IBPP1/443-299/08/LSz - Mając dwa numery identyfikacji podatkowej NIP Gminy i NIP Urzędu, który NIP stosować przy wykonywaniu czynności opodatkowanych, jeżeli Gmina swoje zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-299/08/LSz Mając dwa numery identyfikacji podatkowej NIP Gminy i NIP Urzędu, który NIP stosować przy wykonywaniu czynności opodatkowanych, jeżeli Gmina swoje zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 19 luty 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia, który NIP stosować przy wykonywaniu czynności opodatkowanych, jeżeli Gmina swoje zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu (przy posiadaniu dwóch numerów NIP - Urzędu Gminy i Gminy) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 kwietnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia, który NIP stosować przy wykonywaniu czynności opodatkowanych, jeżeli Gmina swoje zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu (przy posiadaniu dwóch numerów NIP - Urzędu Gminy i Gminy).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na wniosek Urzędu Gminy z dnia 5 stycznia 1996 r., Urząd Skarbowy w S. nadał dla Urzędu Miasta i Gminy numer identyfikacyjny podatnika podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego. Dane dotyczące nazwy i ulicy, na której znajduje się siedziba podatnika zostały zaktualizowane zgłoszeniami aktualizacyjnymi. Na dzień dzisiejszy numer identyfikacyjny dotyczy Urzędu Miejskiego. Urząd jest czynnym podatnikiem i rozlicza podatek VAT. Ze względu na realizację programów inwestycyjnych dofinansowanych ze środków unijnych zostaliśmy zobowiązani do złożenia wniosku do Urzędu Skarbowego w S. o nadanie numeru identyfikacji podatkowej dla Gminy. W dniu 12 kwietnia 2005 r. gmina ten NIP otrzymała. Teraz są dwa numery identyfikacji podatkowej pierwszy dla urzędu jako jednostki obsługującej gminę, drugi dla gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Mając dwa numery identyfikacji podatkowej NIP Gminy i NIP Urzędu, który NIP stosować przy wykonywaniu czynności opodatkowanych, jeżeli Gmina swoje zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą ustrojową z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) przez gminę należy rozumieć wspólnotę samorządowa oraz odpowiednie terytorium (art. 1 ust. 2 ww. ustawy). Artykuł 2 ust. 1 i 2 tej ustawy określa, że gmina posiada osobowość prawną oraz wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina jako osoba prawna nie ma własnych struktur organizacyjnych. Organami gminy jest rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta), organem wykonawczym gminy jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), który wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu (art. 11a, art. 26 i art. 33 ust 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu zapewnienia jednolitego sposobu ewidencjonowania, przechowywania dokumentów oraz ochrony przed ich uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą ustalono instrukcję kancelaryjną, którą należy stosować przy załatwianiu spraw przez organy wykonawcze gmin (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych - Dz. U. Nr 112 poz. 1319). Instrukcja wyraźnie wskazuje gdzie dane dokumenty należy zaewidencjonować i przechowywać. Ewidencja księgowa, która jest podstawą do rozliczania podatku VAT prowadzona jest w Urzędzie zgodnie z rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości i planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153 poz. 1752). Gmina jako samorządowa osoba prawna nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś powierzone zadania wykonuje za pośrednictwem urzędu. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnych ewidencji księgowych, dotyczących rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych. Wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia NIP (w tym faktury i deklaracje VAT-7), sporządzane powinny być i wystawiane przez urząd z tytułu czynności przypisanych prawnie gminom, powinny być sygnowane NIP-em urzędu.

Dla celów podatkowych gmina i urząd powinny być traktowane jako całość i do celów rozliczeń podatku VAT powinien być stosowany jeden NIP - NIP urzędu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W myśl art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania, w myśl art. 33 cyt. ustawy o samorządzie gminnym wykonuje za pośrednictwem Urzędu Gminy. Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego - Gmina, nie zaś Urząd Gminy. Urząd Gminy jest jedynie aparatem pomocniczym Gminy.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

W oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142 poz. 1020) należy stwierdzić, iż urząd gminy nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

W związku z powyższym gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie numeru identyfikacji podatkowej (NIP), a w związku z ich działaniami (czynnościami) powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez urząd dotyczące czynności przypisanych prawnie gminom, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP gminy.

Inne niż urzędy gmin (powiatów) i urzędy marszałkowskie, tj. gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku i posiadać odrębne oznaczenie (numery) NIP.

Ponadto dodaje się, iż zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP). Stosownie do ust. 2 i 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu w systemie Poltax poprzez jego NIP i nazwę.

Biorąc pod uwagę powyższe, podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Gminy i Urzędu Gminy) jest wyłącznie Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Gmina i Urząd powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej) - tj. NIP nadany Gminie oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl