IBPP1/443-245/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-245/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 4 lutego 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie częściowo odpłatnych konferencji dla pielęgniarek i położnych, które mają za zadanie szerzenie oświaty zdrowotnej, podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz aktualizowanie wiedzy członków samorządu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie częściowo odpłatnych konferencji dla pielęgniarek i położnych, które mają za zadanie szerzenie oświaty zdrowotnej, podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz aktualizowanie wiedzy członków samorządu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu 2 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 kwietnia 2011 r. znak: IBPP1/443-245/11/KW i IBPP1/443-246/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych jest samorządem zawodowym, działającym na mocy ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. z dnia 14 maja 1991 r.). Na podstawie powyższej ustawy prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu pomieszczeń. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT.

Podstawą działania Wnioskodawcy są zadania ustawowe w zakresie interesu zbiorowego członków Izby, wykonywane w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów ustawy o samorządzie pielęgniarek i położnych. Wnioskodawca organizuje również konferencje częściowo odpłatne dla pielęgniarek i położnych, które mają za zadanie szerzenie oświaty zdrowotnej, podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz aktualizowanie wiedzy członków samorządu. Obowiązek stałego aktualizowania wiedzy i umiejętności zawodowych pielęgniarek i położnych wynika z art. 10b ust. 1 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Drugą odpłatną formą działalności Wnioskodawcy są przeszkolenia po przerwie w wykonywaniu zawodu dłuższej niż pięć lat.

Obowiązek przeszkoleń po przerwie w wykonywaniu zawodu, nakłada na pielęgniarki i położne ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 51, poz. 602 z późn. zm.). Jest to działalność ustawowa, z której Wnioskodawca nie osiąga zysku. Dochody z działalności gospodarczej (z wynajmu) przeznaczane są w całości na działalność ustawową.

W ocenie Wnioskodawcy, jest on podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Usługi wymienione we wniosku nie świadczy w charakterze jednostki objętej systemem oświaty.

2.

2. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są innymi usługami kształcenia zawodowego niż określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Są one określone w ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 51, poz. 602 z późn. zm.), ponieważ obowiązek ich świadczenia wynika wprost z przepisów ww. ustawy, tj. z art. 10 i art. 15.

3.

Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych działa na podstawie ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178 z późn. zm.) i została zarejestrowana przez Wojewódzki Urząd Pracy jako instytucja szkoleniowa. Zadaniem statutowym Izby jest przeprowadzanie szkoleń dla pielęgniarek. Szkolenia te są finansowane przez budżet państwa, którego w tej części dysponentem jest Wojewódzki Urząd Pracy.

4.

Nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty.

5.

Formy i zasady świadczonych usług określone zostały w Uchwale Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych w sprawie programu i sposobu przeszkolenia dla pielęgniarki/położnej podejmującej pracę po przerwie dłuższej niż 5-lat w wykonywaniu zawodu oraz z załącznika nr 1 do tej uchwały.

6.

Zapłaty za przeprowadzenie konferencji częściowo odpłatnych dokonuje Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych.

7.

Obowiązek uiszczania składek został nałożony na Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych przez Krajowy Zjazd Pielęgniarek i Położnych, co wynika z art. 31 pkt 11 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 178 z późn. zm.). Przedmiot składek jest ponadto uregulowany przepisami wewnętrznymi OIPIP przez Uchwałę Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych z dnia 10 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości składki członkowskiej oraz zasad jej podziału, w wysokości określonej w § 2 ust. 1 uchwały.

8.

Obydwie wymienione we wniosku czynności Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych wykonuje jako samorząd zawodowy pielęgniarek i położnych. Dopłaty do konferencji podnoszą komfort usług (pozwalają np. na zapewnienie cateringu). Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych nie zarabia na konferencjach, ani na przeszkoleniach po przerwie w wykonywaniu zawodu. Przychody z tego tytułu są równe kosztom poniesionym przez Izbę:

* Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysków,

* zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych świadczy usługi:

* w zakresie częściowo odpłatnych konferencji dla pielęgniarek i położnych, które mają za zadanie szerzenie oświaty zdrowotnej, podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz aktualizowanie wiedzy członków samorządu,

* kształcenia zawodowego pielęgniarek i położnych po przerwie w wykonywaniu zawodu dłuższej niż 5 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 28 kwietnia 2011 r.):

Czy usługi w zakresie organizowania częściowo odpłatnych konferencji korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Samorząd pielęgniarek i położnych realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o samorządzie, tj. reprezentuje zawodowe, społeczne i gospodarcze interesy zawodów. Zadaniem samorządu jest w szczególności: szerzenie oświaty zdrowotnej, współpraca z towarzystwami naukowymi, szkołami wyższymi, współdziałanie w ustalaniu kierunków rozwoju pielęgniarstwa. Jest organizacją o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm. Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 z późn. zm.) nakłada obowiązek podnoszenia kwalifikacji, co wynika z art. 10b. ust. 1 ustawy. Po myśli art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 57, poz. 602 z późn. zm.) na organach izby ciąży obowiązek aktualizacji kwalifikacji zawodowych w ten sposób, że Okręgowa rada pielęgniarek i położnych ustala program i sposób przeszkolenia dla pielęgniarki i położnej, która miała przerwę w wykonywaniu zawodu dłuższą niż 5 lat. Samorząd pielęgniarek i położnych nie jest jednostką o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec tego w ocenie wnioskodawcy może tu być zastosowany art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 28 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca stwierdził, iż usługi przez niego świadczone podlegają zwolnieniu od podatku, ponieważ w świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) ww. usługi prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L NR 347, s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie przepisów obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), tj. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane oraz usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), a ponadto z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych lub tez finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Analizując przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż usługi przez niego świadczone, stanowią usługi kształcenia zawodowego o ile element edukacyjny występujący w ramach konferencji jest przeważający i stanowi nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem pielęgniarki i położnej i jego celem jest uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych pielęgniarek i położnych.

Pierwszy zatem z wymaganych warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia z opodatkowania należy w takim przypadku uznać za spełniony.

W kwestii natomiast spełnienia drugiego niezbędnego warunku, jakim w przypadku Wnioskodawcy jest to, aby usługi kształcenia prowadzone były w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, wskazać trzeba, że tut. organ w wezwaniu z dnia 19 kwietnia zadał Wnioskodawcy zapytanie czy świadczone usługi prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz z których przepisów i jakich ustaw wynikają te formy i zasady. Przy czym zauważono, iż nie chodzi o przepisy, z których wynika ogólny obowiązek przeprowadzenia szkolenia czy też posiadania przez daną osobę konkretnych umiejętności lub uaktualnienie wiedzy, lecz o formy i zasady, na podstawie których powinno być przeprowadzone szkolenie. W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że formy i zasady świadczonych usług zostały określone w Uchwale Okręgowej Rady Pielęgniarek i Położnych w sprawie programu i sposobu przeszkolenia dla pielęgniarki/położnej podejmującej pracę po przerwie dłuższej niż 5-lat w wykonywaniu zawodu z dnia 21 października 2009 r. oraz z załącznika Nr 1 do tej Uchwały. Ponadto zaznaczyć należy, iż w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wskazuje również na ustawę z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 41, poz. 1478 z późn. zm.), która jednak określa m.in. cele i zadania działania Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 24 ust. 1 i 2 Okręgowa rada wykonuje zadania samorządu na obszarze działania izby, a w szczególności: wykonuje uchwały okręgowego zjazdu, stwierdza prawo wykonywania zawodów pielęgniarki i położnej, prowadzi rejestr pielęgniarek i rejestr położnych, dokonuje wpisu członków na listę okręgowej izby oraz skreśla ich z tej listy, powołuje komisje problemowe i kieruje ich pracą, prowadzi bieżące sprawy izby i wykonuje zadania zlecone przez Naczelną Radę, składa roczne i kadencyjne sprawozdania z działalności oraz wykonania budżetu przed okręgowym zjazdem, współpracuje z terenowymi organami administracji rządowej oraz z samorządem terytorialnym. Do uchwały okręgowej rady w sprawie stwierdzenia prawa wykonywania zawodu, wpisania na listę członków okręgowej rady bądź skreślenia z tej listy stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego odnoszące się do decyzji administracyjnych.

W ww. wniosku Wnioskodawca wskazał, iż obowiązek stałego aktualizowania wiedzy i umiejętności zawodowych pielęgniarek i położnych wynika z art. 10b ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (tekst jedn. z 2009 r. Dz. U. Nr 151, poz. 1217 z późn. zm.) zgodnie z którym pielęgniarka, położna ma obowiązek stałego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych oraz prawo do doskonalenia zawodowego w różnych rodzajach kształcenia podyplomowego. Ponadto w art. 10c ust. 1 nin. ustawy wymieniono rodzaje kształcenia podyplomowego, tj. szkolenie specjalizacyjne, zwane dalej "specjalizacją", kursy kwalifikacyjne, kursy specjalistyczne, kursy dokształcające.

Z zacytowanych powyżej przepisów wynika zatem tylko i wyłącznie obowiązek aktualizowania wiedzy i umiejętności zawodowych pielęgniarek i położnych oraz rodzaje kształcenia podyplomowego, a nie jasno określone formy i zasady na podstawie których powinno być przeprowadzone szkolenie. Ponadto forma szkolenia w postaci konferencji nie została wymieniona w art. 10c ust. 1, gdzie określono rodzaje kształcenia podyplomowego. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż usługi z zakresie organizowania częściowo odpłatnych konferencji dla pielęgniarek i położnych nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach (nie można bowiem za takie przepisy uznać ani wskazanej przez Wnioskodawcę ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej ani ustawy o samorządzie pielęgniarek i położnych), a zatem nie będą korzystały od 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności w przypadku, gdyby istniały odrębne przepisy określające formy i zasady na podstawie których mają być przeprowadzane usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę, a Wnioskodawca nie ujawnił ich w opisie stanu faktycznego.

Tut. organ podkreśla, że niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o wskazany przez Wnioskodawcę w treści wniosku stan faktyczny, w szczególności jeśli chodzi o wskazane przez Wnioskodawcę przepisy innych gałęzi prawa niż prawo podatkowe, bowiem organ wydający interpretacje jest związany wyłącznie opisem przedstawionym przez Wnioskodawcę w treści wniosku i nie jest uprawniony do samodzielnego uzupełniania czy modyfikowania tego stanu faktycznego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia ewentualnego zwolnienia przedmiotowego od podatku VAT w zakresie usług kształcenia zawodowego, świadczonych przez Wnioskodawcę, finansowanych w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, gdyż Wnioskodawca nie zadał w tym zakresie pytania i nie udzielił precyzyjnej odpowiedzi w tym zakresie. Wnioskodawca bowiem wyjaśnił, iż przedmiotowe szkolenia są finansowane przez budżet państwa, którego w tej części dysponentem jest Wojewódzki Urząd Pracy. Pytanie zadane Wnioskodawcy w wezwaniu z dnia 19 kwietnia 2011 r. było następującej treści: "Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych...". Zatem na zadane pytanie należało odpowiedzieć wprost w jakiej dokładnie części są finansowane ze środków publicznych. Zauważyć jednak należy, iż Wnioskodawca wskazał o fakcie zarejestrowania Okręgowej Izby Pielęgniarek przez Wojewódzki Urząd Pracy jako instytucji szkoleniowej. Ponadto zaznaczył, iż zadaniem statutowym Izby jest przeprowadzenie szkoleń dla pielęgniarek, które są finansowane przez budżet państwa, którego w tej części dysponentem jest Wojewódzki Urząd Pracy, lecz nie określił w jakim stopniu odbywa się to finansowanie w odniesieniu do konkretnego szkolenia.

Tym samym kwestia ewentualnego zwolnienia od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzeń wykonawczych nie była przedmiotem analizy przez tut. organ.

W zakresie pytania nr 2 "Czy usługi kształcenia zawodowego pielęgniarek i położnych po przerwie w wykonywaniu zawodu korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a)..." zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. organ nie odniósł się również w niniejsze interpretacji do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 31 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług gdyż z uzupełnienia wniosku nie wynika aby wymienione usługi były przez Wnioskodawcę świadczone w zamian za składki, ponadto Wnioskodawca dokonał przeformułowania pytania wyłącznie w odniesieniu do art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl