IBPP1/443-299/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-299/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 25 marca 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.) oraz z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania drewna z lasów gminnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania drewna z lasów gminnych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 maja 2009 r. oraz z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jednak nie odlicza podatku naliczonego od należnego. Gmina stosownie do przepisu art. 7 ustawy z dnia 9 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.) wykonuje jako własne obowiązkowe zadania publiczne m.in. z zakresu kultury, ochrony zdrowia, opieki, oświaty, wychowania, edukacji, ochrony dróg, bezpieczeństwa, mieszkaniowych, ppożarowe, ochrony zabytków i inne.

Gmina realizuje swoje obowiązkowe, ustawowe zadania własne jako władza publiczna bezpośrednio ale także poprzez powołane do tego celu jednostki organizacyjne, nieposiadające osobowości prawnej jak: Samorządowe Przedszkole, Zespół Szkół, OSP.

Gmina dysponuje majątkiem gminnym w postaci lasu gminnego, z którego pozyskuje drewno. Wydatki związane z pozyskaniem drewna będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina zamierza przekazać nieodpłatnie pozyskane z lasu gminnego drewno na rzecz powołanych do wykonywania zadań publicznych jednostek organizacyjnych, z przeznaczeniem na ogrzewanie w sezonie zimowym pomieszczeń, w których zadania te są wykonywane a także na przeprowadzenie w nich remontów. Przekazanie nastąpiłoby Zarządzeniem Wójta.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż Gmina dysponuje majątkiem Gminnym w postaci lasu gminnego od dnia 1 stycznia 1973 r. tj. od dnia powołania Gminy, co nastąpiło aktem Powołania Gminy Uchwałą Wojewódzkiej Rady Narodowej z dnia 4 grudnia 1972 r.

W momencie jego nabycia nie była wystawiana Faktura VAT, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT.

Wydatki związane z pozyskaniem drewna: ścinka, zrywka będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniem podatkiem VAT (ścinka - ścięcie drzewa w lesie, zrywka - wywóz drzewa z lasu na skład).

Od ww. czynności związanych z pozyskaniem drewna będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca (Gmina) nie dokonuje odliczeń podatku VAT.

Nieodpłatne przekazanie drewna nastąpi zarządzeniem wójta, względnie Uchwałą Rady Gminy.

Gmina zamierza przekazać drewno w ramach zadań własnych Gminy w oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 2, art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 7 ust. 1 pkt 8, art. 7 ust. 1 pkt 10 art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 9 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r. z późn. zm.).

Symbol PKWiU dla przekazywanego przez Gminę drewna 02.01.12-00 oraz 02.01.11-00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie przez Gminę nieodpłatnie drewna na rzecz swojej jednostki organizacyjnej na cele ściśle związane z wykonywanymi przez tę jednostkę i Gminę zadaniami publicznymi Gminy, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle powołanych przepisów prawa podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina uważa, że są to czynności - zadania Gminy wykonywane przez nią jako zadania publiczne organu władzy i urzędów publicznych, są obowiązkowe, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz z innych ustaw i przepisów prawa, nakładających na Gminę obowiązek ich wykonywania.

Dlatego zdaniem Gminy, jako mieszczące się w ramach zadań własnych, ustawowych organu władzy publicznej, stosownie do treści powołanych przepisów prawa podatkowego - czynności te - zadania - nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pomimo, że są nieodpłatne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 tego artykułu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Zatem opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należące do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 2 ust. 15 ustawy o VAT przez działalność rolniczą - rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 17 ustawy o VAT przez gospodarstwo leśne - rozumie się gospodarstwo prowadzone przez podatnika, na którym ciąży obowiązek podatkowy w podatku leśnym.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 8, pkt 9, pkt 10, pkt 14 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Jak już podano na wstępie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle powyższego przepisu jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego, na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jednak nie odlicza podatku naliczonego od podatku należnego. Gmina dysponuje majątkiem gminnym w postaci lasu Gminnego od dnia 1 stycznia 1973 r. tj. od dnia powołania Gminy, co nastąpiło aktem Powołania Gminy Uchwałą Wojewódzkiej Rady Narodowej z dnia 4 grudnia 1972 r.

W momencie nabycia lasu nie była wystawiona faktura VAT i Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT.

Wydatki związane z pozyskaniem drewna: ścinka, zrywka będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniem podatkiem VAT.

Od ww. czynności związanych z pozyskaniem drewna będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego, jednakże Wnioskodawca (Gmina) nie dokonuje odliczeń podatku VAT.

Gmina realizuje swoje zadania własne m.in. poprzez powołane do tego celu jednostki organizacyjne takie jak: Samorządowe Przedszkole, Zespół Szkół, OSP.

Gmina zamierza przekazać nieodpłatnie pozyskane z lasu gminnego drewno na rzecz powołanych do wykonywania zadań publicznych jednostek organizacyjnych, z przeznaczeniem na ogrzewanie w sezonie zimowym pomieszczeń, w których zadania te są wykonywane a także na przeprowadzenie w nich remontów.

Należy zauważyć, że aby przekazać drewno Wnioskodawca musi wykonać szereg czynności przygotowawczych związanych z jego pozyskaniem. Zgodnie z definicją zawartą w internetowej Otwartej Encyklopedii Leśnej "pozyskiwaniem drewna" nazywamy całokształt gospodarczej działalności człowieka, której celem jest pobranie z lasu surowca drzewnego i przekształcenie go w towar rynkowy - "drewno okrągłe", zwane również "surowcem drzewnym". W skład pozyskiwania wchodzą wszystkie czynności od przygotowania planu cięć poprzez prace zrębowe, transportowe aż po przekazanie drewna nabywcy. Pozyskiwanie drewna jest więc procesem produkcyjnym obejmującym wszystkie świadome czynności człowieka i jego reakcje naturalne, których celem jest wyprodukowanie towaru rynkowego. Pozyskiwanie drewna jest silnie związane z innymi działami gospodarki leśnej, a głównie z hodowlą lasu, której jednym z głównych celów jest wyhodowanie zdrowych, dobrych i zasobnych drzewostanów.

Z powyższego wynika, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca działa jako producent drewna, bowiem w wyniku ścięcia drzew z lasu oraz jego zrywki powstaje towar, którego poprzednio nie było, a mianowicie drewno. Od ww. czynności związanych z pozyskaniem drewna Wnioskodawcy (Gminie), jak wskazano we wniosku, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (czego nie zmienia fakt, że Wnioskodawca z tego prawa nie korzysta).

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że pozyskanie drewna jest niewątpliwie działalnością gospodarczą (nie zaś czynnością publicznoprawną), zatem dla dokonywanych czynności ścięcia i zrywki drewna i jego późniejszej dostawy gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Tym samym nieodpłatna dostawa drewna z własnego lasu będzie traktowana w świetle ustawy o VAT jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu na mocy art. 7 ust. 2 tej ustawy.

Jednakże zgodnie z cyt. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 8, pkt 9, pkt 10, pkt 14 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z wniosku wynika, że Gmina realizuje swoje obowiązkowe, ustawowe zadania własne jako władza publiczna bezpośrednio ale także poprzez powołane do tego celu jednostki organizacyjne, nie posiadające osobowości prawnej jak: Samorządowe Przedszkole, Zespół Szkół, OSP.

Gmina zamierza przekazać nieodpłatnie pozyskane z lasu gminnego drewno na rzecz powołanych do wykonywania zadań publicznych jednostek organizacyjnych, z przeznaczeniem na ogrzewanie w sezonie zimowym pomieszczeń, w których zadania te są wykonywane a także na przeprowadzenie w nich remontów. Przekazanie nastąpiłoby Zarządzeniem Wójta.

Jeśli zatem mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z przekazaniem przez Gminę towaru (drewna) w ramach czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych przez jednostkę samorządu terytorialnego w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, to czynności te objęte są zwolnieniem z opodatkowania na podstawie ww. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT.

Reasumując, Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w charakterze podatnika, a nieodpłatną dostawę drewna należy uznać za dostawę odpłatną w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże objętą zwolnieniem z opodatkowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl