IBPP1/443-243/07/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-243/07/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 700) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2007 r. (data wpływu 25 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik (zleceniobiorca) jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, dokonującą sprzedaży własnej dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy fiskalnej. Równocześnie na podstawie umowy zawartej z innym podmiotem gospodarczym (zleceniodawcą) świadczy dla niego usługi polegające na werbowaniu klientów i podpisywaniu z nimi umów klienckich na udostępnianie lub sprzedaż sprzętu, których następstwem jest abonament na rzecz innego podmiotu gospodarczemu. Każdemu klientowi, który podpisał umowę abonencką, podatnik wydaje sprzęt będący własnością innego podmiotu gospodarczego znajdującego się na stanie podatnika w charakterze depozytu i pobiera od klienta opłatę za ten sprzęt lub tak zwaną aktywację. Opłaty te stanowią przychód innego podmiotu gospodarczego i w całości zwracane są w ciągu 3 dni zleceniodawcy. Na wpłaconą kwotę u podatnika klient otrzymuje pocztą dowód sprzedaży od podmiotu z którym zawarł umowę, lub (w przypadku umów zawieranych "on-line") od razu drukowane jest potwierdzenie dokonania opłaty.

Za opisaną czynność podatnik otrzymuje wynagrodzenie od zleceniodawcy po zakończeniu miesiąca w wysokości uzależnionej od ilości podpisanych umów abonenckich, w formie prowizji na podstawie wystawionej przez podatnika faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik powinien rejestrować w kasie fiskalnej pobierane od klienta opłaty za wydawany sprzęt (depozyt) lub jego aktywację, które to opłaty w świetle powyższego opisu nie stanowią jego przychodu, a są przychodem innego podmiotu gospodarczego realizowane za pośrednictwem innego podatnika.

A jeśli obrót ten powinien być rejestrowany przez podatnika w kasie fiskalnej to jak tego fizycznie dokonać.

Zdaniem Wnioskodawcy nie powinien on rejestrować w kasie fiskalnej pobieranych od klienta pieniędzy stanowiących obrót innego podmiotu gospodarczego gdyż kasy fiskalne nie są przystosowane do rejestracji obrotu obcego podmiotu gospodarczego. Zastosowanie w tym celu kasy fiskalnej komplikuje prowadzenie księgowości podatnika (zawyżając obroty zarejestrowane w kasie fiskalnej), a w żaden sposób nie wpływa na jego zobowiązania podatkowe.

Ponieważ podatnik nie dolicza żadnej marży do wydawanego klientowi towaru i pobieranej kwoty za aktywację, a więc kwota obrotu innego podmiotu gospodarczego realizowanego za pośrednictwem podatnika nie ma wpływu na przychód z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Przychodem dla podatnika jest wypłata prowizji za każdą podpisaną umowę. Podatnik nie ma żadnego prawa do powierzonego mu i zmagazynowanego u niego w formie depozytu sprzętu.

Podatnik nie widzi technicznej możliwości rejestracji obrotu obcego na własnej kasie fiskalnej. Kasy fiskalne nie są do tego celu przystosowane, gdyż nawet zastosowanie dla takiej sprzedaży innego kodu (np. litery "Z") powoduje, że sprzedaż ta będzie na raportach dobowych i okresowych sumowana ze sprzedażą własną i zaciemniony zostanie obrót własny osiągnięty przez podatnika. Aby sprawdzić wielkość obrotu podatnika trzeba będzie użyć dodatkowych narzędzi, (kalkulator, arkusz obliczeniowy w komputerze, itp.) a to daje możliwość popełnienia pomyłki. To rozwiązanie byłoby do przyjęcia gdyby kasa dawała możliwość wygenerowania raportów według założonych kodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) wynika, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

W § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c) powyższego rozporządzenia określono sposób przyporządkowania stawki podatku oznaczonej literowo od "A" do "G" do nazw towarów i usług przy czym:

* literze "A" jest przyporządkowana stawka w wysokości 22%,

* literze "B" jest przyporządkowana stawka w wysokości 7%,

* literze "C" jest przyporządkowana stawka w wysokości 0%,

* literom od "D" do "G" odpowiadają kolejne stawki podatkowe wprowadzane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku.

Mając na uwadze przepis § 5 ust. 5 cyt. rozporządzenia należy stwierdzić, że ustanawia on wyjątek od zasady, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży. Co za tym idzie podatnik sprzedający powierzone mu towary winien przedmiotową sprzedaż ewidencjonować wraz sprzedażą własną zgodnie z właściwą stawką podatku VAT dla tej dostawy.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Podatnik obok sprzedaży własnej dokonuje również, na podstawie stosownej umowy, sprzedaży w imieniu innego podmiotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonujący sprzedaży własnej oraz sprzedaży w imieniu innego podmiotu, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zobowiązany jest do ewidencjonowania za pomocą własnej kasy rejestrującej zarówno sprzedaży własnej jak i prowadzonej w imieniu innego podmiotu. Sprzedaż ta winna być ewidencjonowana zgodnie z właściwą stawką podatku VAT dla dostawy danego towaru lub świadczonej usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl