IBPP1/443-3/11/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-3/11/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia usług wyżywienia i zakwaterowania wchodzących w skład wczasów leczniczych do usług zwolnionych od podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaliczenia usług wyżywienia i zakwaterowania wchodzących w skład wczasów leczniczych do usług zwolnionych od podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 marca 2011 r. znak: IBPP1/443-3/11/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Uzdrowisko) w 2011 r. zamierza sprzedawać usługę "wczasy lecznicze". Usługa obejmuje opiekę medyczną świadczoną przez niepubliczny zakład opieki zdrowotnej wydzielony w strukturze organizacyjnej spółki, zabiegi balneologiczne i rehabilitacyjne, zakwaterowanie, wyżywienie. Koszty całości usługi ponosi pacjent. Opieka medyczna obejmuje całodobową opiekę lekarską i pielęgniarską, dostęp do laboratorium analitycznego. Pobyt pacjenta rozpoczyna wstępne badanie lekarskie, założenie dokumentacji medycznej, zlecenie zabiegów balneologicznych lub rehabilitacyjnych właściwych dla schorzenia (3 zabiegi codziennie), ustalenie diety i kuracji pitnej wodami mineralnymi ze źródeł Spółki. Codzienne obchody lekarskie pozwalają monitorować stan zdrowia pacjenta. Minimalny okres wczasów leczniczych wynosi 7 dni. Pacjent korzysta z bazy zabiegowej spółki, zakwaterowany i żywiony jest w obiekcie spółki. Całość usługi zmierza do poprawy zdrowia pacjenta.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca posiada status zakładu opieki zdrowotnej.

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie "opieki medycznej".

Usługi opieki medycznej są świadczone bezpośrednio przez Spółkę.

Usługi opieki medycznej są wykonywane w następujący sposób:

Pielęgniarki, rehabilitanci, zabiegowe balneologiczne, fizykoterapeuci, laborantki są pracownikami Spółki zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę; lekarze na podstawie kontraktów i umów zlecenia.

Usługi opieki medycznej wymienione we wniosku, w tym zabiegi balneologiczne i rehabilitacyjne służą profilaktyce, ratowaniu, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Są one wykonywane na rzecz pacjentów, którzy są w zakładzie na zasadach całodobowego pobytu.

Bezpośrednim celem wykonywanych przez Spółkę świadczeń całodobowych dla pacjentów jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia.

Pobyt pacjenta jest świadczony wyłącznie w celu profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania i poprawy zdrowia.

Usługa całodobowego pobytu pacjenta obejmuje 24 godzinną opiekę lekarsko-pielęgniarską, monitorowanie stanu zdrowia pacjenta, wykonywanie zleconych zabiegów balneologicznych i rehabilitacyjnych, badań laboratoryjnych, kurację pitną wodami mineralnymi, wyżywienie-dieta adekwatna do schorzenia pacjenta, zakwaterowanie.

Usługi świadczone na rzecz pacjentów są wykonywane w następujący sposób:

Usługi wyżywienia - bezpośrednio przez pracowników zatrudnionych w Spółce.

Usługi zakwaterowania - bezpośrednio przez pracowników zatrudnionych w Spółce.

Zabiegi balneologiczne i rehabilitacyjne - bezpośrednio przez pracowników zatrudnionych w Spółce.

Usługi laboratoryjne - bezpośrednio przez pracowników zatrudnionych w Spółce.

Usługi pielęgniarskie-bezpośrednio przez pracowników zatrudnionych w Spółce.

Powyższe usługi świadczą pracownicy Spółki zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Usługi lekarskie - przez lekarzy na podstawie kontraktów i umów zlecenia.

Usługi wyżywienia i zakwaterowania są świadczone bezpośrednio przez pracowników zatrudnionych w Spółce na podstawie umowy o pracę.

Usługi wyżywienia i zakwaterowania są niezbędne do wykonania usługi "wczasy lecznicze", gdyż pacjenci korzystający z tej formy rehabilitacji są osobami chorymi, często z dysfunkcją układu ruchowego. Obiekty, w których organizuje się wczasy lecznicze są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych-wyposażone są w windy, mają odpowiednią szerokość drzwi i klatek schodowych. Zabiegi balneologiczne i rehabilitacyjne wykonywane są w tym samym obiekcie, gdzie pacjenci są zakwaterowani i żywieni. Pacjentom dobierane są odpowiednie diety żywieniowe w zależności od schorzenia.

Spółka nabywa od innych podatników m.in. następujące towary służące do zorganizowania "wczasów leczniczych":

* leki i produkty lecznicze niezbędne do wykonania zabiegów balneologicznych i analiz laboratoryjnych,

* artykuły spożywcze do sporządzenia posiłków przez własny punkt żywienia-środki czystości, pościel, itp.

Oraz usługi:

* usługi lekarskie od lekarzy kontraktowych,

* energia elektryczna, woda komunalna,

* usługi pralnicze, itp.

W zorganizowaniu "wczasów leczniczych" Spółka we własnym zakresie pozyskuje pacjentów, zapewnia im zakwaterowanie, wyżywienie, opiekę pielęgniarską, zabiegi balneologiczne i fizjoterapeutyczne, laboratoryjne świadczone przez pracowników Spółki zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Opieka lekarska jest świadczona przez lekarzy na kontraktach lub umowach - zlecenie.

Przedmiotem sprzedaży jest kompleksowa usługa obejmująca: zakwaterowanie, wyżywienie, zabiegi balneologiczne i rehabilitacyjne, opiekę lekarską, opiekę pielęgniarską Usługi lekarskie Spółka nabywa od innych podmiotów, pozostałe usługi świadczy we własnym zakresie.

Nabycia przez Spółkę towarów i usług związanych z organizacją "wczasów leczniczych" jest udokumentowane zarówno fakturami VAT jak i rachunkami.

W przeważającej części fakturami VAT dokumentuje się nabycie leków i produktów leczniczych do zabiegów balneologicznych i analiz laboratoryjnych, artykułów spożywczych do sporządzenia posiłków, mediów, środków czystości. Usługi lekarskie nie są dokumentowane fakturami VAT.

Spółka prowadzi ewidencję o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nie wyodrębnia jednak osobno kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług bezpośrednio dla uczestników "wczasów leczniczych", gdyż usługa ta jest jedną spośród usług sprzedawanych przez Spółkę. Pozostałe to m.in.: lecznictwo uzdrowiskowe finansowane z NFZ (zwolnione z VAT), turnusy rehabilitacyjne finansowane ze środków PCPR, MOPS itp., hotelarstwo (VAT - 8%), usługi gastronomiczne (VAT - 8%), sprzedaż zabiegów na rzecz osób nie przebywających w obiektach leczniczych (zwolnione z VAT), a w części nie dotyczącej lecznictwa - sprzedaż wód mineralnych i napojów bezalkoholowych.

Sumaryczne kwoty VAT od zakupów dokonanych na rzecz lecznictwa, w którym występuje usługa "wczasy lecznicze" rozlicza się proporcją na VAT podlegający odliczeniu (zmniejszający VAT należny) oraz część zwiększającą koszty Spółki.

Wniosek Spółki dotyczył usług gastronomicznych pozostałych klasyfikowanych wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) od 1 stycznia 2011 r. - PKWiU 56.10.19 oraz usług hotelarskich - PKWiU - od 1 stycznia 2011 r. - 55.10.10.

Usługi te są integralną częścią kompleksowej usługi leczniczej mającej na celu profilaktykę, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę zdrowia sklasyfikowaną od 1 stycznia 2011 r. wg PKWiU - 86.90.

Wczasy lecznicze są usługą kompleksową obejmującą usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia świadczone przez zakład opieki zdrowotnej PKWiU - 86.90 oraz usługi ściśle związane z usługą medyczną, a to usługi gastronomiczne i zakwaterowania.

We wniosku pomyłkowo przytoczono § 13 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246,poz 1649). Nastąpiło to wskutek krótkiego czasu jaki Spółka miała na zaznajomienie się z zakresem zmian obowiązujących od 1 stycznia 2011 r., oraz trudnościami w dotarciu do ich publikacji.

Organizacja usługi "wczasów leczniczych" w kontekście turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.) przedstawia się następująco:

* Spółka uzyskała wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych prowadzonego przez wojewodę uzyskując status "organizatora turnusów",

* Ośrodki, w których odbywają się wczasy lecznicze posiadają stosowny wpis do rejestru ośrodków prowadzonego przez wojewodę,

* Ośrodki, w których odbywają się wczasy lecznicze zapewniają pacjentom odpowiednie warunki pobytu, dostosowane do stopnia ich niepełnosprawności, oraz bazę do prowadzenia rehabilitacji i realizację określonego programu turnusu,

* Opracowane są programy turnusu.

Odmiennie niż w ww. ustawie przy świadczeniu usługi "wczasy lecznicze" nie wymaga się orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, chociaż część pacjentów takie posiada. Stan zdrowia pacjenta i formy rehabilitacji określa lekarz prowadzący przy badaniu wstępnym. Turnus wczasów leczniczych trwa od 7 do 14 dni.

Przy organizacji wczasów leczniczych nie określa się liczebności grupy. Grupę stanowią przebywający w danym momencie w obiekcie pacjenci korzystający z tych wczasów. Odpłatność za wczasy lecznicze pacjent ponosi w całości sam.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 marca 2011 r.):

Czy właściwe jest zaliczenie usług wyżywienia i zakwaterowania wchodzących w skład wczasów leczniczych do usług zwolnionych z podatku VAT jako usług ściśle związanych z usługami podstawowymi - medycznymi służącymi poprawie zdrowia zwolnionymi z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 24 marca 2011 r.), usługi wyżywienia i zakwaterowania świadczone pacjentom przyjeżdżającym do uzdrowiska w celu zachowania, przywracania, poprawy zdrowia są usługami ściśle związanymi z usługami podstawowymi, które korzystają ze zwolnienia z podatku VAT. Zatem jako usługi ściśle związane z usługą podstawową również są zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca przewidział w ustawie o VAT zwolnienie z podatku wybranych towarów i usług. Zagadnienie zwolnień od podatku zostało uregulowane w art. 43 ustawy o VAT.

Stosownie do obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia."

Podkreślić należy, iż ustawodawca przy konstruowaniu ww. przepisów określających zakres zwolnienia od podatku VAT odstąpił od identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Przytoczone bowiem krajowe przepisy w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisów art. 132 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s. 1), zgodnie z którymi zwolnieniu od podatku podlegają:

* opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;

* świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Natomiast z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wynika, iż zwolnieniu od podatku powinny podlegać takie usługi, których celem jest ochrona zdrowia. W wyroku w sprawie L. u. P. GmbH przeciwko Finanzamt Bochum-Mitte sygn. C-106/05 Trybunał stwierdził, iż "pojęcia "opieki medycznej" oraz "świadczeń opieki medycznej" (...) odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia". Również w wyroku w sprawie Peter d'Ambrumenil, Dispute Resolution Services Ltd vs Commissioners of Customs and Excise C-307/01 podkreślono, iż: "Jeżeli chodzi o pojęcie świadczenia opieki medycznej (...) pojęcia tego nie można poddać wykładni, która obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych".

Analizując przedstawione powyżej regulacje zauważyć należy, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT pojęcia "usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia" odpowiadają określeniom używanym przez ETS "postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych". Ponadto również z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212).

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia zakładu opieki zdrowotnej czy opieki medycznej.

Wobec powyższego przy definiowaniu ww. pojęć należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej - Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zakładem opieki zdrowotnej jest:

1.

szpital, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, sanatorium, prewentorium, hospicjum stacjonarne, inny niewymieniony z nazwy zakład przeznaczony dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu;

2.

przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, ambulatorium;

3.

pogotowie ratunkowe;

4.

medyczne laboratorium diagnostyczne;

5.

pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji;

6.

zakład rehabilitacji leczniczej;

7.

żłobek;

8.

ambulatorium lub ambulatorium z izbą chorych jednostki wojskowej, Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz jednostki organizacyjnej Służby Więziennej;

9.

stacja sanitarno-epidemiologiczna;

10.

wojskowy ośrodek medycyny prewencyjnej;

11.

jednostka organizacyjna publicznej służby krwi;

12.

inny zakład spełniający warunki określone w ustawie.

Stosownie do art. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania, w szczególności związane z:

1.

badaniem i poradą lekarską;

2.

leczeniem;

3.

badaniem i terapią psychologiczną;

4.

rehabilitacją leczniczą;

5.

opieką nad kobietą ciężarną i jej płodem, porodem, połogiem oraz nad noworodkiem;

6.

opieką nad zdrowym dzieckiem;

7.

badaniem diagnostycznym, w tym z analityką medyczną;

8.

pielęgnacją chorych;

9.

pielęgnacją niepełnosprawnych i opieką nad nimi;

10.

opieką paliatywno-hospicyjną;

11.

orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia;

12.

zapobieganiem powstawaniu urazów i chorób poprzez działania profilaktyczne oraz szczepienia ochronne;

13.

czynnościami technicznymi z zakresu protetyki i ortodoncji;

14.

czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedawać usługę "wczasy lecznicze". Usługa obejmuje opiekę medyczną świadczoną przez niepubliczny zakład opieki zdrowotnej wydzielony w strukturze organizacyjnej spółki, zabiegi balneologiczne i rehabilitacyjne, zakwaterowanie, wyżywienie. Koszty całości usługi ponosi pacjent. Wnioskodawca posiada status zakładu opieki zdrowotnej.

Opieka medyczna obejmuje całodobową opiekę lekarską i pielęgniarską, dostęp do laboratorium analitycznego. Pobyt pacjenta rozpoczyna wstępne badanie lekarskie, założenie dokumentacji medycznej, zlecenie zabiegów balneologicznych lub rehabilitacyjnych właściwych dla schorzenia (3 zabiegi codziennie), ustalenie diety i kuracji pitnej wodami mineralnymi z e źródeł spółki. Codzienne obchody lekarskie pozwalają monitorować stan zdrowia pacjenta. Minimalny okres wczasów leczniczych wynosi 7 dni. Pacjent korzysta z bazy zabiegowej spółki, zakwaterowany i żywiony jest w obiekcie spółki.

Całość usługi zmierza do poprawy zdrowia pacjenta. Usługi opieki medycznej są świadczone bezpośrednio przez Spółkę. Pielęgniarki, rehabilitanci, zabiegowe balneologiczne, fizykoterapeuci, laborantki są pracownikami Spółki zatrudnionymi na podstawie umowy o pracę; lekarze na podstawie kontraktów i umów zlecenia. Usługi opieki medycznej wymienione we wniosku, w tym zabiegi balneologiczne i rehabilitacyjne służą profilaktyce, ratowaniu, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Są one wykonywane na rzecz pacjentów, którzy są w zakładzie na zasadach całodobowego pobytu.

Bezpośrednim celem wykonywanych przez Spółkę świadczeń całodobowych dla pacjentów jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia.

Pobyt pacjenta jest świadczony wyłącznie w celu profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania i poprawy zdrowia.

Usługa całodobowego pobytu pacjenta obejmuje 24 godzinną opiekę lekarsko-pielęgniarską, monitorowanie stanu zdrowia pacjenta, wykonywanie zleconych zabiegów balneologicznych i rehabilitacyjnych, badań laboratoryjnych, kurację pitną wodami mineralnymi, wyżywienie-dieta adekwatna do schorzenia pacjenta, zakwaterowanie.

Usługi wyżywienia i zakwaterowania, zabiegi balneologiczne i rehabilitacyjne, usługi laboratoryjne oraz usługi pielęgniarskie świadczone na rzecz pacjentów są wykonywane bezpośrednio przez pracowników zatrudnionych w Spółce, na podstawie umowy o pracę. Usługi lekarskie są świadczone przez lekarzy na podstawie kontraktów i umów zlecenia.

Usługi wyżywienia i zakwaterowania są niezbędne do wykonania usługi "wczasy lecznicze", gdyż pacjenci korzystający z tej formy rehabilitacji są osobami chorymi, często z dysfunkcją układu ruchowego. Obiekty, w których organizuje się wczasy lecznicze są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych-wyposażone są w windy, mają odpowiednią szerokość drzwi i klatek schodowych. Zabiegi balneologiczne i rehabilitacyjne wykonywane są w tym samym obiekcie, gdzie pacjenci są zakwaterowani i żywieni. Pacjentom dobierane są odpowiednie diety żywieniowe w zależności od schorzenia.

Przedmiotem sprzedaży jest kompleksowa usługa obejmująca: zakwaterowanie, wyżywienie, zabiegi balneologiczne i rehabilitacyjne, opiekę lekarską, opiekę pielęgniarską

Wczasy lecznicze są usługą kompleksową obejmującą usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia świadczone przez zakład opieki zdrowotnej PKWiU - 86.90 oraz usługi ściśle związane z usługą medyczną, a to usługi gastronomiczne i zakwaterowania.

Organizacja usługi "wczasów leczniczych" w kontekście turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.) przedstawia się następująco:

* Spółka uzyskała wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych prowadzonego przez wojewodę uzyskując status "organizatora turnusów",

* Ośrodki, w których odbywają się wczasy lecznicze posiadają stosowny wpis do rejestru ośrodków prowadzonego przez wojewodę,

* Ośrodki, w których odbywają się wczasy lecznicze zapewniają pacjentom odpowiednie warunki pobytu, dostosowane do stopnia ich niepełnosprawności, oraz bazę do prowadzenia rehabilitacji i realizację określonego programu turnusu,

* Opracowane są programy turnusu.

Odmiennie niż w ww. ustawie przy świadczeniu usługi "wczasy lecznicze nie wymaga się orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, chociaż część pacjentów takie posiada. Stan zdrowia pacjenta i formy rehabilitacji określa lekarz prowadzący przy badaniu wstępnym. Turnus wczasów leczniczych trwa od 7 do 14 dni.

Odpłatność za wczasy lecznicze pacjent ponosi w całości sam.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), dodanego przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 44, poz. 230) z dniem 1 marca 2011 r., zwalnia się od podatku usługi turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.) świadczone na zasadach określonych w tej ustawie oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia z dnia 28 lutego 2011 r., zwolnienie, o którym mowa § 13 ust. 1 pkt 25 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, może być stosowane również do czynności dokonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Wprawdzie z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca uzyskał wpis do rejestru organizatorów turnusów rehabilitacyjnych prowadzonego przez wojewodę uzyskując status "organizatora turnusów", ośrodki, w których odbywają się wczasy lecznicze posiadają stosowny wpis do rejestru ośrodków prowadzonego przez wojewodę, zapewniają pacjentom odpowiednie warunki pobytu, dostosowane do stopnia ich niepełnosprawności, oraz bazę do prowadzenia rehabilitacji i realizację określonego programu turnusu. Opracowane są programy turnusu.

Jednakże odmiennie niż w ustawie o rehabilitacji zawodowej (...) przy świadczeniu usługi "wczasy lecznicze" nie wymaga się orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, chociaż część pacjentów takie posiada. Stan zdrowia pacjenta i formy rehabilitacji określa lekarz prowadzący przy badaniu wstępnym. Turnus wczasów leczniczych trwa od 7 do 14 dni i przy organizacji wczasów leczniczych nie określa się liczebności grupy, grupę stanowią przebywający w danym momencie w obiekcie pacjenci korzystający z tych wczasów. Odpłatność za wczasy lecznicze pacjent ponosi w całości sam.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeśli usługi "wczasów leczniczych" świadczone przez Wnioskodawcę, posiadającego status zakładu opieki zdrowotnej, stanowią jak Wnioskodawca podał kompleksową usługę opieki medycznej obejmującą całodobowy pobyt mający na celu profilaktykę, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę zdrowia to taka kompleksowa usługa korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, w tym również związane z nimi usługi zakwaterowania i wyżywienia, niezbędne do wykonania usługi "wczasy lecznicze". W opisie zdarzenia Wnioskodawca podał, że usługi wyżywienia i zakwaterowania są niezbędne do wykonania usługi "wczasy lecznicze", gdyż pacjenci korzystający z tej formy rehabilitacji są osobami chorymi, często z dysfunkcją układu ruchowego. Obiekty, w których organizuje się wczasy lecznicze są przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - wyposażone są w windy, mają odpowiednią szerokość drzwi i klatek schodowych. Zabiegi lecznicze wykonywane są w tym samym obiekcie, gdzie pacjenci są zakwaterowani i żywieni. Pacjentom dobierane są odpowiednie diety żywieniowe w zależności od schorzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że usługi wyżywienia i zakwaterowania świadczone pacjentom przyjeżdżającym do uzdrowiska w celu zachowania, przywracania, poprawy zdrowia są usługami ściśle związanymi z usługami podstawowymi, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, w przedmiotowym przypadku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl