IBPP1/443-28/10/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-28/10/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu 13 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem złożonym w tut. organie w dniu 31 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy wykonując Świadectwa Charakterystyki Energetycznej Wnioskodawca może być zwolniony z podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem złożonym w tut. organie w dniu 31 marca 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 marca 2010 r. znak: IBPP1/443-28/10/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od dnia 1 sierpnia 2009 r. prowadzi osobiście działalność gospodarczą (przedmiotem działalności jest 96.09.Z -pozostała działalność usługowa gdzie indziej niesklasyfikowana) działalność polega na sporządzaniu Świadectw Charakterystyki Energetycznej (zgodnie z ustawą - Prawo Budowlane). Wnioskodawca w 2009 r. osiągnął obrót netto w wysokości 11.825,99 PLN. Wnioskodawca do wykonywania zawodu posiada uprawnienia Ministra Infrastruktury MI/ŚE/367/2//9). Wnioskodawca samodzielnie zajmuje się działalnością. Wykonuje Świadectwa Charakterystyki Energetycznej - Gdy budynek jest gotowy i następuje jego przekazanie do eksploatacji - tu potrzebne jest właścicielowi Świadectwo Energetyczne. Świadectwo sporządza na podstawie stanu rzeczywistego budynku.

Przy wykonywaniu Świadectwa Charakterystyki Energetycznej Wnioskodawca ocenia budynek pod względem energetycznym. Gdy nie spełnia wymagań rozporządzenia, Wnioskodawca ewentualnie pisze uwagi o koniecznych działaniach prowadzących do spełnienia tych wymagań - na przykład pisze, że budynek słabo ocieplony-aby usunąć tę wadę właściciel budynku albo musi się ściśle zastosować do projektu budynku albo przy starych projektach zwrócić się do osoby posiadającej uprawnienia budowlane celem wskazania przez niego sposobu poprawy ocieplenia.

Właściciel obiektu nie zadaje pytania "jak poprawić charakterystykę budynku". Wnioskodawca to stwierdza (w sposób ogólny) po dokonaniu koniecznych, wymaganych przez prawo obliczeń.

Jeżeli budynek spełnia wymagania Prawa Budowlanego właściciel nie domaga się uzasadnienia. Jeżeli budynek nie spełnia wymagań Wnioskodawca udziela odpowiedzi na pytanie: Dlaczego.

Przyczyną nie spełnienia warunków Prawa Budowlanego jest albo budowa według przestarzałego projektu (np. 2000 r. sporządzenia projektu) albo nadmierne odstępstwa od projektu - to Wnioskodawca przekazuje właścicielowi. Wnioskodawca nie może udzielać właścicielowi porad technicznych ponieważ jego Obowiązkowe Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej nie obejmuje doradztwa czy projektowania. Porady technicznej może udzielić kierownik budowy lub projektant - oni mają wyższe ubezpieczenie obejmujące czynności doradcze lub projektowe. Dla budynków starszych (np. 30-letnich) Wnioskodawca zaleca ocieplenie lub wymianę urządzeń grzewczych - aby to zrobić właściciel musi zlecić opracowanie projektu zmian uprawnionej do tego osobie. (Jeżeli ociepli samodzielnie, niefachowo ryzykuje zawilgocenie, zagrzybienie budynku.)

Zgodnie z ustawą o VAT ze zwolnienia nie mogą korzystać świadczący usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa a także usługi jubilerskie.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi interpretacja słowa "doradztwo".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 31 marca 2010 r.):

Czy wykonując Świadectwa Charakterystyki Energetycznej Wnioskodawca może być zwolniony z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 31 marca 2010 r.), nie jest to doradztwo. Wnioskodawca uważa, że przy wykonywaniu Świadectw Charakterystyki Energetycznej przysługuje mu zwolnienie z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy może on być zwolniony z podatku VAT przy wykonywaniu Świadectwa Energetycznego ponieważ jego praca polega na stwierdzaniu stanu faktycznego jaki istnieje na obiekcie. Nie posiada ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za ewentualne doradztwo, nie wycenia w wartości świadectwa doradztwa. Po prostu stwierdza na piśmie istniejącą charakterystykę energetyczną obiektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666) kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Ponadto w myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50 000 zł i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w cyt. art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a) i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Zgodnie z § 26 ww. rozporządzenia Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy - stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 sierpnia 2009 r. prowadzi osobiście działalność gospodarczą (przedmiotem działalności jest 96.09.Z - pozostała działalność usługowa gdzie indziej niesklasyfikowana) działalność polega na sporządzaniu Świadectw Charakterystyki Energetycznej (zgodnie z ustawą - Prawo Budowlane). Wnioskodawca w 2009 r. osiągnął obrót netto w wysokości 11.825,99 PLN. Wnioskodawca do wykonywania zawodu posiada uprawnienia Ministra Infrastruktury MI/ŚE/367/2//9). Wnioskodawca wykonuje Świadectwa Charakterystyki Energetycznej. Gdy budynek jest gotowy i następuje jego przekazanie do eksploatacji potrzebne jest właścicielowi Świadectwo Energetyczne. Świadectwo sporządza na podstawie stanu rzeczywistego budynku.

Przy wykonywaniu Świadectwa Charakterystyki Energetycznej Wnioskodawca ocenia budynek pod względem energetycznym. Gdy nie spełnia wymagań rozporządzenia, Wnioskodawca ewentualnie pisze uwagi o koniecznych działaniach prowadzących do spełnienia tych wymagań - na przykład pisze, że budynek słabo ocieplony-aby usunąć tę wadę właściciel budynku albo musi się ściśle zastosować do projektu budynku albo przy starych projektach zwrócić się do osoby posiadającej uprawnienia budowlane celem wskazania przez niego sposobu poprawy ocieplenia.

Właściciel obiektu nie zadaje pytania "jak poprawić charakterystykę budynku". Wnioskodawca to stwierdza (w sposób ogólny) po dokonaniu koniecznych, wymaganych przez prawo obliczeń. Jeżeli budynek spełnia wymagania Prawa Budowlanego właściciel nie domaga się uzasadnienia. Jeżeli budynek nie spełnia wymagań Wnioskodawca udziela odpowiedzi na pytanie: Dlaczego.

Wnioskodawca przekazuje właścicielowi informację, że przyczyną nie spełnienia warunków Prawa Budowlanego jest albo budowa według przestarzałego projektu albo nadmierne odstępstwa od projektu. Wnioskodawca nie może udzielać właścicielowi porad technicznych.

Porady technicznej może udzielić kierownik budowy lub projektant. Dla budynków starszych (np. 30-letnich) Wnioskodawca zaleca ocieplenie lub wymianę urządzeń grzewczych - aby to zrobić właściciel musi zlecić opracowanie projektu zmian uprawnionej do tego osobie.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, ze na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 14 października 2009 r. z zastrzeżeniem ust. 7, dla każdego budynku oddawanego do użytkowania oraz budynku podlegającego zbyciu lub wynajmowi powinna być ustalona, w formie świadectwa charakterystyki energetycznej, jego charakterystyka energetyczna, określająca wielkość energii wyrażoną w kWh/m2/rok niezbędnej do zaspokojenia różnych potrzeb związanych z użytkowaniem budynku. Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku jest ważne 10 lat.

Z kolei zgodnie z brzmieniem tego przepisu obowiązującym od dnia 15 października 2009 r. dla budynku oddawanego do użytkowania oraz dla budynku, lokalu mieszkalnego, a także części budynku stanowiącej samodzielną całość techniczno-użytkową, w przypadkach, o których mowa w ust. 4, dokonuje się oceny charakterystyki energetycznej w formie świadectwa charakterystyki energetycznej zawierającego określenie wielkości energii w kWh/m2/rok niezbędnej do zaspokojenia różnych potrzeb związanych z użytkowaniem budynku, a także wskazanie możliwych do realizacji robót budowlanych, mogących poprawić pod względem opłacalności ich charakterystykę energetyczną. Świadectwo charakterystyki energetycznej ważne jest 10 lat.

Zdaniem tut. organu Wnioskodawca wykonując Świadectwa Charakterystyki Energetycznej w istocie nie świadczy usług doradztwa bowiem dokonuje oceny budynku pod względem energetycznym. Wnioskodawca ewentualnie pisze uwagi o koniecznych działaniach prowadzących do spełnienia obowiązujących w tym zakresie wymagań - na przykład wskazuje, że budynek jest słabo ocieplony i aby usunąć tę wadę właściciel budynku albo musi się ściśle zastosować do projektu budynku albo przy starych projektach zwrócić się do osoby posiadającej uprawnienia budowlane celem wskazania przez niego sposobu poprawy ocieplenia.

Odnosząc się bowiem do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż termin "doradztwo" obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN pod pojęciem "doradca" należy rozumieć "ten, kto udziela porad". Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, "doradzać" oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie".

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad w różnych dziedzinach a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza, wskazuje sposób postępowania. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko. Należy również podkreślić, iż w poz. 37 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

W przedmiotowej jednak sprawie w ocenie tut. organu, mimo że Wnioskodawca dokonuje oceny budynku pod względem energetycznym i ogólnie wskazuje w sporządzanym Świadectwie Charakterystyki Energetycznej o koniecznych działaniach prowadzących do spełnienia obowiązujących w tym zakresie wymagań, to jednak jak sam wskazał nie może udzielać właścicielowi porad i w sprawie szczegółowych ustaleń Wnioskodawca zaleca zwrócenie się w tej kwestii do osoby posiadającej uprawnienia budowlane celem wskazania przez niego sposobu poprawy ocieplenia.

Tym samym w ocenie tut. organu wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności nie można uznać za usługi doradztwa, o których mowa w ustawie o VAT, zatem w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 37 załącznika do cytowanego rozporządzenia. Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług przewidzianego w cytowanym art. 113 ust. 1 ustawy. Skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT oraz przy założeniu, że Wnioskodawca nie wykonuje innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie mogą.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie dotyczącym zwolnienia z podatku VAT przy wykonywaniu audytu energetycznego dla potrzeb ustawy o wspieraniu termomodernizacji zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl