IBPP1/443-261/09/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-261/09/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-261/09/AS z dnia 8 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wysyłkowej naczyń emaliowanych - garnki, za pośrednictwem internetu od lutego 2008 r.

Przed rozpoczęciem tej działalności Wnioskodawca nie prowadził innej działalności, która by go zobowiązywała do ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Oprócz sprzedaży wysyłkowej, Wnioskodawca wykonał kilka sztuk usług pozycjonowania dla firm. Udział ich w ogólnej wartości przychodu nie przekracza 1%.

Wszystkie zapłaty za sprzedany towar są regulowane na konto bankowe Wnioskodawcy. Na tej podstawie można ustalić dane nabywców.

Na podstawie ewidencji księgowej i wyciągów bankowych można jednoznacznie stwierdzić jakiej dostawy dana zapłata dotyczyła.

Wnioskodawca nie dokonuje i nie dokonywał dostawy paliw płynnych, gazowych albo towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w systemie wysyłkowym.

Nie dokonuje oraz nie dokonywał dostawy paliw płynnych, gazowych albo towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. albo towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w systemie wysyłkowym.

Ponad 90% odbiorców Wnioskodawcy są to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Rok 2008 jest pierwszym rokiem prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę w związku z czym prowadzi sprzedaż wysyłkową, po przekroczeniu obrotu 20.000 zł nie ewidencjonuje obrotu na kasie fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo Wnioskodawca nie ewidencjonuje obrotu na kasie fiskalnej dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r.), postępuje on prawidłowo. Po analizie rozporządzenia Ministra Finansów dot. kas rejestrujących sprzedaż wysyłkowa korzysta ze zwolnienia z ewidencji za pomocą kas na podstawie § 2.

Zwolnienie nie dotyczyłoby Wnioskodawcy (oraz § 2), gdyby już wcześniej miał kasę fiskalną i musiałby cały czas ewidencjonować obrót na niej.

Na wyciągach bankowych Wnioskodawcy można ustalić kto jest nabywcą i jakiej transakcji dotyczy wpływ, więc zdaniem Wnioskodawcy, brak jest przesłanek by musiał ewidencjonować przy użyciu kasy (mimo przekroczenia limitu 20.000 zł w pierwszym roku działalności i 40.000 zł w kolejnych latach).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 111 ust. 1 cyt. ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z § 2 obowiązującego w momencie rozpoczęcia przez Wnioskodawcę prowadzenia działalności gospodarczej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, jako czynność zwolniona z obowiązku ewidencjonowania, wymieniona została dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2008 r.

W zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Zgodnie natomiast z § 3 ust. 5 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się również w okresie od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania podatników rozpoczynających sprzedaż w pierwszym półroczu 2008 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od lutego 2008 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży wysyłkowej naczyń emaliowanych - garnki, za pośrednictwem Internetu.

Przed rozpoczęciem tej działalności Wnioskodawca nie prowadził innej działalności, która by go zobowiązywała do ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Oprócz sprzedaży wysyłkowej, Wnioskodawca wykonał kilka sztuk usług pozycjonowania dla firm. Udział ich w ogólnej wartości przychodu nie przekracza 1%.

Wszystkie zapłaty za sprzedany towar są regulowane na konto bankowe Wnioskodawcy. Na tej podstawie można ustalić dane nabywców.

Na podstawie ewidencji księgowej i wyciągów bankowych można jednoznacznie stwierdzić jakiej dostawy dana zapłata dotyczyła.

Wnioskodawca nie dokonuje i nie dokonywał dostawy paliw płynnych, gazowych albo towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w systemie wysyłkowym.

Nie dokonuje oraz nie dokonywał dostawy paliw płynnych, gazowych albo towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. albo towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w systemie wysyłkowym.

Ponad 90% odbiorców Wnioskodawcy są to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Rok 2008 jest pierwszym rokiem prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę w związku z czym prowadzi sprzedaż wysyłkową, po przekroczeniu obrotu 20.000 zł nie ewidencjonuje obrotu na kasie fiskalnej.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów, to dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa towarów w systemie wysyłkowym spełnia warunki określone w poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących i na podstawie § 2 tego rozporządzenia sprzedaż ta mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 30 czerwca 2008 r. bowiem:

* dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym,

* Wnioskodawca nie dokonuje dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia,

* zapłata w całości następuje na rachunek bankowy Wnioskodawcy,

* na podstawie ewidencji księgowej i wyciągów bankowych można jednoznacznie stwierdzić jakiej dostawy dana zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2008 r.,

* Wnioskodawca jest w stanie ustalić dane nabywców.

W związku z powyższym mimo przekroczenia obrotu w wysokości 20.000 zł i utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określonego w § 3 ust. 5 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, jeżeli Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów - mógł korzystać do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 2 tego rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia.

Zgodnie natomiast z § 2 pkt 1 obowiązującego od dnia 1 lipca 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, jako czynność zwolniona z obowiązku ewidencjonowania, wymieniona została dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.

W zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Jeżeli zatem Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów, to dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa towarów w systemie wysyłkowym spełnia warunki określone w poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących i na podstawie § 2 tego rozporządzenia sprzedaż ta mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r. bowiem:

* dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym,

* Wnioskodawca nie dokonuje dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia,

* zapłata w całości następuje na rachunek bankowy Wnioskodawcy,

* na podstawie ewidencji księgowej i wyciągów bankowych można jednoznacznie stwierdzić jakiej dostawy dana zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.,

* Wnioskodawca jest w stanie ustalić dane nabywców.

W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów - mógł korzystać do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących w związku z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia.

Z dniem 1 stycznia 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Zgodnie z § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jako czynność zwolniona z obowiązku ewidencjonowania, wymieniona została dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

W zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Jeżeli zatem Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów, to dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa towarów w systemie wysyłkowym spełnia warunki określone w poz. 37 załącznika do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i na podstawie § 2 pkt 2 tego rozporządzenia sprzedaż ta może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2009 r. bowiem:

* dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym,

* Wnioskodawca nie dokonuje dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia,

* zapłata w całości następuje na rachunek bankowy Wnioskodawcy,

* na podstawie ewidencji księgowej i wyciągów bankowych można jednoznacznie stwierdzić jakiej dostawy dana zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.,

* Wnioskodawca jest w stanie ustalić dane nabywców.

W związku z powyższym, jeżeli Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów - może korzystać do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 2 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w związku z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego albo zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl