IBPP1/443-243/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-243/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Biura 4 lutego 2011 r., uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r., (data wpływu 6 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy usługi określane jako:

* program autorski w wykonaniu zespołu (artysty) oraz

* autorskie przygotowanie koncepcji i opracowanie scenariusza imprez oraz sprawowanie nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem

podlegają 8% stawce podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2011 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy usługi określane jako:

* program autorski w wykonaniu zespołu (artysty) oraz

* autorskie przygotowanie koncepcji i opracowanie scenariusza imprez oraz sprawowanie nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem

podlegają 8% stawce podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 21 kwietnia 2011 r. Znak: IBPP1/443-243/11/KW, IBPP1/443-244/11/KW wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 6 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności firmy są usługi kulturalne i artystyczne polegające na autorskim przygotowaniu koncepcji i opracowaniu scenariusza imprez oraz sprawowaniu nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem. Wnioskodawca jest zarazem twórcą, producentem i organizatorem imprez kulturalnych i artystycznych.

W ramach prowadzonej działalności w celu wykonania usługi:

1.

zatrudnia artystów wykonawców, których wynagradza w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub prawa do artystycznego wykonania (zgodnie z przepisami o prawie autorskim i prawach pokrewnych płaci należne tantiemy).

2.

zapewnia całkowitą obsługę techniczną i logistyczną.

Przedmiotem wystawianych przez Wnioskodawcę dokumentów sprzedaży (faktur) są usługi określane jako:

* program autorski w wykonaniu zespołu (artysty)

* autorskie przygotowanie koncepcji i opracowanie scenariusza imprez oraz sprawowanie nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 maja 2011 r. Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, iż:

1.

W przypadku kiedy realizuje pojedyncze programy w wykonaniu zespołów artystycznych w tym m.in. jako ich menadżer są to niezależne usługi świadczone na podstawie odrębnych zleceń, natomiast autorskie przygotowanie koncepcji i opracowanie scenariusza imprez oraz sprawowanie nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem, w skład którego wchodzi również występ zespołów artystycznych wchodzi w skład kompleksowej usługi związanej z organizowaniem imprez kulturalnych i artystycznych.

2.

W zakres usług związanych z organizowaniem imprez kulturalnych i artystycznych nie wchodzi obsługa techniczna i logistyczna, ponieważ sprzęt nagłośnieniowy, oświetleniowy Wnioskodawca fakturuje poprzez usługę wynajmu ze stawką podstawową 23%.

3.

Wszelkie czynności związane z przygotowaniem koncepcji i opracowaniem scenariusza imprez wykonują właściciele - producenci - autorzy scenariusza.

4.

Zleceniodawca usługi wypłaca Wnioskodawcy honorarium rozumiane jako wynagrodzenie należne twórcy scenariusza imprez. Należność za świadczone usługi obejmuje również koszty związane z występem zespołów artystycznych, nie obejmuje obsługi technicznej i logistycznej.

5.

Umowy zawierane przez Wnioskodawcę ze zleceniodawcą przewidują przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworu w oparciu o stosowne umowy podpisane z Okręgową Dyrekcją ZAIKS.

6.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę wymienione we wniosku kwalifikowane są do grupowania PKWiU z 2008 r. jako 92.31.22-00.00. Obecnie zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług bez względu na symbol PKWiU jako Usługi twórców i artystów w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim.

7.

Przedmiotem wniosku nie jest kwestia dotycząca zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT w odniesieniu do opisanych we wniosku usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi określane jako:

* program autorski w wykonaniu zespołu (artysty)

* autorskie przygotowanie koncepcji i opracowanie scenariusza imprez oraz sprawowanie nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem

podlegają 8% stawce podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych za utwór uważa się każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Przedmiotem prawa autorskiego są utwory m.in.:

* wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),

* plastyczne,

* fotograficzne,

* muzyczne i słowno-muzyczne,

* sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne.

Wnioskodawca uważa, że świadczone przez Niego usługi podlegają 8% stawce podatku od towarów i usług ponieważ wyczerpują znamiona usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych wymienionych w art. 41 ust. 2 ustawy załącznik nr 3 poz. 181.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631), za utwór uważa się każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Stosownie do treści art. 1 ust. 2 ww. ustawy, przedmiotem prawa autorskiego w szczególności są utwory:

* wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe),

* plastyczne,

* fotograficzne,

* muzyczne i słowno-muzyczne,

* sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne.

Wnioskodawca uważa, że świadczone przez Niego usługi kulturalno-artystyczne, polegające na autorskim przygotowaniu koncepcji i opracowaniu scenariusza danej imprezy, podlegają 8% stawce podatku od towarów i usług, ponieważ wyczerpują znamiona usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wymienionych w art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - załącznik nr 3 poz. 181.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi cechuje bowiem indywidualność przygotowywanych koncepcji, a także ich oryginalność będąca przejawem inwencji twórczej firmy jako organizatora danej imprezy. Realizacja usług odbywa się ściśle według opracowanego przez Wnioskodawcę scenariusza, stanowiącego załącznik umowy zawieranej z podmiotem zamawiającym/zlecającym daną usługę. Podmiot zamawiający realizację imprezy, podpisując z firmą Wnioskodawcy stosowną umowę akceptuje ideę i koncepcję artystyczną programu przez Niego przygotowaną i przedstawioną. Dana impreza odbywa się zgodnie z scenariuszem Wnioskodawcy, pod Jego pełnym nadzorem realizacyjnym i według naszej koncepcji producenckiej.

Zgodnie natomiast z utrwalonym stanowiskiem judykatury, cechy działalności twórcy takie jak oryginalność i indywidualność są przesłankami kwalifikującymi do kategorii utworów w rozumieniu art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (wyrok NSA (N) z dnia 13 października 2005 r., FSK 2253/04 Legalis). Elementami przesądzającymi o kwalifikacji danego projektu do utworów są zdaniem sądów także takie elementy jak dobór, układ lub uporządkowanie składników projektu (wyrok SN z dnia 21 października 2004 r., sygn. V CK 143/04), którym w naszym przypadku jest scenariusz danej imprezy kulturalno - artystycznej. Według utrwalonego orzecznictwa, przyjąć należy że koncepcja, aby mogła być uznana za autorską powinna mieć charakter nowatorski, wnosić elementy innowacyjne, oryginalne. Koncepcja taka winna być też zupełna w tym sensie, że powinna stanowić pewną nierozerwalną całość (wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 grudnia 2006 r., sygn. I ACa 672/06).

Przygotowywane, produkowane i realizowane przez Wnioskodawcę koncepcje imprez są zupełne, gdyż stanowią nierozerwalną całość danej usługi wykonywanej ściśle według naszego scenariusza i pomysłu. Są też innowacyjne i nowatorskie, gdyż w każdym przypadku (tj. przy każdej umowie zawieranej ze zleceniodawcą) uwzględniają zapotrzebowanie i konkretne żądania zleceniodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy na podstawie art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT (wprowadzonym do ustawy na zasadach wskazanych wyżej) - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 181, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy o VAT wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi kulturalne i artystyczne, polegające na autorskim przygotowaniu koncepcji i opracowaniu scenariusza imprez oraz sprawowaniu nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem.

W ramach prowadzonej działalności w celu wykonania usługi:

1.

Zatrudnia artystów wykonawców, których wynagradza w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub prawa do artystycznego wykonania (zgodnie z przepisami o prawie autorskim i prawach pokrewnych płaci należne tantiemy).

2.

Zapewnia całkowitą obsługę techniczną i logistyczną.

Przedmiotem wystawianych przez Wnioskodawcę dokumentów sprzedaży (faktur) są usługi określane jako:

* program autorski w wykonaniu zespołu (artysty)

* autorskie przygotowanie koncepcji i opracowanie scenariusza imprez oraz sprawowanie nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem.

W uzupełnieniu wniosku (pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r.) wskazano natomiast, że autorskie przygotowanie koncepcji i opracowanie scenariusza imprez oraz sprawowanie nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem wchodzi w skład kompleksowej usługi związanej z organizowaniem imprez kulturalnych i artystycznych. W skład usługi kompleksowej wchodzi również występ zespołów artystycznych, nie wchodzi natomiast obsługa techniczna i logistyczna, ponieważ sprzęt nagłośnieniowy, oświetleniowy Wnioskodawca fakturuje poprzez usługę najmu ze stawką podstawową 23%. Wszystkie czynności związane z przygotowaniem koncepcji i opracowaniem scenariusza imprez wykonują właściciele (Spółki) - autorzy scenariusza.

Jako organizator imprez artystycznych, Wnioskodawca podpisuje umowy ze zleceniodawcami. Należność za świadczone usługi obejmuje nie tylko honorarium rozumiane jako wynagrodzenie należne twórcy scenariusza imprez, ale również inne koszty związane z występem zespołów artystycznych. Nie obejmuje obsługi technicznej i logistycznej.

Umowy zawierane przez Wnioskodawcę ze zleceniodawcą przewidują przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworu w oparciu o stosowne umowy podpisane z Okręgową Dyrekcją ZAIKS.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał ponadto, że w przypadku kiedy realizuje pojedyncze programy w wykonaniu zespołów artystycznych w tym m.in. jako ich menadżer są to niezależne usługi świadczone na podstawie odrębnych zleceń.

W związku z tym, że usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, od dnia 1 stycznia 2011 r. podlegają opodatkowaniu według stawki 8% - zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, jako czynność wymieniona w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy, ustalić należy czy Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym świadczy usługę, o której mowa w poz. 181 ww. załącznika.

Jak wskazano wyżej usługi określane we wniosku jako autorskie przygotowanie koncepcji i opracowanie scenariusza imprez oraz sprawowanie nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem wchodzą w skład kompleksowej usługi związanej z organizowaniem imprez kulturalnych i artystycznych.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych.

Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami VAT, z tym że jedna z nich jest usługą główną przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Aby móc wskazać, iż dane usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Mając zatem na uwadze opisany stan faktyczny stwierdzić należy, iż autorskie przygotowanie koncepcji i opracowanie scenariusza imprezy oraz sprawowanie nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem wchodzi w zakres usługi kompleksowej związanej z organizowaniem imprez kulturalnych i artystycznych, przy czym za usługę główną w przedmiotowej sprawie należy uznać występy artystyczne. Jak Wnioskodawca sam wskazał w uzupełnieniu wniosku należność za ww. usługi obejmuje nie tylko wynagrodzenie należne twórcy scenariusza imprezy, ale przede wszystkim koszty związane z występem zespołów artystycznych.

Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania tym podatkiem stanowi obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostawczych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W świetle powyższego dla kompleksowej usługi związanej z organizacją imprez kulturalnych i artystycznych należy zastosować jednolitą stawkę podatku VAT w odniesieniu do całej otrzymanej należności obejmującej zarówno koszty związane ze świadczeniem podstawowym (tj. honoraria artystów) oraz ze świadczeniem pomocniczym (tj. koszty organizacji, wynagrodzenie za przygotowanie koncepcji i scenariusza imprezy, koszty nadzoru realizacyjnego nad wykonaniem itp.).

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi powinny być opodatkowane stawką VAT 8%, ponieważ wyczerpują znamiona usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wymienionych w art. 41 ust. 2 załącznika nr 3 poz. 181 do ustawy o VAT. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego zatrudniani artyści wynagradzani są przez Wnioskodawcę w formie honorarium za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (zgodnie z przepisami o prawie autorskim i prawach pokrewnych Wnioskodawca płaci należne tantiemy).

Należy zaznaczyć, że fakt nabycia prawa autorskiego lub uzyskania zgody na korzystanie z utworu (licencji) od twórcy nie jest równoznaczne z tym, że sam Wnioskodawca uzyskuje miano twórcy danego utworu. Twórcą utworu nadal pozostaje ten, kto w okolicznościach określonych w art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych stworzył utwór.

Poprzez nabycie licencji do artystycznych wykonań utworów Wnioskodawca nie uzyskuje również statusu artysty wykonawcy.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych artystą wykonawcą jest w szczególności: aktor, recytator, dyrygent, instrumentalista, wokalista, tancerz i mim oraz inne osoby w sposób twórczy przyczyniający się do powstania wykonania. Pomimo, iż przepis ten zawiera katalog otwarty, to wyznacza pewien kierunek kwalifikacji poszczególnych podmiotów do objęcia ich zakresem znaczenia wyrażenia "artysta wykonawca". Przepis powyższy poprzez przykładowe wyliczenie wskazuje, że za artystę wykonawcę mogą zostać uznane podmioty których działanie w stosunku do utworu ma charakter twórczy. Za takim rozumieniem powyższego przepisu przemawia również brzmienie art. 2 lit. a) traktatu WIPO sporządzonego w Genewie dnia 20 grudnia 1996 r. o artystycznych wykonaniach i fonogramach (Dz. U. z 2004 r. Nr 41, poz. 375), zgodnie z którym "artyści wykonawcy" to aktorzy, piosenkarze, muzycy, tancerze i inne osoby, które grają, śpiewają, wygłaszają, deklamują, występują, interpretują lub w inny sposób wykonują utwory literackie, artystyczne bądź dzieła sztuki ludowej.

Działalność Wnioskodawcy polegająca na zapewnieniu udziału artystów wykonawców w imprezach kulturalnych i artystycznych w celu wykonania umowy zawartej ze zleceniodawcą tych imprez nie może zostać zatem uznana, w świetle ww. przepisów, za działalność twórcy lub artysty wykonawcy. Ponadto wykonanie przez Wnioskodawcę świadczeń pomocniczych do usługi głównej, polegających na autorskim przygotowaniu koncepcji i opracowaniu scenariusza imprezy oraz sprawowaniu nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem nie przesądza o zastosowaniu obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% do kompleksowego świadczenia związanego z organizacją imprez kulturalnych i artystycznych, bowiem w istocie do tego sprowadza się przedmiot usługi świadczonej przez Wnioskodawcę.

Wobec powyższego ww. usługi podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT w wysokości 23%.

Natomiast kwestia opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usługi świadczonej przez Wnioskodawcę określanej we wniosku jako program autorski w wykonaniu zespołu (artysty) stanowiącej niezależnie świadczone usługi na podstawie odrębnych zleceń będzie zależała od konkretnych sformułowań umowy między nim a artystą. W obrocie gospodarczym mamy do czynienia z trzema rodzajami takich umów zawieranych na zasadzie:

1.

pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu i na rzecz artysty, z której pełnomocnik będzie uzyskiwał wyłącznie prowizję; wynagrodzeniem będzie w takim przypadku wyłącznie uzyskiwana prowizja, reszta kwoty wpływać będzie bezpośrednio na rzecz artysty (umowa pośrednictwa),

2.

zawarcia umowy we własnym imieniu na rzecz artysty,

3.

zawarcia umowy we własnym imieniu i świadczenia usługi artystycznej - po czym następuje wypłata wynagrodzenia dla zatrudnianego artysty lub też rozliczanie się z artystą na zasadzie podwykonawstwa.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że nie mamy do czynienia z umową pośrednictwa lecz ze świadczeniem usług artystycznych przez Wnioskodawcę. Wskazuje na to fakt, iż:

1.

agencja zawiera umowy ze zleceniodawcami we własnym imieniu,

2.

wynagrodzenie za świadczoną usługę artystyczną wypłacane jest w całości na rzecz Wnioskodawcy,

3.

Wnioskodawca zatrudnia artystów wykonawców, którym wypłaca wynagrodzenie w formie honorariów, jak to określono we wniosku za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Odnosząc powyższe do okoliczności przedstawionych we wniosku oraz w jego uzupełnieniu stwierdzić należy, iż do usługi określanej jako program autorski w wykonaniu zespołu (artysty) świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz zleceniodawcy nie będzie miała zastosowania obniżona stawka w wysokości 8%. Tak jak w przypadku wykonywanej kompleksowo usługi związanej z organizacją imprez kulturalnych i artystycznych, należność za świadczenie usługi określanej jako program autorski w wykonaniu zespołu (artysty) wiąże się z uzyskaniem od artystów wykonawców ww. praw lub licencji (tj. zgody na korzystanie z utworu lub z artystycznych wykonań) co nie czyni Wnioskodawcy twórcą lub artystą wykonawcą w świetle przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a tym samym nie obejmuje zakresem opodatkowania obniżoną stawką podatku VAT 8% określoną w poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Reasumując, stawką właściwą dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę ww. usług będzie podstawowa stawka podatku, od dnia 1 stycznia 2011 r. w wysokości 23%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi określane jako program autorski w wykonaniu zespołu (artysty) oraz autorskie przygotowanie koncepcji i opracowanie scenariusza imprez oraz sprawowanie nadzoru realizacyjnego nad jego wykonaniem podlegają 8% stawce podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytania dotyczącego zdarzenia przyszłego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl