IBPP1/443-242/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-242/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 2 kwietnia 2010 r. znak: IBPP1/443-242/10/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w 2007 r. nabył z żoną nieruchomość o powierzchni 5.300m2 sklasyfikowaną jako grunty rolne - łąki IV klasy (bez planu zagospodarowania przestrzennego oraz warunków zabudowy i zagospodarowania). W 2008 r. zostały wydane warunki zabudowy i zagospodarowania, które następnie zostały uchylone prawomocną decyzją w 2010 r.

W styczniu 2010 r. nieruchomość została przekazana jako środek trwały na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą. Obecnie znalazł się kupiec na opisaną nieruchomość - Wnioskodawca chciałby ją sprzedać jak najszybciej (poprawiłoby to kondycję finansową jego firmy, która przeżywa ostry kryzys).

W związku z tym, że dla nieruchomości brak jest planu zagospodarowania przestrzennego, a w ewidencji gruntów przeznaczona ona jest pod "łąki", w przypadku prawomocnego uchylenia decyzji o warunkach zabudowy, na sprzedaż nieruchomości Wnioskodawca chce wystawić fakturę VAT ze zwolnioną stawką VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług jako sprzedaż gruntów niezabudowanych innych niż budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Od momentu zakupu w 2007 r. do chwili obecnej, na terenie nieruchomości nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza.

Z tytułu posiadania nieruchomości Wnioskodawca nie uzyskał żadnych przychodów od momentu jej nabycia do dnia złożenia wniosku.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1.

W studium uwarunkowań kierunku zagospodarowania przestrzennego gminy - grunt, o którym mowa jest we wniosku, przeznaczony jest: działka 751/3 MU (mieszkaniowo-usługowa o średniej intensywności zabudowy); działki 751/1 oraz 751/2 ZNW (tereny zieleni niskiej i wysokiej w ciągach dolin płożące pasma ekologiczne).

2.

Grunt został zakupiony jako niezabudowany i taki pozostanie do dnia sprzedaży, na gruncie nie były prowadzone żadne prace i do dnia sprzedaży nie będą prowadzone, nie był i nie będzie wykorzystywany do dnia sprzedaży do czynności opodatkowanych.

3.

Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od 2 listopada 1995 r.: handel detaliczny materiałów budowlanych, sanitarnych, wyposażenia hydraulicznego i grzewczego, wykonywanie robót remontowo-budowlanych, instalacyjnych, najem pomieszczeń.

4.

Podatnikiem podatku VAT Wnioskodawca jest od 1996 r.

5.

Wnioskodawca nie był i nie jest rolnikiem ryczałtowym.

6.

Grunt ten Wnioskodawca nabył wraz z żoną jako lokatę kapitału.

7.

Grunt Wnioskodawca zakupił bez podatku VAT.

8.

Teren nie był wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

9.

Teren jest gruntem rolnym - łąki IV klasy.

10.

Na terenie Wnioskodawca nie wykonywał produkcji rolniczej, nie dokonywał sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

11.

Rok 2009 był bardzo ciężki dla firmy Wnioskodawcy. Bardzo spadły obroty, spowodowane to było kryzysem gospodarczym, jak również zamknięciem ulicy, przy której znajduje się największy sklep Wnioskodawcy jak również wynajmowane lokale. W styczniu 2010 Wnioskodawca postanowił przekazać ww. grunt na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej jako środek trwały. Celem tej decyzji było zwiększenie majątku firmy, a tym samym poprawa wiarygodności u dostawców i banku (kredyty kupieckie, kredyt w rachunku bieżącym). Na przekazanym gruncie Wnioskodawca nie prowadził żadnych czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest zastosowanie stawki VAT zwolnionej do sprzedaży ww. nieruchomości zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on zastosować stawkę VAT zwolnioną do sprzedaży nieruchomości, która kupił jako grunty rolne - łąki IV klasy, ponieważ dla nieruchomości brak jest planu zagospodarowania przestrzennego, w ewidencji gruntów przeznaczona jest ona pod "łąki", a wydana decyzja o warunkach zabudowy została uchylona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza (zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w 2007 r. nabył z żoną nieruchomość o powierzchni 5.300m2 sklasyfikowaną jako grunty rolne - łąki IV klasy (bez planu zagospodarowania przestrzennego oraz warunków zabudowy i zagospodarowania). W 2008 r. zostały wydane warunki zabudowy i zagospodarowania, które następnie zostały uchylone prawomocną decyzją w 2010 r.

W styczniu 2010 r. nieruchomość została przekazana jako środek trwały na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą. Obecnie znalazł się kupiec na opisaną nieruchomość - Wnioskodawca chciałby ją sprzedać jak najszybciej (poprawiłoby to kondycję finansową jego firmy, która przeżywa ostry kryzys).

W związku z tym, że dla nieruchomości brak jest planu zagospodarowania przestrzennego, a w ewidencji gruntów przeznaczona ona jest pod "łąki", w przypadku prawomocnego uchylenia decyzji o warunkach zabudowy, na sprzedaż nieruchomości Wnioskodawca chce wystawić fakturę VAT ze zwolnioną stawką VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług jako sprzedaż gruntów niezabudowanych innych niż budowlane lub przeznaczone pod zabudowę.

Od momentu zakupu w 2007 r. do chwili obecnej, na terenie nieruchomości nie jest prowadzona żadna działalność gospodarcza.

Z tytułu posiadania nieruchomości Wnioskodawca nie uzyskał żadnych przychodów od momentu jej nabycia do dnia złożenia wniosku.

Ponadto:

1.

W studium uwarunkowań kierunku zagospodarowania przestrzennego gminy - grunt, o którym mowa jest we wniosku, przeznaczony jest: działka 751/3 MU (mieszkaniowo-usługowa o średniej intensywności zabudowy); działki 751/1 oraz 751/2 ZNW (tereny zieleni niskiej i wysokiej w ciągach dolin płożące pasma ekologiczne).

2.

Grunt został zakupiony jako niezabudowany i taki pozostanie do dnia sprzedaży, na gruncie nie były prowadzone żadne prace i do dnia sprzedaży nie będą prowadzone, nie był i nie będzie wykorzystywany do dnia sprzedaży do czynności opodatkowanych.

3.

Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od 2 listopada 1995 r.: handel detaliczny materiałów budowlanych, sanitarnych, wyposażenia hydraulicznego i grzewczego, wykonywanie robót remontowo-budowlanych, instalacyjnych, najem pomieszczeń.

4.

Podatnikiem podatku VAT Wnioskodawca jest od 1996 r.

5.

Wnioskodawca nie był i nie jest rolnikiem ryczałtowym.

6.

Grunt ten Wnioskodawca nabył wraz z żoną jako lokatę kapitału.

7.

Grunt Wnioskodawca zakupił bez podatku VAT.

8.

Teren nie był wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

9.

Teren jest gruntem rolnym - łąki IV klasy.

10.

Na terenie Wnioskodawca nie wykonywał produkcji rolniczej, nie dokonywał sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

11.

Rok 2009 był bardzo ciężki dla firmy Wnioskodawcy. Bardzo spadły obroty, spowodowane to było kryzysem gospodarczym, jak również zamknięciem ulicy, przy której znajduje się największy sklep Wnioskodawcy jak również wynajmowane lokale. W styczniu 2010 Wnioskodawca postanowił przekazać ww. grunt na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej jako środek trwały. Celem tej decyzji było zwiększenie majątku firmy, a tym samym poprawa wiarygodności u dostawców i banku (kredyty kupieckie, kredyt w rachunku bieżącym). Na przekazanym gruncie Wnioskodawca nie prowadził żadnych czynności.

Jak wynika z informacji zawartej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca - będący podatnikiem podatku od towarów i usług nieprzerwanie od 1996 r. - nabył przedmiotowy grunt w 2007 r. Biorąc zatem pod uwagę brzmienie cytowanego wyżej art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT stwierdzić należy, że już czynność nabycia gruntu odbyła się w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, jako że dokonana ona została w celu lokaty kapitału. Późniejsze przekazanie tej nieruchomości w styczniu 2010 r. jako środka trwałego podnoszącego wartość firmy Wnioskodawcy, uczynione zostało także przez podatnika podatku VAT w ramach kontynuacji prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W świetle powyższego oczywistym jest, że nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży została nabyta przez Wnioskodawcę działającego w charakterze podatnika podatku VAT w celu związanym z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, tym samym sprzedaż wskazanej nieruchomości stanowi wyprzedaż majątku przedsiębiorstwa podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

W kwestii natomiast właściwej stawki podatku VAT lub ewentualnego zwolnienia z opodatkowania planowanej czynności sprzedaży działki należy wskazać, że sprzedaży podlegać ma wprawdzie jedna nieruchomość, jednakże składająca się z trzech odrębnych działek, zatem de facto Wnioskodawca zamierza dokonać trzech dostaw działek o różnym przeznaczeniu terenu.

Jak wynika z przepisu art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Charakter nieruchomości gruntowej definiuje się w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.). W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (art. 4 ust. 2 ww. ustawy) określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego kształtują, wraz z innymi przepisami, sposób wykonywania prawa własności nieruchomości.

Jednakże w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy, podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Studium takie - jak stanowi art. 9 ust. 3 i ust. 4 ustawy - sporządza się dla obszaru w granicach administracyjnych gminy, a ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Należy jednak wskazać, iż studium nie jest aktem prawa miejscowego.

Odnosząc treść przepisów powyżej powołanych do sytuacji zbycia działki nr 751/3 przeznaczonej w studium uwarunkowań kierunku zagospodarowania przestrzennego gminy jak teren oznaczony symbolem MU - mieszkaniowo-usługowa o średniej intensywności zabudowy - przez Wnioskodawcę występującego w charakterze podatnika podatku VAT stwierdzić należy, iż dostawa tej działki nie może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, jako że jest to teren przeznaczony pod zabudowę. Podlega więc opodatkowaniu na zasadach ogólnych stawką w wysokości 22%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do działek o numerach 751/1 oraz 751/2 stanowiących według studium uwarunkowań kierunku zagospodarowania przestrzennego gminy teren oznaczony symbolem ZNW - tereny zieleni niskiej i wysokiej w ciągach dolin płożące pasma ekologiczne - uznać można, że ich dostawa umożliwi zastosowanie zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, jako że nie są to tereny budowlane ani przeznaczone pod zabudowę.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl