IBPP1/443-239/09/ES - Stawka podatku dla usług organizacji ligowych rozgrywek w piłce nożnej i piłce siatkowej w hali sportowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-239/09/ES Stawka podatku dla usług organizacji ligowych rozgrywek w piłce nożnej i piłce siatkowej w hali sportowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 19 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług organizacji ligowych rozgrywek w piłce nożnej i piłce siatkowej w hali sportowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług organizacji ligowych rozgrywek w piłce nożnej i piłce siatkowej w hali sportowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gminny Ośrodek Kultury i Sportu, będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, świadczy usługi organizacji ligowych rozgrywek w piłce nożnej i piłce siatkowej w hali sportowej - PKWiU 92.62.12-00.00 "usługi związane z organizowaniem imprez sportowych". Gminny Ośrodek Kultury i Sportu (GOKiS) nie jest jednostką oświaty objętą ustawą o systemie oświaty.

Wnioskodawca z siedzibą w B. działa na podstawie:

* ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 25 października 1991 o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 110, poz. 721 z późn. zm.),

* uchwały Nr XXX/2007 Rady Gminy W. z dnia 4 września 2007 r.

Wnioskodawca świadcząc usługę związaną z organizacją imprez sportowych w formie turniejowych rozgrywek piłkarskich lub siatkowych nie kieruje się chęcią systematycznego dążenia do osiągania korzyści materialnych, których celem byłaby poprawa świadczonych usług. Wnioskodawca ma raczej na celu pokrycie bieżących kosztów organizacji imprezy, eksploatacji obiektu sportowego oraz kosztów związanych z jego utrzymaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do świadczonych usług Wnioskodawca prawidłowo identyfikuje stawkę podatku na podstawie przepisów o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja ligowych rozgrywek w piłce nożnej i piłce siatkowej w hali sportowej - PKWiU 92.62.12-00.00 "usługi związane z organizowaniem imprez sportowych", są to usługi opodatkowane stawką podatku w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Za prawidłową klasyfikację towarów i usług odpowiedzialność ponosi wyłącznie podmiot świadczący usługi lub dokonujący dostawy towarów.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W ww. załączniku, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto m.in. wymienione w poz. 11 usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem, - z wyłączeniem:

1.

Usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

Usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

Usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

Wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

Wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a.

Usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b.

Wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

Działalności agencji informacyjnych,

7.

Usług wydawniczych,

8.

Usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Symbol "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Ponadto, zapis usługi związane z rekreacją i sportem, oznacza, że usługi sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 92, podlegają zwolnieniu od podatku VAT pod warunkiem, że są świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadcząc usługi związane ze sportem i rekreacją tj. organizowanie ligowych rozgrywek w piłce nożnej i piłce siatkowej w hali sportowej nie kieruje się chęcią systematycznego dążenia do osiągania korzyści materialnych. Wnioskodawca ma raczej na celu pokrycie bieżących kosztów organizacji imprezy, eksploatacji obiektu sportowego oraz kosztów związanych z jego utrzymaniem.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z organizacją imprez sportowych (organizowanie ligowych rozgrywek w piłce nożnej i piłce siatkowej w hali sportowej) zakwalifikowane są do PKWiU 92.62.12-00.00 "usługi związane z organizowaniem imprez sportowych".

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdza się, iż Wnioskodawca świadcząc usługi związane ze sportem i rekreacją, które zaklasyfikował do grupowania PKWiU 92.62.12-00.00, korzystać będzie, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy ze zwolnienia od podatku VAT pod warunkiem, że jest podmiotem, który nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznaczy na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności błędnej klasyfikacji świadczonych usług lub też w przypadku, gdyby Wnioskodawca był podmiotem mającym jednak na celu systematyczne dążenie do osiągania zysków), lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków" po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl