IBPP1/443-265/07/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-265/07/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani J., przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT dla usług montażu drzwi i okien, w budownictwie mieszkaniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi firmę handlową, sprzedaje artykuły budowlane oraz materiały wykończeniowe do wnętrz, zamierza powiększyć działalność o usługi remontowo-budowlano-montażowe. Chodzi o montaż sprzedawanych drzwi i podłóg w budynkach mieszkalnych o sygnaturze PKOB 11. Usługi te nie będą wliczane w cenę sprzedawanego towaru, którym handluje, lecz będą wykonywane na podstawie wcześniej sporządzonych kalkulacji (indywidualnych kosztorysów dla poszczególnych klientów), obejmujących wartość zużytych materiałów (np. drzwi, ościeżnice, podłogi, śrubki, kleje itp.), usługi sprzętowe oraz robociznę.

Ponadto wskazano, że interpretacja ma dotyczyć sytuacji, w której podatnik wykonuje roboty budowlano-montażowe oraz remonty w budynkach mieszkalnych, w tym również dostawy materiałów budowlanych, których koszt wkalkulowany będzie w wartość usługi, a zawarta umowa nie przewiduje odrębnego rozliczenia zużytych materiałów i wykonywanych robót. Zatem całość czynności jako usługa budowlano montażowa opodatkowana będzie przy spełnieniu warunków określonych w ustawie 7% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy do dnia 31 grudnia 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować w przypadku świadczenia usług budowlano-montażowych, jeżeli usługi te będą wykonywane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11).

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej będzie prowadził zarówno działalność handlową, jak i usługi remontowo-budowlano-montażowe to ma prawo do stosowania obniżonej stawki 7% na wykonywanie przedmiotowych usług w przypadku ich świadczenia w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Natomiast w ust. 2 tego artykułu zdefiniowano roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Są to roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy o VAT obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. z 2006 r. Dz. U. Nr 156 poz. 1118 z późn. zm.), przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Z kolei w pkt 8 tego artykułu zawarto definicję remontu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Jak wynika z treści wniosku, usługi będą wykonywane na podstawie wcześniej sporządzonych kalkulacji (kosztorysów indywidualnych dla poszczególnych klientów) obejmujących wartość zużytych materiałów (np. drzwi, ościeżnice, podłogi, śrubki, kleje itp.), usługi sprzętowe oraz robociznę. Umowa zawarta z klientem nie przewiduje odrębnego rozliczania zużytych materiałów i wykonanych robót lecz całość czynności jako usługę budowlano-montażową. Zatem koszt zakupu przedmiotowych drzwi i podłóg przez Wnioskodawcę jest wkalkulowany w wartość świadczonej usługi, a nie usługa w cenę sprzedawanego towaru. Mamy zatem do czynienia ze świadczeniem usługi kompleksowej a nie z dostawą towaru.

Stosownie do § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

montaż i wznoszenie budynków i budowli z prefabrykatów, montaż i wznoszenie konstrukcji stalowych.

Wnioskodawca wskazuje, że świadczone przez niego usługi są usługami budowlano-montażowymi. Zatem na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane z montażem elementów stolarki budowlanej oraz układaniem podłóg należą do działu 45 PKWiU "Roboty budowlane".

W oparciu o powyższe ustalenia należy stwierdzić, że świadczone usługi w zakresie montażu drzwi i podłóg w obiektach budownictwa mieszkaniowego wraz z ich dostawą (traktowane jako usługa kompleksowa zgodnie z indywidualnymi kosztorysami), jeżeli zaklasyfikowane są do PKWiU 45 mieszczą się w pojęciu robót budowlano - montażowych tym samym, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2007 r. będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż jeżeli Wnioskodawca będzie dokonywał odrębnie dostawy towaru (tj. drzwi lub podłogi), a następnie odrębnie będzie świadczył usługę montażu tego towaru to każde z odrębnych świadczeń czyli zarówno dostawa towaru jak i świadczenie usługi musi zostać objęte właściwą sobie stawką podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl