IBPP1/443-313/11/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-313/11/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 15 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.) oraz pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* opodatkowania rekompensaty - jest prawidłowe;

* sposobu dokumentowania otrzymywanej rekompensaty - jest nieprawidłowe;

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów służących świadczeniu usług finansowanych rekompensatą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rekompensaty za świadczone usługi, zasad jej dokumentowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów służących świadczeniu usług finansowanych rekompensatą. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 6 maja 2011 r. oraz pismem z dnia 23 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie telefoniczne z dnia 23 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w pismach z dnia 12 maja oraz 23 maja 2011 r.):

Wnioskodawca jest spółką z o.o., w której 100 proc. udziałów posiadają jednostki samorządu terytorialnego, z przeważającym udziałem jednej z gmin. Jednostka prowadzi działalność w zakresie usług komunalnych takich jak: wywóz i unieszkodliwianie odpadów, zimowe utrzymanie dróg, oczyszczanie ulic i placów, konserwacja znaków drogowych. W większości są to usługi świadczone na rzecz głównego udziałowca na podstawie wystawionej faktury VAT. Wnioskodawca świadczy również usługi w zakresie usług komunalnych dla zewnętrznych osób prawnych i osób fizycznych. Planowana jest zmiana dotychczas stosowanej formy powierzenia Wnioskodawcy do realizacji zadań własnych w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców przez jej udziałowców - gminy. Poszczególne zadania własne w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi mają zostać przypisane Wnioskodawcy do realizacji w zmienionej umowie spółki. W zamian za świadczone usługi publiczne, Wnioskodawca ma otrzymać od Gminy rekompensatę, której wysokość ma pokryć 100 proc. kosztów poszczególnych zadań powiększonych o rozsądny zysk. Szczegółowe zasady finansowania oraz realizacji zadań zostaną określone w odrębnej umowie wykonawczej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż otrzymywana od Gminy rekompensata stanowić będzie zapłatę za świadczone usługi publiczne.

W drugim uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że przedmiotowe usługi w zakresie zadań publicznych realizowane będą wyłącznie w oparciu o umowę zawartą z Gminą oraz Gmina będzie ponosiła 100 proc. odpłatności za te usługi. Dlatego też Wnioskodawca traktuje otrzymane od Gminy środki pieniężne jako zapłatę za świadczone usługi. Wnioskodawca będzie realizował usługi o podobnym charakterze dla poszczególnych osób fizycznych, będzie to jednak wykonywał na podstawie odrębnych umów cywilnoprawnych zawartych z tymi podmiotami w innym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy kwota otrzymanej przez Wnioskodawcę rekompensaty będzie stanowić obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Jaki dokument Wnioskodawca ma wystawić dla celów rozliczenia otrzymanej rekompensaty.

3.

Czy w przypadku, gdy otrzymanie rekompensaty stanowić będzie obrót niepodlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów służących świadczeniu usług dofinansowanych rekompensatą.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Rekompensata zostanie przyznana Wnioskodawcy w celu sfinansowania świadczenia konkretnej usługi w zakresie zadań własnych Gminy (m.in. oczyszczania miasta, zimowego utrzymania dróg), ma ona charakter dotacji przedmiotowej, 100-rocentowej dopłaty do ceny świadczonej usługi. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, rekompensata podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki odpowiedniej dla danego rodzaju usługi. Wysokość rekompensaty ma zostać skalkulowana na poziomie równym kosztom bezpośrednim i pośrednim danego zadania, powiększonych o bezpośredni zysk, jej wartość jest więc uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Podobne stanowisko odnośnie opodatkowania podatkiem VAT dotacji przedmiotowych zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lipca 2009 r. nr IBPP2/443-558/09/ICz.

Ad. 2.

Przy założeniu, że otrzymana rekompensata podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, Wnioskodawca uważa, że kwota rekompensaty może zostać udokumentowana notą księgową oraz fakturą wewnętrzną.

Ad. 3.

Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakładając, że otrzymana kwota rekompensaty nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniem podatkiem VAT, Wnioskodawca uważa, że podatek naliczony od zakupów wykorzystanych w całości do świadczenia usług sfinansowanych w 100 proc. w formie rekompensaty, nie może zostać odliczony od podatku należnego. Natomiast w stosunku do zakupu towarów i usług, które zostaną wykorzystane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i niepodlegających opodatkowaniu, Wnioskodawca może dokonać odliczenia zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania rekompensaty (pytanie nr 1);

* nieprawidłowe - w zakresie sposobu dokumentowania otrzymywanej rekompensaty (pytanie nr 2);

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów służących świadczeniu usług finansowanych rekompensatą (pytanie nr 3).

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, iż pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej.

Jednocześnie, aby na gruncie ustawy o VAT można było mówić o świadczeniu usługi konieczne jest, aby poza samym świadczeniem istniał jego odbiorca (świadczeniobiorca).

Ponadto w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT świadczenie winno mieć charakter odpłatny.

Czynność uznaje się za odpłatną gdy są spełnione następujące warunki:

* istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne;

* wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy;

* istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi;

* odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem;

* istnieje możliwość wyrażania w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Z opisu sprawy wynika, iż planowana jest zmiana dotychczas stosowanej formy powierzenia Wnioskodawcy do realizacji zadań w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców przez jej udziałowców, czyli Gminy. Poszczególne zadania własne w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi będą przypisane Wnioskodawcy do realizacji w zmienionej umowie. W zamian za świadczone usługi publiczne, Wnioskodawca ma otrzymać od Gminy rekompensatę, której wysokość ma pokryć 100% kosztów poszczególnych zadań powiększonych o rozsądny zysk. Szczegółowe zasady finansowania oraz realizacji zadań zostaną określone w odrębnej umowie wykonawczej.

Wnioskodawca w opisie swojego stanowiska uznaje, że otrzymywana rekompensata będzie miała charakter dotacji przedmiotowej, 100% dopłaty do ceny świadczonej usługi, natomiast w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, iż otrzymywana od Gminy rekompensata stanowić będzie zapłatę za świadczone usługi publiczne. Przedmiotowe usługi w zakresie zadań publicznych realizowane będą wyłącznie w oparciu o umowę zawartą z Gminą oraz Gmina będzie ponosiła 100 proc. odpłatności za te usługi. Otrzymane od Gminy środki pieniężne będą traktowane jako zapłata za świadczone usługi. Wnioskodawca będzie realizował usługi o podobnym charakterze dla poszczególnych osób fizycznych, będzie to jednak wykonywał na podstawie odrębnych umów cywilnoprawnych zawartych z tymi podmiotami w innym zakresie.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że opisana we wniosku "rekompensata" związana ze świadczeniem konkretnych usług na rzecz konkretnego nabywcy stanowić będzie zapłatę za wykonane czynności, a co za tym idzie, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku opodatkowania rekompensaty stanowiącej w istocie zapłatę za świadczone usługi należy uznać za prawidłowe.

Ad 2.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 ww. ustawy.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, szczegółowe zasady dotyczące wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania, zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W myśl § 4 ust. 1 powołanego wyżej rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Reasumując, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy należy dokumentować fakturami VAT, z uwagi na to, że przedmiotowe usługi świadczone są odpłatnie, a otrzymywana rekompensata będzie stanowić zapłatę za wykonane usługi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe, gdyż właściwym dokumentem potwierdzającym otrzymanie zapłaty za świadczone usługi jest faktura VAT, a nie nota księgowa lub faktura wewnętrzna.

Ad 3.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

5.

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a;

6.

różnica podatku, o której mowa w art. 29 ust. 18 i art. 37.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż będzie otrzymywał od zleceniodawcy rekompensatę za wykonane usług komunalne w wysokości 100% kosztów konkretnego zadania powiększonych o zysk. Rekompensata ta będzie stanowiła zapłatę za wykonane usługi.

Usługi komunalne nie korzystają ze zwolnień określonych w art. 43 ustawy o VAT, a zatem warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zostaną spełnione, gdyż zakupy towarów i usług będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Mając powyższe na względzie, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT, dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku ze świadczeniem usług komunalnych dla Gmin.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie w jakim uznał rekompensatę jako czynność nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji uznał brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych ze świadczeniem usług, należy uznać za nieprawidłowe, gdyż rekompensata stanowiąca zapłatę za wykonane usługi jest czynnością podlegającą opodatkowaniu i w związku z tym będzie istniało prawo do odliczania podatku naliczonego od zakupów związanych ze świadczeniem usług komunalnych.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionych zdarzeń przyszłych.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 Rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sadami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl