IBPP1/443-259/07/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-259/07/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu S, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu "Remont elewacji budynku pałacu zabytkowego zespołu pałacowo-parkowego w Z", zrealizowanego w ramach ZPORR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu "Remont elewacji budynku pałacu zabytkowego zespołu pałacowo-parkowego w Z", zrealizowanego w ramach ZPORR. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat S jest jednostką samorządu terytorialnego, wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. W okresie od 6 października 2005 r. do 16 grudnia 2005 r. Powiat S realizował projekt w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego pn. "Remont elewacji budynku pałacu zabytkowego zespołu pałacowo-parkowego w Z". Zadanie obejmowało prace budowlane mające na celu odrestaurowanie elewacji budynku pałacu w Z pełniącego funkcję domu dziecka. Realizacja projektu przyczyniła się do obniżenia kosztów eksploatacyjnych wyremontowanego obiektu, poprawy jakości warunków życia wychowanków domu dziecka, a także wpłynęła na poprawę estetyki i walorów turystycznych regionu.

Zgodnie z wytycznymi określającymi "kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego" podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym jeśli beneficjent ma możliwość odzyskania tego podatku w jakiejkolwiek formie. Powiat S nie zaliczył do kosztów uzyskania przychodu nie odliczonego podatku od towarów i usług należnego wykonawcy robót budowlanych w ramach zadania, nie mógł odzyskać podatku od towarów i usług w jakiejkolwiek formie dlatego też potraktował podatek ten jako koszt kwalifikowany. Faktury za wykonane prace w ramach zadania wystawione były na powiat. Powiat S po zakończeniu realizacji projektu uzyskał zwrot poniesionych wydatków w wysokości: 75% z EFRR, 10% z budżetu państwa, pozostała kwota stanowiła wkład własny powiatu. Rozliczenia zwrotu poniesionych wydatków w ramach ZPORR z instytucją pośredniczącą tj. Podkarpackim Urzędem Wojewódzkim w R. dokonał również powiat. Budynek pałacu - domu dziecka w Z, gdzie zrealizowana została inwestycja jest własnością Powiatu S, a bieżące jego utrzymanie należy do dyrekcji domu dziecka w Z, którego przedmiotem jest świadczenie usług w zakresie pomocy społecznej i który jest przedmiotowo zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT. Dodatkowo wyjaśniono, iż Powiat wykonując projekt pod nazwą "Remont elewacji budynku pałacu zabytkowego zespołu pałacowo - parkowego w Z" realizował zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym zadania w zakresie kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Powiat nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie opisywanego obiektu.

Ponadto jak wskazano w piśmie z dnia 27 grudnia 2007 r. przedmiotowy wniosek dotyczy wydania interpretacji tylko w zakresie podatku VAT, a przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podano jedynie informacyjnie. Wykonane zadanie zostało przyjęte do ewidencji środków trwałych Starostwa Powiatowego w S i Uchwałą Zarządu Powiatu nr 310/2005 z dnia 30 grudnia 2005 r. przekazane jako środek trwały dla Domu Dziecka w Z. Właścicielem obiektu jest Powiat S, faktycznie budynkiem włada Dom Dziecka w Z. Powiat nie czerpie z tego tytułu korzyści majątkowych ani nie odprowadza podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia przez Powiat S naliczonego podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu: "Remont elewacji budynku pałacu zabytkowego zespołu pałacowo-parkowego w Z", zrealizowanego w ramach ZPORR.

Zdaniem Wnioskodawcy Powiat S nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wykonana inwestycja nie jest związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, dotyczy bowiem remontu elewacji budynku domu dziecka w Z w celu realizacji przez Powiat S zadań w zakresie pomocy społecznej, kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy skoro Powiat jako podatnik VAT realizując przedmiotową inwestycję nabył towary i usługi, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

* pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy),

* kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 4 ust. 1 pkt 7 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań realizuje, współfinansowany ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa projekt pod nazwą: "Remont elewacji budynku pałacu zabytkowego zespołu pałacowo-parkowego w Z". Zgodnie z oświadczeniem zawartym w wniosku realizacja ww. projektu nastąpiła w ramach wykonywania zadań własnych Powiatu, nałożonych cyt. ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż budynek pałacu - domu dziecka, gdzie zrealizowana została inwestycja, jest własnością Powiatu S - stanowi jego środek trwały, i uchwałą Zarządu Powiatu został przekazany nieodpłatnie dla Domu Dziecka w Z. Wnioskodawca nie czerpie z tego tytułu korzyści majątkowych ani nie odprowadza podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie inwestycji do bezpłatnego użytkowania Dyrekcji Domu Dziecka w Z) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego realizacja projektu pod nazwą: "Remont elewacji budynku pałacu zabytkowego zespołu pałacowo-parkowego w Z", związana jest z wykonywaniem przez Powiat zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych Powiat jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia. Natomiast nieodpłatne przekazanie w trwały zarząd majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości ani w części od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl