IBPP1/443-247/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-247/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy P., przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (data wpływu 14 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Rowerem po Ś. - oznakowanie i częściowa modernizacja tras rowerowych", dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Rowerem po Ś. - oznakowanie i częściowa modernizacja tras rowerowych", dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina P. w okresie od sierpnia 2006 r. do września 2006 r. realizowała inwestycjępod nazwą "Rowerem po Ś. - oznakowanie i częściowa modernizacja tras rowerowych", w ramach priorytetu Rozwój Lokalny. Inwestycja w 75% finansowana była ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - ZPORR na lata 2004-2006; w 10% z budżetu państwa; w 15% ze środków własnych Gminy.

Gmina P. do momentu zrealizowania przedmiotowego projektu nie posiadała oznakowanych tras rowerowych. Brak było informacji o lokalizacji cennych pomników przyrody, obiektów kulturalnych i zabytkowych. Brak oznakowań tras zniechęcała turystów do korzystania z walorów przyrodniczych gminy. Z uwagi na położenie Gminy P., gdzie około 70% jej terenu leży w granicach Stobrawskiego Parku Krajobrazowego, ograniczone są wszelkie działania mające negatywny wpływ na naturalne środowisko. Jedyną szansą na wzrost gospodarczy gminy jest rozwój turystyki.

W ramach projektu częściowo zmodernizowano oraz oznakowano trasy rowerowe przebiegające przez miejscowości leżące na terenie gminy. Produktem finalnym zadania było utwardzenie i wyrównanie nawierzchni (40 m#178;) pod trasami, wykonanie przepustu, oznakowanie na drogach oraz na korze (237 znaków), wykonanie tabliczek z oznaczeniem tras (444 szt), wykonanie tablic informacyjnych o przebiegu tras rowerowych (6 szt), wykonanie tablic dydaktycznych (10 szt). W ramach zadania wykonano również ławki (6 szt), stoły (3 szt), stojaki na rowery (3 szt) oraz kosze na śmieci (3 szt).

Realizacja przedmiotowego projektu służy poprawie jakości życia mieszkańców gminy. Rozwój i rozbudowa infrastruktury turystycznej poprzez min. oznakowanie ścieżek, jest jednym z elementów sprzyjających aktywizacji tych obszarów, co jest szczególnie istotne w kontekście zwalczania dysproporcji w zakresie pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi. Ponadto realizacja inwestycji przyczyniła się do aktywizacji społeczeństwa, do wzrostu zadowolenia społecznego jak również do zwiększenia integracji rodzinnej.

Poniesione koszty (łącznie z podatkiem VAT) potraktowane zostały jako wydatek kwalifikowany (czyli w części finansowany ze środków Unii Europejskiej - w części z budżetu państwa oraz środków Gminy). Końcowym beneficjentem projektu jest Gmina P., która w chwili obecnej zarządza trasami. W budżecie gminy co roku są zagwarantowane środki na utrzymanie i konserwację tras.

Ponadto, w myśl art. 30 pkt 4 Rozporządzenia Rady nr 1260/199 z 21 czerwca 1999 r. Gmina P. jako beneficjent końcowy zadania gwarantuje, że projekt w okresie 5 lat od daty zakończenia nie będzie polegał żadnym modyfikacjom. Teren inwestycyjny, który jest własnościągminy nie zostanie sprzedany.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia oraz zapisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r.o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 z póżn. zm), które wyraźnie określają zadania własne gminy, m.in poprzez zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (...) w zakresie (...) kultury fizycznej i turystyki, (...) należy podkreślić, że realizując przedmiotowy projekt przy współudziale powołanych na wstępie środków, Gmina nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy nie posiada on prawa do odliczenia podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizuje projekt, pod nazwą "Rowerem po Śląsku - oznakowanie i częściowa modernizacja tras rowerowych", dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - ZPORR na lata 2004-2006, z budżetu państwa oraz ze środków własnych Gminy.

W ramach projektu częściowo zmodernizowano oraz oznakowano trasy rowerowe przebiegające przez miejscowości leżące na terenie gminy. Produktem finalnym zadania było utwardzenie i wyrównanie nawierzchni pod trasami, wykonanie przepustu, oznakowanie na drogach oraz na korze, wykonanie tabliczek z oznaczeniem tras, wykonanie tablic informacyjnych o przebiegu tras rowerowych, wykonanie tablic dydaktycznych. W ramach zadania wykonano również ławki, stoły, stojaki na rowery oraz kosze na śmieci.

Realizacja przedmiotowego projektu służy poprawie jakości życia mieszkańców gminy. Rozwój i rozbudowa infrastruktury turystycznej poprzez min. oznakowanie ścieżek, jest jednym z elementów sprzyjających aktywizacji tych obszarów, co jest szczególnie istotne w kontekście zwalczania dysproporcji w zakresie pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi. Realizując przedmiotowy projekt przy współudziale powołanych na wstępie środków, Gmina nie osiąga żadnych przychodów (zwolnionych ani opodatkowanych).

W myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, a ponadto Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów związanych z realizacją projektu.

Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu, pod nazwą "Rowerem po Ś. - oznakowanie i częściowa modernizacja tras rowerowych".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl