IBPP1/443-294/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-294/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 24 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 3 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłaty z tytułu zabezpieczenia przez Gminę wybudowanego miejsca postojowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 19 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat z tytułu zabezpieczenia przez Gminę wybudowanego miejsca postojowego.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 3 czerwca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W uchwalonych przez Radę Miasta miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego zostały określone zasady zapewnienia miejsc parkingowych dla terenów przeznaczonych pod zabudowę wraz ze wskaźnikami potrzeb parkingowych stosownie do ich przeznaczenia i sposobu zabudowy. Wydanie pozwolenia na budowę, przyjęcia zgłoszenia robót budowlanych nie wymagających uzyskania pozwolenia na budowę lub przyjęcie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania lokalu lub budynku uzależnione zostały od zabezpieczenia przez inwestora stosownej ilości miejsc parkingowych na działkach, na których ma być realizowana inwestycja.

Zapis planu wprowadza przepis, że w przypadku braku możliwości zabezpieczenia wystarczających miejsc parkingowych na działce budowlanej dopuszcza się możliwość zlokalizowania wymaganej ilości miejsc parkingowych dla realizacji inwestycji, o których mowa powyżej, wyłącznie po podpisaniu stosownej umowy z Gminą o zabezpieczeniu wymaganych niniejszą uchwałą miejsc parkingowych przez Gminę. Rada Miasta doprecyzowując ww. zapis uchwałą określiła zasady przejęcia przez Gminę obowiązku zapewnienia miejsc postojowych w zastępstwie innych podmiotów, w tym odpłatność, która ma stanowić pokrycie kosztów gminy związanych z zakupem terenu, kosztami manipulacyjnymi i administracyjnymi związanymi z przygotowaniem inwestycji, kosztami dokumentacji projektowej oraz kosztami budowy. Odpłatność ta jest jednorazowa, dotyczy utworzenia jednego miejsca postojowego a utworzone miejsca będą ogólnodostępne (a nie do wyłącznego użytku Inwestora) i korzystanie nich będzie mogło być odpłatne (np. w ramach strefy płatnego parkowania).

Ze względu na fakt, że obowiązek utworzenia miejsc parkingowych ciąży na inwestorze, a brak ich zapewnienia uniemożliwia realizację zamierzonej inwestycji, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom części inwestorów Gmina będzie mogła przejąć obowiązek od inwestora. Przejęcie przez Gminę obowiązku nastąpi w drodze umowy o przejęciu przez Gminę obowiązku zapewnienia miejsc postojowych w zastępstwie innego podmiotu. Zawierając umowę, inwestor będzie zobowiązany do uiszczenia zryczałtowanej jednorazowej opłaty z tytułu zabezpieczenia przez Gminę miejsc postojowych, której wysokość będzie wyliczana jako iloczyn ilości miejsc postojowych, które ma zabezpieczyć Gmina i stawki bazowej. Wysokość stawki bazowej zostanie określona w stosownym zarządzeniu Prezydenta Miasta i będzie uwzględniała składniki wymienione w uchwale Rady miasta przytoczone powyżej. Powyższa stawka będzie mogła być aktualizowana, jednak nie częściej niż raz na kwartał.

Opłata z tytułu zabezpieczenia przez Gminę miejsca postojowego wprowadzana będzie do budżetu Miasta jako dochód i przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów realizacji inwestycji w zakresie budowy miejsc parkingowych. Gmina wykona powyższe miejsca parkingowe we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT, zgodnie z decyzją w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej jest Urząd Miasta i to ten podmiot rozlicza się w zakresie podatku od towarów i usług z Urzędem Skarbowym. Urząd Miasta i Miasto posługują się tym samym numerem NIP, który został nadany Urzędowi Miasta.

Opłata z tytułu zabezpieczenia przez Gminę miejsca postojowego pobierana (realizowana) będzie na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Podstawę prawną wybudowania miejsc postojowych przez Gminę w zastępstwie inwestora stanowi § 6 Uchwały Nr 06 Rady Miasta z dnia 31 maja 2006 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta w obszarze pierwszym "w przypadku braku możliwości zabezpieczenia wystarczających miejsc parkingowych na działce budowlanej dopuszcza się możliwość zlokalizowania wymaganej ilości miejsc parkingowych dla realizacji inwestycji o których mowa w pkt 1 wyłącznie po podpisaniu stosownej umowy z Gminą o zabezpieczeniu wymaganych niniejszą uchwałą miejsc parkingowych przez Gminę".

Na podstawie powyższego paragrafu Rada Miasta podjęła Uchwałę nr 08 z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie określenia zasad przejęcia przez Gminę obowiązku zapewnienia miejsc postojowych w zastępstwie innych podmiotów. W punkcie 2 załącznika do powyższej uchwały Rada Miasta uchwaliła że zabezpieczenie miejsc postojowych przez Gminę w zastępstwie innych podmiotów "jest odpłatne, przy czym odpłatność ponoszona przez inwestora ma charakter jednorazowy i dotyczy wyłącznie utworzenia miejsca postojowego".

Miejsca postojowe mają być ogólnodostępne i na dzień dzisiejszy nie przewiduje się ustanawiania na nich strefy płatnego parkowania. Niemniej Rada Miasta w punkcie 2 załącznika do Uchwały nr 08 z dnia 18 czerwca 2008 r. w sprawie określenia zasad przejęcia przez Gminę obowiązku zapewnienia miejsc postojowych w zastępstwie innych podmiotów ustaliła, że korzystanie z tych miejsc może być odpłatne. Delegacja ta daje Gminie prawo utworzenia i objęcia ww. miejsc postojowych strefą płatnego parkowania.

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą sprawy dróg gminnych, placów i organizacji ruchu drogowego. Z przepisów tych bezpośrednio nie wynika obowiązek zabezpieczania miejsc postojowych jako zadania własnego gminy, niemniej jest to realizacja i zaspokojenie potrzeb społeczności lokalnej w tym zakresie, gdyż miejsca postojowe realizowane przez Gminę są ogólnodostępne.

Czynności zabezpieczenia miejsc parkingowych nie są dokonywane w ramach zadań własnych gminy mających swoje źródło w obowiązujących ustawach, lecz wynikają z utworzonego i uchwalonego prawa miejscowego.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy opłata z tytułu zabezpieczenia przez Gminę miejsca postojowego, która będzie pobierana przez Gminę od inwestora w ramach umowy o przejęciu przez Gminę obowiązku zapewnienia miejsc postojowych w zastępstwie innego podmiotu, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina przejmując na siebie budowę miejsc parkingowych realizuje zadania własne. Inwestorzy, na podstawie zawartych umów współuczestniczą w kosztach realizacji tych inwestycji, przekazując Gminie środki finansowe jako współudział w realizacji tego zadania. Wobec powyższego, Wnioskodawca uważa, że opłata z tytułu zabezpieczenia przez Gminę obowiązku zapewnienia miejsc postojowych w zastępstwie innego podmiotu, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się - zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów na terytorium kraju zasadniczo rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z obowiązującym przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy.

Powyższe odnosi się również do relacji Prezydent Miasta - Urząd Miasta (gminy).

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy (miasta) i urzędu gminy (urzędu miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości miasta podmiotowość urzędu miasta. Zatem Urząd Miasta działając w imieniu miasta (gminy) realizuje zadania własne Miasta (gminy). Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Miasto (gminy), nie zaś Urząd Miasta.

Jak już podano na wstępie zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle powyższego przepisu jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP. Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Miasto i Urząd Miasta powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Miastu (gminie), a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT - 7.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego, a tym samym ich organy oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego zostały określone zasady zapewnienia miejsc parkingowych dla terenów przeznaczonych pod zabudowę wraz ze wskaźnikami potrzeb parkingowych stosownie do ich przeznaczenia i sposobu zabudowy. Wydanie pozwolenia na budowę, przyjęcia zgłoszenia robót budowlanych nie wymagających uzyskania pozwolenia na budowę lub przyjęcie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania lokalu lub budynku uzależnione zostały od zabezpieczenia przez inwestora stosownej ilości miejsc parkingowych na działkach, na których ma być realizowana inwestycja.

Zapis planu wprowadza przepis, że w przypadku braku możliwości zabezpieczenia wystarczających miejsc parkingowych na działce budowlanej dopuszcza się możliwość zlokalizowania wymaganej ilości miejsc parkingowych dla realizacji inwestycji, o których mowa powyżej, wyłącznie po podpisaniu stosownej umowy z Gminą o zabezpieczeniu wymaganych niniejszą uchwałą miejsc parkingowych przez Gminę. Rada Miasta doprecyzowując ww. zapis uchwałą określiła zasady przejęcia przez Gminę obowiązku zapewnienia miejsc postojowych w zastępstwie innych podmiotów, w tym odpłatność, która ma stanowić pokrycie kosztów gminy związanych z zakupem terenu, kosztami manipulacyjnymi i administracyjnymi związanymi z przygotowaniem inwestycji, kosztami dokumentacji projektowej oraz kosztami budowy. Odpłatność ta jest jednorazowa, dotyczy utworzenia jednego miejsca postojowego a utworzone miejsca będą ogólnodostępne (a nie do wyłącznego użytku Inwestora) i korzystanie nich będzie mogło być odpłatne (np. w ramach strefy płatnego parkowania).

Z powyższego wynika, że obowiązek utworzenia miejsc parkingowych ciąży na inwestorze, a brak ich zapewnienia uniemożliwia realizację zamierzonej inwestycji, jednak Gmina może przejąć obowiązek od inwestora. Przejęcie przez Gminę obowiązku nastąpi w drodze umowy o przejęciu przez Gminę obowiązku zapewnienia miejsc postojowych w zastępstwie innego podmiotu.

Opłata z tytułu zabezpieczenia przez Gminę miejsca postojowego pobierana (realizowana) będzie na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Miejsca postojowe mają być ogólnodostępne i na dzień dzisiejszy nie przewiduje się ustanawiania na nich strefy płatnego parkowania.

Czynności zabezpieczenia miejsc parkingowych nie są dokonywane w ramach zadań własnych gminy mających swoje źródło w obowiązujących ustawach, lecz wynikają z utworzonego i uchwalonego prawa miejscowego.

Zgodnie z ww. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, zauważyć należy, iż z uwagi na fakt, że przejęcia przez Gminę od inwestora obowiązku utworzenia miejsc parkingowych jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności wybudowania miejsc parkingowych to Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność przejęcia utworzenia miejsc parkingowych w świetle ustawy o VAT będzie traktowana jako odpłatne świadczenie usług, gdyż obowiązek zapewnienia miejsc parkingowych ciąży na inwestorze, a ich brak uniemożliwia realizację zamierzonej inwestycji przez Inwestora. Przejęcie przez Gminę obowiązku nastąpi w drodze umowy o przejęciu przez Gminę obowiązku zapewnienia miejsc postojowych w zastępstwie innego podmiotu.

Opłata z tytułu zabezpieczenia przez Gminę miejsca postojowego przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji inwestycji w zakresie budowy miejsc parkingowych pobierana (realizowana) będzie na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Tym samym cywilnoprawny charakter tych czynności jednoznacznie kwalifikuje je jako podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać z nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl