IBPP1/443-293/07/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-293/07/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy O, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2007 r. (data wpływu 3 października 2007 r.), uzupełnione pismem z dnia 20 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizowanej inwestycji współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizowanej inwestycji współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 20 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina O będąca inwestorem realizuje projekt współfinansowany ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Efektem rzeczowym projektu będą:

* Droga wewnętrzna tzw. Centralna wraz z oświetleniem ulicznym, kanalizacją sanitarną i siecią wodociągową,

* Zaadaptowany na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw budynek koszarowy (biurowiec) wraz z wyposażeniem,

* Zagospodarowany teren wraz z obiektami pomocniczymi.

Umowa na realizację ww. projektu została podpisana z Gminą O, jako beneficjentem. Faktury, rachunki i inne dowody dokonanych płatności wystawione zostały na Gminę O. Gmina jest podmiotem, który ze względu na brak statusu podatnika podatku VAT nie ma prawa do odliczenia ani zwrotu tego podatku. W związku z powyższym podatek VAT od realizowanej inwestycji został uznany za koszt kwalifikowany, zarówno przez Gminę jak i Instytucję Pośredniczącą.Podatnikiem podatku VAT jest jednostka organizacyjna gminy - Urząd Gminy. Urząd prowadzi działalność opodatkowaną związaną z wynajmem i dzierżawą składników mienia komunalnego, będącego w jego ewidencji księgowej.Zaadaptowany budynek koszarowy zostanie nieodpłatnie przekazany jednostce organizacyjnej Gminy, jaką jest Zakład Gospodarki Komunalnej w O, prowadzący działalność w formie zakładu budżetowego.Zakład jest podatnikiem podatku VAT, działalność wynajmu pomieszczeń będzie opodatkowana. Zaistnieje więc możliwość bieżącego obniżania podatku VA T należnego o podatek VAT naliczony z faktur za bieżące utrzymanie budynku np. energię elektryczną, gaz, wodę itp.Ponadto efekty rzeczowe skazanego we wniosku projektu nie będą służyć Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina nie będąca podatnikiem VAT ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizowanej inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy:Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych zrealizowała projekt współfinansowany ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, którego efektem rzeczowym będą:

* Droga wewnętrzna tzw. Centralna wraz z oświetleniem ulicznym, kanalizacją sanitarną i siecią wodociągową,

* Zaadaptowany na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw budynek koszarowy (biurowiec) wraz z wyposażeniem,

* Zagospodarowany teren wraz z obiektami pomocniczymi.Powstałe wskutek realizacji projektu efekty rzeczowe nie będą służyć Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie posiada statusu podatnika podatku VAT.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl