IBPP1/443-218/07/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-218/07/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy B., przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Elektroniczna gmina B. - krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2007 r. nr UG.B.3327/13/2007 (data wpływu 3 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Elektroniczna gmina B. - krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest beneficjentem zarządzającym projektem "Elektroniczna gmina B. - krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich".

Przedmiotowe zadanie jest realizowane w obiektach samorządowych na terenie gminy B. Projekt dotyczy wdrożenia kompleksowego systemu e-usług publicznych oraz stworzenia systemu Publicznych Punktów Dostępu do Internetu (PIAP) w każdym sołectwie Gminy.

Ponadto projekt stanowi kontynuację dotychczas podjętych działań: utworzenia serwisu www.BIP, elektronicznego obiegu dokumentów w Urzędzie Gminy, elementów wirtualnego urzędu dla mieszkańców, utworzenie PIAP. Projekt składa się z trzech zasadniczych elementów:

* dokończenie platformy sprzętowo - softwareowej e-administracji w gminie,

* utworzenie sieci PIAP oraz Zdalnych Punktów Obsługi Petenta (ZDOP),

* utworzenie Centrum Udostępniania i Zarządzania Usługami (CUiZU).

Przedmiotem projektu są zakupy sprzętu komputerowego i oprogramowania - są to m.in.: 57 stanowisk komputerowych (w tym: 15 - Urząd Gminy, 31 - PIAP-ów w 11 sołectwach i 11 - ZDOP-ów), 2 skanery i urządzenia wielofunkcyjne do Biura Obsługi Mieszkańców miejsce "wejścia" danych do systemu elektronicznego obiegu dokumentów), 11 urządzeń wielofunkcyjnych w ZDOP, serwer bazodanowy oraz web'owy z oprogramowaniem, oprogramowanie i infrastruktura sieci VPN stanowiącej platformę zarządzania systemem e-administracji i punktów dostępowych, urządzenia bezpieczeństwa sieci, systemy operacyjne, oprogramowanie narzędziowe i biurowe, oprogramowanie antywirusowe na zakupywane stacje robocze, PIAP, ZDOP i serwery, program do obsługi i zarządzania urzędem gminy, system elektronicznego obiegu dokumentów, podpis elektroniczny kwalifikowany, podpis elektroniczny niekwalifikowany, system informacji prawnej, e-dziennik, baza firm i usług, bezpłatne konta mailowe dla mieszkańców, interface z Wrotami Podkarpacia.

Podstawowym celem realizacji niniejszego przedsięwzięcia jest upowszechnienie dostępu i możliwości korzystania ze sprzętu i technologii informatycznych na terenie Gminy B. poprzez rozwój e-administarcji gminnej oraz wyrównywanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT), które szczególnie defaworyzują ludność zamieszkałą na terenach wiejskich. Cele szczegółowe projektu dotyczą zapewnienia dostępu do bezpłatnej infrastruktury komunikacji elektronicznej w każdym sołectwie gminy, wykorzystanie nowych ICT dla realizacji usług publicznych oraz użycie ICT do poprawienia efektywności pracy administracyjnej. Natomiast pośrednio realizacja projektu będzie miała następujący wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy gminy:

* poprawa poziomu edukacji i świadomości informacyjnej,

* zwiększenie aktywności mieszkańców gminy,

* podniesienie poziomu przedsiębiorczości wśród ludności lokalnej,

* obniżenie kosztów i zmniejszenie uciążliwości kontaktów obywatel-urząd,

* stworzenie nowej platformy aktywności społecznej na poziomie sołectwa w związku z zanikającą rolą zebrań wiejskich,

* stworzenie alternatywnych form spędzania wolnego czasu, rozwijania zainteresowań i uzdolnień,

* wzrost dostępności infrastruktury i usług publicznych dla ludności wiejskiej w tym osób niepełnosprawnych.

Realizacja zadania "Elektroniczna gmina B. - krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich" pozwoli na zapewnienie bezpłatnego dostępu do sprzętu, oprogramowania, internetu, załatwiania spraw urzędowych oraz uzyskania porady i pomocy przy obsłudze sprzętu i oprogramowania.

Urządzenia e-administarcji i PIAP'y będą służyły mieszkańcom gminy, petentom urzędu i przedsiębiorcom w załatwianiu spraw urzędowych.Sprzęt zakupiony w ramach projektu do obsługi petentów w Zdalnych Punktach Obsługi Petenta tzw. ZDOP-ach i Publicznych Punktach Dostępu do Internetu tzw. PIAP-ach został przekazany nieodpłatnie do Gminnego Ośrodka Kultury i Wypoczynku w B. na podstawie umowy użyczenia. Będzie on wykorzystywany i obsługiwany przez przeszkolonych pracowników GOKiW - u w 11 sołectwach gminy.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do projektu pn. "Elektroniczna gmina B. - krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich" ma możliwość odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do ww. projektu nie ma on możliwość odliczenia podatku VAT, bowiem sprzęt i oprogramowanie wykorzystywany w urzędzie gminy w B będzie służył wyłącznie czynnościom administracyjnym, które na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług są wyłączone z opodatkowania.

Natomiast sprzęt i oprogramowanie umiejscowione w PIAP-ach i ZDOP-ach został przekazany nieodpłatnie do użytkowania Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Wypoczynku na podstawie umowy użyczenia.

Zatem nie został zachowany warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim nabyte przez niego towar i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym), kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15) oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań realizował, dofinansowywany ze środków unijnych, projekt pod nazwą "Elektroniczna gmina B. - krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich".

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Ponadto z treści wniosku wynika, iż sprzęt i oprogramowanie wykorzystywany w Urzędzie Gminy w B. będzie służył wyłącznie czynnościom administracyjnym, natomiast sprzęt i oprogramowanie umiejscowione w PIAP-ach i ZDOP-ach został przekazany nieodpłatnie do użytkowania Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Wypoczynku w B. na podstawie umowy użyczenia.W świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719) przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie mienia Gminnemu Ośrodkowi Kultury i Wypoczynku w B.) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego realizacja przedmiotowej inwestycji związana jest z wykonywaniem przez gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia.

Natomiast nieodpłatne przekazanie do użytkowania na podstawie umowy użyczenia majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie inwestycji do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Elektroniczna gmina B. - krok w kierunku społeczeństwa informacyjnego na obszarach wiejskich".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl