IBPP1/443-305/07/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-305/07/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy B., przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.) uzupełnionym pismami z dnia 9 stycznia 2008 r. i z dnia 15 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków P2 w B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków P2 w B.". Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 9 stycznia 2008 r. oraz z dnia 15 stycznia 2008 r. będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu z dnia 3 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina B. w okresie od sierpnia do grudnia 2005 r. zrealizowała projekt pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków P2 w B." o nr w ramach działania 3.1 Obszary Wiejskie, Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

Uzyskano dofinansowanie na poziomie 75% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i 10% z Budżetu Państwa.

Zadanie polegało na wykonaniu sieci kanalizacji sanitarnej, przepompowni ścieków, budowie studzienek i odgałęzień (przykanalików) do granicy posesji, w obrębie pasa drogowego. Wykonano 0,804 km sieci, objęto systemem kanalizacji 53 gospodarstwa domowe.

W ramach projektu kosztami kwalifikowanymi były koszty przygotowania dokumentacji technicznej i przetargowej, koszty robót budowlanych, koszty nadzoru inwestorskiego, koszty promocji projektu wymaganej przez ZPORR. Wówczas ujęto podatek VAT jako koszt kwalifikowany w projekcie, zgodnie z wytycznymi.

Obecnie instytucja pośrednicząca, czyli Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi Urzędu Wojewódzkiego zobowiązuje beneficjentów m.in. Gminę B. do przedłożenia zmienionego oświadczenia o kwalifikowalności VAT, z podaniem podstawy prawnej lub stosownego zaświadczenia (interpretacji przepisów) Urzędu Skarbowego. Zaświadczenie (interpretacja) ma być ważna przez okres 1 roku i będzie uaktualniane corocznie przez okres 5 lat po zakończeniu projektu.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Towary i usługi zakupione w ramach projektu były objęte podatkiem VAT oraz występowała jedna pozycja nie objęta podatkiem VAT - opłata za zajęcie pasa drogowego. Jest to opłata administracyjna uiszczana zarządcy drogi za prowadzenie robót w obrębie pasa drogowego. Jest ona naliczana w formie decyzji administracyjnej bezpośrednio wykonawcy robót. Wykonawca umieścił taką pozycję na fakturze, ponieważ był to jeden z kosztów kwalifikowanych w projekcie. Po zrealizowaniu zadania, zarządca drogi (Starostwo Powiatowe w G.) pobiera od właściciela sieci corocznie opłatę za wbudowanie urządzeń w pasie drogowym. Jest to już koszt niekwalifikowany ponoszony przez Gminę. Gmina również ponosi opłaty za energię elektryczną (z VAT) na nowo powstałej przepompowni ścieków.

Gmina B. bezpośrednio nie prowadzi działalności w zakresie świadczenia usług odprowadzania ścieków z gospodarstw domowych. Gmina nie uzyskuje przychodów z wykorzystywania sieci kanalizacyjnej. Oczyszczaniem ścieków zajmuje się Miejsko-Gminna Spółka Wodno-Ściekowa będąca spółką prawa wodnego, która powstała w 1988 r. Spółka jest właścicielem oczyszczalni ścieków w B. i pobiera opłaty za oczyszczanie ścieków od dostawców ścieków komunalnych (gospodarstwa domowe i inne podmioty). Do kalkulacji kosztów ww. opłat nie są wliczone koszty przesyłu ścieków i utrzymania sieci. Kanalizacja sanitarna jest własnością Gminy, dlatego też Gmina pokrywa koszty bieżącej konserwacji i dalszej rozbudowy sieci.

Gmina poinformowała, że nie złożyła żadnego wniosku o zwrot podatku VAT.

Gmina poinformowała również, że sieć kanalizacji sanitarnej w B. jest własnością Gminy B., która nie przekazała tej inwestycji w żadnej formie innemu podmiotowi i w związku z tym Gmina nie uzyskuje z tego tytułu przychodów opodatkowanych podatkiem VAT, z tytułu korzystania z tej kanalizacji nie pobiera żadnych opłat ponosząc przy tym w całości koszty jej eksploatacji (m.in. usuwanie awarii, opłaty z tytułu wbudowania urządzenia w pas drogowy).

Miejsko-Gminna Spółka Wodno-Ściekowa, która została zawiązana w 1988 r. w celu budowy oczyszczalni ścieków zajmuje się jedynie eksploatacją oczyszczalni ścieków i do kalkulacji opłaty za oczyszczanie ścieków nie wlicza kosztów związanych z ich dostarczeniem do oczyszczalni. Sytuacja taka wynika z faktu, że ustawa z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (w pierwotnym brzmieniu) wprowadziła zakaz prowadzenia przez spółki wodne działalności w zakresie uregulowanym ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, co było i jest zgodne z zamierzeniem Gminy polegającym na likwidacji tej spółki. Z tego względu niezasadne było przekazywanie istniejącej i nowobudowanej sieci kanalizacyjnej podmiotowi, który w najbliższej perspektywie powinien zostać zlikwidowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu "Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków P2 w B." Gmina ma możliwość odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego nie prowadząc działalności gospodarczej i nie uzyskując przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku ze zrealizowanym zadaniem, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej w tym zakresie. Nie uzyskuje przychodów ze świadczonych usług w zakresie odprowadzania ścieków, nie uzyskuje przychodów z wykorzystania sieci kanalizacji sanitarnej, w związku z czym zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania nie powodują obrotu opodatkowanego podatkiem VAT dla Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina, w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, zrealizowała projekt pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków w B.", która to inwestycja związana była z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Ponadto wskazano, że oczyszczaniem ścieków zajmuje się Miejsko-Gminna Spółka wodno-ściekowa będąca spółką prawa wodnego, która jest właścicielem oczyszczalni ścieków w B. i pobiera opłaty za oczyszczanie ścieków od dostawców ścieków komunalnych. Zatem Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej w tym i nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w myśl cytowanych wyżej przepisów, nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego zadania, polegającego na rozbudowie sieci wodociągowej, a co za tym idzie, nie ma również prawa do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy ani do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zgodnie z dyspozycją zwartą w § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust. 1.

Jednocześnie § 6 ust. 3 tego rozporządzenia stanowi, że za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed1 maja 2004 r. na finansowanie programów, realizowanych przez jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).

W myśl postanowień § 6 ust. 4 powołanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Nadmienić należy, iż zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

1.

o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub

2.

które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis § 24 ust. 1 rozporządzenia stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki, o której mowa w odrębnych przepisach. Ponadto, przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 24 ust. 3 rozporządzenia).

Należy zatem zauważyć, iż ww. przepisy rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745). Podkreślić należy, że Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego jest funduszem strukturalnym (poakcesyjnym), finansowanym z budżetu Unii Europejskiej według zasad prawa wspólnotowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w okresie od sierpnia do grudnia 2005 r., w oparciu o zawartą umowę nr Z/2.16/III/3.1/12/04 Gmina zrealizowała projekt pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków P2 w B." w ramach działania 3.1 Obszary Wiejskie, Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Projekt ten w 75% sfinansowany został z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Środki pomocowe Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami funduszy strukturalnych. A zatem przyznane środki na realizację projektu "Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków P2 w B." nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia, co wskazuje na brak możliwości ubiegania się przez Wnioskodawcę o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie służyły czynnościom opodatkowanym, a zatem Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Budowa kanalizacji sanitarnej z przepompownią ścieków P2 w B.". Ponadto należy uznać, że Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - trybie § 23-27 rozporządzenia ponieważ powołany wyżej przepis § 6 rozporządzenia nie ma zastosowania do realizacji projektów finansowanych lub współfinansowanych z poakcesyjnych funduszy strukturalnych (jeżeli umowa nie została zawarta przed 1 maja 2004 r.). Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać zatem należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl