IBPP1/443-292/07/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-292/07/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Z w R, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 3 października 2007 r.), uzupełnione pismem, które wpłynęło w dniu 27 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT (w całości lub w części) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu p.n. "Rola władz samorządowych w rozwoju turystyki wiejskiej w kontekście wykorzystania zasobów ludzkich na przykładzie województwa p." w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT (w całości lub w części) wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu p.n. "Rola władz samorządowych w rozwoju turystyki wiejskiej w kontekście wykorzystania zasobów ludzkich na przykładzie województwa p." w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Wniosek ten został uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 27 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.), a także na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w R. z dnia 4 lipca 2006 r., Z w R realizuje projekt p.n. "Rola władz samorządowych w rozwoju turystyki wiejskiej w kontekście wykorzystania zasobów ludzkich na przykładzie województwa p." w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach.

Projekt ma na celu ukazanie roli władz samorządowych w stymulowaniu rozwoju lokalnego poprzez kreowanie turystyki wiejskiej w kontekście wykorzystania zasobów ludzkich. Założeniem autorów jest zbadanie, dlaczego w gminach predysponowanych ze względu na walory środowiskowe nie rozwija się turystyka oraz co można zrobić, aby ożywić jej rozwój. Szczególnej analizie zostaną poddane działania władz samorządowych - głównych beneficjentów.

W tym celu zostały m.in. przeprowadzone badania (w formie ankietowej) opinii i oczekiwań właścicieli gospodarstw agroturystycznych oraz osób bezrobotnych, w zakresie wspierania turystyki wiejskiej przez władze samorządowe w gminie. Projekt zakończy się konferencją z udziałem przedstawicieli władz samorządowych oraz osób bezrobotnych, na której zostaną przedstawione wyniki analiz oraz podjęta dyskusja. Zostanie wydana również publikacja przedstawiająca wyniki realizacji projektu, która to przekazana zostanie bezpłatnie uczestnikom projektu.

Zakupione materiały biurowe i sprzęt komputerowy (komputery wraz z oprogramowaniem, drukarka, papier, koperty, folie do prezentacji, plakaty, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy), jak również wynajem sali i zakup usług gastronomicznych dla beneficjentów ostatecznych będących uczestnikami konferencji oraz publikacja wydawnictwa przekazanego bezpłatnie uczestnikom projektu, są wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, tj. wyłącznie w celu realizacji projektu i nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupiony sprzęt nie został zaliczony do środków trwałych Towarzystwa, gdyż cena jednostkowa brutto nie przekracza 3 500,00 zł.

Towarzystwo, które obecnie posiada status organizacji pożytku publicznego, od początku swojego istnienia nie prowadziło żadnej działalności gospodarczej, obecnie nie prowadzi i w przyszłości nie zamierza prowadzić działalności która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. Dlatego korzysta ze zwolnienia i nie jest zarejestrowane jako czynny płatnik podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy P. Z w R, w odniesieniu do realizowanego projektu, przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT (w całości lub w części) z faktur dotyczących zakupu materiałów biurowych i sprzętu komputerowego (komputery wraz z oprogramowaniem, drukarka, papier, koperty, folie do prezentacji, plakaty, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy), jak również wynajmu sali i zakupu usług gastronomicznych dla beneficjentów ostatecznych będących uczestnikami konferencji oraz publikacji wydawnictwa.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Czynności wykonywane przez Z w ramach przedmiotowego projektu nie będą czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu ustawy o VAT, dlatego podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących zakup materiałów biurowych i sprzętu komputerowego (komputery wraz z oprogramowaniem, drukarka, papier, koperty, folie do prezentacji, plakaty, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy), jak również wynajmu sali i usług gastronomicznych dla beneficjentów ostatecznych będących uczestnikami konferencji oraz publikacji wydawnictwa przekazanego bezpłatnie uczestnikom konferencji, nie będzie podlegał odliczeniu, ani w całości ani w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Z w R realizuje projekt p.n. "Rola władz samorządowych w rozwoju turystyki wiejskiej w kontekście wykorzystania zasobów ludzkich na przykładzie województwa p." w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach.

Ponadto jak wynika ze złożonego wniosku Z nie prowadziło żadnej działalności gospodarczej, obecnie nie prowadzi i w przyszłości nie zamierza prowadzić działalności która podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT. Zakupione materiały biurowe i sprzęt komputerowy (komputery wraz z oprogramowaniem, drukarka, papier, koperty, folie do prezentacji, plakaty, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy), jak również wynajem sali i zakup usług gastronomicznych dla beneficjentów ostatecznych będących uczestnikami konferencji oraz publikacja wydawnictwa przekazanego bezpłatnie uczestnikom projektu, są wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem, tj. wyłącznie w celu realizacji projektu i nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl