IBPP1/443-302/10/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-302/10/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2010 r. (data wpływu 30 marca 2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 18 grudnia 2009 r. złożony został wniosek o dofinansowanie projektu w ramach procedury pozakonkursowej Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Przedsięwzięcie realizowane jest na zasadzie partnerstwa, beneficjentami projektu są gminy: D. - Lider Projektu, K. - Partner Projektu, S. - Partner Projektu. Wnioskodawcą jest Lider projektu - Gmina.

Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z wymogami Instytucji Zarządzającej, tj. Urzędu Marszałkowskiego, do wniosku o dofinansowanie złożone zostało oświadczenie Gminy S. w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniu stwierdzono, iż Gmina S. zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego podatku VAT, który został uznany w projekcie za koszt kwalifikowany.

Z tytułu wykonania projektu Gmina S. będzie regulować zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT.

Przedmiotem projektu na terenie Gminy S. jest budowa 1 Gminnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych wraz z wyposażeniem, budowa 100 stanowisk zbiórki odpadów segregowanych, zakup 504 pojemników na odpady segregowane oraz realizacja akcji edukacyjnej wśród mieszkańców.

Głównym celem projektu jest ograniczenie ilości odpadów deponowanych na składowiskach, a tym samym przywrócenie wartości środowiskowych zdegradowanym przestrzeniom. Ponadto w ramach projektu prowadzona będzie intensywna edukacja ekologiczna poprzez szereg nieodpłatnych działań promocyjnych i informacyjnych, mająca na celu kształtowanie właściwej postawy proekologicznej wśród mieszkańców, wyeliminowanie nieprawidłowych zachowań w prowadzeniu gospodarki odpadami, takich jak: składowanie odpadów na dzikich wysypiskach śmieci, spalanie odpadów w przydomowych kotłowniach oraz na nieruchomościach, umieszczanie wszystkich odpadów w pojemnikach pomimo możliwości segregowania odpadów.

Realizacja projektu odbędzie się zgodnie z obowiązującym prawodawstwem, w szczególności:

* Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,

* Ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.),

* Rozporządzeniem w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2004 Nr 257 poz. 2573),

* Ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. z późn. zm.,

* Ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.,

* Ustawą Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. 07. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.).

Ponadto Wnioskodawca (Gmina S.) dodaje, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Realizowany projekt związany jest z wykonywaniem zadań własnych, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym. Towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Powstałe w wyniku projektu mienie będzie udostępnione nieodpłatnie i nie będzie służyło Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych. W części projektu realizowanej przez Gminę S. faktury będą wystawiane na Gminę S.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie S. przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina S. nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina S. będąca inwestorem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od faktur za realizację inwestycji, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 18 grudnia 2009 r. złożony został wniosek o dofinansowanie projektu w ramach procedury pozakonkursowej Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013. Przedsięwzięcie realizowane jest na zasadzie partnerstwa, beneficjentami projektu są gminy: D. - Lider Projektu, K - Partner Projektu, S. - Partner Projektu. Wnioskodawcą jest Lider projektu - Gmina D.

Z tytułu wykonania projektu Gmina S. będzie regulować zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT.

Przedmiotem projektu na terenie Gminy S. jest budowa 1 Gminnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych wraz z wyposażeniem, budowa 100 stanowisk zbiórki odpadów segregowanych, zakup 504 pojemników na odpady segregowane oraz realizacja akcji edukacyjnej wśród mieszkańców.

Głównym celem projektu jest ograniczenie ilości odpadów deponowanych na składowiskach, a tym samym przywrócenie wartości środowiskowych zdegradowanym przestrzeniom. Ponadto w ramach projektu prowadzona będzie intensywna edukacja ekologiczna poprzez szereg nieodpłatnych działań promocyjnych i informacyjnych, mająca na celu kształtowanie właściwej postawy proekologicznej wśród mieszkańców, wyeliminowanie nieprawidłowych zachowań w prowadzeniu gospodarki odpadami, takich jak: składowanie odpadów na dzikich wysypiskach śmieci, spalanie odpadów w przydomowych kotłowniach oraz na nieruchomościach, umieszczanie wszystkich odpadów w pojemnikach pomimo możliwości segregowania odpadów.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Realizowany projekt związany jest z wykonywaniem zadań własnych, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym. Towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Powstałe w wyniku projektu mienie będzie udostępnione nieodpłatnie i nie będzie służyło Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych. W części projektu realizowanej przez Gminę S. faktury będą wystawiane na Gminę S.

Tym samym w oparciu o cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, iż obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Lidera oraz pozostałych Partnerów projektu wskazanych we wniosku, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl