IBPP1/443-258/07/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-258/07/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu S, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu "Nadbudowa budynku specjalnego ośrodka szkolno - wychowawczego w S", zrealizowanego w ramach ZPORR - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu "Nadbudowa budynku specjalnego ośrodka szkolno - wychowawczego w S", zrealizowanego w ramach ZPORR. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat S jest jednostką samorządu terytorialnego, wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. W okresie od 12 maja 2004 r. do 16 listopada 2006 r. zrealizował w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zadanie inwestycyjne - projekt "Nadbudowa budynku specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego w S". Zadanie obejmowało nadbudowę dodatkowej kondygnacji nad istniejącym budynkiem Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w S, gdzie zlokalizowane zostały sale lekcyjne, świetlica, sanitariaty. Realizacja projektu pozwoliła nie tylko na poprawę warunków prowadzenia działań szkolno-wychowawczych w obecnym zakresie funkcjonalnym ośrodka ukierunkowanym na pomoc osobom o znacznym i umiarkowanym stopniu upośledzenia umysłowego, ale także umożliwiła rozszerzenie tego zakresu o opiekę nad osobami głęboko upośledzonymi i upośledzonymi osobami niepełnosprawnymi. Zgodnie z wytycznymi określającymi "kwalifikowalność wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego" podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym jeśli beneficjent ma możliwość odzyskania tego podatku w jakiejkolwiek formie. Powiat S nie zaliczył do kosztów uzyskania przychodu nie odliczonego podatku od towarów i usług należnego wykonawcy robót budowlanych w ramach zadania, nie mógł odzyskać podatku od towarów i usług w jakiejkolwiek formie dlatego też Powiat S potraktował podatek ten jako koszt kwalifikowany.

Faktury za wykonane prace w ramach wyżej przedstawionego zadania wystawione były na Powiat S, który na zrealizowane zadanie uzyskał zwrot poniesionych wydatków wysokości 50% z EFRR, 10% z budżetu państwa. Pozostałą kwotę zapłacił powiat. Rozliczenia zwrotu poniesionych wydatków w ramach ZPORR z instytucją pośredniczącą tj. Podkarpackim Urzędem Wojewódzkim w Rzeszowie dokonał również powiat. Budynek specjalnego ośrodka szkolno wychowawczego w S gdzie zrealizowana została inwestycja jest własnością Powiatu S i został przekazany w trwały zarząd Specjalnemu Ośrodkowi Szkolno Wychowawczemu w S, którego przedmiotem jest świadczenie usług w zakresie edukacji publicznej, przedmiotowo zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT. Powiat nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie opisywanego obiektu.Ponadto jak wskazano w piśmie z dnia 27 grudnia 2007 r. przedmiotowy wniosek dotyczy wydania interpretacji tylko w zakresie podatku VAT, a przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podano jedynie informacyjnie. Podano również, że budynek Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w S decyzją nr 249/2006 Zarządu Powiatu w S z dnia 22 listopada 2006 r. został przekazany w trwały zarząd Specjalnemu Ośrodkowi Szkolno - Wychowawczemu w S, z przeznaczeniem na prowadzenie jego działalności statutowej. Przekazanie było nieodpłatne, Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w S jest zwolniony z opłat z tytułu trwałego zarządu. Zadanie wykonane w ramach projektu zostało przyjęte do ewidencji środków trwałych Starostwa Powiatowego w S i Uchwałą Zarządu Powiatu nr 10/2006 z dnia 29 grudnia 2006 r. przekazane jako środek trwały dla Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w S. Powiat z tego tytułu nie czerpie korzyści majątkowych ani nie odprowadza podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia przez Powiat S naliczonego podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu: "Nadbudowa budynku specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego w S" zrealizowanego w ramach ZPORR.

Zdaniem Wnioskodawcy Powiat S nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, gdyż brak jest związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wykonana inwestycja nie jest związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, dotyczy bowiem nadbudowy budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w S, w celu realizacji przez Powiat S zadania w zakresie edukacji publicznej.Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy skoro Powiat jako podatnik VAT realizując przedmiotową inwestycję nabył towary i usługi, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, to nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

* edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań realizuje, współfinansowany ze środków unijnych - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa projekt pod nazwą: "Nadbudowa budynku specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego w S". Zgodnie z oświadczeniem zawartym w wniosku realizacja ww. projektu nastąpiła w ramach wykonywania zadań własnych Powiatu, nałożonych cyt. ustawą z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż inwestycja po jej zakończeniu została nieodpłatnie przekazana w trwały zarząd Specjalnemu Ośrodkowi Szkolno Wychowawczemu w S.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie budynku w trwały zarząd Specjalnemu Ośrodkowi Szkolno Wychowawczemu w S) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego realizacja projektu pod nazwą: "Nadbudowa budynku specjalnego ośrodka szkolno - wychowawczego w S", związana jest z wykonywaniem przez Powiat zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych Powiat jest zwolniony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia. Natomiast nieodpłatne przekazanie w trwały zarząd majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością (wykonywanie zadań publicznych). Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości ani w części od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl