IBPP1/443-245/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-245/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 14 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości 2 obejmującej działkę nr 54 o powierzchni 4,7300 m2 oznaczoną jako grunty rolne, łąki i trwałe nieużytki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości 2 obejmującej działkę nr 54 o powierzchni 4,7300 m2.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 czerwca 2013 r. (data wpływu 18 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 czerwca 2013 r. znak: IBPP1/443-245/13/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółka Jawna - jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od początku prowadzenia działalności gospodarczej z tytułu dokonywanej przez niego sprzedaży towarów i usług. Wnioskodawca jest właścicielem 4 nieruchomości:

1.

o powierzchni 0,0104 ha, zabudowana (murowany, parterowy budynek mieszkalny o powierzchni użytkowej 33,11 m.kw., wymagający remontu kapitalnego), oznaczona w ewidencji gruntów jako grunty orne (B-2),

2.

o powierzchni 4,73 ha, niezabudowana, oznaczona w ewidencji gruntów jako grunty orne, łąki i trwałe nieużytki (R, Ł, N),

3.

o powierzchni 7,13 ha, niezabudowana, oznaczona w ewidencji gruntów jako pastwiska trwałe, użytki rolne zabudowane, grunty orne, użytki kopalne i nieużytki (Ps, B-Ps, B-R, R i N oraz K),

4.

o powierzchni 11,9373 ha, niezabudowana, oznaczona w ewidencji gruntów jako grunty orne i użytki kopalne (R i K).

Przedmiotowe nieruchomości wniesione zostały do spółki przez wspólnika jako aport w dniu 31 grudnia 2010 r.

Wnioskodawca zamierza przenieść własność tych nieruchomości na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która również jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Cena sprzedaży nieruchomości 3 i 4 obejmować będzie podatek VAT w wysokości 23%.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

* Nieruchomość oznaczona w złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji jako 2, została wniesiona przez wspólnika do Spółki w formie aportu. Służy Wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej, tj. między innymi do wydobywania żwiru i piasku.

* Nieruchomość była wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności, tj. między innymi do wydobywania żwiru i piasku. Został złożony wniosek do Ministerstwa Środowiska o poszerzenie koncesji na wydobywanie złoża górniczego. Spółka czeka na powyższą koncesję.

* Przedmiotowa nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych.

* Powyższa nieruchomość nr 2 stanowi jedną geodezyjną działkę, tj. działkę nr 54 o powierzchni 4,7300 m2 oznaczoną jako grunty rolne, łąki i trwałe nieużytki.

* W chwili obecnej dla nieruchomości nr 2 nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dla nieruchomości tej nie jest wydana decyzja o warunkach zabudowy. Wnioskodawca nie zamierza występować o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla nieruchomości nr 2 przed datą jej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż nieruchomości 2 podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z regulacją art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwolniona od tego podatku jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Przedmiotowa nieruchomość jest nieruchomością niezabudowaną, a w ewidencji gruntów oznaczona jest jako grunty orne, łąki i trwałe nieużytki (R, Ł, N). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy właściwej ze względu na miejsce położenia nieruchomości, obowiązującym do dnia 31 grudnia 2002 r. przeznaczona była na cele rolnicze.

W ocenie Wnioskodawcy spełnione są przesłanki do skorzystania ze zwolnienia i jednocześnie nie zachodzą przesłanki, które uniemożliwiają skorzystanie ze zwolnienia, dlatego sprzedaż nieruchomości 2 jest zwolniona od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Według art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od początku prowadzenia działalności gospodarczej z tytułu dokonywanej przez niego sprzedaży towarów i usług, jest właścicielem nieruchomości o powierzchni 4,7300 m2, stanowiącej działkę nr 54, oznaczonej jako grunty rolne, łąki i trwałe nieużytki. Nieruchomość ta została wniesiona do Wnioskodawcy przez wspólnika jako aport w dniu 31 grudnia 2010 r.

Wnioskodawca zamierza przenieść własność tej nieruchomości na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która również jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotowa nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych.

W chwili obecnej dla nieruchomości nr 2 nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Dla nieruchomości tej nie jest wydana decyzja o warunkach zabudowy. Wnioskodawca nie zamierza występować o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla nieruchomości nr 2 przed datą jej sprzedaży.

Biorąc pod uwagę wynikający z wniosku opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, należy więc stwierdzić, że zgodnie z definicją wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalniającą od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, dostawa wymienionej działki będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

Jak wynika bowiem z przedstawionego zdarzenia przyszłego, wymieniona działka nr 54 nie jest zabudowana, nie ma dla niej obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz w stosunku do niej nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy.

W świetle brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, działka ta wypełnia więc definicję terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, a zatem jej dostawa będzie podlegać zwolnieniu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż nieruchomości 2 jest zwolniona od podatku od towarów i usług, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie tut. organ zaznacza, że przedmiotową interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej nieruchomości oznaczonej jako nr 2, natomiast w części dotyczącej nieruchomości oznaczonej jako nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia opodatkowania 23% stawką podatku VAT dostawy nieruchomości 3 i 4, gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie. Informację o opodatkowaniu tej dostawy potraktowano jako element przedstawionego stanu faktycznego, który nie podlegał ocenie przez tut. organ. Jeżeli Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji co do opodatkowania lub zwolnienia od podatku dostawy tych działek winien wystąpić z odrębnym wnioskiem, w którym opisze zaistniały stan faktyczny, zada pytanie, przedstawi własne stanowisko w tej kwestii i wniesie stosowną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl