IBPP1/443-236/08/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-236/08/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej "K.", przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2008 r. (data wpływu 12 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wypłaconych premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług wypłaconych premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawiera ze swoimi kontrahentami, będącymi nabywcami towarów produkowanych lub dystrybuowanych przez Wnioskodawcę, umowy o współpracy (handlowe), zwane dalej Umowami.

W Umowach przewidziana jest możliwość udzielania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych (miesięcznych, kwartalnych lub rocznych) kontrahentom. Umowy przewidują, iż premie pieniężne są uzależnione od następujących warunków:

1.

braku opóźnień w zapłacie za dostarczone wcześniej towary, lub

2.

osiągnięcia uzgodnionych w Umowie planów zakupów towarów (ilościowych lub wartościowych lub dotyczących określonej kategorii towarów).

Wysokość premii pieniężnych jest ustalana procentowo od wartości zakupów towarów dokonanych przez kontrahenta w danym okresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy czynność polegająca na wypłacie przez podatnika premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.

Jak powinien być dokumentowany fakt wypłaty przez podatnika premii pieniężnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata premii pieniężnej opisanej w niniejszym wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle tego przepisu, wypłata premii pieniężnej za terminowe realizowanie świadczeń pieniężnych oraz osiąganie określonych poziomów obrotów nie jest odpłatną dostawą towarów. Mianowicie, dokonywanie przez kontrahentów Wnioskodawcy zakupów towarów oraz terminowe realizowanie świadczenia pieniężnego (płatności za zakupione towary) mieści się już w zakresie czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w postaci dostawy towarów.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wypłata premii pieniężnej za terminowe realizowanie świadczeń pieniężnych oraz osiąganie określonych poziomów obrotów nie jest także odpłatnym świadczeniem usług. Osiągnięcie określonego pułapu obrotów, będącego sumą dokonanych wcześniej i już opodatkowanych dostaw towarów, oraz dokonywanie w terminie płatności za nabywany towar nie stanowi odrębnego świadczenia i nie może zostać uznane za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wypłata premii pieniężnej w tym przypadku nie jest więc dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi.

Potraktowanie wypłaty premii pieniężnej jako odpłatnego świadczenia usług prowadziłoby do niedopuszczalnego podwójnego opodatkowania tej samej czynności. Pierwszy raz, jako sprzedaży (dostawa towaru), drugi raz, jako usługi (będącej w istocie sumą dostaw towaru na określoną kwotę uprawniającą do otrzymania premii pieniężnej).Jednocześnie, ponieważ premia pieniężna w przedstawionym przypadku nie jest przyznawana w związku z konkretną dostawą to nie może ona stanowić także rabatu udzielanego przez sprzedawcę, w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, w przedstawionym we wniosku przypadku, premię pieniężną należy potraktować jako obojętną z punktu widzenia podatku od towarów i usług.Wnioskodawca wskazuje, iż jego stanowisko wyrażone w niniejszym wniosku jest zgodne ze stanowiskiem wyrażonym przez:

* Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r., I FSK 94/06,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w decyzji z dnia 25 września 2007 r., nr XXX,

* J. Zubrzyckiego w Leksykonie VAT, Tom I 2006, Wydawnictwo UNIMEX, s. 498.

W konsekwencji stanowiska Wnioskodawcy, iż wypłata premii pieniężnej opisanej w niniejszym wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w ocenie Wnioskodawcy wypłata premii pieniężnej powinna być dokumentowana notą księgową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawiera ze swoimi kontrahentami, będącymi nabywcami towarów produkowanych lub dystrybuowanych przez Wnioskodawcę, umowy handlowe o współpracy, w których przewidziano możliwość udzielenia przez Wnioskodawcę premii pieniężnych (miesięcznych, kwartalnych lub rocznych) kontrahentom. Umowy przewidują, iż przyznanie premii pieniężnych jest uzależnione od następujących warunków: braku opóźnień w zapłacie za dostarczone wcześniej towary lub osiągnięcia uzgodnionych w umowie planów zakupów towarów (ilościowych lub wartościowych lub dotyczących określonej kategorii towarów). Wysokość premii pieniężnych jest ustalana procentowo od wartości zakupów towarów dokonanych przez kontrahenta w danym okresie. Jednocześnie z treści wniosku wynika, iż premia pieniężna w przedstawionym przypadku nie jest przyznawana w związku z konkretną dostawą.

Zatem mamy do czynienia z sytuacją, gdzie między stronami istnieje umowa, na podstawie której kupujący zobowiązał się do wykonywania na rzecz sprzedawcy tj. Wnioskodawcy świadczenia polegającego na terminowym regulowaniu zobowiązań lub osiągnięciu uzgodnionych w umowie planów zakupów towarów (ilościowych lub wartościowych lub dotyczących określonej kategorii towarów), a sprzedawca zobowiązał się do przyznania kupującemu wynagrodzenia (premii pieniężnej) z tytułu świadczenia ww. usługi. Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcą jest dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy.

Otrzymanie przez kontrahenta Wnioskodawcy przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego zachowanie kontrahenta polegające na osiągnięciu uzgodnionego w umowie planu zakupów towarów lub terminowym regulowaniu zobowiązań należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Ponadto zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym otrzymanie premii pieniężnej przez kontrahenta od Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT przez kontrahenta świadczącego usługę na rzecz nabywcy usług - Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż wskazywany we wniosku wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06 dotyczy konkretnej sprawy podatnika, osądzonej w określonym stanie faktycznym. Rozstrzygnięcie dokonane przez Sąd wiąże w konkretnej sprawie i nie może być źródłem powszechnie obowiązującego prawa.Odnośnie powoływania się przez Wnioskodawcę na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z dnia 25 września 2007 r. nr XXX należy zauważyć, iż każdą sprawę organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie, a orzeczenie podejmowane jest w oparciu o zebrany materiał dowodowy. Nie znając wyczerpującego stanu faktycznego organ podatkowy nie może opierać się na ustaleniach innych organów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl