IBPP1/443-254/07/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-254/07/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanych z budżetu terenowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanych z budżetu terenowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako zakład budżetowy będący jednostką organizacyjną Urzędu Gminy, nieposiadający osobowości prawnej został powołany w 2003 r. do obsługi istniejącej stacji uzdatniania wody, sieci wodociągowej, oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej wraz z urządzeniami i poborem należności za dostawę wody i zrzut ścieków od mieszkańców Gminy. Nadzór nad działalnością Zakładu sprawuje Rada Gminy i Wójt Gminy jako organ wykonawczy. Uchwałą Rady Gminy uchwalane są dopłaty do ceny 1 m3 dostarczanej wody i 1 m3 odprowadzanych ścieków, a wykonanie uchwały zleca się Wójtowi Gminy. Urząd Gminy zgodnie z planem finansowym i budżetem przekazuje dla Zakładu budżetowego w sposób pośredni dopłaty do ceny wody i ścieków w formie dotacji na utrzymanie zakładu budżetowego, ograniczonej do 50% jego wydatków zgodnie z art. 24 ust. 7 ustawy o finansach publicznych. Dotacje te są niższe niż wynosiłyby bezpośrednie dopłaty do wody i ścieków ustalane przez Radę Gminy.

Zakład budżetowy przy odczycie zużycia wody i wytwarzania ścieków wystawia faktury i obciąża mieszkańców gminy ceną 1 m3 zużytej wody i wytworzonych ścieków niższą niż wynosi faktyczny koszt wytworzenia doliczając 7% podatku VAT, który rozlicza z Urzędem Skarbowym w B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zakład Budżetowy powinien traktować otrzymaną z budżetu terenowego dotację w wysokości 50% ponoszonych kosztów jako obrót związany ze świadczeniem usług w myśl art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana z Urzędu Gminy dotacja, pośrednio związana z dopłatą do cen świadczonych usług - ograniczona do wysokości 50% ponoszonych wydatków nie stanowi dla Zakładu Budżetowego obrotu będącego przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca:

* jest zakładem budżetowym,

* został powołany do obsługi istniejącej stacji uzdatniania wody, sieci wodociągowej, oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej wraz z urządzeniami i poborem należności za dostawę wody i zrzut ścieków od mieszkańców Gminy,

* otrzymuje dopłaty do ceny 1 m3

* dostarczanej wody i 1 m3 odprowadzanych ścieków uchwalane przez Radę Gminy,

* obciąża mieszkańców gminy ceną 1 m3 zużytej wody i wytworzonych ścieków niższą niż wynosi faktyczny koszt wytworzenia doliczając 7% podatku VAT.

Otrzymane dopłaty stanowią zatem dofinansowanie, które jest bezpośrednio związane z dostawą lub świadczeniem usługi. Dopłaty te stanowią zatem obrót o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy i podlegają opodatkowaniu stawką właściwą dla czynności, której dopłata dotyczy.

Wskazanie przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym, iż Urząd Gminy zgodnie z planem finansowym i budżetem przekazuje dla Zakładu budżetowego w sposób pośredni dopłaty do ceny wody i ścieków w formie dotacji na utrzymanie zakładu budżetowego, ograniczonej do 50% jego wydatków zgodnie z art. 24 ust. 7 ustawy o finansach publicznych nie może mieć wpływu na rozstrzygnięcie.

Zgodnie z powołanym art. 24 ust. 7 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) dotacje dla zakładu budżetowego nie mogą przekroczyć 50% kosztów jego działalności. Ograniczenie to jest zatem ogólnym, ustawowym limitem dotacji dla zakładu budżetowego i nie zmienia charakteru dofinansowania, które w tym przypadku jest dofinansowaniem do ceny 1 m3 zużytej wody i wytworzonych ścieków.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl