IBPP1/443-246/09/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-246/09/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 12 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług montażu metalowych skrzynek pocztowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług montażu metalowych skrzynek pocztowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą wykonuje usługi polegające na montażu metalowych skrzynek pocztowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11). W umowach cywilnoprawnych określony jest przedmiot sprzedaży i jedna cena, która dotyczy wykonywanych usług wymiany skrzynek pocztowych, obejmująca całość prac związanych z wymianą. W zakres usługi wymiany metalowych skrzynek pocztowych wchodzą następujące czynności: demontaż istniejących, starych skrzynek pocztowych, przygotowanie ścian do montażu, montaż nowych skrzynek, tynkowanie, malowanie ścian - prace wykonywane głównie wewnątrz budynku (czasami istnieje konieczność montażu na ścianie zewnętrznej). Wykonywanej usłudze towarzyszą dodatkowe czynności takie jak: transport, rozpakowywanie skrzynek, montaż na ścianie (wiercenie otworów, kotwienie skrzynek, łączenie poszczególnych modułów, regulacja zamków). Metalowe skrzynki pocztowe zakupywane są od podmiotów trzecich, producentów.

Wykonywane usługi przez podmiot niebędący ich producentem sklasyfikowane są zgodnie z normami PKWiU pod symbolami:

* 45.42.12-00.00 "Roboty związane z montażem pozostałych elementów metalowych stolarki budowlanej" w przypadku montażu metalowych skrzynek pocztowych trwale związanych z konstrukcją obiektu budowlanego,

* 45.34.32-00.00 "Roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" w przypadku montażu metalowych skrzynek pocztowych niestanowiących części konstrukcji obiektu budowlanego.

Wnioskodawca dodaje, że przy klasyfikacji PKOB korzystał z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r., natomiast przy klasyfikacji PKWiU korzystał z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Metalowe skrzynki pocztowe nie są montowane poza bryłą budynku, tym samym nie są elementem wolnostojącym lecz ściśle związanym z budynkiem mieszkalnym - miejscem montażu skrzynek pocztowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego jest zawsze ściana, czyli trwały element obiektu mieszkaniowego.

Usługa montażu metalowych skrzynek pocztowych zaklasyfikowana zarówno do symbolu PKWiU 45.42.12-00.00, jak i do symbolu PKWiU 45.34.32-00.00 wiąże się z koniecznością wykonania następujących dodatkowych czynności:

a.

przed montażem:

- obcięcie haków po starych skrzynkach pocztowych,

- zamurowanie lub zatynkowanie dziur powstałych po demontażu starych skrzynek,

- przygotowanie ścian pod montaż - wygładzenie i pomalowanie ściany,

b.

podczas montażu:

- wiercenie otworów,

- kotwienie skrzynek,

- łączenie poszczególnych modułów,

- regulacja zamków itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi wymiany metalowych skrzynek pocztowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11) jako usługi związane z budownictwem mieszkaniowym, zaklasyfikowane do PKWiU 45.42.12-00.00 oraz PKWiU 45.34.32-00.00 podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane usługi montażu oraz instalacji metalowych skrzynek pocztowych można sklasyfikować jako roboty budowlano-montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym, a w związku z tym podlegają opodatkowaniu 7% VAT, zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT). W myśl art. 41 ust. 1 wyżej cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c.

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 112, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika ze stanu faktycznego, Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą wykonuje usługi polegające na montażu metalowych skrzynek pocztowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11). W umowach cywilnoprawnych określony jest przedmiot sprzedaży i jedna cena, która dotyczy wykonywanych usług wymiany skrzynek pocztowych, obejmująca całość prac związanych z wymianą. W zakres usługi wymiany metalowych skrzynek pocztowych wchodzą następujące czynności: demontaż istniejących, starych skrzynek pocztowych, przygotowanie ścian do montażu, montaż nowych skrzynek, tynkowanie, malowanie ścian - prace wykonywane głównie wewnątrz budynku (czasami istnieje konieczność montażu na ścianie zewnętrznej). Wykonywanej usłudze towarzyszą dodatkowe czynności takie jak: transport, rozpakowywanie skrzynek, montaż na ścianie (wiercenie otworów, kotwienie skrzynek, łączenie poszczególnych modułów, regulacja zamków).

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 45.42.12-00.00 "Roboty związane z montażem pozostałych elementów metalowych stolarki budowlanej", oraz 45.34.32-00.00 "Roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Metalowe skrzynki pocztowe nie są montowane poza bryłą budynku, tym samym nie są elementem wolnostojącym lecz ściśle związanym z budynkiem mieszkalnym - miejscem montażu skrzynek pocztowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego jest zawsze ściana, czyli trwały element obiektu mieszkaniowego.

Usługa montażu metalowych skrzynek pocztowych zaklasyfikowana zarówno do symbolu PKWiU 45.42.12-00.00, jak i do symbolu PKWiU 45.34.32-00.00 wiąże się z koniecznością wykonania następujących dodatkowych czynności:

a.

przed montażem:

- obcięcie haków po starych skrzynkach pocztowych,

- zamurowanie lub zatynkowanie dziur powstałych po demontażu starych skrzynek,

- przygotowanie ścian pod montaż - wygładzenie i pomalowanie ściany,

b.

podczas montażu:

- wiercenie otworów,

- kotwienie skrzynek,

- łączenie poszczególnych modułów,

- regulacja zamków itp.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

W myśl § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Natomiast na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), przedłużono do dnia 31 grudnia 2009 r. stosowanie - do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług - Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Zgodnie z zasadami tworzenia grupowań PKWiU (pkt 5.3.4) stanowiących załącznik do ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie PKWiU, roboty instalacyjne i montażowe wykonywane w miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w tym celu w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami:

* roboty instalacyjne, wykonane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu,

* gdy w określonej klasie nie została wyodrębniona odpowiednia podkategoria dla robót instalacyjnych i montażowych, to czynności te klasyfikuje się w grupowaniach obejmujących dany wyrób,

* budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45,

* roboty instalacyjne wykonywane przez sprzedawcę detalicznego, jako usługa związana ze sprzedażą określonego wyrobu, klasyfikowane są tak jak handel detaliczny w odpowiednim grupowaniu działu 52.

Wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dział 45 "Roboty budowlane" obejmuje:

a.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

b.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

c.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

We wniosku Wnioskodawca informuje, że wykonywane usługi przez podmiot niebędący ich producentem sklasyfikowane są zgodnie z normami PKWiU pod symbolami:

* 45.42.12-00.00 "Roboty związane z montażem pozostałych elementów metalowych stolarki budowlanej",

* 45.34.32-00.00 "Roboty instalacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Świadczone usługi należą zatem do działu 45 PKWiU "Roboty budowlane", natomiast skrzynki pocztowe są montowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić iż usługi w zakresie montażu metalowych skrzynek pocztowych w budownictwie mieszkaniowym sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 11 będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT:

1.

na podstawie art. 41 ust. 12 - 12c ustawy o VAT w sytuacji gdy ww. usługi:

- będą świadczone w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym i będą wykonywane w ramach:

- modernizacji tych obiektów czyli w sytuacji gdy roboty te będą miały na celu unowocześnienie lub też podniesienie wartości oraz możliwości użytkowych modernizowanych środków,

- remontu tych obiektów czyli w sytuacji gdy roboty te będą miały na celu odtworzenie stanu pierwotnego przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym

2.

na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim roboty budowlano - montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy czyli w sytuacji:

- gdy przedmiotowe usługi budowlano - montażowe nie będą wykonywane w ramach modernizacji lub remontu budynków lub lokali objętych społecznym programem mieszkaniowym, oraz w sytuacji,

- gdy ww. usługi będą wykonywane w ramach modernizacji lub remontu w obiektach budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, lecz tylko w stosunku do części podstawy opodatkowania przekraczającą udział powierzchni użytkowej kwalifikującej te budynki lub lokale do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Reasumując, jeżeli usługa wykonywana przez Wnioskodawcę stanowi usługę remontowo-budowlano-montażową (PKWiU 45) i wykonywana jest w obiekcie zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego stałego zamieszkania (zdefiniowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ww. ustawy), a wykonawca robót nie jest producentem montowanych skrzynek pocztowych, to należy zastosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj robót, w analizowanej sytuacji 7%. Przy czym należy zaznaczyć, iż ww. usługi będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT, ewentualnie na podstawie § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl