IBPP1/443-249/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-249/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy P., przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (data wpływu 14 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Rozbudowa stacji uzdatniania wody w S." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Rozbudowa stacji uzdatniania wody w S." dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina P. w okresie od marca 2008 r. do kwietnia 2008 r. zamierza realizować inwestycję pn. "Rozbudowa stacji uzdatnia wody w S." w ramach priorytetu Rozwój Lokalny. Inwestycja ta w około 68% sfinansowana zostanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - ZPORR na lata 2004-2006; w ok. 9% z budżetu państwa; w ok. 23% ze środków własnych Gminy. W gminie P. obecnie czynne są dwie Stacje Uzdatniania Wody jedna w miejscowości K. obsługująca 3 sołectwa natomiast druga w S. obsługuje 9 sołectw co stanowi około 75% ogólnej powierzchni gminy.

Woda dostarczana ze stacji w K. jest dobrej jakości, jej składniki fizykochemiczne odpowiadają normom i nie wymaga ona modernizacji. Stacja w S. obsługuje 1694 gospodarstw domowych. Przyczyną rozbudowy jest uzyskiwanie na istniejącej stacji uzdatniania wody niedostatecznego efektu oczyszczenia wody surowej. Przedmiotem inwestycji jest remont i rozbudowa stacji uzdatniania wody w S., w zakresie: wymiany rurociągów, modernizacji fundamentów pod pompę płuczącą, wymiany złoża w istniejącym filtrze.

Ponadto wymienione zostaną: sprężarka, pompa płucząca, pompa do przetłaczania chemikaliów, wodomierze śrubowe, dmuchawa, zestawy dozujące, rozdzielnia technologiczna, a całość konstrukcji pełnonośnych i powierzchni wew. zbiorników zostanie pomalowana farbami chemoodpornymi.

Realizacja projektu służyć będzie poprawie jakości życia mieszkańców gminy poprzez polepszenie jakości składu fizykochemicznego uzdatnionej wody pitnej. Poprawa tej infrastruktury będzie jednym z elementów sprzyjających aktywizacji tych obszarów. Jest to szczególnie istotne w kontekście zwalczania dysproporcji w zakresie pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi. Zaplanowane koszty (łącznie z podatkiem VAT) potraktowane będą jako wydatek kwalifikowany (czyli w części finansowany ze środków Unii Europejskiej - w części z budżetu państwa oraz środków Gminy).

Beneficjentem końcowym, projektu jest Gmina P., która jest właścicielem obiektu stacji uzdatniania wody jak również gruntu (działki) na którym ta stacja jest zlokalizowana.

Po zrealizowaniu zadania stacją zarządzać będzie spółka, która zarządza nią obecnie (nieodpłatnie) tj. Międzygminny Zakład Wodociągów i Kanalizacji.

Do zadań Spółki po realizacji projektu należeć będzie sezonowa konserwacja urządzeń, drobne naprawy, utrzymywanie obiektu w dobrym stanie technicznym i zapewnienie profesjonalnej obsługi stacji. Po zrealizowaniu zadania stacja uzdatniania wody w dalszym ciągu będzie własnością gminy. Remonty obiektu czy też urządzeń będą w dalszym ciągu finansowane z budżetu gminy.

Zgodnie z art. 30 pkt 4 Rozporządzenia Rady Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. " (...) państwa członkowskie winny zagwarantować, że operacja (Projekt) zachowuje współfinansowanie z Funduszy Strukturalnych, tylko wówczas, gdy operacja ta, w okresie 5 lat od daty decyzji właściwych władz krajowych lub Instytucji Zarządzającej w sprawie wkładu Funduszy Strukturalnych, nie podlega znacznym modyfikacjom: - wpływającym na charakter lub warunki wdrażania Projektu lub przyznające przedsiębiorstwu lub instytucji publicznej nadmierne korzyści oraz - wynikającym albo ze zmiany charakteru własności danej infrastruktury albo zaprzestania lub zmiany lokalizacji działalności produkcyjnej (...)".

Zadanie zachowuje współfinansowanie ze środków Funduszy Strukturalnych gdyż Stacja Uzdatniania Wody przekazana została nieodpłatnie w użytkowanie spółce będącej Związkiem Międzygminnym, w której udział jak również prawo głosu mają ościenne gminny, a ponadto przekazanie obiektu nie miało na celu komercjalizacji przedsięwzięcia a jedynie pomoc ogółu społecznego w zaspokojeniu podstawowych potrzeb.

Ponadto statut spółki jak również większościowe udziały gminy jako akcjonariuszy spółki są gwarantem, iż inwestycja ta po jej zrealizowaniu nie zmieni lokalizacji ani działalności produkcyjnej.

Reasumując, gmina jako podatnik podatku VAT nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych) związanych ze świadczeniem usług w zakresie dostarczania wody, którym ma służyć ww. inwestycja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym, iż istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi, który stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...), poddając szczegółowej analizie przytoczone fakty, Gmina P. stoi na stanowisku, iż wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tak więc podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizuje projekt, pod nazwą "Rozbudowa stacji uzdatniania wody w S." dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - ZPORR na lata 2004-2006, z budżetu państwa oraz ze środków własnych Gminy.

Przedmiotem inwestycji jest remont i rozbudowa stacji uzdatniania wody w S. Realizacja projektu służyć będzie poprawie jakości życia mieszkańców gminy poprzez polepszenie jakości składu fizykochemicznego uzdatnionej wody pitnej.

Beneficjentem końcowym, projektu jest Gmina P., która jest właścicielem obiektu stacji uzdatniania wody jak również gruntu (działki) na którym ta stacja jest zlokalizowana.

Po zrealizowaniu zadania stacją zarządzać będzie spółka zarządzającą nią obecnie tj. Międzygminny Zakład Wodociągów i Kanalizacji, któremu stacja została przekazana nieodpłatnie w użytkowanie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, a ponadto Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów (zwolnionych, ani opodatkowanych) związanych ze świadczeniem usług w zakresie dostarczania wody, którym ma służyć ww. inwestycja.

Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu, pod nazwą. "Rozbudowa stacji uzdatniania wody w Starych Siołkowicach".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl