego Fundusz będzie podatnikiem VAT na podstawie art. 17 Ustawy VAT, tj. czy będzie zobowiązany do rozliczania VAT z tytułu usług zakupionych od Podmiotu Zarządzającego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundusz nie będzie zobowiązany do rozliczania VAT z tytułu zakupu usług od Podmiotu Zarządzającego, a tym samym nie będzie podatnikiem VAT w rozumieniu art. 17 Ustawy VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy Fundusz nie będzie zobowiązany do rozliczenia VAT z tytułu zakupu usług od Podmiotu Zarządzającego z dwóch poniżej przedstawionych powodów:

* Po pierwsze, zgodnie z przepisami określającymi miejsce świadczenia usług, usługi świadczone przez Podmiot Zarządzający na rzecz Funduszu, który nie jest podatnikiem w rozumieniu Ustawy VAT będą podlegały opodatkowaniu zgodnie z regulacjami właściwymi dla miejsca siedziby Podmiotu Zarządzającego.

* Po drugie, zgodnie z przepisami regulującymi tzw. "import usług" Fundusz jako podmiot nie będący podatnikiem w rozumieniu Ustawy VAT ani też podmiotem zarejestrowanym jako podatnik UE nie będzie zobowiązany do rozliczenia zakupu usług wg zasad przewidzianych w art. 17 Ustawy VAT.

Miejsce świadczenia usług.

Zgodnie z art. 28c ust. 1 Ustawy VAT, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n Ustawy VAT. W przypadku, gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 Ustawy VAT). W przypadku, gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu (art. 28b ust. 3 Ustawy VAT).

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest w myśl art. 28b ust. 1 Ustawy VAT miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (z zastrzeżeniem wyjątków, które nie mają zastosowania w analizowanej sprawie). W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 Ustawy VAT).

Na potrzeby stosowania powyższych uregulowań określających miejsce świadczenia usługi, przez podatnika rozumie się zgodnie z art. 28a pkt 1 Ustawy VAT:

* podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

* osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Ponadto, na potrzeby stosowania przepisów określających miejsce świadczenia usług podatnika, który prowadzi działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższe uregulowania przesądzają zdaniem Funduszu, że usługi świadczone na jego rzecz przez Podmiot Zarządzający nie mogą być uznane za wykonane w Polsce. Fundusz nie prowadzi samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 Ustawy VAT, nie jest też osobą prawną zidentyfikowaną (zarejestrowaną) na potrzeby VAT. Fundusz nie spełnia więc kryteriów uznania go za podatnika w rozumieniu przepisów określających miejsce świadczenia usług.

Ponadto, Podmiot Zarządzający nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

W konsekwencji, usługi nabywane przez Fundusz od Podmiotu Zarządzającego nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Zatem Fundusz nie będzie zobowiązany do rozliczenia w Polsce VAT należnego. W rezultacie usługi świadczone na rzecz Funduszu przez Podmiot Zarządzający będą podlegały opodatkowaniu wg zasad przewidzianych w regulacjach krajowych właściwych wg siedziby Podmiotu Zarządzającego.

Brak obowiązku rozliczenia zakupu usług zgodnie z art. 17 Ustawy VAT.

Powyższą konkluzję (o braku konieczności rozliczenia podatku VAT od nabycia usług przez Fundusz) potwierdzają również uregulowania Ustawy VAT dotyczące obowiązku rozliczenia przez usługobiorców VAT należnego z tytułu zakupu usług.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. W takim przypadku usługodawca nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 Ustawy VAT).

Powyższą zasadę stosuje się również w przypadku, gdy usługodawca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach (art. 17 ust. 1a Ustawy VAT).

Wymaga podkreślenia, że usługobiorca jest podatnikiem z tytułu nabycia usługi od podmiotu zagranicznego jedynie wówczas, gdy jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 Ustawy VAT, tj. podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą, a w przypadku usług, o których mowa w art. 28b Ustawy VAT również osoba niebędąca podmiotem prowadzącym samodzielnie działalność gospodarczą, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 Ustawy VAT (art. 17 ust. 3 Ustawy VAT). Analizowana zasada nie ma zastosowania do świadczenia przez zagraniczny podmiot zarejestrowany na potrzeby VAT w Polsce usług związanych z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e Ustawy VAT (art. 17 ust. 3a Ustawy VAT).

W świetle powyższych uregulowań Fundusz, który nie prowadzi samodzielnie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 Ustawy VAT i nie jest zarejestrowany na potrzeby opodatkowania VAT, nie będzie zobowiązany do rozliczania VAT należnego z tytułu zakupu usług od Podmiotu Zarządzającego, który nie posiada w Polsce siedziby ani stałego miejsca wykonywania działalności. Tym samym nie będzie podatnikiem VAT w rozumieniu art. 17 Ustawy VAT.

W oparciu o przedstawione powyżej argumenty, Fundusz wnosi o potwierdzenie, że Fundusz nie będzie zobowiązany do rozliczania VAT z tytułu zakupu usług od Podmiotu Zarządzającego, a tym samym nie będzie podatnikiem VAT w rozumieniu art. 17 Ustawy VAT.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że aktualne pozostaje stanowisko Spółki w przedmiocie oceny zdarzenia przyszłego.

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do rozliczania VAT z tytułu zakupu usług od Podmiotu Zarządzającego, a tym samym nie będzie podatnikiem VAT w rozumieniu art. 17 Ustawy VAT. Spółka zaznacza, że szersza argumentacja w powyższym zakresie została już zawarta we wniosku.

Spółka wnosi o potwierdzenie, że stanowisko zaprezentowane przez nią we wniosku jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8. ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W tym miejscu wskazać należy, że na potrzeby Rozdziału 3 Działu V ustawy o VAT "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług" w art. 28a ustawodawca zawarł definicję podatnika.

Zgodnie z art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 28b ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W myśl art. 28b ust. 4 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług, które są przeznaczone wyłącznie na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c.

Zgodnie z brzmieniem ww. przepisów, co do zasady, gdy usługa świadczona jest na rzecz podatnika (według definicji ustawowej z art. 28a ustawy), miejsce jej świadczenia będzie znajdować się w kraju, w którym posiada on siedzibę działalności gospodarczej. Ta zasada ogólna znajduje zastosowanie, gdy usługa będzie świadczona na rzecz podatnika i przepisy < art. 28b ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n ustawy > nie będą przewidywać specjalnych zasad ustalania miejsca świadczenia.

Z kolei w art. 28c ust. 1 ustawy, zawarta została ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia usług, w przypadku gdy nabywcą usługi jest podmiot niebędący podatnikiem.

Na mocy tegoż przepisu, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Jak stanowi art. 28c ust. 2 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W myśl art. 28c ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługodawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Fundusz) jest spółką komandytowo - akcyjną z siedzibą w Polsce, zaś Komplementariuszem Funduszu jest spółka kapitałowa z siedzibą poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, która jest zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT w kraju swojej siedziby.

Komplementariusz jest jednocześnie podmiotem zarządzającym Funduszem ("Podmiot Zarządzający"). Czynności z zakresu zarządzania będą realizowane odpłatnie, na podstawie umowy pomiędzy Funduszem i Podmiotem Zarządzającym. Odpłatność będzie miała formę okresowych opłat za zarządzanie, w tym końcowej premii na zakończenie działalności Funduszu, uzależnionej od jego wyników finansowych.

Zgodnie z wymogami ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o Krajowym Funduszu Kapitałowym, jedynym przedmiotem działalności Funduszu będzie działalność inwestycyjna. Tym samym, działalność Funduszu będzie ograniczała się jedynie do pełnienia funkcji spółki tzw. "holdingowej", tj. do:

(i) nabywania (zakup lub objęcie) udziałów/akcji w spółkach kapitałowych lub przystępowania do spółek osobowych prawa handlowego z siedzibą w Polsce, oraz ewentualnie ich sprzedaży (po okresie inwestycji),

(ii) emitowania obligacji, i/lub akcji które będą zaoferowane do wykupu przez KFK i pozostałych inwestorów w celu pozyskania przez Fundusz środków na nabywanie akcji/udziałów w spółkach kapitałowych lub praw uczestnictwa w spółkach osobowych oraz pokrycia opłaty za zarządzanie ponoszone na rzecz Podmiotu Zarządzającego na podstawie odpowiedniej umowy (emisja obligacji i/lub akcji będzie wyłącznie formą dokapitalizowania Funduszu, a nie przedmiotem jego działalności).

Fundusz nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT, w tym nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Nabywanie przez Fundusz udziałów/akcji w spółkach kapitałowych oraz praw w spółkach osobowych poprzedzone będzie całym szeregiem czynności (m.in. badania typu due diligence, negocjacje), wykonywanych przez Podmiot Zarządzający oraz na zlecenie Podmiotu Zarządzającego przez podmioty trzecie.

Podmiot Zarządzający będzie wykonywać czynności poprzedzające inwestycje w prawa udziałowe w spółkach kapitałowych i osobowych na rzecz Funduszu, ale we własnym imieniu i na własny rachunek. Czynności te będą wykonywane w odniesieniu do spółek działających w większości przypadków w Polsce.

Fundusz nie będzie podejmował aktywnych działań w trakcie procesu inwestycyjnego. Jedyną jego rolą będzie przekazywanie środków do spółek kapitałowych lub osobowych, na podstawie rekomendacji Podmiotu Zarządzającego dotyczących nabycia akcji/udziałów w spółkach kapitałowych lub praw uczestnictwa w spółkach osobowych.

Możliwe będą również sytuacje, w których po upływie pewnego czasu, Fundusz będzie wycofywał środki ze spółek kapitałowych lub osobowych na podstawie rekomendacji Podmiotu Zarządzającego dotyczących sprzedaży/umorzenia posiadanych udziałów/akcji w spółkach kapitałowych lub sprzedaży praw uczestnictwa w spółkach osobowych.

Wynagrodzenie za wskazane powyżej działania (usługi) świadczone na rzecz Funduszu przez Podmiot Zarządzający będzie ujęte w opłacie za zarządzanie ponoszonej przez Fundusz na rzecz Podmiotu Zarządzającego.

Opłaty na rzecz Podmiotu Zarządzającego będą kalkulowane w taki sposób, że będą uwzględniały koszty administracyjne i koszty osobowe Podmiotu Zarządzającego oraz wszystkie inne koszty ponoszone przez Podmiot Zarządzający (np. koszty badań due diligence, negocjacji, monitorowania spółek portfelowych, audytu spółek portfelowych, etc.).

Podmiot Zarządzający nie prowadzi i nie planuje w przyszłości prowadzić w Polsce jakiejkolwiek działalności, w tym nie zatrudnia i nie planuje zatrudniać w Polsce personelu, nie utrzymuje również i nie planuje utrzymywać w Polsce jakichkolwiek własnych składników majątku.

W zakresie, w jakim będzie to niezbędne na potrzeby realizacji umowy z Funduszem, Podmiot Zarządzający będzie nabywał usługi od usługodawców zewnętrznych posiadających swoje siedziby zarówno na terytorium kraju, w którym znajduje się siedziba podmiotu Zarządzającego jak też poza tym terytorium (w tym w Polsce).

W związku z tak przedstawionymi okolicznościami sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy z tytułu zakupu usług od Podmiotu Zarządzającego, Fundusz będzie podatnikiem VAT na podstawie art. 17 Ustawy VAT, tj. czy będzie zobowiązany do rozliczania VAT z tytułu usług zakupionych od Podmiotu Zarządzającego.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż tut. organ wydał dla Wnioskodawcy interpretację indywidualną z dnia 3 lipca 2012 r. znak: IBPP1/443-312/12/AZb, w której stwierdził, że zamierzone przez Wnioskodawcę czynności samego nabywania (zakupu lub objęcia) udziałów/akcji w spółkach kapitałowych lub przystępowania do spółek osobowych prawa handlowego, oraz ewentualnie ich sprzedaży (po okresie inwestycji), jak również czynności emitowania obligacji, i/lub akcji celem dokapitalizowania Funduszu, nie będą stanowiły działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast Wnioskodawca nie uzyska statusu podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT w odniesieniu do tych czynności.

Jak wynika z przytoczonego wyżej art. 28a ustawy o VAT, przepis ten wprowadza definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.

Przepis art. 28a pkt 1 lit. a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania Rozdziału 3, obejmuje pojęciem podatnika co do zasady nie tylko podmioty które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lecz również podmioty, które wykonują działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, czyli działalność zdefiniowaną w innych systemach prawnych niż system podatku od towarów i usług, której definicja odpowiada przyjętej w polskich przepisach.

W przedmiotowej sprawie uznano - w oparciu o przepisy prawa podatkowego oraz orzecznictwo TSUE - że Wnioskodawca nie posiada statusu podatnika dla zamierzonych czynności. Ponadto Wnioskodawca nie jest podmiotem zarejestrowanym (zidentyfikowanym) jako podatnik VAT, w tym nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca nie spełnia przesłanek przesądzających o uznaniu go za podatnika w rozumieniu przepisu art. 28a ustawy o VAT, znajdującego zastosowanie na potrzeby określenia miejsca świadczenia usług.

Tym samym wskazane wyżej przepisy art. 28b ustawy o VAT, dotyczące ustalenia miejsca świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, w tej konkretnej sytuacji nie będą miały zastosowania.

Z treści wniosku wynika, że Podmiot Zarządzający nie posiada na terytorium RP stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, ani też miejsca, w którym zwykle prowadzi działalność. Podmiot Zarządzający nie jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem VAT czynnym ani też VAT zwolnionym.

Podmiot Zarządzający jest spółką kapitałową z siedzibą w Szwajcarii i tam będzie świadczył usługi na rzecz Spółki. Działalność Podmiotu Zarządzającego na rzecz Spółki nie będzie prowadzona ze stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które byłoby zlokalizowane poza krajem jego siedziby.

Usługi Podmiotu Zarządzającego będą świadczone dla siedziby Spółki na terytorium Polski.

Podmiot Zarządzający będzie świadczył wobec Spółki usługi zarządcze, a także usługi związane z procesem inwestowania przez Spółkę w akcje/udziały/prawa uczestnictwa. Usługi Podmiotu Zarządzającego będą obejmowały:

* zarządzanie Spółką i reprezentowanie jej,

* doradztwo w zakresie polityki inwestycyjnej, a także w niezbędnym zakresie rekomendacja i wybór zewnętrznych doradców,

* dokonywanie analiz rynkowych (oraz wszelkich innych niezbędnych analiz m.in. due diligence) oraz wyszukiwanie i selekcja spółek będących potencjalnie przedmiotem inwestycji,

* przygotowywanie projektów dokumentacji inwestycji w akcje/udziały/prawa uczestnictwa, w które Spółka miałaby zainwestować oraz negocjowanie warunków inwestycji,

* dokonywanie wycen portfela inwestycyjnego Spółki,

* wypracowanie procedur wyjścia Spółki z inwestycji.

Jak już wskazano wyżej, zgodnie z art. 28c ust. 1 ww. ustawy, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28c ust. 1 ustawy o VAT zastrzeżenia nie będą miały zastosowania, zatem miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem będzie miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej (Szwajcaria). Skoro zatem Podmiot Zarządzający nie posiada na terytorium RP siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, ani też miejsca, w którym zwykle prowadzi działalność, wówczas miejscem ewentualnego opodatkowania usług będzie kraj siedziby usługodawcy. Co za tym idzie, przedmiotowe usługi nie będą opodatkowane w Polsce.

Należy w tym miejscu przytoczyć przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W myśl art. 17 ust. 1a ustawy o VAT, przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 stosuje się również w przypadku, gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.

Stosownie do art. 17 ust. 2 ww. ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Jak wynika z art. 17 ust. 3 ww. ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Zgodnie z art. 17 ust. 3a ww. ustawy, przepisu ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do świadczenia przez podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 usług, do których ma zastosowanie art. 28e.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, bowiem nie zostały wypełnione warunki, o których mowa w przepisie art. 17 ust. 3 ww. ustawy. Jak już bowiem stwierdzono, Wnioskodawca (usługobiorca) nie jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, ponadto nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług, do których stosuje się art. 28b, zaś Wnioskodawca nie jest podmiotem zarejestrowanym jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 ustawy.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie podmiotem zobowiązanym do rozliczania podatku VAT należnego z tytułu nabycia usług od Podmiotu Zarządzającego, a tym samym nie będzie podatnikiem VAT w rozumieniu art. 17 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl